Dátum publikácie:21. 2. 2012
Právny stav od:1. 1. 2012
Právny stav do:31. 12. 2015
Finančný manažment je v zlých časoch (napr. obdobie recesie a krízy a straty na trhoch) vždy náročnejší ako v dobrých časoch (obdobie konjunktúry, prosperity a ziskov). Súčasťou riadenia financií v každej štandardnej ekonomike sveta je aj zodpovedné daňové plánovanie.
POZNÁMKA
Prechod roku 2011 a 2012 patrí medzi každoročné míľniky, kedy zodpovední zvažujú, aktualizujú a prehodnocujú aj ich postoj k finančnému plánovaniu. Vždy najmä vo väzbe na nové míľníky a strategicky prelomové skutočnosti. Takými sú v SR najmä predčasné parlamentné voľby v marci a súčasne súboj alternatív o zmene štruktúry daní (najmä možnosť rozšírenia daňového mixu o nové typy daní) i výške daňových sadzieb už reálne existujúcich daní. Čo sa oplatí vedieť a podčiarknuť minimálne o daňovom plánovaní v rámci Slovenska?
Finančné plánovanie
Niektoré životné pravdy i ekonomické axiómy platia večne. Vrátane zdanlivo nekonzistentných protirečení. Kým v období socializmu v časoch centrálnej ekonomiky sa mnohí vysmievali z priveľa plánovania a kontroly, v kapitalizme zistili, že v skutočnosti plánujú a kontrolujú ešte viac. Prečo? Lebo je to doteraz najdokonalejší nástroj ľudstva v jeho trojtisícročnej genéze v rámci účinnej prevencie a najefektívnejšieho boja proti rizikám!
Zodpovednosť v riadení seba alebo iných, jednotlivcov alebo kolektívov využíva plán a kontrolu ako najosvedčenejšie piliere riadenia. To pochopil nielen praxou ošľahaný a rokmi skúsený manažér, ale aj každý študent alebo elév v oblasti teórie.
Finančné plánovanie má svoju perspektívu a určite sa bude neustále zdokonaľovať a vyvíjať. V rámci neho na Slovensku predpokladáme obrovský potenciál rozvoja najmä pre oblasť daňového plánovania na jeho všetkých troch úrovniach (domáce, zahraničné plánovanie daní a aj ich kombinácia).
Daňová optimalizácia
Koncom roka bilancuje každý už tradične, čo sa podarilo a čo naopak nie v uplynom období rodiny, firmy, občana. Z hľadiska daní sa aktivizujú všetky dostupné postupy a praktiky, ako racionálne naložiť so ziskom a podeliť financie. Súčasne ako vysporiadať daňové povinnosti tak, aby sa podarilo nezaplatiť viac daní, ako je nevyhnutné. Slovensko tento postup označuje termínom daňové plánovanie alebo optimalizácia daní. Priznanie k dani z príjmov FO je nutné podať do konca marca.
Daňová optimalizácia v SR v rámci poučenia z historického vývoja rokov 1990 – 2011 nie je dávno len neoverenou teóriou, ale naopak – veľmi reálnou praxou.
POZNÁMKA
Riadená regulácia financií tak, aby sa zaplatilo čo najmenej neproduktívnych nákladov, zahŕňa u občana i podnikateľa aj snahu vedieť usporiť čo najviac daní. Dostupný súbor znalostí z tejto oblasti (techník, procedúr, kalkulácií, praktík, postupov) smerujúci k daňovej úspore a legálnej minimalizácii dane bez porušenia zákona sa nazýva daňová optimalizácia. Na Slovensku k tejto téme už existuje aj učebnica daňovej optimalizácie a učebnica daňového plánovania z produkcie vydavateľstva EPOS Bratislava.
Verejne sa však odborníci k daňovej optimalizácii a daňovému plánovaniu a odhadu výšky daňových únikov stále boja vyjadrovať (česť výnimkám), lebo majú strach a rešpekt pred možnou škandalizáciou a polemikou autorít.
Daňové plánovanie
Každý hlavný účtovník firmy alebo finančný manažér vo veľkej firme by mal mať vedomosti o základoch daňového plánovania. Každý občan a malý živnostník by mal vedieť, že už v novembri bolo treba predbežne napočítať výšku príjmu a koľko z toho tvoria dane, aby v decembri bolo možné ešte usporiadať niektoré príjmy a výdaje, výnosy a náklady tak, aby bolo jasné, koľko daní vychádza zaplatiť štátu a ak je to veľa, čo sa s tým dá alebo nedá robiť. Takýto postup nefunguje len v našej krajine, ale u dobrých gazdov a rozumných hospodárov to tak funguje všade na svete. Trochu rozdielne možnosti v danom smere poskytuje odlišnosť režimu podvojného a jednoduchého účtovníctva.
