A. Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v zmysle plánu legislatívnych úloh vlády SR a nadväzne na plnenie aktualizovaného akčného plánu boja proti daňovým podvodom.
V predkladanom návrhu zákona sa upravuje inštitút predbežného opatrenia, ako efektívny nástroj na zabezpečenie plnenia budúcich povinností daňových subjektov, s dôrazom na jeho rýchle vydanie a prípadné následné vymáhanie v exekučnom konaní.
Taktiež sa upravuje vytýkacie konanie tak, aby správca dane mohol z úradnej moci odstrániť nedostatky podaného daňového priznania, ktoré nemajú vplyv na výšku dane, ak má správca dane k dispozícii potrebné údaje na ich odstránenie. Ak daňový subjekt neodstráni nedostatky, ktoré majú vplyv na výšku dane alebo uplatnený nárok, správca dane vykoná daňovú kontrolu alebo vyrubí daň alebo upraví uplatnený nárok v skrátenom konaní – vyrubovacím rozkazom.
Na zabezpečenie pružnejšieho vyrubenia dane v prípade neodstránenia nedostatkov v podanom daňovom priznaní sa zvádza inštitút skráteného vyrubovacieho konania (vyrubovací rozkaz), pri ktorom správca dane využije dôkazy, ktoré získal v daňovom konaní alebo pri svojej činnosti. Proti vyrubovaciemu rozkazu bude môcť daňový subjekt podať odpor, ktorým sa iniciuje daňová kontrola.
Z dôvodu zefektívnenia výkonu daňovej exekúcie prikázaním pohľadávky z účtu vedeného v banke sa navrhuje zaviesť elektronická komunikácia s bankami, na základe podmienok uvedených v dohode, ktorú s nimi uzavrie Finančné riaditeľstvo SR.
V prípade žiadosti o odklad alebo splátky dane nebude nutné zabezpečiť záložným právom dlžnú sumu, ktorej výška neprevýši 3000 eur.
Predkladaným návrhom zákona sa tiež upravujú niektoré ustanovenia daňového poriadku na základe poznatkov z praxe tak, aby sa zefektívnila správa daní.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a nebude mať sociálne vplyvy, vplyv na služby verejnej správy pre občana, životné prostredie ani vplyv na informatizáciu.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými právnymi predpismi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. januára 2017.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
|
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| 27. 6. 2016 – 1.7. 2016
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| |
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| |
|
2. Definovanie problému
|
Návrh zákona reaguje na priority vyplývajúce z Programového vyhlásenia vlády SR, konkrétne aktualizovaný akčný plán boja proti daňovým podvodom.
Reformuje sa inštitút predbežného opatrenia, zavádza sa skrátené vyrubovacie konanie ako ďalší spôsob vyrubenia dane. Upravuje sa vytýkacie konanie (v prípade neodstránenia nedostatkov, ktoré majú vplyv na výšku dane alebo uplatnený nárok, správca dane môže vyrubiť daň skráteným konaním – vyrubovacím rozkazom). Z dôvodu zefektívnenia výkonu daňovej exekúcie prikázaním pohľadávky z účtu vedeného v banke sa medzi daňovými exekútormi a bankami zavedie elektronická komunikácia.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Hlavným cieľom je vytvorenie účinnejších nástrojov na boj s daňovými podvodmi.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Finančná správa, banky, daňové subjekty, ktoré porušujú alebo obchádzajú daňové predpisy.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Alternatívne riešenia nie sú predkladané a neboli ani posudzované, keďže návrh vychádza z reálnych požiadaviek vyplývajúcich z Akčného plánu boja proti daňovým podvodom.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
-
|
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
-
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informati-záciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
| | | | | | | | | |
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
Komplexný pozitívny vplyv na rozpočet nie je možné vyčísliť, nakoľko sa nedá predpokladať využívanie nového inštitútu vyrubovacieho rozkazu a upraveného ustanovenia o predbežnom opatrení, a to vzhľadom na to, že nie je možné predvídať správanie daňových subjektov.
Odhaduje sa však pozitívny vplyv na rozpočet na roky 2017-2019 vo výške 1 500 000 Eur ročne z dôvodu efektívnejšieho výkonu daňovej exekúcie, ako aj elektronizácie daňovej exekúcie vo vzťahu k bankám. Taktiež sa očakávajú ročné úspory vo výške 129 000 Eur ročne na poštovnom v rámci daňovej exekúcie.
Predpokladajú sa kapitálové výdavky na informačný a produkčný systém finančnej správy vo výške 762 500 Eur (z toho v roku 2016 vo výške 662 500 Eur a v roku 2017 vo výške
100 000 Eur), pričom tieto budú rozpočtovo zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov na rok 2016 a stanovených limitov výdavkov na roky 2017-2019 kapitoly MF SR a z predpokladanej úspory výdavkov na tieto roky.
