Dôvodová správa k zákonu č. 290/2016 Z. z. o podpore malého a stredného podnikania a o zmene a doplnení zákona č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR

Zákon upravuje pôsobnosť Ministerstva hospodárstva SR pri poskytovaní podpory v oblasti malého a stredného podnikania, definuje oblasti a formy poskytovania podpory a súčasne umožňuje uplatňovanie európskych zásad rozvoja malého a stredného podnikania zakotvených v agende Európskej únie orientovanej na podporu a rozvoj MSP – konkrétne v tzv. Small Business Act (Zákon o malých a stredných podnikoch).

Dátum publikácie:7. 11. 2016
Oblasti práva:
Správne právo / Financie, finančné právo / Rozpočtové právo
Obchodné právo / Hospodárstvo a hospodárenie, ekonomika

A. Všeobecná časť

V súčasnosti neexistuje v právnom poriadku Slovenskej republiky zákon, ktorý by upravoval, resp. vytváral rámec na podporu malého a stredného podnikania (ďalej len „MSP”) a záujemcov o podnikanie v Slovenskej republike.

Návrh zákona upravuje pôsobnosť Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo”) pri poskytovaní podpory v oblasti MSP, definuje oblasti a formy poskytovania podpory a súčasne umožňuje uplatňovanie európskych zásad rozvoja MSP zakotvených v agende Európskej únie orientovanej na podporu a rozvoj MSP – konkrétne v tzv. Small Business Act (Zákon o malých a stredných podnikoch), či dokumente Akčný plán pre podnikanie 2020.

Opodstatnenosť prijatia tohto zákona vychádza z ustanovení aktuálneho Programového vyhlásenia vlády SR. Návrhom zákona sa plní kritérium z pohľadu ex-ante kondicionality, t. j. podmienky čerpania štrukturálnych fondov pre oblasť MSP v rámci programovacieho obdobia rokov 2014 až 2020.

Návrh zákona upravuje v slovenskej legislatíve po prvýkrát pojmy z európskej terminológie viažucej sa na sektor MSP, napríklad test vplyvov právnych predpisov a materiálov nelegislatívnej povahy na MSP (tzv. SME Test), koučovanie a mentoring a pod.

Ambíciou zákona je taktiež snaha o explicitné presadzovanie princípu „Najskôr myslieť v malom“ (Think small first) v slovenskom právnom prostredí.

Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa účinnosť zákona navrhuje 1. januára 2017.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

Predložený návrh zákona má pozitívny a zároveň negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti a sociálnu oblasť, konkrétne z hľadiska zvýšenia zamestnanosti. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie.

B. Osobitná časť

K čl. I

K § 1

V § 1 sa vymedzuje predmet zákona, ktorého obsahom je úprava pôsobnosti ministerstva a ďalších subjektov pri tvorbe a zlepšovaní podnikateľského prostredia a poskytovaní podpory v oblasti MSP ako kľúčovej zložky podnikateľského prostredia z pohľadu národnej ekonomiky.

K § 2

Uvádzajú sa oblasti, na ktoré je možné podľa tohto zákona poskytnúť podporu. Jednotlivé oblasti podpory MSP sú upravené čo možno najvšeobecnejšie, a to z dôvodu, že úmyslom zákonodarcu je stanovenie čo najširšieho rámca, v rámci ktorého je možné realizovať formy (nástroje) podpory podľa § 3 zákona.

Aktivity súvisiace so zlepšovaním podnikateľského prostredia dotvárajú rámec komplexnej podpory MSP, ktorého vytvorenie si zákonodarca kladie v súvislosti s týmto zákonom ako primárny cieľ. Aktivity v tejto oblasti, ako vykonávanie činností lepšej regulácie, vykonávanie testu vplyvov právnych predpisov a materiálov nelegislatívnej povahy na malé a stredné podnikanie (§ 10 zákona), vypracovanie ročnej správy o stave malého a stredného podnikania definovaná v § 11 zákona možno považovať za legislatívne nóvum.

Uvedené ustanovenie definuje aj pojem startup, ktorým môže byť iba obchodná spoločnosť, ktorá povinne vytvára základné imanie, pričom spoločnosťou povinne vytvárajúcou základné imanie sa bude na účely tohto zákona rozumieť iba taká spoločnosť, ktorej všetci spoločníci sú zo zákona povinní prispieť do základného imania vkladom. Bude ňou teda akciová spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným a od 1. januára 2017 aj nová forma obchodnej spoločnosti jednoduchá spoločnosť na akcie. Nebude ňou verejná obchodná ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.