Dôvodová správa k zákonu č. 407/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov

Cieľom zákona je zvýšiť transparentnosť a podporiť spoločenskú zodpovednosť nadnárodných spoločností prostredníctvom verejnej kontroly, ktorá spočíva v zverejnení určitých informácií týkajúcich sa dane z príjmov v členení podľa jednotlivých štátov. 

Dátum publikácie:5. 12. 2022
Oblasti práva: Správne právo / Účtovníctvo / Jednoduché účtovníctvo; Podvojné účtovníctvo

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov, sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2022.

V súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2101 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie informácií o dani
z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (Ú. v. EÚ L 429, 1.12.2021) (tzv. public
country-by-country reporting) je cieľom návrhu zákona zvýšiť transparentnosť a podporiť spoločenskú zodpovednosť nadnárodných spoločností, ktoré prekročili určitú veľkosť, a to transpozíciou spoločných pravidiel pre zverejňovanie informácií o dani z príjmov.

Väčšia transparentnosť pri zverejňovaní má prispieť k lepšej verejnej kontrole nad činnosťami nadnárodných spoločností. Návrhom zákona sa ustanoví pre konečné materské účtovné jednotky a samostatné účtovné jednotky s cezhraničným aspektom, ktoré prekročia určitú veľkosť, povinnosť vyhotoviť správu s informáciami o dani z príjmov a uložiť ju do registra účtovných závierok a zbierky listín obchodného registra. Návrhom zákona sa tiež ustanovia podmienky, ktorých splnením vznikne veľkým dcérskym účtovným jednotkám a vybraným účtovným jednotkám, ktoré sú organizačnými zložkami podnikov zahraničných právnických osôb so sídlom mimo územia členských štátov, povinnosť uložiť do registra účtovných závierok a do zbierky listín obchodného registra správu s informáciami o dani
z príjmov týkajúcu sa ich zahraničného konečného materského subjektu alebo zahraničného samostatného subjektu. V súvislosti s ukladaním správy s informáciami o dani z príjmov
do zbierky listín obchodného registra sa navrhuje využiť už zavedený prístup „jedenkrát a dosť“ pre ukladanie účtovných závierok, v nadväznosti na ktorý sa povinnosť uložiť správu s informáciami o dani z príjmov do zbierky listín obchodného registra bude považovať za splnenú jej uložením v registri účtovných závierok. S cieľom zníženia administratívnej záťaže je navrhovaná dobrovoľná transpozícia čl. 48d ods. 3 cit. smernice, ktorý umožňuje členským štátom za stanovených podmienok poskytnúť dotknutým účtovným jednotkám oslobodenie od povinnosti zverejnenia správy s informáciami o dani z príjmov na ich webom sídle.

Okrem výšky zaplatených daní má v súlade so smernicou (EÚ) 2021/2101 správa s informáciami o dani z príjmov obsahovať aj ďalšie informácie, ktoré majú napomôcť zvýšiť povedomie verejnosti v tejto oblasti. Navrhuje sa, aby obsah správy s informáciami o dani z príjmov vrátane požiadaviek na jej elektronický formát bol ustanovený opatrením, k vydaniu ktorého sa splnomocňuje Ministerstvo financií Slovenskej republiky. V súlade s cit. smernicou sa navrhuje, aby sa správy s informáciami o dani z príjmov prvýkrát ukladali za účtovné obdobie začínajúce 22. júna 2024.

V nadväznosti na požiadavky aplikačnej praxe sa návrhom zákona predlžuje lehota na zostavenie súhrnnej účtovnej závierky Ministerstvom financií SR na deväť mesiacov. Z dôvodu potreby vyššej kvality dát a lepšej ochrany majetku štátu, obce a vyššieho územného celku sa upravuje periodicita inventarizácie pri hmotnom majetku okrem zásob a peňažných prostriedkov pre vybrané subjekty verejnej správy. Zároveň sa návrhom zákona precizujú aj ustanovenia týkajúce sa vzniku povinnosti uvádzať vo výročnej správe nefinančné informácie a informácie súvisiace s ponukou na prevzatie, ktoré majú za cieľ znížiť administratívnu záťaž dotknutých účtovných jednotiek.

Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy ani vplyv na služby verejnej správy pre občana, životné prostredie, manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými právnymi predpismi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo financií Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

1. Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2101 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie informácií o dani z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (Ú. v. ES L 429, 1.12.2021).

2. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ z 22. októbra 2014, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií a informácií týkajúcich sa rozmanitosti niektorými veľkými podnikmi a skupinami (Ú. v. ES L 330, 15.11.2014) v platnom znení.

Termín začiatku a ukončenia PPK

Začiatok: 13.4.2022
Ukončenie: 26.4.2022

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

máj 2022

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

 
 

2. Definovanie problému

Uveďte základné problémy, ktoré sú dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).

Pripravovaný právny predpis je transpozíciou smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2101 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide
o zverejňovanie informácií o dani z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (Ú. v. EÚ L 429, 1.12.2021) (tzv. public country-by-country reporting). Cieľom pripravovaného návrhu zákona je zvýšiť transparentnosť a podporiť spoločenskú zodpovednosť nadnárodných spoločností prostredníctvom verejnej kontroly, ktorá spočíva v zverejnení určitých informácií týkajúcich sa dane z príjmov v členení podľa jednotlivých štátov. Predmetným návrhom dôjde aj k úprave niektorých ustanovení zákona č. 431/2002 Z. z. na základe jednoznačného spresnenia transpozície ustanovení smernice 2014/95/EÚ v platnom znení a poznatkov z aplikačnej praxe.


Zároveň sa na základe odporúčaní aplikačnej praxe a výsledkov auditu konsolidovanej účtovnej závierky ústrednej správy navrhuje s cieľom lepšie ochrániť majetok štátu a územnej samosprávy, zvýšenie periodicity inventarizácie vybraného hmotného majetku v účtovných jednotkách verejnej správy - štátne rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, obce, vyššie územné celky, štátne fondy, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov.

3. Ciele a výsledný stav

Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).

Cieľom návrhu zákona je transponovať smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2101, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie informácií o dani z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (Ú. v. EÚ L 429, 1.12.2021) (tzv. public country-by-country reporting). Cieľom predkladaného návrhu zákona je zvýšiť transparentnosť a podporiť spoločenskú zodpovednosť nadnárodných spoločností prostredníctvom verejnej kontroly, ktorá spočíva v zverejnení určitých informácií týkajúcich sa dane z príjmov v členení podľa jednotlivých štátov. V súlade s cit. smernicou návrh zákona zavedie pre vybrané účtovné jednotky s cezhraničným aspektom, ktoré prekročia určitú veľkosť, povinnosť vyhotoviť správu s informáciami o dani z príjmov a uložiť ju do registra účtovných závierok. Obsahom uvedenej správy majú byť napr. informácie o zaplatenej dani z príjmov, suma výnosov vrátane výnosov dosiahnutých z transakcií so spriaznenými stranami, počet zamestnancov, pričom informácie sa budú uvádzať v tabuľke, ktorej vzor ustanoví vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ). Predmetným návrhom dôjde aj k úprave niektorých ustanovení zákona č. 431/2002 Z. z. na základe poznatkov z aplikačnej praxe.


Návrh zákona má cieľ lepšie ochrániť majetok štátu a územnej samosprávy a zároveň aj zvýšiť kvalitu dát v účtovných závierkach účtovných jednotiek tým, že navrhuje zvýšenie periodicity vykonávania inventarizácie určitého hmotného majetku v účtovných jednotkách verejnej správy - štátne rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, obce, vyššie územné celky, štátne fondy, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov.

4. Dotknuté subjekty

Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:

Účtovné jednotky, ktoré v dvoch po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach za každé z nich dosiahli čistý obrat viac ako 750 mil. eur a účtovné jednotky, ktoré zostavujú konsolidovanú účtovnú závierku najväčšej skupiny podnikov, ktoré v dvoch po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach za každé z nich dosiahli konsolidované výnosy viac ako 750 mil. eur, ak majú stále miesto podnikania alebo trvalú podnikateľskú činnosť na území viacerých členských štátoch alebo viac ako jednu daňovú jurisdikciu. Tiež veľké dcérske účtovné jednotky, ktoré spĺňajú aspoň 2 kritériá (majetok viac ako 4 mil. €, obrat vyšší ako 8 mil.€ a 50 zamestnancov za 2 po sebe idúce účtovné obdobia), ktorých zahraničný konečný materský subjekt má sídlo mimo územia členských štátov a jeho konsolidované výnosy presiahli 750 mil. € v každom z 2 bezprostredne po sebe idúcich účtovných obdobiach a veľké organizačné zložky podniku zahraničnej právnickej osoby so sídlom mimo územia členských štátov, ktorej výnosy resp. konsolidované výnosy prekročili v každom z dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach sumu 750 mil. €, ak sa na ne nevzťahuje oslobodenie z povinnosti uložiť správu s informáciami o dani z príjmov.


Zvýšenie periodicity vykonávania inventarizácie určitého hmotného majetku sa dotkne účtovných jednotiek verejnej správy, ktorými sú štátne rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, obce, vyššie územné celky, štátne fondy, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov.

5. Alternatívne riešenia

Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?

Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.

V prípade nulového variantu by Slovenská republika nesplnila povinnosť transpozície smernice (EÚ) 2021/2101, ktorá musí byť transponovaná do 22. júna 2023.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☒ Áno

☐ Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky, v ktorom sa bližšie upraví obsah správy s informáciami o dani z príjmov a spoločný vzor a elektronický formát tejto správy v nadväznosti na vykonávací akt Komisie, ktorý má byť prijatý koncom roka 2022, najneskôr v roku 2023. Obsah správy s informáciami o dani z príjmov budú tvoriť informácie podľa čl. 48c smernice (EÚ) 2021/2101 ako napr. počet zamestnancov, suma výnosov vrátane sumy výnosov z transakcií so spriaznenými stranami, suma zisku alebo straty pred zdanením, suma vzniknutej dane z príjmov, suma dane z príjmov zaplatenej na hotovostnom základe a suma akumulovaných ziskov na konci príslušného účtovného obdobia.

7. Transpozícia práva EÚ

Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.

V návrhu zákona nie sú zapracované úpravy zákona o účtovníctve, ktoré by predstavovali goldplating.

 

8. Preskúmanie účelnosti

Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.

Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.

Do 22. júna 2027 Komisia predloží správu o dodržiavaní a o vplyve povinností podávať správy stanovených v článkoch 48a až 48f podľa smernice (EÚ) 2021/2101, a so zreteľom na situáciu na úrovni OECD, potrebu zabezpečiť dostatočnú úroveň transparentnosti a potrebu zachovať a zabezpečiť konkurenčné prostredie pre podniky a súkromné investície, preskúma a posúdi najmä, či by bolo vhodné rozšíriť povinnosť podávať správy s informáciami o dani z príjmov stanovenú v článku 48b na veľké podniky v zmysle vymedzenia v článku 3 ods. 4 a na veľké skupiny v zmysle vymedzenia v článku 3 ods. 7, ako aj rozšíriť obsah správy s informáciami o dani z príjmov uvedenú v článku 48c o ďalšie položky.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

9. Vybrané vplyvy materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Mechanizmus znižovania byrokracie

a nákladov sa uplatňuje:

Áno

  

Nie

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.

Identifikované vplyvy v rámci ich analýz indikujú negatívny vplyv návrhu zákona na rozpočet a negatívny a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie v dôsledku vzniku povinnosti vyhotoviť správu s informáciami o dani z príjmov pre tie účtovné jednotky s cezhraničným aspektom, ktorých čistý obrat presahuje sumu 750 mil. € a účtovné jednotky, ktoré zostavujú konsolidovanú účtovnú závierku najväčšej skupiny účtovných jednotiek a ich konsolidované výnosy prekročili sumu 750 mil. € v každom z dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach. Negatívny a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie súvisí so zavedením povinnosti uvádzania informácií v správe audítora a následného príjmu audítora/audítorskej spoločnosti vyplývajúceho z plnenia tejto povinnosti.

Finančné prostriedky potrebné na úpravu informačných systémov na rozpočtový rok 2024 budú zabezpečené v rámci prípravy rozpočtu kapitoly MF SR na roky 2023 – 2025. Vzhľadom na to, že samotný výkaz bude prijatý predpokladáme koncom roka 2022, najneskôr v roku 2023 prostredníctvom vykonávacieho aktu, v súčasnosti nie je možné presne vyčísliť finančné vplyvy na zabezpečenie splnenia tejto povinnosti v informačných systémoch verejnej správy. Preto v analýze na rozpočet uvádzame odhadovanú výšku predpokladaných nákladov, ktorú budeme v prípade potreby aktualizovať na základe nových skutočností pri vykonávacom predpise.

11. Kontakt na spracovateľa

Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.

Ing. Ingrid Šalkovičová (ingrid.salkovicova@mfsr.sk),

Odbor pre legislatívu a metodiku účtovníctva, MF SR

12. Zdroje

Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.

Pri vypracovaní doložky vplyvov a príslušných analýz vplyvov na podnikateľské prostredie sa vychádzalo z dostupných informácií zverejnených v registri účtovných závierok. ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.