Bežné výdavky vo výške 25 000 Eur (každoročne od roku 2017) predstavujú ročný paušál spoločnosti CRIF – Slovak Credit Bureau, s.r.o. na prevádzku systému komunikácie bánk s daňovými exekútormi.-
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
eva.ivanicova@mfsr.sk , tel. 59583472
|
12. Zdroje
|
Finančné riaditeľstvo SR.
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
V rámci predbežného pripomienkového konania komisia pre posudzovanie vybraných vplyvov k predmetnému materiálu zaslala nesúhlasné stanovisko uvedené nižšie:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi, aby použil nový formulár doložky vybraných vplyvov účinný od 1. 4. 2016 a zároveň v nej vyznačil, že materiál nemá žiadne vplyvy na služby verejnej správy pre občana. Nový formulár je možné nájsť na nasledovnom odkaze.
V časti „1. Základné údaje“ Komisia odporúča uviesť približné termíny predloženia na MPK a na Rokovanie vlády SR.
V časti „5. Alternatívne riešenia“ Komisia odporúča uviesť informáciu, či boli zvažované alternatívne riešenia. Pokiaľ je odpoveď kladná, Komisia žiada zvažované alternatívne riešenia popísať. V prípade, že odpoveď je záporná, je potrebné uviesť, prečo neboli zvažované nijaké alternatívy.
V časti „9. Vplyvy navrhovaného materiálu doložky vybraných vplyvov“ Komisia žiada označiť možnosť „rozpočtovo zabezpečené“, nie „čiastočne“.
Predkladateľ v rámci prípravy materiálu nevyznačil v Doložke vplyvov negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, s čím Komisia nesúhlasí, keďže vznikajú nové právomoci daňovým úradom resp. sa rozširujú už tie súčasné pri konaní či zákroku voči daňovníkom, teda i podnikateľom. Komisia odporúča predkladateľovi vypracovať Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie podľa bodu 4.5. Jednotnej metodiky a aspoň kvalitatívne vyhodnotiť negatívne dopady na podnikateľské prostredie. Konkrétne napr. týkajúce sa bodu 40. (§ 81) o možnosti zabezpečiť daňový nedoplatok vznikom záložného práva k predmetu vo vlastníctve aj iných osôb ako je daňovník – napr. jeho ručiteľ, ale aj bodov 14. až 18. návrhu (§ 50) o okamžitej vykonateľnosti predbežného opatrenia, ak nesplatná alebo nevyrubená daň nebude v dobe jej splatnosti uhradená, resp. bodu 34. (§ 68a) o skrátenom vyrubovacom konaní.
K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V tabuľke č. 1 analýzy vplyvov Komisia žiada vyplniť všetky relevantné riadky. V časti príjmy, v druhom riadku uviesť konkrétny subjekt verejnej správy, t. j. VPS. Takisto v časti výdavky, v riadku „v tom: za každý subjekt verejnej správy/program“ uviesť konkrétny subjekt a program. Komisia odporúča uvedený riadok rozdeliť na dva riadky, v jednom uviesť negatívny vplyv, ktorý vyplýva z návrhu a v druhom uviesť uvádzanú úsporu. Nadväzne na uvedené je potrebné upraviť aj sumy v riadku „rozpočtové prostriedky“, ktoré budú totožné so sumami uvedenými v riadku „výdavky verejnej správy celkom“. Potrebné je vyplniť aj posledné štyri riadky tabuľky č. 1.
V texte rámčeku 2.1.1. Financovanie návrhu Komisia žiada do predposledného a posledného odseku doplniť, že výdavky budú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov na rok 2016 a stanovených limitov výdavkov na roky 2017 až 2019 kapitoly MF SR a z predpokladanej úspory výdavkov na tieto roky.
K procesu
Predkladateľ predložil materiál dňa 24.06.2016 do skráteného Predbežného pripomienkového konania, čím nepostupoval v súlade s procesom podľa Jednotnej metodiky (účinná od 01.04.2016).
Záver
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko
Vyhodnotenie pripomienok MF SR:
K doložke vybraných vplyvov
Doložka vybraných vplyvov bola nahradená aktuálnou doložkou účinnou od 1. 4. 2016 a zároveň v nej bolo vyznačené, že materiál nemá žiadne vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh je zahrnutý do Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky, preto sa neuvádzajú termíny predloženia na MPK a na rokovanie vlády SR.
V časti „5. Alternatívne riešenia“ bolo doplnené, že alternatívne riešenia neboli zvažované, nakoľko návrh vychádza z reálnych požiadaviek vyplývajúcich z Akčného plánu boja proti daňovým podvodom.
Časť „9. Vplyvy navrhovaného materiálu“ bola doplnená podľa pripomienky.
K ...
|
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 298/2016 Z. z. Novela zákona o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov