Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa predkladá v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace september až december 2020 (uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 547 z 9. septembra 2020).
Cieľom článku I návrhu je jednak zabezpečiť implementáciu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/880 zo 17. apríla 2019 o vstupe a dovoze tovaru kultúrnej hodnoty, a jednak zapracovanie poznatkov a požiadaviek z praxe štátnych archívov zriadených Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky. Návrh v čl. I obsahuje aj legislatívno-technické úpravy zohľadňujúce prijatie nových právnych predpisov.
Nariadenie 2019/880 bolo prijaté ako reakcia na rabovanie múzeí a ničenie kultúrnych pamiatok počas vojnových udalostí na Blízkom Východe v nedávnej minulosti a vychádza z dohovoru UNESCO o opatreniach na zákaz a zamedzenie nedovoleného dovozu, vývozu a prevodu vlastníctva kultúrnych statkov (vyhláška ministra zahraničných vecí č. 15/1980 Zb.) a dohovoru UNIDROIT o ukradnutých alebo nezákonne vyvezených kultúrnych predmetoch (oznámenie MZV SR č. 416/2003 Z. z.). Jeho cieľom je zabrániť, aby nezákonne vyvezené predmety kultúrnej hodnoty vstúpili na územie Európskej únie, a tým aj zabrániť financovaniu terorizmu a praniu špinavých peňazí prostredníctvom predaja rabovaného tovaru kultúrnej hodnoty kupujúcim v Európskej únii. Na dovoz archívnych dokumentov sa vzťahuje čl. 3 ods. 1 nariadenia, ktorý zakazuje vstup tovaru kultúrnej hodnoty, ktorý sa vyviezol z územia krajiny, v ktorej sa vytvoril alebo objavil, v rozpore s jej zákonmi alebo inými právnymi predpismi.
Predložený návrh novely zákona č. 395/2002 Z. z. nadväzuje na citované nariadenie v ustanovení § 26 upravujúcom dovoz cudzích archívnych dokumentov, ktorého znenie sa precizuje tak, aby sa vzťahovalo na všetky kategórie uvedené v nariadení 2019/880, t. j. na archívne dokumenty, ktoré sú vedené v evidencii cudzieho štátu alebo boli vytvorené alebo nájdené na území cudzieho štátu, z ktorého boli odcudzené. Predložený návrh zároveň reaguje na poznatky z doterajšej aplikácie zákona na úseku správy registratúry, dopĺňa platné ustanovenia o postupe pri odovzdávaní a preberaní archívnych dokumentov do archívu, precizuje niektoré ustanovenia vo väzbe na aplikáciu zákona o e-Governmente, upravuje niektoré povinnosti pôvodcov registratúry pri správe dokumentov, ako aj sankcie za ich neplnenie a reaguje pri prístupe k archívnym dokumentom na sprísnenie pravidiel ochrany osobných údajov.
V článku II návrhu novelizujúcom zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa umožňuje, aby ústredné orgány štátnej správy, v pôsobnosti ktorých vznikajú archívne dokumenty obsahujúce utajované skutočnosti, mohli tieto archívne dokumenty do zrušenia utajenia ukladať v centrálnom úložisku utajovaných skutočností, ktoré zriadi Národný bezpečnostný úrad.
V článku III návrhu novelizujúcom zákon č. 346/2018 Z. z. sa zabezpečuje posun účinnosti zákonnej povinnosti viesť v registri mimovládnych neziskových organizácií elektronickú zbierku listín.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Súlad návrhu zákona s právom Európskej únie uvádza doložka zlučiteľnosti.
Dopad návrhu uvádza Doložka vybraných vplyvov.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Doložka vybraných vplyvov
Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
| ☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
| ☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
0
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| |
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| Júl 2020
|
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| September 2020
|
|
Definovanie problému
|
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Zabezpečenie ochrany proti nezákonnému obchodu s tovarom kultúrnej hodnoty, ktorým sú aj archívne dokumenty. Zabránenie financovania terorizmu a prania špinavých peňazí prostredníctvom predaja rabovaného tovaru kultúrnej hodnoty kupujúcim v Európskej únii. Úprava niektorých ustanovení, najmä o prístupe k archívnym dokumentom, o odovzdávaní archívnych dokumentov po vyraďovacom konaní do archívu, o odovzdávaní registratúry pri zániku pôvodcu registratúry bez právneho nástupcu, úprava postupu colných orgánov pri vývoze a dovoze archívnych dokumentov.
Potreba posunúť účinnosť povinnosti viesť elektronickú zbierku listín v registri mimovládnych neziskových organizácií.
Potreba umožniť ukladanie archívnych dokumentov obsahujúcich utajované skutočnosti pred ich odtajnením a následným trvalým uložením v archíve, aj v centrálnom úložisku.
|
Ciele a výsledný stav
|
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Zabezpečenie implementácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/880 zo 17. apríla 2019 o vstupe a dovoze tovaru kultúrnej hodnoty a zapracovanie poznatkov a požiadaviek z praxe štátnych archívov vyplývajúce z poznatkov aplikačnej praxe štátnych archívov.
Posun účinnosti povinnosti viesť elektronickú zbierku listín v registri mimovládnych neziskových organizácií.
Zabezpečenie možnosti uložiť archívne dokumenty obsahujúce utajované skutočnosti pred ich odtajnením v centrálnom úložisku, ktoré zriadi Národný bezpečnostný úrad.
|
Dotknuté subjekty
|
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Pôvodcovia registratúr, žiadatelia o prístup k archívnym dokumentom, colné úrady, Štátny archív v Nitre, Štátny archív v Trnave
Správca registra mimovládnych neziskových organizácií (Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky).
Národný bezpečnostný úrad
|
Alternatívne riešenia
|
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Žiadne, ide o implementáciu nariadenia EÚ
|
Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
Transpozícia práva EÚ
|
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
|
0
|
Preskúmanie účelnosti**
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a ...
|
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR