A. Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády SR návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Hlavným zámerom predkladaného návrhu zákona je transpozícia smernice Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní (ďalej len „smernica 2020/262“) do vnútroštátnej legislatívy. Cieľom predmetnej smernice je najmä znížiť administratívnu záťaž daňových subjektov, ako i správcov dane a minimalizovať daňové úniky pri preprave tovarov podliehajúcich spotrebnej dani medzi jednotlivými členskými štátmi Európskej únie. Z toho dôvodu sa na základe rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/263 o informatizácii prepravy a kontroly tovaru podliehajúceho spotrebnej dani dopĺňa súčasný elektronický systém kontroly prepravy tovarov o povinnosť prepravovať alkoholické nápoje uvedené do daňového voľného obehu na daňovom území, alebo na území iného členského štátu s elektronickým zjednodušeným administratívnym dokumentom.
Zároveň sa transponuje smernica Rady (EÚ) 2019/475 z 18. februára 2019, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a 2008/118/ES, pokiaľ ide o začlenenie talianskej obce Campione d´Italia a talianskych vôd jazera Lugano a smernica Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie. Transpozíciu citovanej smernice oddialilo opakované odloženie schválenia smernice Rady EÚ 2020/1151, ktorou sa mení smernica 92/83/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre etanol a alkoholické nápoje, ktorá mala byť premietnutá v návrhu zákona najmä v súvislosti s opätovným zavedením oslobodenia pre výživové doplnky od spotrebnej dane.
V súlade so smernicou Rady (EÚ) 2020/1151 z 29. júla 2020, ktorou sa mení smernica 92/83/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre etanol a alkoholické nápoje sa ukončuje súkromná výroba destilátu a zavádza sa oslobodenie výživových doplnkov od spotrebnej dane z liehu.
Okrem transpozičných úprav obsahuje návrh zákona úpravy vyplývajúce z poznatkov aplikačnej praxe.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2021 okrem čl. I bodov 65, 67, 106, 110 a 113, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. októbra 2021, čl. I bodu 125, ktorý nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čl. I bodu 69, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čl. I bodov 6, 16, 19, 36, 38, 85, 114 a § 76f v bode 124, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. júla 2022 a čl. I bodov 15, 17, 18, 20 až 22, 46, 53 až 58, 61 až 64, 66, 68, 70, 82 až 84, 87 až 92, 98, 102, 104, 105 a § 76g v bode 124, ktoré nadobúdajú účinnosť 13. februára 2023.
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení neskorších predpisov.
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☒
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní (prepracované znenie) (Ú. V. EÚ L58, 27.2.2020).
Smernica Rady (EÚ) 2019/475 z 18. februára 2019, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a 2008/118/ES, pokiaľ ide o začlenenie talianskej obce Campione ďItalia a talianskych vôd jazera Lugano do colného územia Únie a do územnej pôsobnosti smernice 2008/118/ES (Ú. V. EÚ L 83, 25.3.2019).
Smernica Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie (Ú. V. EÚ L336, 30.12.2019).
Smernica Rady (EÚ) 2020/1151 z 29. júla 2020, ktorou sa mení smernica 92/83/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre etanol a alkoholické nápoje.
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| jún 2020
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| júl 2020
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| september 2020
|
|
Definovanie problému
|
Povinnosť transponovať smernice EÚ:
Smernica Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní (prepracované znenie) (Ú. V. EÚ L58, 27.2.2020).
Smernica Rady (EÚ) 2019/475 z 18. februára 2019, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a 2008/118/ES, pokiaľ ide o začlenenie talianskej obce Campione ďItalia a talianskych vôd jazera Lugano do colného územia Únie a do územnej pôsobnosti smernice 2008/118/ES (Ú. V. EÚ L 83, 25.3.2019).
Smernica Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie (Ú. V. EÚ L336, 30.12.2019).
Smernica Rady (EÚ) 2020/1151 z 29. júla 2020, ktorou sa mení smernica 92/83/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre etanol a alkoholické nápoje.
|
Ciele a výsledný stav
|
Transpozícia smernice Rady (EÚ) 2019/475 z 18. februára 2019, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a 2008/118/ES, pokiaľ ide o začlenenie talianskej obce Campione ďItalia a talianskych vôd jazera Lugano do colného územia Únie a do územnej pôsobnosti smernice 2008/118/ES (Ú. V. EÚ L 83, 25.3.2019) do zákona č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov.
Transpozícia smernice Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie (Ú. V. EÚ L336, 30.12.2019) do zákona č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov.
Transpozícia smernice Rady (EÚ) 2020/1151 z 29. júla 2020, ktorou sa mení smernica 92/83/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre etanol a alkoholické nápoje.