Principiálne inak v rôznorodosti techník a modelov funguje daňové plánovanie z pohľadu štátu, z pohľadu firmy, živnostníka i občana. Podstata a spoločný menovateľ je však totožný – nezaplatiť na daniach viac, ako je naozaj nevyhnutné. To znamená ekonomická efektívnosť, obozretnosť a finančný hedging (miera zaistenia rizika).
Je veľmi smutným faktom, že napriek existencii štyridsiatky vysokých škôl a univerzít (30 štátnych a 10 privátnych) v SR daňové plánovanie priamo ako jedinečný výučbový študijný finančno-ekonomický predmet nevyučuje doteraz žiadna z nich.
POZNÁMKA
Silné skúsenosti s daňovým plánovaním majú napríklad najsilnejšie medzinárodné audítorsko-daňovoporadenské spoločnosti (KPMG, PricewaterhouseCoopers, Delloite and Touche, Ernst and Young) etablované aj v SR, ktoré sú však finančne dostupné len pre menšinu – pre najväčšie a najsilnejšie daňové subjekty. Pre väčšinu je vhodné využívať služby domácich daňových poradcov – certifikovaných (napr. členovia komôr SKDP, SKA) i necertifikovaných (napr. poradenské a účtovno-ekonomické firmy zriadené podľa živnostenského zákona). Rozdiel v kvalite i rizikách je nielen v poistení proti chybovosti, ale aj umnosti a šírke know-how v garantovaní kvality.
Daňové plánovanie v širšom a užšom
Ak rozklikneme internetové vyhľadávače, tak v rámci slovenskej verzie googla sa pri zadaní termínu „daňové plánovanie“ objaví ihneď viac ako 260-tisíc hypertextových odkazov.
Pri ich dôslednejšej selekcii je možné zistiť, že pod daňové plánovanie zvyknú aj kvôli atraktívnosti názvu a príťažlivosti žiadanej finančnej témy priraďovať autori všeličo. Veľakrát v snahe vydobyť si lacný efekt účinnej reklamy aj produkty, veci, javy, súvislosti a procesy, ktoré v skutočnosti s daňovým plánovaním nemajú nič spoločné. Preto je dôvodné zdôrazniť a podčiarknuť dôsledný výber a selekciu medzi tým, čo daňové plánovanie je a čo ním nie je.
Okrem toho je evidentný a zreteľahodný rozdiel medzi daňovým plánovaním v širšom a užšom slova zmysle.
V širšom slova zmysle – subjekty zvyknú daňovým plánovaním označovať akékoľvek daňové poradenstvo, daňovú optimalizáciu a úkony spojené s realizáciou daní.
V užšom slova zmysle – daňové plánovanie zahŕňa najmä konkrétne východiská, platformy, oblasti, prístupy, procesy, spôsoby, techniky a inštrumenty daňového plánovania.
Šanca v predkontrole
Aj v daniach poznáme realitu, že prevencia býva vždy oveľa lacnejšia a menej boľavejšia ako terapia. Uvedená axióma platí nielen v medicíne, ale rovnako a najmä – aj v ekonomicko-podnikateľskom priestore. Kto sa chce naučiť konať aj v oblasti daní nielen obozretne, ale aj uvážlivo preventívne, ten by mal študovať dostupnú literatúru z oblasti daňového plánovania. Na slovenskom trhu jej určite nie je prebytok, ale určité pramene a zdroje existujú. Viac ako kníh existuje najmä odborných článkov a špecializovaných príspevkov v špeciálnych ekonomických časopisoch. Niektoré postupy následne dlhodobo starostlivo pripraviť a nenechávať všetko až na poslednú chvíľu.
POZNÁMKA
Typickým praktickým príkladom daňovej prevencie v praxi SR môže byť napríklad nechať si urobiť audit alebo kontrolu na báze zmluvy o kontrole v predstihu, čiže pred začiatkom daňovej kontroly – čo je vhodné najmä pre začínajúcich podnikateľov. Tzv. predkontrola zo strany experta – odborníka z nedaňových orgánov, vám môže zachrániť niekedy aj obrovské finančné čiastky, lebo daňový úrad nielen dorubuje daň (ak dohľadá tzv. „finančný nález“), ale aj sankcionuje zistený nedostatok okamžitou penalizáciou.
