A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) vypracovaný Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo dopravy“) sa predkladá podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2019.
Dôvody na vypracovanie návrhu zákona sú nasledovné:
a) zabezpečiť implementáciu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/858 z 30. mája 2018 o schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, ako aj systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre takéto vozidlá a o dohľade nad trhom s nimi, ktorým sa menia nariadenia (ES) č. 715/2007 a (ES) č. 595/2009 a zrušuje smernica 2007/46/ES [ďalej len „nariadenie (EÚ) 2018/858“]. Týmto nariadením sa zároveň zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/46/ES z 5. septembra 2007, ktorou sa zriaďuje rámec pre typové schválenie motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá v platnom znení [ďalej len „smernica 2007/46/ES“] transponovaná nariadením vlády Slovenskej republiky č. 140/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 140/2009 Z. z.“). Smernica 2007/46/ES bude s účinnosťou od 1. septembra 2020 nahradená priamo uplatniteľným nariadením (EÚ) 2018/858 a nariadenie vlády SR č. 140/2009 Z. z. bude k tomuto dňu zrušené,
b) zabezpečiť úplnú transpozíciu smernice Rady 96/53/ES z 25. júla 1996, ktorou sa v Spoločenstve stanovujú najväčšie prípustné rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a maximálna povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave, keďže táto smernica bola zmenená
- rozhodnutím Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/984 z 5. júna 2019, ktorým sa mení smernica Rady 96/53/ES, pokiaľ ide o lehotu na vykonávanie osobitných pravidiel týkajúcich sa maximálnej dĺžky pre kabíny, ktoré majú lepšie aerodynamické vlastnosti, energetickú účinnosť a sú bezpečnejšie, a
- nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1242 z 20. júna 2019, ktorým sa stanovujú emisné normy CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá a menia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 a (EÚ) 2018/956 a smernica Rady 96/53/ES,
c) zosúladiť niektoré ustanovenia zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o prevádzke vozidiel“) s judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie, najmä s rozsudkom Súdneho dvora (štvrtá komora) z 24. januára 2019 vo veci C-326/17,
d) riešiť problematiku podmienok prevádzky vozidiel v cestnej premávke v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie a s prihliadnutím na poznatky a skúseností nadobudnuté v procese aplikácie v súčasnosti platného zákona o prevádzke vozidiel,
e) sprievodné novely súvisiacich zákonov v čl. II až IV, a to zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 253/2015 Z. z. a zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť dňom 1. januára 2020 okrem ustanovení súvisiacich s implementáciou nariadenia (EÚ) 2018/858, ktoré majú účinnosť dňom 1. septembra 2020, čím sa zároveň zabezpečí dostatočne dlhá legisvakančná doba na oboznámenie sa s navrhovaným zákonom.
Predložený návrh zákona bude mať pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Vyhodnotenie vybraných vplyvov je uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Návrh zákona sa nepredkladá do vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
Tento článok obsahuje novelu zákona o prevádzke vozidiel.
K bodu 1 [§ 1 ods. 5 písm. a)]
Dopĺňa sa, že aj vozidlá štátneho podniku v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky sú vyňaté z pôsobnosti tohto zákona, ak tieto vozidlá nie sú evidované v riadnej evidencii vozidiel. Ide o vozidlá, ktoré sú evidované v osobitnej evidencii vozidiel, ktorú vedie Vojenská polícia.
K bodu 2 [§ 2 ods. 2 písm. s)]
Ide o špecifikáciu definície časti vozidla, ktorá môže byť použitá nie len na montáž vozidla, ale aj na opravu a údržbu.
Ide o legislatívno-technické zmeny spočívajúce v úprave odkazov na poznámky pod čiarou, ktoré sa aktualizujú kvôli novej legislatíve najmä v rámci Európskej únie prijatej po účinnosti zákona o prevádzke vozidiel.
K bodu 4 [§ 2 nový odsek 29]
Dopĺňa sa definícia odosielateľa na základe úplnej transpozície smernice 96/53/ES.
K bodu 6 [§ 6 ods. 1]
Navrhuje sa spresniť zavedenú legislatívnu skratku verejný záujem na bezpečnosti a zdraví tak, aby zahŕňala aj majetok osôb.
K bodu 7 [§ 6 nový odsek 4]
Pre typový schvaľovací orgán sa dopĺňa nová povinnosť spolupracovať s ostatnými typovými schvaľovacími orgánmi.
K bodu 9 [§ 8 ods. 3]
Precizuje sa ustanovenie o skúškach pri typovom schválení vozidiel tak, že postupy pri typovom schválení upravujú osobitné predpisy o typovom schválení [nariadenie (EÚ) č. 167/2013, nariadenie (EÚ) č. 168/2013, nariadenie (EÚ) 2018/858].
K bodu 10 [§ 8 ods. 9]
Precizuje sa ustanovenie o viacstupňovom typovom schválení tak, že samotné postupy pre viacstupňové typové schválenie upravujú osobitné predpisy o typovom schválení [nariadenie (EÚ) č. 167/2013, nariadenie (EÚ) č. 168/2013, nariadenie (EÚ) 2018/858].
K bodu 13 [§ 21 ods. 1 nová druhá veta]
Medzi povinnosti výrobcu v rámci zhody výroby sa dopĺňa, že výrobca musí mať zavedené postupy na zabezpečenie zhody so schváleným typom.
K bodu 15 a 16 [§ 22 ods. 4 až 7]
Precizujú sa povinnosti hospodárskych subjektov pri uvádzaní vozidiel, systémov, komponentov, samostatných technických jednotiek, nebezpečných častí alebo vybavenia a spaľovacích motorov necestných strojov pri uvádzaní na trh. Tieto povinnosti kontroluje v rámci dohľadu nad trhom Slovenská obchodná inšpekcia. Nejde o zavádzanie nových povinností oproti súčasnému stavu. Tieto povinnosti vyplývajú priamo z regulačných ...