Dôvodová správa k zákonu č. 9/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Cieľom návrhu zákona je vytvoriť vhodnejšie podmienky v oblasti podnikania v taxislužbe, prijatie opatrenísmerujúcich kpredchádzaniu nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a zabezpečiť účinnejšiu kontrolu v tejto oblasti.

Dátum publikácie:24. 1. 2019
Oblasti práva: Správne právo / Doprava

A. Všeobecná časť

 
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ako iniciatívny materiál.
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť vhodnejšie podmienky v oblasti podnikania v taxislužbe, prijatie opatrení smerujúcich k predchádzaniu nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a zabezpečiť účinnejšiu kontrolu v tejto oblasti.
V súčasnosti je na prevádzkovanie taxislužby potrebná koncesia a zároveň je potrebné plniť podmienky ustanovené v zákone č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov. Rámec podmienok, ktoré je potrebné splniť na prevádzkovanie taxislužby, bol stanovený v roku 2012. Aplikačná prax od roku 2012 však ukázala, že niektoré podmienky je potrebné revidovať. V niektorých prípadoch, predovšetkým pri nelegálnom prevádzkovaní taxislužby, je veľmi slabý kontrolný mechanizmus. Cieľom predloženého návrhu zákona je revidovať a zjednodušiť podmienky v taxislužbe na základe aplikačnej praxe a nastaviť vhodnejšie princípy tak, aby sa v čo najväčšej miere zamedzilo nelegálnemu spôsobu podnikania v taxislužbe. Zároveň návrh zákona reaguje aj na nové trendy v oblasti kolaboratívnej ekonomiky a podporuje využívanie digitálnych platforiem pri podnikaní v oblasti prepravy osôb.
Zmeny sa týkajú aj nastavenia kontrolných mechanizmov, ktoré budú smerovať k zvýšeniu efektívnosti kontrol.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR a nálezmi Ústavného súdu SR, platným právnym poriadkom SR, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na sociálne prostredie a na životné prostredie uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
 
Doložka vybraných vplyvov
 
1.Základné údaje
 
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
 
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
 
Charakter predkladaného materiálu
☐  Materiál nelegislatívnej povahy
 
☒ Materiál legislatívnej povahy
 
☒ Transpozícia práva EÚ
 
 
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť vhodnejšie podmienky v oblasti podnikania v taxislužbe, prijatie opatrení smerujúcich k predchádzaniu nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a zabezpečiť účinnejšiu kontrolu v tejto oblasti.
Predkladaný návrh zákona za cieľ harmonizovať vnútroštátne právo s právom Európskej únie v oblasti vnútrozemskej prepravy nebezpečného tovaru. Návrhom zákona sa transponuje smernica Komisie (EÚ) 2018/217 z 31. januára 2018, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/68/ES o vnútrozemskej preprave nebezpečného tovaru prispôsobením oddielu I.1 jej prílohy I vedeckému a technickému pokroku.
 
Termín začiatku a ukončenia PPK
30. 4. 2018 do 16. 5. 2018
 
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
jún 2018
 
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
september 2018
 
2.Definovanie problému
 
V súčasnosti je na prevádzkovanie taxislužby potrebná koncesia a zároveň je potrebné plniť podmienky ustanovené v zákone č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov. Rámec podmienok, ktoré je potrebné splniť na prevádzkovanie taxislužby, bol stanovený v roku 2012. Aplikačná prax od roku 2012 však ukázala, že niektoré podmienky je potrebné revidovať. V niektorých prípadoch, predovšetkým pri nelegálnom prevádzkovaní taxislužby, je veľmi slabý kontrolný mechanizmus. Cieľom predkladaného návrhu zákona je revidovať podmienky v taxislužbe na základe aplikačnej praxe a nastaviť vhodnejšie princípy tak, aby sa v čo najväčšej miere zamedzilo nelegálnemu spôsobu podnikania v taxislužbe. Zároveň návrh zákona reaguje aj na nové trendy v oblasti kolaboratívnej ekonomiky a podporuje využívanie digitálnych platforiem pri podnikaní v oblasti prepravy osôb. Zmeny sa týkajú aj nastavenia kontrolných mechanizmov, ktoré budú smerovať k zvýšeniu efektívnosti kontrol.
 
3.Ciele a výsledný stav
 
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Cieľom návrhu zákona je úprava podmienok podnikania v oblasti taxislužby s prihliadnutím na aktuálne trendy a skúsenosti s aplikáciou zákona.
 
4.Dotknuté subjekty
 
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Návrh zákona sa bude týkať najmä nových prevádzkovateľov osobnej dopravy s vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča nových žiadateľov o koncesiu. Zmeny sa ich dotknú nadväzne na úpravu podmienok ohľadom odbornej spôsobilosti a podmienky preukazovania finančnej spoľahlivosti.
 
5.Alternatívne riešenia
 
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Bol posudzovaný súčasný stav, t. j. nulový variant, a nadväzne sa navrhli riešenia pre vytvorenie vhodnejších podmienok v oblasti podnikania v taxislužbe, prijatie opatrení
 
smerujúcich k predchádzaniu nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a opatrenia pre zabezpečenie účinnejšej kontroly. Zároveň sa upravujú podmienky nadväzne na nové trendy v oblasti kolaboratívnej ekonomiky a podmienky pre podporu využívania digitálnych platforiem pri podnikaní v oblasti prepravy osôb.
 
6.Vykonávacie predpisy
 
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?  Áno  Nie
 
Predpokladáme, že bude potrebné upraviť vyhlášku Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 124/2012 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov
 
7.Transpozícia práva EÚ
 
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek spolu s odôvodnením.
Podnikanie v oblasti taxislužby nie je upravené legislatívou EÚ, z tohto dôvodu národná právna úprava nie je nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ. Zároveň pri transpozícii smernice Komisie (EÚ) 2018/217 národná úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
 
8.Preskúmanie účelnosti**
 
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Nie je stanovené.
 
 
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
 
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
☒ Pozitívne
☐ Žiadne
☒ Negatívne
 
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
☐ Áno
☒ Nie
☐ Čiastočne
 
Vplyvy na podnikateľské prostredie
☒ Pozitívne
☐ Žiadne
☒ Negatívne
 
z toho vplyvy na MSP
☒ Pozitívne
☐ Žiadne
☒ Negatívne
 
Sociálne vplyvy
☐ Pozitívne
☒ Žiadne
☐ Negatívne
 
Vplyvy na životné prostredie
☐ Pozitívne
☒ Žiadne
☐ Negatívne
 
Vplyvy na informatizáciu
☐ Pozitívne
☒ Žiadne
☐ Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre
občana, z toho
 
vplyvy služieb verejnej správy na občana
☐ Pozitívne
☒ Žiadne
☐ Negatívne
 
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
☐ Pozitívne
☒ Žiadne
☐ Negatívne
 
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
 
11.Kontakt na spracovateľa
 
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ministerstvo dopravy a výstavby SR
Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií
Štátny dopravný úrad
Ing. Marek Hudec – marek.hudec@mindop.sk
 
12.Zdroje
 
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Odborné diskusie so zástupcami štátnej správy a so zástupcami združení prepravy osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča.
Kalkulačka nákladov regulácie
Štatistické dáta – interné evidencie MDV SR
 
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
 
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
Predbežné pripomienkové konanie sa uskutočnilo od 30. 4. 2018 do 16. 5. 2018.
Stanovisko Stálej pracovnej komisie Legislatívnej Rady vlády SR na posudzovanie vybraných vplyvov
 
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
V doložke vybraných vplyvov je uvedené, že materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. V bode „10. Poznámky“ je však uvedené, že sa rušia správne poplatky týkajúce sa odbornej spôsobilosti prevádzkovateľa taxislužby a vodiča vozidla taxislužby a dopĺňa sa správny poplatok za udelenie povolenia na prevádzkovanie dispečingu. Predkladateľ uvádza aj možný pozitívny vplyv v daňovej oblasti. Z uvedených skutočností je možné predpokladať vplyv na príjmovú časť štátneho rozpočtu. V súvislosti s vypustením niektorých podmienok sa upravovať Jednotný informačný systém v doprave, z čoho vyplýva negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Vzhľadom na uvedené nie je možné súhlasiť s konštatovaním, že návrh nemá vplyv na rozpočet verejnej správy a v doložke je potrebné označiť zodpovedajúce vplyvy a uviesť aj zabezpečenosť. Zároveň je potrebné vypracovať analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov. Komisia upozorňuje, že prípadné zvýšené výdavky súvisiace s úpravou informačného systému je potrebné zabezpečiť v rámci schválených limitov kapitoly MDV SR na príslušný rozpočtový rok. MDV SR - vyhodnotenie pripomienky: Pripomienka čiastočne akceptovaná, analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy bola vypracovaná. V súvislosti s navrhovanou právnou úpravou je potrebné upraviť aj informačný systém „Jednotný informačný systém v cestnej doprave“ (ďalej len „JISCD“). Na úpravu JISCD predpokladáme, na základe dopadovej analýzy, v roku 2019 výdavky vo výške 250 000 EUR. Uvedené výdavky nemá MDV SR kryté v rámci návrhu limitov výdavkov na rok 2019, a preto si ich bude uplatňovať v rámci prípravy rozpočtu verejnej správy na roky 2019 – 2021.
 
