Dôvodová správa k zákonu č. 363/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov

V zákone sú vymedzené účtovné jednotky, ktoré musia uvádzať vo výročnej správe nefinančné informácie týkajúce sa opisu politiky rozmanitosti. Zmenou a doplnením zákona o účtovníctve nastáva úprava existujúceho vymedzenia účtovných jednotiek a umožňuje sa oslobodenie od uvádzania informácií opisu politiky rozmanitosti v súlade s čl. 1 ods. 2 písm. c) Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ z 22. októbra 2014, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií týkajúcich sa rozmanitosti niektorými veľkými podnikmi a skupinami.

Dátum publikácie:15. 11. 2019
Oblasti práva: Správne právo / Účtovníctvo

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, sa predkladá na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 50 zo 6. februára 2019, ktorým sa schválil Audit legislatívy z pohľadu goldplatingu. Súčasťou návrhu zákona sú zmeny podmienok, na základe ktorých vzniká povinnosť nechať si overiť riadnu individuálnu a mimoriadnu individuálnu účtovnú závierkou štatutárnym audítorom alebo audítorskou spoločnosťou (ďalej len „audit“).

V návrhu zákona sú vymedzené účtovné jednotky, ktoré musia uvádzať vo výročnej správe nefinančné informácie týkajúce sa opisu politiky rozmanitosti. Zmenou a doplnením zákona o účtovníctve nastáva úprava existujúceho vymedzenia účtovných jednotiek a umožňuje sa oslobodenie od uvádzania informácií opisu politiky rozmanitosti v súlade s čl. 1 ods. 2 písm. c) Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ z 22. októbra 2014, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií týkajúcich sa rozmanitosti niektorými veľkými podnikmi a skupinami. Oslobodenie sa týka veľkých účtovných jednotiek, ktoré emitovali len iné cenné papiere než akcie prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, ak tieto účtovné jednotky neemitovali akcie, s ktorými sa obchoduje v mnohostrannom obchodnom systéme.

V návrhu zákona na základe zodpovedného prehodnotenia veľkostných podmienok, na základe ktorých vzniká povinnosť nechať si overiť riadnu individuálnu účtovnú závierku a mimoriadnu individuálnu účtovnú závierku audítorom, sa navrhuje zvýšenie veľkostných podmienok o 100 % súčasných veľkostných podmienok. Smernica požaduje minimálnu harmonizáciu a umožňuje členskému štátu stanovenie veľkostných podmienok tak, aby čo najlepšie zodpovedali veľkosti ekonomiky a subjektom v nej pôsobiacich.

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na informatizáciu spoločnosti. Nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana. Má mierne pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Účinnosť zákona sa navrhuje 31. decembra 2019, okrem prvého až štvrtého bodu, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2020.

Oslobodenie od uvádzania nefinančných informácií sa navrhuje pri vypracovaní výročnej správy za účtovné obdobie končiace 31. decembra 2019. Výročná správa sa zostavuje za účtovné obdobie, pričom sa umožňuje aplikovať oslobodenie pri vypracovaní výročnej správy za účtovné obdobie končiace k 31. decembru 2019.

Zmena podmienok pre povinnosť overenia riadnej individuálnej účtovnej závierky a mimoriadnej individuálnej účtovnej závierky audítorom sa vzťahuje na účtovné obdobie začínajúce najskôr 1. januára 2020.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo financií Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

Návrhom zákona sa zákon o účtovníctve harmonizuje s čl. 1 ods. 2 písm. c) Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ z 22. októbra 2014, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií týkajúcich sa rozmanitosti niektorými veľkými podnikmi a skupinami.

Návrhom zákona sa zákon o účtovníctve harmonizuje s čl. 31 ods.1 písm. a) Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ z 26. júna 2013 o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES a zrušujú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS

Termín začiatku a ukončenia PPK

 

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

máj 2019

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

august 2019

 

2. Definovanie problému

Na základe uznesenia vlády SR č. 50 zo 6. februára 2019 k Auditu legislatívy z pohľadu goldplatingu identifikovalo Ministerstvo financií SR výskyt goldplatingu pri transpozícii čl. 1 ods. 2 písm. c) Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ z 22. októbra 2014, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií týkajúcich sa rozmanitosti niektorými veľkými podnikmi a skupinami, a to v § 20 ods. 13 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov v otázke vymedzenia účtovných jednotiek, ktoré musia tieto informácie uvádzať vo výročnej správe.

Druhý podnet k odstráneniu goldplatingu prišiel z podnikateľského prostredia a týkal sa čl. 34 smernice 2013/34/EÚ a zvýšenia podmienok na povinnosť overenia účtovných závierok štatutárnym audítorom alebo audítorskou spoločnosťou.

3. Ciele a výsledný stav

Cieľom návrhu zákona je:

1. na základe vypracovanej analýzy Ministerstva financií odstránenie neopodstatneného goldplatingu pri transpozícii Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/95EÚ. V súlade so stanoviskom experta z akademickej oblasti k vypracovanej analýze sa navrhuje zmena a doplnenie zákona o účtovníctve. Navrhuje sa v § 20 ods. 13 nové vymedzenie účtovných jednotiek, ktoré musia vo výročnej správe uvádzať nefinančné informácie týkajúce sa opisu politiky rozmanitosti. Veľké účtovné jednotky majú síce povinnosť vypracovať výročnú správu a uvádzať informácie o ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.