Dôvodová správa k zákonu č. 456/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov

Cieľom zákona je, aby účtovné dokumenty všetkých právnych foriem právnických osôb s výnimkou tých, ktorým to neumožňujú smernice Európskej únie, boli vo verejnej časti registra účtovných závierok a tým sa dosiahla ich transparentnosť.

Dátum publikácie:3. 12. 2021
Oblasti práva: Správne právo / Účtovníctvo / Jednoduché účtovníctvo; Podvojné účtovníctvo

Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2021.

V nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády SR je cieľom návrhu novely zákona posilniť transparentnosť informácií vykazovaných v účtovnej závierke zverejnením účtovných závierok všetkých právnických osôb vo verejnej časti Registra účtovných závierok (ďalej len „register“). V súčasnosti do verejnej časti registra ukladajú svoje účtovné dokumenty právnické osoby podnikateľských právnych foriem a niektorých typov mimovládnych neziskových organizácií. Mimovládne neziskové organizácie môžu ukladať účtovné závierky do registra aj v listinnej podobe. Táto možnosť spôsobuje nezanedbateľnú chybovosť pri ich spracovaní a ukladaní do registra, ako aj ukladanie nesprávnych vzorov účtovných závierok.

Navrhuje sa preto rozšíriť verejnú časť registra o ďalšie právne formy právnických osôb, čím by všetky právnické osoby boli zaradené do verejnej časti registra. Ide predovšetkým o pozemkové spoločenstvá, ale aj mimovládne neziskové organizácie ako sú občianske združenia, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, záujmové združenia právnických osôb a ďalšie. V neverejnej časti registra by zostali účtovné dokumenty fyzických osôb – podnikateľov a organizačných zložiek zahraničných osôb.

V návrhu zákona sa v záujme rozšírenia funkcionalít registra navrhuje, aby všetky účtovné dokumenty boli ukladané v elektronickej podobe, čo zjednoduší postup pri ich ukladaní, ale aj odstráni chybovosť pri neautomatizovanom spracovaní účtovných dokumentov.

Ustanovujú sa náležitosti výročnej správy pre neziskové organizácie, ak v hmotnoprávnom predpise, podľa ktorého postupujú, nie je zadefinovaný obsah výročnej správy. Uvedené sa týka predovšetkým občianskych združení a cirkevných organizácií, ak sú povinné mať audit účtovnej závierky a výročnej správy.

Vzhľadom na stále väčší podiel elektronických účtovných záznamov v účtovníckej praxi sú v zákone v záujme jednoznačnosti doplnené a špecifikované podmienky, ktoré je účtovná jednotka povinná dodržať pri spracovávaní týchto účtovných záznamov. Upresňujú a zjednodušujú sa ustanovenia o listinnej a elektronickej podobe účtovného záznamu. Nanovo sa ustanovujú možné spôsoby transformácie účtovného záznamu pri zmene podoby účtovného záznamu. Na proces transformácie účtovného záznamu z listinnej podoby do elektronickej podoby je možné použiť okrem zaručenej konverzie aj skenovanie, čo výrazne zjednoduší tento proces. Umožňuje sa nahradiť vlastnoručný podpis akýmkoľvek elektronickým podpisom, ktorý umožní preukázateľnú identifikáciu osoby. Zákon explicitne uvádza, kedy už nie je potrebné uchovávať listinný účtovný záznam, ak bol transformovaný na elektronický účtovný záznam.

Ustanovuje sa spodná hranica výšky pokuty a pokuta voči osobe, ktorá prevezme plnenie povinností po zániku účtovnej jednotky a nesplní ich. Ustanovuje sa absolútna suma pokuty v prípadoch, keď z rôznych dôvodov nie je možné pokutu odvodiť z celkovej sumy majetku (nie je uložená účtovná závierka, je uložená účtovná závierka, ale účtovná jednotka vykazuje v majetku nulu, alebo vykazuje účelovo zjavne nízku sumu majetku).