Legislatívno-technické úpravy v zákone č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov vyplývajúce z poznatkov aplikačnej praxe.
|
Dotknuté subjekty
|
Podnikateľské subjekty, ktoré podnikajú s alkoholickými nápojmi podľa zákona č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov.
|
Alternatívne riešenia
|
Nie je alternatívne riešenie. Slovenská republika je povinná transponovať smernicu Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorou sa stanovuje všeobecný systém spotrebných daní do legislatívy Slovenskej republiky najneskôr do 13. februára 2023.
|
Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Návrh vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú vzory daňových priznaní, dodatočných daňových priznaní k spotrebnej dani z alkoholických nápojov.
| ☒ Áno
| ☐ Nie
|
|
Transpozícia práva EÚ
|
Áno.
Smernica Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní (prepracované znenie) (Ú. V. EÚ L58, 27.2.2020).
Smernica Rady (EÚ) 2019/475 z 18. februára 2019, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a 2008/118/ES, pokiaľ ide o začlenenie talianskej obce Campione ďItalia a talianskych vôd jazera Lugano do colného územia Únie a do územnej pôsobnosti smernice 2008/118/ES (Ú. V. EÚ L 83, 25.3.2019).
Smernica Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie (Ú. V. EÚ L336, 30.12.2019).
Smernica Rady (EÚ) 2020/1151 z 29. júla 2020, ktorou sa mení smernica 92/83/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre etanol a alkoholické nápoje.
|
|
Preskúmanie účelnosti**
|
Bezpredmetné.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
|
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐ Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Poznámky
|
Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky.
|
Kontakt na spracovateľa
|
Ing. Michaela Jarošová, MF SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní, oddelenie spotrebných daní
michaela.jarosova@mfsr.sk
Ing. Katarína Slimáková, MF SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní, oddelenie spotrebných daní katarina.slimakova@mfsr.sk
|
Zdroje
|
|
Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov si uplatnila zásadné pripomienky a odporúčania a vyjadrila nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie.
Stanovisko predkladateľa návrhu zákona:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia nesúhlasí s tým, že materiál nepredpokladá žiadny vplyv na informatizáciu. V predkladanom návrhu zákona sa zavádza elektronizácia procesov a napr. v bode 45. a 46. sa rozširuje elektronická báza údajov colných úradov a Finančnej správy. Z uvedeného dôvodu je nutné vyznačiť pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a vypracovať analýzu vplyvov.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vyčíslenie administratívnych nákladov spojených s povinnosťou požiadať colný úrad o registráciu schváleného odosielateľa a schváleného príjemcu.
Takisto žiada predkladateľa o vyčíslenie administratívnych nákladov spojených so zaradením do evidencie prevádzkovateľov samostatných pivovarov.
Zároveň žiadame predkladateľa o doplnenie popisu všetkých novelizovaných ustanovení, ktoré zakladajú vplyv na podnikateľské prostredie.
Vzhľadom na to, že zaradenie do evidencie prevádzkovateľov malých pivovarov alebo povinnosť požiadať o registráciu schváleného príjemcu alebo schváleného odosielateľa sa realizuje elektronicky prostredníctvom webovej stránky finančnej správy, predkladateľ nepredpokladá vznik dodatočných administratívnych nákladov pre daňové subjekty.
|
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2020
| 2021
| 2022
| 2023
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: VPS
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 342 888,00
| 213 888,00
| 0,00
| 0,00
|
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR (org. MF SR – úrad)
| 90 288,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR (org. FR SR)
| 252 600,00
| 213 888,00
| 0,00
| 0,00
|
z toho:
| |
|
|
|
- vplyv na ŠR
| 342 888,00
| 213 888,00
| 0,00
| 0,00
|
Rozpočtové prostriedky
| 342 888,00
| 213 888,00
| 0,00
| 0,00
|
EÚ zdroje
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
spolufinancovanie
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na obce
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na ŠR
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na obce
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 342 888,00
| 213 888,00
| 0,00
| 0,00
|
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR (org. MF SR – úrad)
| 90 288,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR (org. FR SR)
| 252 600,00
| 213 888,00
| 0,00
| 0,00
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet súvisiaci s úpravou informačných systémov finančnej správy vo výške 556 776 eur s DPH, a to:
a/ APV SysNeD 466 488 eur s DPH
b/ PFS (portál finančnej správy) 90 288 eur s DPH
Do informačných systémov je potrebné zapracovať:
- nový typ daňového subjektu
- nový typ prepravy v rámci elektronického systému EMCS
- úpravy názvov evidencií
- vznik nového typu odberateľa kontrolných známok – schválený príjemca
Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona transponuje smernicu Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorou sa stanovuje všeobecný systém spotrebných daní do legislatívy Slovenskej republiky.
V súvislosti s transpozíciou tejto smernice sa predovšetkým