A. Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov je vypracovaný na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2016.
Navrhuje sa upraviť v sadzobníku správnych poplatkov suma poplatku za evidenciu vozidla nielen v závislosti od výkonu motora, ale aj od hodnoty vozidla, ktorá sa s vekom vozidla znižuje. Práve pomer hodnoty vozidla k veku vozidla je vyjadrený koeficientom priamo uvedeným v konkrétnej položke sadzobníka poplatkov, ktorým sa suma poplatku zodpovedajúca výkonu motora znižuje. Rovnako sa zavádza aj možnosť individuálneho ohodnotenia vozidla znaleckým posudkom obstaraným poplatníkom vo vlastnej réžii. Návrh tiež zavádza 50% zníženie sadzieb poplatku na vozidlá s alternatívnymi palivami a pohonom (vozidlá s pohonom na CNG, LNG, vodík, hybridné motorové vozidlá a hybridné elektrické vozidlá), čím sa cieli environmentálny aspekt registračného poplatku tak, aby návrh novely podporoval znižovanie tvorby emisií v doprave. Navrhuje sa tiež vyňatie z poplatkovej povinnosti pre tie vozidlá, ktoré sa trvalo vyradia z evidencie, ak sa zlikvidujú podľa zákona o odpadoch.
Návrhom sa obsiahlo zvýšenie poplatkov za udelenie a zmenu licencie na prevádzkovanie hazardných hier, čím sa cieli regulácia vydávania povolení a dodatkov k prevádzkovaniu hazardných hier.
Súčasne je potrebné reagovať aj na požiadavky z aplikácie centrálneho systému evidencie poplatkov tak, aby sa zabezpečilo zvýšenie efektívnosti systému (napr. zníženie papierovej archivácie tam, kde to nie je nevyhnutné).
Návrh zákona má pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívne a negatívne sociálne vplyvy a hospodárenie obyvateľstva. Návrh má pozitívny vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie. Predmet úpravy správnych a súdnych poplatkov nie je upravený v práve Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu zákona:
a) je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
- čl. 110 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
b) je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
- rozhodnutie Súdneho dvora v spojených veciach C-290/05 a C-333/05, Ákos Nádasdi proti Vám- és Pénzügyőrség Észak-Alföldi Regionális Parancsnoksága a Ilona Németh proti Vám- és Pénzügyőrség Dél-Alföldi Regionális Parancsnoksága, [2006].
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) Lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: bezpredmetné.
b) Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c) Proti SR bolo začaté konanie č. 2014/2015 o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260.
d) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
Bezpredmetné.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov.
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| 24.06.2016 – 01.07.2016
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| 11.07.2016
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| 21.08.2016
|
|
2. Definovanie problému
|
Položka 65 sadzobníka správnych poplatkov zahŕňa evidenciu vozidla v Slovenskej republike v jednotnom evidenčnom systéme vedenom na orgáne policajného zboru. V súčasnosti jediným kritériom pre určenie sadzby poplatku je technické kritérium uvedené v dokladoch o vozidle (osvedčenie o evidencii časť I a osvedčenie o evidencii časť II) a tým je výkon motora v kW. Tento postup sa uplatňuje pre vozidlá kategórie L, M1 a N1 s výkonom motora nad 80 kW. Súčasťou zaplateného poplatku je okrem zápisu vozidla do evidencie vozidiel aj vydanie dokladov. Tento prístup spoplatňuje nad rámec základnej sadzby 33 eur (teda nad rámec krytia administratívnych nákladov) iba vozidlá, ktoré ešte neboli evidované v Slovenskej republike. Analýzou prístupov jednotlivých krajín EÚ k evidovaniu vozidiel do vlastnej evidencie bolo zistené, že registračný poplatok má v mnohých krajinách výrazné črty majetkovej dane, resp. nesie v sebe aj environmentálne aspekty používania motorového vozidla. Spravodlivým kritériom na stanovenie základu poplatku je hodnota vozidla. Určenie sadzby poplatku len podľa výkonu motora, ako je tomu v súčasnosti, nie je dostatočné. Pridaním ďalších kritérií pri stanovení sadzieb poplatku sa dosiahne efektívnejšie a spravodlivejšie určenie poplatku zodpovedajúce efektu východiskovej ceny vozidla a klesajúcej hodnoty vozidla s narastajúcim vekom, resp. opotrebením vozidla v čase.
Súčasne je potrebné reagovať aj na požiadavky z aplikácie centrálneho systému evidencie poplatkov tak, aby sa zabezpečilo zvýšenie efektívnosti systému (zníženie papierovej archivácie tam, kde to nie je nevyhnutné).
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Cieľom predkladaného návrhu zákona je úprava položky 65 sadzobníka správnych poplatkov, ktorá okrem krytia administratívnych nákladov spojených so zápisom držiteľa vozidiel kategórie L, M1 a N1 do evidencie vozidiel v Slovenskej republike predstavuje tiež registračný poplatok, a ktorého výška sa odvodzuje podľa východiskovej ceny a zostatkovej hodnoty vozidla podľa dvoch objektívnych kritérií, ktorými sú výkon a vek vozidla. Výsledkom zmeny systému sú nové sadzby poplatku stanovené dosadením výkonových a vekových parametrov vozidla do vzorca ustanoveného v položke 65 sadzobníka správnych poplatkov. Takéto uplatnenie sadzieb umožňuje výrazné zníženie sadzieb poplatku pre absolútnu väčšinu nových vozidiel. V prípade druhého a ďalšieho zápisu držiteľa vozidla sa uplatnia sadzby zodpovedajúce veku tohto vozidla. Minimálna výška registračného poplatku je stanovená naďalej na 33 eur a slúži na pokrytie administratívnych úkonov spojených so zápisom držiteľa vozidla. Dopĺňa sa možnosť zníženia poplatku za evidenciu pre vozidlá s alternatívnym pohonom (hybridy, CNG, LNG a vodík) o 50%, čím sa cieli zvýhodnenie pre environmentálne menej škodlivé vozidlá.
Navrhuje sa upraviť položka 73 d) sadzobníka správnych poplatkov, ktorým sa oslobodzuje platenie správneho poplatku pri trvalom vyradení vozidla z evidencie, ktoré podlieha spracovaniu podľa zákona o odpadoch.
Návrhom sa obsiahlo tiež zvýšenie poplatkov za udelenie a zmenu licencie na prevádzkovanie hazardných hier, čím sa cieli regulácia vydávania povolení na prevádzkovanie hazardných hier.
V súvislosti s návrhom na oslobodenie subjektu Slovenská konsolidačná, ktorý vymáha pohľadávky verejného sektora podľa zákona č. 374/2014 Z. z. o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov, sa cieli zjednodušenie administratívneho postupu pri súdnych konaniach v prípadoch, keď sa vymáhajú pohľadávky verejného sektora. Ušetrené náklady na súdne poplatky sa prejavia v zlepšenom hospodárení Slovenskej konsolidačnej, ktoré si môže štát premietnuť do vyšších dividend, preto je vplyv na hospodárenie verejných financií neutrálny.
Ostatné navrhované zmeny majú marginálny finančný vplyv v sledovaných oblastiach.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Navrhovaná právna úprava sa dotkne všetkých fyzických aj právnických osôb, ktoré si budú prihlasovať vozidlo do evidencie vozidiel v Slovenskej republike, pričom poplatníkom poplatku je nový držiteľ vozidla. Ročne sa na Slovensku vykoná približne 415 000 registrácií a preregistrácií vozidiel kategórií L, M1 a N1. Pre 67% držiteľov sa však výška poplatku nezmení (výška poplatku zostáva na úrovni 33 eur), pre 16% držiteľov sa poplatok zvýši a pre 17% držiteľov sa poplatok zníži.
Zníženie registračného poplatku pre všetkých žiadateľov o registráciu vozidla s alternatívnym pohonom (hybridy, CNG, LNG a vodík) o 50% sa pozitívne dotkne skupiny približne 500 – 1 000 subjektov ročne. Žiadatelia o vyradenie vozidla, ktoré sú spracované podľa zákona o odpadoch nebudú podliehať správnemu poplatku pri vyradení z evidencie (približne 26 400 žiadateľov ročne).
Návrh sa dotkne tiež okruhu subjektov, ktorým sa vydáva licencia na prevádzkovanie hazardných hier. Ročne sa vykoná približne 20 – 25 úkonov a konaní na vydanie individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier a vydá sa približne 200 – 250 dodatkov k existujúcim licenciám za účelom zmien v udelených licenciách.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Alternatívne riešenia nie sú predkladané a neboli ani posudzované.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
-
|
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
|
*vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne“
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne“
|
10. Poznámky
|
Návrh nezavádza nové postupy pri vyberaní poplatku (naďalej sa poplatky vyberajú na ODI PZ SR a Klientskych centrách OÚ cez systém eKolok), vplyv na informatizáciu je pozitívny (spôsob výberu poplatku zostáva totožný – predovšetkým cez samoobslužný kiosk priamo na úrade alebo cez webové a mobilné zariadenie, rovnako cez platobný predpis vygenerovaný úradníkom v Module správnych poplatkov a evidovaný v centrálnom systéme evidencie poplatkov), nezavádzajú sa nové postupy pri službách a procesoch verejnej správy. Celkový vplyv na verejnosť (podnikateľské prostredie a obyvateľstvo) je neutrálny, iba zmenou systému určenia sadzieb poplatku sa tieto spravodlivejšie určujú na vozidlo podľa hodnotového princípu a to má v konečnom dôsledku vplyv na to, že pri jednej časti vozidiel poplatník zaplatí vyšší poplatok ako v súčasne platnej právnej úprave (lebo je vyššia hodnota vozidla) a pri inej skupine vozidiel poplatník zaplatí nižší poplatok ako v súčasne platnej právnej úprave (lebo hodnota vozidla je nižšia).
