Obsah
Dátum publikácie:22. 10. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo; Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2016
Na účte 382 – Komplexné náklady budúcich období sa v súlade s § 56 ods. 4 postupov účtovania účtujú náklady budúcich období, ktoré sa sledujú vo vzťahu k danému účelu, napr. vopred platené nájomné reklamných plôch, vysielacieho času, inzercie.
V bežnom účtovnom období sa vznik nákladov v súvislosti so zabezpečením určitého účelu účtuje na príslušné nákladové účty a tvorba komplexných nákladov budúcich období pre daný účel sa zaúčtuje naraz prostredníctvom účtu 655 – Zúčtovanie komplexných nákladov budúcich období.
V nasledujúcom účtovnom období sa podiel komplexných nákladov, ktoré sa vzťahujú na toto účtovné obdobie, zúčtuje do nákladov prostredníctvom účtu 555 – Zúčtovanie komplexných nákladov budúcich období.
Účet 382 – Komplexné náklady budúcich období je účet aktívny, začiatočný aj konečný zostatok má na strane MD.
Komplexné náklady budúcich období predstavujú pohľadávku – nárok účtovnej jednotky účtovať v budúcom účtovnom období náklad.
Účtovaním komplexných nákladov budúcich období sa zabezpečí, že náklady budúceho účtovného obdobia neovplyvnia výsledok hospodárenia účtovnej jednotky v bežnom účtovnom období, aj keď už nastal výdavok peňažných prostriedkov.
K ovplyvneniu výsledku hospodárenia dôjde až v budúcom účtovnom období pri zúčtovaní komplexných nákladov budúcich období, v období, s ktorým náklady vo vzťahu k danému účelu časovo a vecne súvisia.
Účtovný prípad
| MD
| D
|
V bežnom účtovnom období
| | |
- výdavky na nákladových účtoch
| 5xx
| 211, 221, 321
|
- zúčtovanie komplexných nákladov budúcich období
| 382
| 655
|
V budúcom účtovnom období – náklad vo výške pripadajúcej na príslušné účtovné obdobie
| 555
| 382
|
Príklad č. 10:
Účtovná jednotka má v televízii prenajatý vysielací čas na propagovanie svojich výrobkov.
Na výrobu reklamy, ktorá sa bude vysielať až v roku 2015, jej v roku 2014 vzniknú rôzne náklady spojené s výrobou reklamy v celkovej výške 17 256,90 € (bez DPH).
Zúčtovanie komplexných nákladov budúcich období:
Účtovný prípad – rok 2014
| Suma v €
| MD
| D
|
Náklady na výrobu reklamy
| | | |
- rôzne dodávateľské faktúry
| | | |
| 15 000,00
| | 321
|
| 12 500,00
| 518
| |
| 2 500,00
| 343
| |
- rôzne režijné služby zaplatené v hotovosti
| | | |
| 2 544,60
| | 211
|
| 2 120,50
| 518
| |
| 424,10
| 343
| |
- mzdy vlastných zamestnancov
| 1 950,00
| 521
| 331
|
- povinné poistenie zamestnávateľa (35,2 %)
| 686,40
| 524
| 336
|
Tvorba komplexných nákladov budúcich období
| 17 256,90
| 382
| 655
|
Účtovný prípad – rok 2015
| | | |
Zúčtovanie komplexných nákladov budúcich období
| 17 256,90
| 555
| 382
|
Poznámka redakcie:
§ 56 ods. 4 postupov účtovania v PÚ
Autor: Ing. Eva Gášpárová
Súvisiace účtovné súvzťažnosti
Súvisiace právne predpisy ZZ SR