Rezerva na náklady súvisiace s odstránením znečisteného životného prostredia
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí v § 27 ukladá každému, kto poškodzovaním životného prostredia alebo iným protiprávnym konaním spôsobuje ekologickú ujmu, povinnosť obnoviť prirodzené funkcie narušeného ekosystému alebo jeho časti. Ak to nie je možné, je povinnosť nahradiť ekologickú ujmu iným spôsobom alebo nahradiť v peniazoch. O uložení tejto povinnosti rozhoduje príslušný orgán štátnej správy. Pre účtovnú jednotku, ktorá znečisťuje životné prostredie, vyplýva povinnosť znečistenie alebo jeho následky odstrániť. Na túto činnosť môže vytvárať rezervu. Rezerva môže zahŕňať napr. výdavky na znalecký posudok, odborné poradenstvo, výkony spojené s odstraňovaním znečistenia vlastnými prostriedkami alebo dodávateľským spôsobom. Rezerva na náklady súvisiace s odstraňovaním znečisteného životného prostredia sa účtuje ako dlhodobá rezerva, ak je predpoklad jej použitia po viac ako roku alebo ako krátkodobá rezerva, ak je predpoklad jej použitia do jedného roka od začatia tvorby. Ide o rezervu súvisiacu s ochranou životného prostredia, tvorenú v súlade s § 19 ods. 7 písm. a) postupov účtovania. Tvorba rezervy nie je uznaná za daňový výdavok. Daňovo uznané sú rezervy súvisiace s ochranou životného prostredia, tvorené podľa osobitných predpisov, napr. banského zákona, zákona o odpadoch, o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu, vymedzené v zákone o dani z príjmov.
Rezerva na likvidáciu hlavných banských diel, lomov a odpadov banskej činnosti vykonávanej banským spôsobom a na rekultiváciu pozemkov dotknutých banskou činnosťou alebo činnosťou vykonávanou banským spôsobom
Tieto rezervy patria medzi rezervy na ochranu životného prostredia a tvoria ich hlavne banské a ťažobné firmy, ktoré majú povinnosť likvidovať banské diela a rekultivovať ťažobné miesto zasypaním vyťažených šácht, lomov, vysadením zelene, prípadne zalesnením v súlade so zákonom č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon). Rezerva sa tvorí každoročne určitou sumou tak, aby bola k dispozícii v potrebnej sume a v potrebnom čase. Tvorba rezervy môže byť určená v závislosti od vyťaženej suroviny v danom účtovnom období v pomere k celkovej plánovanej ťažbe z ložiska alebo lineárne počas doby ťažby, prípadne iným zdôvodneným spôsobom. Vzhľadom na to, že pri ťažbe ide o dlhodobý viacročný proces, náklady na likvidáciu a rekultiváciu sa môžu zvyšovať, čo je dôvodom aj na premietnutie tejto skutočnosti do zvýšenia tvorby rezervy. Tvorba rezervy je uznaná za daňový výdavok podľa § 20 ods. 9 písm. c) zákona o dani z príjmov.
Rezerva na uzavretie, rekultiváciu a monitorovanie skládok po ich uzavretí
Účtovnej jednotke, ktorá prevádzkuje skládku, povinnosť tvorby rezervy na uzavretie, rekultiváciu a monitorovanie skládky po jej uzavretí vyplýva z § 22 zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch (s účinnosťou od 1. 1. 2016 z § 24 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch). Ak má účtovná jednotka viac skládok, povinnosť tvorby rezervy sa vzťahuje na každú skládku samostatne. Tvorba rezervy je uznaná za daňový výdavok podľa § 20 ods. 9 písm. d) zákona o dani z príjmov. Vzhľadom na svoj charakter sa rezerva účtuje ako dlhodobá zákonná rezerva. Rezerva sa vytvára ročne vo výške určeného podielu z celkových nákladov na uzavretie, rekultiváciu a monitorovanie skládky po jej uzavretí, pričom sa vychádza z predpokladaných nákladov. Finančné zdroje vytvorené rezervou sa musia viesť na osobitnom bankovom účte s povinným prevodom finančných prostriedkov každoročne do 31. januára nasledujúceho roku. Prostriedky účelovej finančnej rezervy možno použiť až po vydaní súhlasu na uzatvorenie skládky alebo jej časti, vykonanie jej rekultivácie a monitorovanie.