Požadované informácie v doložke vybraných vplyvov podľa bodu „5. Alternatívne riešenia“ je potrebné uviesť tak, aby boli v súlade s ustanovenými minimálnymi obsahovými požiadavkami doložky vybraných vplyvov podľa časti II. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, t. j. uviesť minimálne nulový variant (súčasný stav).
MDV SR - vyhodnotenie pripomienky: Pripomienka akceptovaná, bod 5 doložky vybraných vplyvov bol upravený.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Komisia odporúča predkladateľovi dopracovať časť 3.2 Vyhodnotenie konzultácií o hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií. Tiež o relevantné údaje o formulovaných otázkach a témach diskusie, ako aj odpovede, prípadne stanoviská zúčastnených strán a spôsob ich zapracovania/využitia v materiáli, prípadne vyhodnotenia. Zároveň Komisia odporúča uviesť aj informáciu, či ciele, ktoré si predkladateľ stanovil pri príprave konzultácií, boli spolu s odôvodnením splnené.
Komisia odporúča predkladateľovi dopracovať časť 3.5 Inovácie o bližšiu charakteristiku pozitívnych vplyvov na rozvoj inovatívnych služieb v oblasti kolaboratívnej ekonomiky, prípadne uviesť, ktoré novelizačné body materiálu sa inovácií týkajú.
Predkladateľ v časti 3.3.1 Priame finančné náklady uvádza zavedenie správnych poplatkov v súvislosti s prevádzkovaním dispečingu, ktoré sa budú týkať iba subjektov, ktoré nie držiteľmi koncesie. V nadväznosti na to Komisia žiada predkladateľa o uvedenie výšky týchto správnych poplatkov v časti Priame finančné náklady.
V časti 3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie existuje nesúlad v spojitosti s prechádzajúcimi časťami 3.3.1 a 3.3.2, v ktorých je vyčíslená úspora 160,- (úspora v rámci priamych finančných nákladov) a 500,- eur (potenciálna úspora v rámci nepriamych finančných nákladov), pričom v súhrnnej tabuľke nákladov regulácie tieto úspory uvedené v nesprávnych riadkoch. Z toho dôvodu Komisia žiada predkladateľa o úpravu nesúladu.
MDV SR - vyhodnotenie pripomienky: Pripomienka akceptovaná, analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola upravená podľa pripomienok Komisie.
 
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
súhlasné stanovisko s návrhom na dopracovanie
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.

IV.
Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
 
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
 
 

Tabuľka č. 1

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)

2018 

 

2019

20202021
Príjmy verejnej správy celkom0


631 500


965 500
965 500
v tom: Všeobecná pokladničná správa0


631 500


965 500
965 500
z toho:    
- vplyv na ŠR0


631 500

965 500
965 500
Rozpočtové prostriedky0


0


0
0
EÚ zdroje0000
- vplyv na obce0000
- vplyv na vyššie územné celky0000
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy0000
Výdavky verejnej správy celkom 0250 00000
v tom: MDV SR 0EK0L040250 00000
     
     
z toho:    
- vplyv na ŠR0250 000  
Rozpočtové prostriedky    
EÚ zdroje    
spolufinancované    
- vplyv na obce    
- vplyv na vyššie územné celky    
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy    
Vplyv na počet zamestnancov0000
- vplyv na ŠR    
- vplyv na obce    
- vplyv na vyššie územné celky    
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy    
Vplyv na mzdové výdavky0000
- vplyv na ŠR    
- vplyv na obce    
- vplyv na vyššie územné celky    
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy    
Financovanie zabezpečené v rozpočte0000
v tom: 0000
MDV SR 0EK0L040000
Iné ako rozpočtové zdroje0000
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora                         0250 00000
 
 
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
 
Návrhom zákona sa zefektívňujú kontrolné mechanizmy a zjednodušujú podmienky v taxislužbe s cieľom eliminovať nelegálnu činnosť v taxislužbe. Návrh zákona predpokladá celkovo pozitívny vplyv na štátny rozpočet. Pozitívny vplyv sa očakáva na strane príjmov verejnej správy v daňovej oblasti. Na základe uvedeného sa odhaduje, aj po započítaní rozpočtovo nekrytých výdavkov na realizáciu úpravy informačného systému „Jednotný informačný systém v cestnej doprave“ (ďalej len „JISCD“) vo výške 250 000 EUR, pozitívny vplyv na štátny rozpočet SR (na rok 2019 vo výške 381 500 EUR a na rok 2020 a ďalšie vo výške 965 500 EUR).
Zároveň návrh zákona reaguje aj na nové trendy v oblasti kolaboratívnej ekonomiky a podporuje využívanie digitálnych platforiem pri podnikaní v oblasti prepravy osôb. Podľa správy Európskej komisie pre Európsky parlament (COM 2016/356) je odhadované, že kolaboratívne platformy pôsobiace v piatich kľúčových odvetviach kolaboratívneho hospodárstva vytvorili v Európskej únii v roku 2015 výnosy vo výške 3,6 mld. EUR: ubytovanie (krátkodobý prenájom), osobná doprava, služby starostlivosti o domácnosť, odborné a technické služby a spoločné (kolaboratívne) financovanie, pričom je odhadované, že kolaboratívna ekonomika by mohla do ekonomiky priniesť dodatočných 160-572 mld. EUR.
Z týchto dôvodov je možné očakávať ďalšie pozitívne vplyvy na ekonomiku, ktoré v súčasnosti nevieme presne odhadnúť. Kolaboratívna ekonomika prinesie nové technologické služby, ktoré stimulujú rast ekonomiky, zabezpečí nový dopyt po prepravných službách v podobe zákazníkov, ktorí by inak služby taxikárov nevyužili, čím sa daný trh bude zväčšovať. Nové technologické služby poskytujú dodatočné príjmy aj nízkopríjmovým skupinám obyvateľstva (napr. študentom, dôchodcom), ktorí následne tieto príjmy môžu vrátiť späť do ekonomiky. Konkurencia nespôsobuje len tlak na ceny ale aj na zlepšenie služieb u existujúcich poskytovateľov, čím sa vytvára tlak na inovácie v podnikateľskom prostredí. Kolaboratívna ekonomika prináša výhody v podobe transparentnosti pre verejné inštitúcie a daňový systém a zjednodušuje a zlacňuje prepravu, čo môže mať pozitívny vplyv na cestovný ruch a ďalšie služby súvisiace s týmto sektorom.
Návrh zákona predpokladá aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. V súvislosti so zrušením skúšok na získanie odbornej spôsobilosti v taxislužbe sa návrhom zákona rušia aj správne poplatky v tejto oblasti. Odhadujeme negatívny dopad na rozpočet verejnej správy vo výške 37 000 EUR ročne. Zároveň sa dopĺňajú nové správne poplatky za vydanie povolenia na prevádzkovanie dispečingu. Príjem do štátneho rozpočtu za vydanie povolenia na prevádzkovanie dispečingu odhadujeme vo výške 500 EUR ročne.
V súvislosti s navrhovanou právnou úpravou je potrebné upraviť aj informačný systém „Jednotný informačný systém v cestnej doprave“ (ďalej len „JISCD“). Na úpravu JISCD predpokladáme, na základe dopadovej analýzy, v roku 2019 výdavky vo výške 250 000 EUR.
 
Uvedené výdavky nemá MDV SR kryté v rámci návrhu limitov výdavkov na rok 2019, a preto si ich bude uplatňovať v rámci prípravy rozpočtu verejnej správy na roky 2019 – 2021.
 
 
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť vhodnejšie podmienky v oblasti podnikania v taxislužbe, prijatie opatrení smerujúcich k predchádzaniu nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a zabezpečiť účinnejšiu kontrolu v tejto oblasti.
V súčasnosti je na prevádzkovanie taxislužby potrebná koncesia a zároveň je potrebné plniť podmienky ustanovené v zákone č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov. Rámec podmienok, ktoré je potrebné splniť na prevádzkovanie taxislužby, bol stanovený v roku 2012. Aplikačná prax od roku 2012 však ukázala, že niektoré podmienky je potrebné revidovať. V niektorých prípadoch, predovšetkým pri nelegálnom prevádzkovaní taxislužby, je veľmi slabý kontrolný mechanizmus. Cieľom predloženého návrhu zákona je revidovať a zjednodušiť podmienky v taxislužbe na základe aplikačnej praxe a nastaviť vhodnejšie princípy tak, aby sa v čo najväčšej miere zamedzilo nelegálnemu spôsobu podnikania v taxislužbe. Zároveň návrh zákona reaguje aj na nové trendy v oblasti kolaboratívnej ekonomiky a podporuje využívanie digitálnych platforiem pri podnikaní v oblasti prepravy osôb.
Súčasťou návrhu zákona je aj súvisiaca novela zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. V súvislosti so zrušením skúšok na získanie odbornej spôsobilosti v taxislužbe sa návrhom zákona rušia aj správne poplatky v tejto oblasti. Zároveň sa dopĺňajú nové správne poplatky za vydanie povolenia na prevádzkovanie dispečingu.
 
2.2.2. Charakteristika návrhu:

☐ zmena sadzby
☐ zmena v nároku
☐ nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
☐ kombinovaný návrh
x  iné
 
 
2.2.3. Výpočty vplyvov na verejné financie

Návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv na štátny rozpočet. Návrhom zákona sa zefektívňujú kontrolné mechanizmy a zjednodušujú podmienky v taxislužbe s cieľom eliminovať nelegálnu činnosť v taxislužbe. Na rok 2019 odhadujeme navýšenie počtu držiteľov koncesie a vodičov v objeme cca 500, čo pri priemernej hrubej mesačnej mzde 835 EUR (podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov) tvorí príjem do štátneho rozpočtu cca 668 000 EUR (za 8 mesiacov máj december 2019 - 8 mesiacov x 835 EUR x 500 x 0,2). Po zapracovaní negatívnych vplyvov (zrušenie správnych poplatkov vo výške 37 000 EUR) a ďalšieho pozitívneho vplyvu (500 EUR za správny poplatok za prevádzkovanie dispečingu) tvorí celkový príjem v roku 2019 do štátneho rozpočtu sumu 631 500 EUR. Pri použití tej istej metodiky v prepočte dopadov na celý rok sa v rokoch 2020 a 2021 predpokladá príjem do štátneho rozpočtu vo výške 965 500 EUR.
 
Ako je vyššie uvedené, návrh zákona predpokladá aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. V súvislosti so zrušením skúšok na získanie odbornej spôsobilosti v taxislužbe sa návrhom zákona rušia aj správne poplatky v tejto oblasti. Odhadujeme negatívny dopad na rozpočet verejnej správy vo výške 37 000 EUR ročne. Zároveň sa však dopĺňajú nové správne poplatky za vydanie povolenia na prevádzkovanie dispečingu. Príjem zo správnych poplatkov za vydanie povolenia na prevádzkovanie dispečingu odhadujeme vo výške 500 EUR ročne (50 EUR x 10).
 
Všeobecná pokladničná správa
    Tabuľka č. 2                                                                                                                Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy ( v eurách) 2018201920202021poznámka
Daňové príjmy (100) príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie0631 500965 500965 500 
Nedaňové príjmy (200)príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie     
Granty a tranfery(300)príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie     
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)     
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)     
Dopad na príjmy verejnej správy celkom 631 500965 500965 500 

1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
 
 
 
 
Ministerstvo dopravy a výstavby SR
Tabuľka č. 3

 Vplyv na rozpočet verejnej správy

 Výdavky ( v eurách)2018201920202021poznámka
Bežné výdavky(600)     
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)     
Poistné a príspevok do poisťovní (620)     
Tovary a služby (630)výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie      
Bežné transfery (640)výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie      
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie      
Kapitálové výdavky (700)     
Obstarávanie kapitálových aktív (710)výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie  250 00000 
v tom 711 003 250 00000 
Kapitálové transfery (720)výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie  250 00000 
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)     
Dopad na výdavky verejnej správy celkom 250 00000 

2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. 

Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie (vrátane testu MSP)

Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
☐iba na MSP (0 - 249 zamestnancov) ☐iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)☒na všetky kategórie podnikov

3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty - z toho MSP

 
 
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Návrh zákona sa bude týkať najmä nových prevádzkovateľov osobnej dopravy s vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča nových žiadateľov o koncesiu (odhad je 100 nových držiteľov koncesie ročne). Zmeny sa ich dotknú nadväzne na úpravu podmienok ohľadom odbornej spôsobilosti a podmienky preukazovania finančnej spoľahlivosti.
K marcu 2018 evidujeme 3936 držiteľov koncesie na taxislužbu s 13 113 vodičmi.
 
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Verejnosť do prípravy návrhu zákona bola zapojená formou možnosti zasielania podnetov. Predbežná informácia (PI/2018/61) bola vypracovaná podľa § 9 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov a bola zverejnená na portáli Slov-Lex v období od 12.3.2018 21.3.2018.
Konzultácia vo forme pracovného stretnutia sa uskutočnila na základe požiadavky v rámci pripomienkového konania k predbežnej informácií so zástupcami občianskeho združenia INESS. Na stretnutí sa preberali súčasné podmienky podnikania v taxislužbe a nastavenie smerovania tohto sektora do budúcnosti, a to najmä v súvislosti s kolaboratívnou ekonomikou. Čiastkovo sa konali pracovné stretnutia so zástupcami štátnej správy, ako aj priebežne podľa potreby konzultácie so zainteresovanými subjektmi v oblasti osobnej dopravy s vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča. Hlavným cieľom týchto stretnutí bolo získať podnety z aplikačnej praxe a spätnú väzbu na prípadné zmeny regulačného prostredia. Z nášho pohľadu cieľ stretnutí bol splnený. Na základe pracovných stretnutí bol pripravený návrh zákona predložený do schvaľovacieho procesu.
 
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu
Áno, dochádza k zníženiu priamych finančných nákladov, a to nadväzne na úpravu správnych poplatkov pre nových držiteľov koncesie vo výške 160 eur.
(úprava podanie prihlášky na vykonanie skúšky vodiča taxislužby vo výške – 50 eur, podanie prihlášky na vykonanie skúšky odbornej spôsobilosti v taxislužbe – 100 eur, podanie žiadosti o vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti v taxislužbe – 10 eur)
Zároveň sa zavádzajú správne poplatky v súvislosti s prevádzkovaním dispečingu vo výške 50 eur, avšak toto sa bude týkať iba subjektov, ktoré nie držiteľmi koncesie. Predpokladáme, že počet subjektov, ktoré nebudú držiteľmi koncesie a budú žiadať vydanie povolenia na prevádzkovanie dispečingu bude veľmi nízky (do 10 subjektov). Vzhľadom na tento nízky počet je možné konštatovať, že ide o priamy finančný náklad pre žiadateľa o povolenie prevádzkovať dispečing. Zákon zároveň ustanovuje pokuty a priestupky za porušenia ustanovení zákona a z tohto dôvodu môžu vzniknúť pre príslušné subjekty priame náklady podľa § 49.

3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrhom zákona sa nepredpokladá vynakladanie dodatočných nákladov na nákup tovarov alebo služieb a zároveň sa nezvyšujú náklady súvisiace so zamestnávaním. Je predpoklad, že niektorí prevádzkovatelia taxislužby podľa vlastného rozhodnutia budú využívať digitálnu platformu namiesto taxametra. V tomto prípade to môže byť úspora cca 500 eur. Zároveň určité náklady u nových prevádzkovateľov môžu vzniknúť v súvislosti s označením vozidla, s vybavením vozidla kópiou koncesie alebo osvedčením vozidla taxi, tieto náklady odhadujeme vo výške 60 eur.

3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Administratívne náklady - ohlásenie, oznámenie, poskytnutie informácie (60 min), mesačne (koeficient frekvencie 12), podanie žiadosti o udelenie koncesie, povolenia na prevádzkovanie dispečingu (200 min) jednorazovo (koeficient frekvencie 0,10) priemerná hrubá mesačná mzda v národnom hospodárstve SR (835 EUR), dotknuté subjekty (odhad na 100 nových držiteľov koncesie ročne) (835/160*12)+(835/160*3,33*0,1) = 62,63 + 1,72 výsledok 64,35 EUR/podnikateľ

3.3.4
Súhrnná tabuľka nákladov regulácie ide len o odhad, týkajúci sa nových držiteľov koncesie po nadobudnutí účinnosti zákona.
Náklady na 1 podnikateľa
Priame finančné náklady
-160
 
Nepriame finančné náklady
-440
 
Administratívne náklady
64,35 EUR
 
Celkové náklady regulácie
- 535,65 EUR úspora/nový podnikateľ
 
Náklady na celé podnikateľské prostredie
(odhad na 100 nových držiteľov koncesie ročne)
Priame finančné náklady
-16 000
Nepriame finančné náklady
- 44 000
 
Administratívne náklady
6 435 EUR
-53 565 EUR/úspora na 100 nových držiteľov koncesie ročne
 
 
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrhom zákona dochádza k eliminácii bariér prístupu na trh v oblasti taxislužby a ide aj o zjednodušenie podmienok v oblasti regulácie. Zároveň návrh zákona nebude mať podľa nášho názoru vplyv na obchodné bariéry ani vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií, ani na cenu a dostupnosť služieb. Návrh zákona nevytvára nové možnosti financovania aktivít.
 
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh zákona, a to hlavne z dôvodu zavedenia digitálnej platformy 26 - taxislužba), môže mať pozitívny vplyv na rozvoj inovatívnych služieb v oblasti kolaboratívnej ekonomiky. Vhodné konkurenčné prostredie nespôsobuje len tlak na ceny, ale aj tlak na zlepšenie služieb pre užívateľov, čím sa vytvára vhodný priestor na inovácie v podnikateľskom prostredí. Na Slovensku v súčasnosti niektoré digitálne platformy využívajú mechanizmy spätnej väzby, reputáciu vodičov, bezhotovostné platby a je možné očakávať, že tento trend bude naďalej pokračovať. Zároveň digitálne platformy zvyšujú atraktivitu miest ako turistickej destinácie, ktorá turistom zjednodušuje prepravu, a tým aj v tejto oblasti z hľadiska inovácií je možné očakávať rozvoj.
 
