2. Komentár k legislatívnym úpravám ustanovení daňového poriadku

Prinášame podrobnejší komentár k legislatívnym úpravám ustanovení daňového poriadku platným od 1. januára 2016, napr. k rozšíreniu sprístupnenia daňového tajomstva, ktoré nie je porušením, k spresneniu doručovania podaní elektronickými prostriedkami, k podaniu dodatočného daňového priznania aj po začatí daňovej kontroly, k nazeraniu do spisov daňového subjektu, k súčinnosti iných osôb pri oznamovaní údajov na účely správy daní, k začatiu prevádzkovania elektronickej komunikácie správcom dane, k zverejňovaniu zoznamu daňových dlžníkov a platiteľov dane, k novej úprave výpočtu uloženej pokuty za správne delikty peňažnej alebo nepeňažnej povahy a k ostatným zmenám.

Obsah

Dátum publikácie:5. 2. 2016
Autor:Ing. Božena Jurčíková, Ing. Peter Jurčík
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Správa daní a poplatkov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo
Právny stav od:1. 1. 2016
Právny stav do:31. 12. 2017

Doplnenie kategórie poplatku, ktorým je „miestny poplatok za rozvoj“, do základného pojmu „daň“ – § 2 písm. b)

Do § 2 písm. b) daňového poriadku sa dopĺňa ako pojem „daň“ nová kategória dane, ktorým je miestny poplatok za rozvoj podľa osobitného predpisu. Len pre úplnosť, ide o zavedenie novej poplatkovej povinnosti ustanovenej novým zákonom č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj s účinnosťou od 1. novembra 2016. Tento poplatok bude ukladať poplatníkovi (fyzická osoba alebo právnická osoba) príslušná obec, na území ktorej bude na základe právoplatného stavebného povolenia poplatníkom realizovaná pozemná stavba. Správu poplatku za rozvoj vykonáva obec, ktorá ho na svojom území uložila podľa daňového poriadku, ak tento osobitný zákon neustanovuje inak; výšku poplatku ustanoví príslušná obec všeobecne záväzným nariadením a uloží ho na stavbu, na ktorú bolo vydané stavebné povolenie po účinnosti osobitného zákona, t. j. poplatková povinnosť sa bude vzťahovať na pozemné stavby, na ktoré bude stavebné povolenie vydané po 1. novembri 2016.

Rozšírenie sprístupnenia daňového tajomstva, ktoré nie je porušením – § 11

Ustanovenie § 11 o daňovom tajomstve bolo v odseku 6 doplnené o písmená ae), au), av) aw) a ax), podľa ktorých porušením daňového tajomstva nie je skutočnosť, ak sa oznámenie alebo sprístupnenie daňového tajomstva poskytuje aj:

ae) komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím,

au) Slovenskej obchodnej inšpekcii na účely plnenia jej úloh podľa osobitného predpisu, Úradu pre verejné obstarávanie v rozsahu nevyhnutnom na plnenie jeho úloh,

av) Protimonopolnému úradu na účely plnenia úloh v oblasti ochrany hospodárskej súťaže podľa osobitného predpisu,

aw) subjektom, ktoré na základe verejného obstarávania podľa osobitného predpisu (zákon o verejnom obstarávaní) poskytujú finančnej správe služby v oblasti informačných technológií na účely vytvárania, správy a rozvoja informačných systémov finančnej správy,

ax) Ministerstvu zdravotníctva SR na účely podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach v znení neskorších predpisov s odkazom 19o pod čiarou.

Zároveň bol doplnený odkaz 16 prislúchajúci k § 11 ods. 6 písm. o), ktorým sa poskytuje oznámenie alebo sprístupňuje daňové tajomstvo Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, o čl. 95a nariadenia Komisie (ES) č. 555/2008, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania Nariadenia Rady (ES) č. 479/2008 o spoločnej organizácii trhu s vínom, pokiaľ ide o podporné programy, obchod s tretími krajinami, výrobný potenciál a kontroly vo vinárskom sektore v platnom znení.

Spresnenie doručovania podaní elektronickými prostriedkami – § 13

§ 13, ktorý rozoberá spôsob podania správcovi dane, ktoré podáva daňový subjekt alebo iná osoba, bol doplnený nový odsek 10. Osobe, ktorá je povinná doručovať svoje podania elektronickými prostriedkami podľa § 14 ods. 1 daňového poriadku a toto podanie nedoručila elektronickými prostriedkami podpísané zaručeným elektronickým podpisom alebo v súlade s dohodou podľa § 13 ods. 5 daňového poriadku, sa umožňuje doručiť podanie zákonným spôsobom.

Ak takýto prípad nastane, správca dane vyzve túto osobu na správne doručenie svojho podania nadväzne na odsek 8 a 9 tohto ustanovenia. Ak daňovník výzve nevyhovie, bude sa takéto podanie považovať za nepodané. Následne správca dane doručí daňovníkovi oznámenie o tom, že jeho podanie nebolo doručené predpísaným spôsobom, keďže na doručovanie jeho podaní sa vzťahuje § 14 ods. 1 ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Božena Jurčíková, Ing. Peter Jurčík

Súvisiace dokumenty

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace odborné články

Súvisiace dokumenty

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.