Príklad č. 4:
Účtovná jednotka ako prevádzkovateľ skládky tvorí ročne finančnú rezervu na uzatvorenie, rekultiváciu a monitorovanie skládky. Za rok 2015 tvorí rezervu nasledovne:
Celkové predpokladané náklady na uzavretie skládky
| 200 000 €
|
Celková kapacita skládky
| 20 000 ton
|
Náklady na uzavretie na 1 tonu
| 10 €
|
Odpad uložený na skládku v roku 2015
| 2 400 ton
|
Tvorba rezervy za rok 2015
| 10 x 2 400 = 24 000 €
|
Dátum
| Účtovný prípad
| Suma v €
| MD
| D
|
31. 12. 2015
| Tvorba rezervy
| 24 000
| 548
| 451
|
do 31. 1. 2016
| Prevod finančných prostriedkov
| 24 000
| 221A
| 221
|
Rezerva na nakladanie s odovzdaným elektroodpadom z domácností
Tvorba rezervy na nakladanie s odovzdaným elektroodpadom z domácností vyplýva z § 54a zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch (s účinnosťou od 1. 1. 2016 z § 34 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch), ktorý ukladá výrobcom elektrozariadení zabezpečiť na vlastné náklady nakladanie s elektroodpadom. Elektrozariadenia zahŕňajú v predajnej cene aj recyklačný poplatok, ktorý je určený na krytie nákladov so spracovaním elektroodpadu, na úhradu nákladov na likvidáciu po uplynutí doby životnosti elektrozariadení. Z dôvodu časového posunu medzi príjmom z recyklačného poplatku a vynaloženými nákladmi na likvidáciu elektroodpadu z domácností môžu subjekty zabezpečujúce likvidáciu elektroodpadu z domácností tvoriť rezervu na nakladanie s odovzdaným elektroodpadom. Výška vytvorenej rezervy musí zodpovedať očakávaným nákladom spojeným s nakladaním s elekroodpadom. Tvorba rezervy je uznaná za daňový výdavok podľa § 20 ods. 9 písm. e) zákona o dani z príjmov.
Príklad č. 5:
Účtovná jednotka vyrábajúca elektrozariadenia sa zaviazala zabezpečovať likvidáciu týchto zariadení v zmysle zákona o odpadoch. Od kupujúcich elektrozariadení vyberá prostredníctvom obchodnej siete formou recyklačného poplatku prostriedky na úhradu nákladov spojených s likvidáciou elektroodpadu. Súčasne sa rozhodla tvoriť aj rezervu na nakladanie s elektroodpadom ročne vo výške 0,5 % z objemu predaných elektrozariadení.
Účelová finančná rezerva podľa § 14 zákona č. 514/2008 Z. z. o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu
Uvedený predpis upravuje práva a povinnosti subjektov zodpovedných za nakladanie s ťažobným odpadom vrátane skladovania odpadu počas prevádzkovania úložiska i po jeho uzavretí. Účelovú finančnú rezervu vytvára prevádzkovateľ úložiska pred začatím prevádzky a počas prevádzky úložiska na účely uzavretia úložiska, jeho monitorovania po uzavretí, na rekultiváciu úložiska a rekultiváciu územia ovplyvneného úložiskom. Ak prevádzkovateľ prevádzkuje viac úložísk, vytvára účelovú finančnú rezervu na každé úložisko osobitne. Účelová finančná rezerva sa vytvára ročne vo výške určeného podielu z celkových nákladov na uzavretie úložiska, pričom sa vychádza z návrhu plánu na uzavretie úložiska schváleného ako súčasť plánu nakladania podľa § 5 citovaného zákona. Výška účelovej finančnej rezervy sa aktualizuje každých päť rokov alebo pri každej zmene plánu nakladania. Finančné prostriedky rezervy sa vedú na osobitnom bankovom účte s prevodom prostriedkov vždy do 31. januára nasledujúceho roka. Tvorba rezervy je uznaná za daňový výdavok podľa § 20 ods. 9 písm. f) zákona o dani z príjmov a vzhľadom na svoj charakter sa účtuje ako dlhodobá zákonná rezerva.
Rezerva na reklamácie, vrátenie kúpnej ceny pri reklamácii a záručné opravy
Ak účtovná jednotka predáva výrobky alebo tovar, existuje predpoklad, že sa vyskytnú aj chybné výrobky alebo ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR