STANOVISKO KOMISIE
(PREDBEŽNÉ PRIPOMIENKOVÉ KONANIE)
K NÁVRHU
ZÁKONA, KTORÝM SA MENÍ A DOPĹŇA ZÁKON Č. 351/2011 Z. Z. O ELEKTRONICKÝCH KOMUNIKÁCIÁCH V ZNENÍ NESKORŠÍCH PREDPISOV
I. Úvod: Dňa 1. júna 2016 bol predložený Stálej pracovnej komisií na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na konzultáciu podľa bodu 7.3. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov v rámci predbežného pripomienkového konania materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov“. Materiál bol predložený na konzultáciu s Komisiou z dôvod neistoty predkladateľa pri vyznačovaní vplyvov.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov a analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je uvedené, že materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Avšak vzhľadom na navrhované ustanovenia, ktorými sa zavádzajú nové sankcie v súlade s ustanovením čl. 6 nariadenia EP a Rady (EÚ) 2015/2120 z 25.11.2015 a sankcie za porušenie povinností určených v rozhodnutí úradu podľa § 77 ako aj za porušenie povinností vyplývajúcich z ustanovení § 36 ods. 5 a § 38 ods. 1 zákona, je možné predpokladať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, čo je potrebné uviesť v doložke vybraných vplyvov spolu s kvantifikáciou tohto vplyvu. V prípade, že nie je možné uviesť odhad zvýšenia príjmov z pokút, do doložky je potrebné v bode 10. Poznámky uviesť odôvodnenie.
Pripomienky akceptované
K doložke vybraných vplyvov a analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie pozitívno-negatívnych vplyvov, z dôvodu zavedenia sankcií (negatívny vplyv) a zároveň predĺžením oznamovacej lehoty pri škode spôsobenej na majetku (pozitívny vplyv). Zároveň je potrebné vypracovať analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie. V prípade, že nie je možné kvantifikovať vplyvy na podnikateľské prostredie, do doložky je potrebné v bode 10. Poznámky uviesť odôvodnenie prečo to nie je možné, a zároveň kvalifikovane popísať vplyvy na podnikateľské prostredie.
Pripomienky akceptované.
K doložke vybraných vplyvov a k analýze sociálnych vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi prehodnotiť ním predpokladané sociálne vplyvy predloženého návrhu zákona a zvážiť označenie pozitívnych sociálnych vplyvov v súvislosti s návrhom na posilnenie postavenia vlastníkov nehnuteľností prostredníctvom úpravy lehôt na uplatnenie jednorazovej náhrady za nútené obmedzenie užívania nehnuteľnosti. Tieto návrhy (novelizačné body 11, 12 a 23) je v prípade identifikácie pozitívnych sociálnych vplyvov v doložke vybraných vplyvov potrebné zhodnotiť v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov. Zároveň Komisia odporúča vlastníkov nehnuteľnosti, ktorí boli obmedzení v užívaní nehnuteľností, doplniť medzi dotknuté subjekty uvedené v bode 4 doložky vybraných vplyvov.
Pripomienky akceptované
K doložke vplyvov a analýze vplyvov na služby verejnej správy pre občana
Komisia odporúča zvážiť vyplnenie Doložky vplyvov na služby verejnej správy pre občana, nakoľko sa Komisia domnieva, že § 75a „Mimosúdne riešenie sporov“ predmetného návrhu zákona zakladá nové povinnosti Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Taktiež by Komisia chcela požiadať o špecifikáciu, čo sa mení z pohľadu občana pri uplatnení tohto § a opäť prípadné vplyvy na občana zaznačiť do doložky.
Pripomienky akceptované
K procesu
Predkladateľ zaslal materiál dňa 01.06.2016 do Predbežného pripomienkového konania, čím nepostupoval v súlade s procesom podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov a zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (účinné od 01.04.2016), nakoľko tejto fáze legislatívneho procesu predchádza:
1.povinnosť predkladateľa zverejniť na portáli predbežnú informáciu o pripravovanom návrhu právneho predpisu podľa § 9 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v záujme informovania verejnosti a orgánov verejnej správy;
2.rozhodnutie Ministerstva hospodárstva SR o potrebe vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodu 5.5. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, a to do desiatich pracovných dní od schválenia Plánu legislatívnych úloh vlády SR, ak je materiál doň zahrnutý. Plán legislatívnych úloh vlády SR ešte nebol schválený vládou SR (26.05.2016 bolo ukončené Medzirezortné pripomienkové konanie a aktuálne prebieha proces jeho vyhodnotenia) a teda Ministerstvu hospodárstva SR ešte nezačala plynúť lehota desiatich pracovných dní na informovanie predkladateľa o povinnosti vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi;
3.povinnosť vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodu 5. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, v prípade, ak o tejto povinnosti rozhodne Ministerstvo hospodárstva SR na odporúčanie SBA. Dňa 19.05.2016 SBA odporučila Ministerstvu hospodárstva SR rozhodnúť v predmetnom materiáli o povinnosti vykonať tieto konzultácie v rámci vyjadrenia sa k materiálom, ktoré sú zahrnuté do Plánu legislatívnych úloh vlády SR;
4.rozhodnutie Ministerstva hospodárstva SR aby SBA vypracovala Test vplyvu na malé a stredné podniky podľa bodu 6. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, ak jeho vykonanie SBA odporučí z dôvodu predpokladu existencie vplyvu na malé a stredné podniky a za predpokladu, že k materiálu boli vykonané konzultácie;
Predkladateľ týmto svojím procesným pochybením neumožnil verejnosti oboznámiť sa s pripravovaným materiálom formou predbežnej informácie na portáli, Ministerstvu hospodárstva SR rozhodnúť o potrebe vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi, podnikateľským subjektom zúčastniť sa na týchto prípadných konzultáciách a SBA vypracovať Testu vplyvu na malé a stredné podniky.
Akékoľvek konzultácie vykonané pred uverejnením informácie predkladateľa o príprave materiálu (ani „možnosť vyjadriť sa vybranému okruhu subjektov k predmetnému materiálu v rámci tzv. VPK“, ktorú predkladateľ spomína v Doložke vybraných vplyvov v časti Poznámky) nemožno považovať za konzultácie v zmysle bodu 5. Jednotnej metodiky pre účely vykonania Testu vplyvu na malé a stredné podniky.
Navyše, v nadväznosti na identifikovaný vplyv na podnikateľské prostredie v Doložke vybraných vplyvov by mal predkladateľ vypracovať analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vysvetlenie procesného postupu Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR:
Tvorba návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) začala de facto ...
|