Návrh zákona má pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, pozitívny vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti, nemá sociálne vplyvy ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana. Vyčíslenie jednotlivých vplyvov je uvedené v príslušných doložkách vplyvov.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo financií Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

 Materiál nelegislatívnej povahy

 Materiál legislatívnej povahy

 Transpozícia práva EÚ

 

Termín začiatku a ukončenia PPK

Začiatok: 8. 4. 2021

Ukončenie: 21. 4. 2021

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

máj 2021

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

august 2021

2. Definícia problému

Z dôvodu transparentnosti sa v zákone o účtovníctve zvyšuje počet subjektov právnických osôb, ktorých účtovné dokumenty budú zverejnené vo verejnej časti registra účtovných závierok. Zároveň je potrebné z dôvodu rozšírenia funkcionalít registra účtovných závierok, aby účtovné jednotky predkladali účtovné dokumenty len v elektronickej podobe. Neziskové organizácie, ktoré majú povinnosť auditu z titulu prijímania asignovanej dane vo výške viac ako 35 000,- eur, majú povinnosť vypracovať aj výročnú správu. Nakoľko zákon o účtovníctve upravuje obsah výročnej správy pre podnikateľov, je potrebné doplniť obsah výročnej správy vhodný a náležitý pre neziskové organizácie. Z dôvodu jednotnej terminológie je potrebné upraviť ustanovenie o organizačných jednotkách občianskych združení.

Z dôvodu znižovania byrokracie sa uľahčuje vykonávanie povinností tým, že sa navrhujú podmienky na jednoduchší postup pri prevode z listinnej podoby účtovného dokumentu na elektronickú podobu a zároveň sa umožňuje aj elektronické uchovávanie účtovných dokladov priamo v účtovnom systéme, čím sa znížia náklady na archiváciu účtovných dokumentov prostredníctvom zaručenej konverzie. Zároveň sa zníži aj administratívna záťaž v súvislosti s manipuláciou s listinnými dokumentami, nakoľko sa z náležitostí účtovného dokladu vypúšťajú podpisy osoby zodpovednej za účtovný prípad a osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie, ako aj povinnosť uvádzať na účtovný doklad označovanie účtov, na ktorých sa účtovný prípad účtuje. Pri zániku spoločnosti bez právneho nástupcu alebo pred skončením podnikania sa stanovuje povinnosť informovať daňový úrad o preukázateľnom zabezpečení uchovávania účtovnej dokumentácie inou účtovnou jednotkou alebo inou osobou napr. bývalým štatutárom. Z dôvodu vypustenia zápisu fyzických osôb do obchodného registra sa upravujú príslušné ustanovenia aj v zákone o účtovníctve. Ďalej sa rozširuje možnosť vykonať inventarizáciu zásob aj v nasledujúcom mesiaci po dni, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, obdobne ako to je umožnené pri inom hmotnom majetku.

3. Ciele a výsledný stav

Cieľom návrhu zákona je, aby účtovné dokumenty všetkých právnych foriem právnických osôb s výnimkou tých, ktorým to neumožňujú smernice Európskej únie, boli vo verejnej časti registra účtovných závierok a tým sa dosiahla ich transparentnosť. Účtovné dokumenty fyzických osôb - podnikateľov zostávajú aj naďalej v neverejnej časti registra. S cieľom rozšírenia funkcionalít registra účtovných závierok, odstránenia chybovosti pri neautomatizovanom spracovaní účtovných dokumentov je potrebné povinné elektronické ukladanie účtovných závierok. Doplňuje sa obsah výročnej správy pre neziskové organizácie, ktoré majú povinnosť mať svoju účtovnú závierku overenú štatutárnym audítorom, a to z titulu prijímania asignovanej dane vo výške viac ako 35 000,- eur. V nadväznosti na používanie jednotnej terminológie sa upravuje ustanovenie o organizačných jednotkách občianskych združení. Ďalej sa navrhuje možnosť archivácie účtovnej dokumentácie v elektronickej podobe prostredníctvom napríklad účtovného systému, čoho cieľom je zníženie nákladov účtovných jednotiek pri archivácii a aj zníženie ekologickej záťaže pri archivácii v listinnej podobe. Presnú kvantifikáciu celkových úspor nebolo možné vykonať vzhľadom na to, že sa oblasť elektronickej archivácie týka všetkých účtovných jednotiek, pričom nie je možné identifikovať počet jednotiek, ktoré uchovávajú svoju účtovnú dokumentáciu len v listinnej podobe, a ktoré ju uchovávajú len v elektronickej podobe. Snahou návrhu zákona je uľahčenie administratívnych prác v oblasti účtovníctva a prenesenie týchto povinností do elektronického prostredia. Tým sa znížia náklady na papier a tlač, čo predstavuje zároveň aj zníženie environmentálnej záťaže podnikateľa, ale znížia sa aj náklady za prenájom priestorov na archiváciu.

4. Dotknuté subjekty

Všetky účtovné jednotky: subjekty verejného sektora, fyzické osoby - podnikatelia, právnické osoby.

5. Alternatívne riešenia

Alternatívne riešenia neboli zvažované.

Alternatíva 0: zachovanie súčasného stavu

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? * Áno S Nie

7. Transpozícia práva EÚ

Nie

8. Preskúmanie účelnosti**

Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti, najneskôr pri príprave prípadného návrhu novelizácie predloženej právnej úpravy.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** nepovinné

9. Vplyvy navrhovaného materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy

x Pozitívne

* Žiadne

S Negatívne

x Áno

* Nie

* Čiastočne

Vplyvy na podnikateľské prostredie
z toho vplyvy na MSP

x Pozitívne

* Žiadne

x Negatívne

x Pozitívne

* Žiadne

x Negatívne

Sociálne vplyvy

* Pozitívne

x Žiadne

* Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

x Pozitívne

* Žiadne

* Negatívne

Vplyvy na informatizáciu

x Pozitívne

* Žiadne

* Negatívne

Vplyvy na služby pre občana z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
vplyvy na procesy služieb vo verejnej
správe


* Pozitívne


x Žiadne


* Negatívne

* Pozitívne

x Žiadne

* Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

* Pozitívne

x Žiadne

* Negatívne

10. Poznámky

Vo všeobecnosti možno skonštatovať, že v každej zo sledovaných oblastí identifikovaných vybraných vplyvov okrem rozpočtu verejnej správy výrazne prevládajú pozitívne vplyvy. V prípade vplyvov na rozpočet verejnej správy sú negatívne vplyvy v prvom roku zavedenia elektronického podávania dokumentov, nakoľko je potrebné dotvoriť štruktúrovanú formu podávania dokumentov na strane Finančnej správy a aj na strane registra účtovných závierok. V nasledujúcich rokoch nebudú vynakladané finančné prostriedky na neautomatizované spracovanie údajov účtovných závierok, čo je vyjadrené poklesom výdavkov. K tomuto výberu variantov sa pristúpilo po analýze vplyvov na rozpočet, v ktorom boli 3 varianty riešenia problematiky. Zavedením možnosti uľahčiť archiváciu účtovnej dokumentácie v elektronickej podobe prostredníctvom napríklad účtovného systému má návrh zákona za cieľ znížiť náklady účtovných jednotiek pri archivácii, čo predstavuje pozitívny vplyv nielen na podnikateľské prostredie, ale aj na rozpočet, zároveň to predstavuje aj zníženie ekologickej záťaže pri zachovaní archivácie v listinnej podobe.