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
jana.fulopova@mfsr.sk
|
12. Zdroje
|
Inštitút finančnej politiky – spracovanie údajov z inzerovaných ponúk nových a ojazdených vozidiel, údaje o počte registrovaných vozidiel v jednotlivých rokoch od aplikácie registračného poplatku v položke 65 sadzobníka správnych poplatkov.
Informácie z MV SR o ročných číslach vyradenia vozidiel z evidencie pri zošrotovaní vozidla podľa zákona o odpadoch.
Informácie o počte vybavených úkonov a konaní pri udeľovaní licencií a zmien v licenciách na prevádzkovanie hazardných hier.
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
V rámci predbežného pripomienkového konania komisia pre posudzovanie vybraných vplyvov k predmetnému materiálu zaslala nesúhlasné stanovisko uvedené nižšie:
K doložke vybraných vplyvov a analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Komisia žiada predkladateľa, aby vyznačil vplyv na informatizáciu spoločnosti a aby predložil vyplnenú Analýzy vplyvov na informatizáciu spoločnosti s uvedením údajov podľa bodov 6.1 až 6.3.
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča do časti 10. Poznámky popísať vplyv súvisiaci s platbou úrokov z omeškania (novelizačné body 4, čl. I a 2, čl. II) vzhľadom na to, že ich vplyv Komisia považuje za principiálne pozitívny, ale z hľadiska sociálnych vplyvov veľmi malý.
Komisia odporúča vyznačiť v dôvodovej správe aj v doložke vybraných vplyvov vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Všeobecne
Odporúčania na dopracovanie analýzy vplyvov na služby verejnej správy pre občana sú priložené v prílohe.
K procesu
Predkladateľ predložil materiál dňa 28.06.2016 do skráteného Predbežného pripomienkového konania, čím nepostupoval v súlade s procesom podľa Jednotnej metodiky (účinná od 01.04.2016), nakoľko tejto fáze legislatívneho procesu predchádza:
1. rozhodnutie Ministerstva hospodárstva SR o potrebe vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodu 5.5. Jednotnej metodiky, a to do desiatich pracovných dní od schválenia Plánu legislatívnych úloh vlády SR, ak je materiál doň zahrnutý. Plán legislatívnych úloh vlády SR bol schválený vládou SR 15.06.2016 a teda Ministerstvu hospodárstva SR ešte neuplynula lehota desiatich pracovných dní na informovanie predkladateľa o povinnosti vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi v momente, kedy predkladateľ predložil materiál do skráteného predbežného pripomienkového konania;
2. povinnosť vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodu 5. Jednotnej metodiky, v prípade, ak o tejto povinnosti rozhodne Ministerstvo hospodárstva SR na odporúčanie SBA. Dňa 19.05.2016 SBA odporučila Ministerstvu hospodárstva SR rozhodnúť v predmetnom materiáli o povinnosti vykonať tieto konzultácie v rámci vyjadrenia sa k materiálom, ktoré sú zahrnuté do Plánu legislatívnych úloh vlády SR;
3. rozhodnutie Ministerstva hospodárstva SR aby SBA vypracovala Test vplyvu na malé a stredné podniky podľa bodu 6. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, ak jeho vykonanie SBA odporučí z dôvodu predpokladu existencie vplyvu na malé a stredné podnik a za predpokladu, že boli k materiálu vykonané konzultácie;
Vyhodnotenie pripomienok MF SR:
K doložke vybraných vplyvov a analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Žiadosti komisie o vyznačenie vplyvov na informatizáciu spoločnosti bolo vyhovené, analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti bola upravená.
K doložke vybraných vplyvov
10. časť Poznámky v doložke vybraných vplyvov bola upravená - vyplatenie úroku z omeškania nie je novinkou, ktorú by tento predkladaný materiál zavádzal (platí od 1.12.2013). Navrhované prenesenie povinnosti z prevádzkovateľa systému na príslušný orgán s cieľom vyplatenia úroku z omeškania bolo z návrhu zákona vypustené. Na základe uvedeného aj v časti Doložky vybraných vplyvov - vplyvy na služby verejnej správy pre občana je dotknuté ustanovenie posúdené bez vplyvu.
K všeobecnému
V zmysle uplatnených pripomienok komisie bola analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana upravená.
K procesu
Predkladaný materiál je zahrnutý v Pláne legislatívnych úloh vlády SR s predpokladaným termínom predloženia na Rokovanie vlády SR 11.8.2016. Pripomienky komisie týkajúce sa nedodržania termínov možno odôvodniť skutočnosťou, že programové vyhlásenie vlády bolo zverejnené až 13.4.2016 a v II. polroku 2016 sa začalo predsedníctvo Slovenskej republiky v Rade EÚ.
Nesúhlasné stanovisko komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu.
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2016
| 2017
| 2018
| 2019
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| -864 500
| -864 500
| -864 ...
|