Ďalším príkladom efektívnej prevencie je včas si zabezpečiť interného odborníka na dane (daňový špecialista firmy, hlavný účtovník) alebo objednať služby externých daňových poradcov (najlepšie členov Slovenskej komory daňových poradcov, ktorí musia byť zo zákona poistení proti prípadným chybám).
Odporúča sa urobiť aj inventúru daňových konaní firmy z minulosti s cieľom poučiť sa a pripomenúť si niektoré možné chyby, omyly, zlyhania i negatívne skúsenosti so zostavovaním účtovnej závierky a zdaňovaním z minulosti podľa iných vašich zdaňovacích období.
Daňové techniky – v hmote a procese
Kto má predovšetkým najväčšie predpoklady účinne radiť v daňovom plánovaní? Ten, kto v praxi vynikajúco zvláda teóriu z daňového procesu (napríklad zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní – daňový poriadok v znení neskorších predpisov), z daňovo hmotných zákonov (napr. zákon o dani z príjmov, zákon o dani z pridanej hodnoty... atď.) a ostatných úzko súvisiacich zákonov (napr. zákon o účtovníctve, zákon o cestovných náhradách... atď.).
POZNÁMKA
Ideálny odborník by mal zosobňovať prienik znalostí z medzinárodného zdaňovania najmä z teritórií s výhodným zdanením (tzv. off shore – daňové raje) i domácej vnútroštátnej daňovej rezidencie. Ďalej silné know-how (ako na to!), finančnú analýzu, daňové právo, účtovníctvo (zákon i postupy účtovania v JÚ a PÚ), medzinárodné účtovné štandardy, audit, controlling i kontrolu.
Ak vám nie sú jasné niektoré veci v rámci zmien zdaňovania (tlačivá, zmena zákona atď.), je vhodné navštíviť v rámci úradných hodín stránkových dní váš miestne príslušný daňový úrad – tzv. klientsku zónu. Od roku 2012 fungujú najmä v sídlach krajov so široko rozvetvenou sieťou pobočiek a zastúpenou paletou tzv. kontaktných miest. Tu je možnosť v rámci línie tzv. front office správy daní s pracovníkom pre styk s verejnosťou (tzv. služby pre verejnosť) prerokovať vaše nejasnosti, nezrovnalosti. Daňový úrad nebude určite radiť nikomu v špekulačných otázkach k optimalizácii daní, ale v základných problémoch musí zodpovedať na legitímne otázky daňových subjektov.
Každú nadstavbovú časť daňového poradenstva (okrem základných informácií) je nutné zrealizovať individuálne (zadarmo) alebo využiť služby platených poradcov na komerčnom princípe.
Predchádzať rizikám je výhodnejšie – platí maratón, nie šprint
Platenie daní je jedným z hlavných rizík podnikateľskej činnosti. Preto majú pred ním daňové subjekty rešpekt, a to tak podnikatelia, ako aj nepodnikajúci občania. Preto je dobré k plateniu daní pristupovať zodpovedne a obozretne. Pevným základom každej optimalizácie daní sú znalosti. Vedúcim faktorom nie je cit (emócie – srdce), ale rozum (racio – mozog) (napríklad v prípade daňového subjektu) alebo nízke sadzby daní (v prípade správcu dane).
Jej väčšiu časť treba pripraviť v prevencii (t. j. počas zdaňovacieho obdobia alebo pred jeho začatím!) a len zbytok doladiť v terapii (na konci alebo po skončení zdaňovacieho obdobia).
NEPREHLIADNITE!
Hlavným zmyslom prevencie je najmä včasné predchádzanie rizikám v daňovom konaní – nielen napríklad pri platení koncoročnej dane, ale pri platení preddavkov, pri plnení oznamovacej povinnosti podľa daňového poriadku – zákon č. 563/2009 Z. z. v súčasnosti (resp. zákon č. 511/1992 Zb. v minulosti), v snahe vyhnúť sa najmä tzv. možným prenosovým chybám z daňového účtovníctva v budúcnosti už z prvej daňovej kontroly, ktorú daňový subjekt absolvuje.
Daňovú prevenciu je vhodné vnímať predovšetkým nie ako jednorazovú záležitosť s krátkodobou účinnosťou, ale naopak ako dlhodobý beh na dlhé trate – kde je však predpoklad komplexného úžitku i prospechu daňového subjektu z eliminovania možných daňových problémov ústiacich do zbytočnej straty financií oveľa vyšší ako bez realizácie prevencie.