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve:
Zmluva o fungovaní Európskej únie, Hlava VI, články 91, 95 a 96
b)sekundárnom práve:
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1071/2009 z 21. októbra 2009, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá týkajúce sa podmienok, ktoré je potrebné dodržiavať pri výkone povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy, a ktorým sa zrušuje smernica Rady 96/26/ES (Ú. v. L 300, 14.11.2009) v platnom znení - gestor MDV SR,
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 z 23. októbra 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave, ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 1191/69 a (EHS) č. 1107/70 (Ú. v. L 315, 3.12.2007) v platnom znení – gestor Protimonopolný úrad.
smernica Komisie (EÚ) 2018/217 z 31. januára 2018, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/68/ES o vnútrozemskej preprave nebezpečného tovaru prispôsobením oddielu I.1 jej prílohy I vedeckému a technickému pokroku (Ú. v. EÚ L 42, 15.2.2018) - gestor MDV SR
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
rozsudok Súdneho dvora (veľká komora) 20. decembra 2017 (návrh na začatie prejudiciálneho konania, ktorý podal Juzgado de lo Mercantil 3 de Barcelona Španielsko) Asociación Profesional Elite Taxi/Uber Systems Spain, SL (vec C-434/15).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení:
Transpozícia smernice Komisie (EÚ) 2018/217 členskými štátmi je do 3. júla 2018
a)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie:
Nie, v danej oblasti nebolo proti Slovenskej republike začaté konanie.
b)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav.
smernica Komisie (EÚ) 2018/217 je úplne transponovaná:
vyhláškou ministra zahraničných vecí č. 64/1987 Zb. o Európskej dohode o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR),
oznámením Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 243/1996 Z. z. o uskutočnení notifikácie sukcesie Slovenskej republiky do Európskej dohody o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR),
oznámením Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky k dohode ADR
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne (ak je právny akt prebraný náležite, t. j. v zodpovedajúcej právnej forme, včas, v celom rozsahu a správne), smernica Komisie (EÚ) 2018/217 je úplne transponovaná:
vyhláškou ministra zahraničných vecí č. 64/1987 Zb. o Európskej dohode o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR),
oznámením Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 243/1996 Z. z. o uskutočnení notifikácie sukcesie Slovenskej republiky do Európskej dohody o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR),
16
oznámením Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 32 zo dňa 14.5.2018 k dohode ADR
b)čiastočne (uviesť dôvody, predpokladaný termín a spôsob dosiahnutia úplného súladu)
-
c)ak nie je, uviesť dôvody, predpokladaný termín a spôsob dosiahnutia úplného súladu
-
 

B. Osobitná časť

 
K čl. I
K bodom 1 až 7 [§ 1, § 2, § 3, § 4 ods. 2]
 
Ide o spresnenie v súvislosti s úpravou jednotlivých častí zákona.
K bodu 8 [§ 4 ods. 5]
 
Ide o úpravu v súvislosti so zmenami v taxislužbe. § 4 sa vo všeobecnosti vzťahuje aj na taxislužbu a v tejto súvislosti sa upravuje odsek 5.
K bodu 9 [§ 5]
 
Ide o zavedenie právnej úpravy v prípade úmrtia fyzickej osoby podnikateľa (prevádzkovateľa cestnej dopravy). Obdobné ustanovenie je čiastočne zavedené pri prevádzkovateľoch taxislužby a zároveň táto právna úprava je aj v živnostenskom zákone v prípade, že ide o fyzické osoby – podnikateľov (živnostníkov).
K bodom 10 a 11 [§ 6 odsek 1 a 4]
 
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodom 12 a 13 [§ 6 odsek 5 a § 6 ods. 10]
 
Upravuje sa ustanovenie o finančnej spoľahlivosti dopravcu a ustanovenie o odbornej spôsobilosti, pretože uvedené ustanovenie bude platiť len pre prevádzkovateľov cestnej dopravy, odborná spôsobilosť a finančná spoľahlivosť v taxislužbe sa ruší a podmienky na taxislužbu sú upravené samostatne.
K bodom 14 a 15 [§ 6 odsek 11 a nový odsek 12]
 
Upravujú sa podmienky týkajúce sa vedúceho dopravy v cestnej doprave. Nariadenie (ES) č. 1071/2009 ustanovuje povinnosť dopravcu vymenovať minimálne jedného vedúceho dopravy, ktorý musí byť skutočne spojený s podnikom (interný vedúci dopravy). Nariadenie zároveň pripúšťa možnosť, aby podnik mal aj vedúceho dopravy, ktorý nie je skutočne spojený s podnikom (externý vedúci dopravy). Zároveň v nariadení ustanovené podmienky, aby vedúci dopravy nebol vo viac ako 4 podnikoch spolu s 50 vozidlami. Z uvedeného dôvodu sa upravujú ustanovenia v zákone, aby sa táto podmienka vzťahovala aj na vedúceho dopravy, ktorý je skutočne spojený s podnikom. Cieľom je, aby nebol vedúci dopravy, ktorý zodpovedá za odborné riadenie podniku, vo viacerých podnikoch s veľkým počtom vozidiel. Obmedzenie sa bude vzťahovať na interného aj externého vedúceho dopravy. Z uvedeného vyplýva, ak bude interný vedúci dopravy v jednom podniku, nebude sa na neho vzťahovať obmedzenie počtu vozidiel. Ak však bude aj interný vedúci dopravy v dvoch až štyroch podnikoch, bude sa na neho tiež vzťahovať obmedzenie počtu vozidiel.
17
K bodom 16 až 18 [§ 6 ods. 14 až 17]
 