Návrh novely bude mať aj pozitívny vplyv na rozpočet pri príjmoch za zavedenie dolnej hranice pokuty, pričom bola ustanovená pokuta za neuloženie účtovnej závierky, keď daňový úrad nemá informáciu o hodnote majetku, z ktorej by mohol vyčísliť výšku sankcie. Súčasne sa navrhuje uloženie pokuty osobe, ktorá porušila zákon o účtovníctve v oblasti ukladania účtovných dokumentov po výmaze spoločnosti. Tak ako to vyplýva aj z Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, prevažujú pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Prijatím návrhu zákona sa z dôvodu úprav pri podpisovom zázname osoby zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke nebudú musieť tlačiť účtovné záznamy, pri tých účtovných prípadoch, ak sa to zabezpečí elektronickou výmenou údajov alebo vnútorným kontrolným systémom účtovných záznamov. Tým sa usporí na nákladoch za tlač, tlačiareň, papier, toner a pod. Návrh zákona urýchľuje postupný prechod účtovníctva podnikateľov do elektronickej podoby, nielen umožnením elektronickej podoby archivovania účtovnej dokumentácie, ale aj samotných procesov pri vedení účtovníctva.

11. Kontakt na spracovateľa

Ing. Viera Laszová, riaditeľka odboru viera.laszova@mfsr.sk

Tel. 02/59593498

12. Zdroje

Dáta / nástroje:

  • Údaje z registra účtovných závierok
  • Kalkulačka nákladov regulácie

13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK

STANOVISKO KOMISIE

(PREDBEŽNÉ PRIPOMIENKOVÉ KONANIE)

K MATERIÁLU

NÁVRH ZÁKONA, KTORÝM SA MENÍ A DOPĹŇA ZÁKON Č. 431/2002 Z.Z. O ÚČTOVNÍCTVE V ZNENÍ NESKORŠÍCH PREDPISOV

I. Úvod: Ministerstvo financií SR predložilo dňa 8. apríla 2021 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2012 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá pozitívno-negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú rozpočtovo zabezpečené, pozitívno-negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívnych vplyvov na malé a stredné podniky, pozitívne vplyvy na životné prostredie a pozitívne vplyvy na informatizáciu.

II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu tieto pripomienky a odporúčania:

K doložke vybraných vplyvov

V bode 10 .Poznámky odporúča Komisia predkladateľovi aby uviedol, že z Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie vyplýva, že prevažujú pozitívne vplyvy.

K vplyvom na podnikateľské prostredie

Komisia odporúča predkladateľovi v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v Súhrnnej tabuľke nákladov regulácie doplniť pri úspore nákladov znamienko (-) a doplniť jeden riadok celkové náklady regulácie, kde sa uvedie rozdiel nákladov a úspor nákladov regulácie, ktorý by mal mať znamienko (-).

III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje

súhlasné stanovisko s návrhom na dopracovanie

s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.

IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.

Pripomienky Komisie boli zapracované do doložky vybraných vplyvov.

Príloha č. 2

 

Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,

na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

 

 

2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)

2021

2022

2023

2024

Príjmy verejnej správy celkom

0

1 121 830

1 121 830

1 121 830

v tom: kapitola MFSR (FS SR)

0

1 121 830

1 121 830

1 121 830

z toho:

 

 

 

 

- vplyv na ŠR

0

1 121 830

1 121 830

1 121 830

Rozpočtové prostriedky

0

1 121 830

1 121 830

1 121 830

EÚ zdroje

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Výdavky verejnej správy celkom

0

573 769

-13 495

-53 980

v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR (org. MF SR – úrad, DataCentrum, FR SR)

0

573 769

-13 495

-53 980

z toho:

 

 

 

 

- vplyv na ŠR

0

573 769

-13 495

-53 980

Rozpočtové prostriedky

0

573 769

-13 495

-53 980

EÚ zdroje

0

0

0

0

spolufinancovanie

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

 

 

 

 

 

Vplyv na počet zamestnancov

0

0

0

0

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na mzdové výdavky

0

0

0

0

- vplyv na ŠR

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.