Dane patria medzi neželateľné, ale zo zákona nutné náklady firmy (daňového subjektu), ale i občana (daňového subjektu). Je preto logickou snahou zaplatiť dane čo najnižšie. Aj v biznise sú trhové zákony nekompromisné, hoci niekto tomu hovorí daňová špekulácia a iný to nazýva pôvabnejšie – napríklad daňová optimalizácia alebo daňové plánovanie, alebo minimalizácia daní.
Reforma daní v SR z roku 2004 – výraz i dôkaz úspešného plánovania
Stav právneho i finančného vedomia daňových subjektov v súčasnosti aj na Slovensku už eviduje opodstatnenosť osobitnej finančnej disciplíny, ktorá sa nazýva „daňové plánovanie“. Daňové plánovanie je proces zameraný na úsporu daní s cieľom maximalizácie zisku firmy nielen pred – ale aj a najmä po zdanení.
Daňové plánovanie vykonáva správca dane, ale i daňový subjekt. Každý ho robí na inom kvalitatívnom základe, ktoré sú vo vzájomnom rozpore. Správca dane (v SR – colné orgány, daňové orgány, obce a mestá) hľadá logicky cestu, ako zostaviť reálny plán daňových príjmov, a teda aj vyinkasovať čo najviac daní. Naproti tomu daňový subjekt (občan, podnikateľ, firma) má ako hlavný cieľ plánovania daní urobiť všetko preto, aby našiel legitímny spôsob, ako nezaplatiť ani euro naviac, ako je naozaj nevyhnutné.
Radikálna daňová reforma z roku 2004, ktorou SR znížila dane z príjmov (na 19 %) a zatraktívnila podnikateľské prostredie, je tiež dôkazom efektívneho plánovania daní štátom. Jedinečná skúška správnosti v podobe päťročného následného preplnenia (v rokoch 2004 – 2008 sa vybralo na daniach oproti plánu daňových príjmov za 5 rokov spolu viac ako 50 miliárd Sk, t. j. vyše 1,3 miliardy eur) daňového inkasa je toho jasným dôkazom.
Zníženie sadzby daní je vždy základom kostry boja proti daňovým únikom. Súčasne je to výborný pilier a prevencia voči daňovej nedisciplinovanosti. Obmedzuje daňové úniky a je to určite ambiciózny i pragmatický krok k tomu, aby štát motivoval najmä podnikateľsko-hospodársku komunitu k plateniu daní, ale nie naopak k ich obchádzaniu, čo vyššie sadzby dane (takmer všetky nad úrovňou 20 %) rozhodne evokujú.
V danom smere možno spokojne konštatovať, že Slovensko daniam rozumie a podporuje priateľské zdaňovanie (friendly taxation). To znamená platnosť vzorca: nižšie sadzby daní = viac daňových príjmov pre štát, súčasne menej daňových únikov.
Väčšinová prax daňového plánovania v SR
V zjednodušenej reči väčšinových praktikov na základe vývoja rokov 1990 – 2011 pod daňové plánovanie zahrnujeme najmä:
- daňovú prevenciu, daňovú stratégiu a taktiku (najmä know-how z oblasti domáceho i zahraničného finančno-daňového prostredia),
- lekcie z osvedčených záverov daňových kontrol,
- poučenie z daňových judikátov (rozhodnutia súdov vo veciach daní),
- daňový „termínovník“ (lehoty),
- trojkombináciu daňového plánovania – v domácej legislatíve, zahraničnej legislatíve a ich prienik a mix,
- špeciálne daňové služby,
- využívanie rozdielov v režime jednoduchého a podvojného účtovníctva,
- riadenie daňových výdavkov (napr. rozdiel medzi paušálom a skutočnými výdavkami),
- špecifiká niektorých daňovopolemických nákladov (napr. zákon o dani z príjmov pomenúva daňové výdavky len príkladmo taxatívne, rozhodne nie úplne a vyčerpávajúco),
- daňové inovácie a novinky,
- zmeny v daňovej legislatíve,
- balansy v rámci využívania tzv. daňovolegislatívnych nihilizmov (najmä tzv. diery v daňových zákonoch a následné operácie z kategórie „dane na hrane“).