Vypúšťajú a upravujú sa ustanovenia týkajúce sa taxislužby, pretože taxislužba je upravená samostatne.
K bodom 19 až 23 [§ 7]
 
Ide o legislatívno-technickú úpravu. Zároveň sa vypúšťajú povinnosti týkajúce sa taxislužby, pretože taxislužba je upravená samostatne a zároveň sa upravujú povinnosti dopravcu. Upravuje sa ustanovenie týkajúce sa označenia vozidiel na základe aplikačnej praxe, pretože podľa súčasného znenia nie je jednoznačné, že na zahraničného dopravcu sa nevzťahujú ustanovenia o označení vozidiel.
Upravuje sa povinnosť oznámiť dopravnému správnemu orgánu pri právnickej osobe aj zmenu osoby, ktorá je jej štatutárnym orgánom alebo členom jej štatutárneho orgánu, pretože táto osoba musí byť bezúhonná a je to podmienka, ktorú musí splniť dopravca pri podnikaní v cestnej doprave.
Mení sa povinnosť dopravcu vzhľadom na poistenie. V súčasnosti je v zákone ustanovenie o poistení, ktoré zároveň zahŕňa aj povinné zmluvné poistenie, ktoré je upravené samostatným zákonom č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zákon č. 381/2001 Z. z. upravuje aj pokuty v oblasti povinného zmluvného poistenia. Vzhľadom na to, že sa navrhuje upraviť aj sankcionovanie pre dopravcov, ak nemajú uzavreté poistenie, ktoré je pre dopravcov povinné, napríklad pri medzinárodnej doprave ide o poistenie podľa Dohovoru CMR, je potrebné upraviť aj toto ustanovenie, aby nedochádzalo k dvojitej právnej úprave.
Podľa zákona bude dopravca vo vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave povinný byť poistený pre prípad zodpovednosti za škodu na prepravovanom tovare vo vnútroštátnej doprave (poistenie vnútroštátneho dopravcu) a pri medzinárodnej cestnej nákladnej doprave povinný byť poistený pre prípad zodpovednosti za škodu na prepravovanom tovare v medzinárodnej doprave (podľa dohovoru CMR).
K bodom 24 a 25 [§ 9 ods. 3 a § 10 ods. 2]
 
Vypúšťa sa z definície diaľkovej dopravy služobná jazda prázdneho vozidla. Ide o formálnu úpravu. Diaľková doprava bude naďalej definovaná ako doprava, ktorú možno prevádzkovať ako vnútroštátnu, ak celá trasa autobusovej linky je na území Slovenskej republiky, alebo ako medzinárodnú, ak trasa autobusovej linky presiahne aspoň raz štátnu hranicu Slovenskej republiky. Ide o všeobecnú definíciu. To však neznamená, že napríklad prímestská doprava nemôže byť medzinárodná. Delenie liniek na vnútroštátnu a medzinárodnú je delenie podľa toho, či doprava je poskytovaná na území SR alebo zasahuje aj mimo územia SR, pričom delenie na mestskú, prímestskú a diaľkovú dopravu je delenie podľa veľkosti obsluhovaného územia. Diaľková doprava je spravidla doprava na väčšie vzdialenosti. Vzhľadom aj na túto definíciu, ktorá je v zákone, zákon nebráni tomu, aby aj prímestská doprava mohla byť medzinárodná. Zároveň ďalej v zákone je uvedené, že zmluvu o službách nemožno uzatvoriť na diaľkovú dopravu. Toto ustanovenie taktiež nebráni tomu, aby zmluva o službách nemohla byť uzavretá aj na medzinárodnú autobusovú dopravu, toto vyplýva aj z nariadenia (ES) č. 1370/2007, ktoré je záväzné v celom rozsahu a priamo uplatniteľné vo všetkých členských štátoch. Nariadenie (ES) č. 1370/2007 bolo práve kvôli prihraničnej doprave zmenené nariadením (EÚ) 2016/2338, podľa ktorého sa záväzky vyplývajúce zo služieb vo verejnom záujme môžu týkať služieb verejnej dopravy poskytovaných na cezhraničnej úrovni vrátane tých, ktorými sa zabezpečujú miestne a regionálne dopravné potreby.
18
Zároveň sa pri dopravnej licencii upravuje aj formulácia, ktorá pri dopravnej obslužnosti uvádza aglomeráciu nepresahujúcu hranice kraja, pretože v mnohých prípadoch je dopravná licencia uzavretá aj na autobusové linky, ktoré presahujú hranice kraja.
K bodu 26 [§ 10 ods. 10]
 
Upravuje sa možnosť odňať dopravcovi dopravnú ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.