Kľúčové praktické informácie k daňovému plánovaniu
Zdroje daňových informácií:
- informácie od Finančnej správy SR (daňové a colné orgány, napr. www.drsr.sk),
- informácie od certifikovaných poradcov a zástupcov v daňovom konaní (napr. audítorov a daňových poradcov),
- informácie od necertifikovaných poradcov a zástupcov v daňovom konaní (napr. konzultačno-poradenských firiem a jednotlivcov na báze živnostenského zákona),
- informácie printové – napríklad z odborných kníh (napr. Daňové plánovanie a daňové výdavky, EPOS Bratislava 2004), printových časopisov (Daňový a Účtovný poradca podnikateľa, DUO, Daňový tip, Daňový špeciál, Dane a účtovníctvo v praxi, ÚAD-Účtovníctvo, audítorstvo, daňovníctvo atď.),
- informácie elektronické (z internetových všeobecných vyhľadávačov – napr. www.google.sk alebo špecializovaných odborných portálov na internete (napr. www.epi.sk, www.pp.sk, www.danovecentrum.sk, www.uad.sk, www.porada.sk atď.).
Informácie sú najcennejšou komoditou trhu. Keď ľudia veciam rozumejú, lepšie a ľahšie ich akceptujú. Každý, kto chce riadiť, analyzovať, porovnávať i poznávať, potrebuje nutne informácie. Dane sú súčasťou trhovej ekonomiky všade na svete, aj keď niekde sú nižšie a inde vyššie a aj keď v niektorej krajine je daňový systém mäkší a v inej tvrdší. Ľudia vedia, že dobrý daňový systém má byť stabilný, jednoduchý, s nízkymi sadzbami daní a dobrými daňovými službami. Často však nevedia, ako sa získavajú daňové informácie, hoci tento proces je transparentný a v zákone o daňovom konaní vysvetlený.
Interné a externé východiská
Zdroje daňových informácií možno kategorizovať z viacerých hľadísk. Základné delenie však hovorí o interných informačných zdrojoch (správca dane ich získava z vlastnej siete a vlastnou technikou) a externých informačných zdrojoch (správca dane ich získava z externého prostredia – napríklad od tretích osôb alebo cez svedkov).
POZNÁMKA
Ďalším spôsobom rozlišovania môže byť delenie informačných databánk k daniam na základ (napr. osvedčenie o daňovej registrácii, daňové priznanie) a nadstavbu (napríklad nahlasovacia povinnosť k oznámeniam od zákonom určených inštitúcií alebo nahlášky zo zahraničia a rôzne doplnkové správy, podania a zistenia). Jedna vec je informácie získať, druhá vec z hľadiska smerodajného rizika je správne ich verifikovať. Overenie informácií je nutné, nielen aby boli objektívne, ale aby rozhodovanie v daňovom konaní bolo relevantné. Daňové informácie sa preverujú kontrolou (auditom).
Spôsoby získavania daňových informácií
Z hľadiska získavania informácií sú základňou pre postup k získaniu daňových informácií najmä daňové zákony – procesné o daňovom konaní (napr. „starý“ zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov platný do r. 2011, resp. „nový“ zákon č. 563/2009 Z. z. – daňový poriadok platný komplexne najmä od roku 2012) a hmotno-právne (napr. zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty alebo zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov).
Typické spôsoby zberu daňových informácií sú na báze využitia nasledovných databáz a techník:
- dané zákonom o správe daní (daňovým poriadkom):
- osvedčenie o daňovej registrácii,
- daňové priznanie,
- miestne zisťovanie (aktívna – priebežná kontrola, EX ANTE),
- daňová kontrola (pasívna – periodická kontrola, EX POST),
- svedecká výpoveď,
- znalecký posudok,
- dožiadanie,
- súčinnosť tretích osôb,
- vyhľadávacia činnosť,
- uloženie záznamovej povinnosti;
- dané zákonom o účtovníctve:
- ďalšie informácie (od tretích osôb, z iných zákonov, z krížových kontrol daní, z kontrolných zápisov iných kontrolných orgánov, resp. auditov atď.).
Záver
Daňové plánovanie je základným pilierom daňovej prevencie vo svetle potenciálnych účtovných, finančných a ekonomických rizík. Je to fenomén, ktorý pretrvá u zodpovedných a obozretných bez ohľadu na to, či bude daňový systém lepší alebo horší a či budú daňové sadzby vysoké alebo nízke.
Je to legitímna súčasť finančného manažmentu, ktorá sa veľmi prudko a dynamicky vyvíja a inovuje (napríklad nadväzne na obrovskú dynamiku a turbulencie z nárastu tzv. elektronických obchodov znamenajúcich úžasné zrýchlenie).
Know-how z oblasti daňového plánovania umožňuje znižovať riziká a zvyšovať efektívnosť i účinnosť finančného riadenia pre každý sektor, a to tak pre štátny, verejný, ako aj privátny.
Autor: Ing. Emil Burák, PhD.