Odpočet a vrátenie DPH pri cezhraničnom podnikaní

Odpočet dane vzniká daňovníkovi po splnení stanovených podmienok príslušnou legislatívou. Základným predpokladom nároku na odpočet dane podľa zákona o dani z pridanej hodnoty je posúdenie povahy výdavku. To znamená, že aby nastalo právo na odpočítanie dane, musí ísť o daňovo uznaný výdavok. V článku si priblížime podrobnejšie právo na odpočítanie dane z tuzemska, zo zahraničia a prakticky uvedieme na príkladoch.

Dátum publikácie:27. 6. 2024
Autor:Ing. Jana Böszörményi
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty
Právny stav od:1. 1. 2024

Daňová povinnosť pri dodaní tovaru a služieb je upravená v § 19 zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov („ďalej len ZDPH“). Daňová povinnosť vzniká dňom dodania tovaru, ktorý je definovaný ako deň, keď kupujúci nadobudne právo nakladať s tovarom ako vlastník.

Pri službe vzniká daňová povinnosť dňom dodania služby. Ak sa dodanie tovaru alebo služby uskutočňuje čiastkovo alebo opakovane, považuje sa tovar alebo služba za dodanú najneskôr posledným dňom obdobia (§ 19 ods. 3 ZDPH).

Daňová povinnosť pri službách dodaných zahraničnou osobou z iného členského štátu alebo z tretieho štátu sa prenáša na prijímateľa služby podľa zákona o DPH, a to dňom dodania takejto služby.

Dňom dodania služby sa rozumie deň, keď je služba poskytnutá, resp. keď poskytnutie služby bolo ukončené. Prijímateľ služby je povinný platiť daň z prijatej služby (na výstupe) podľa § 69 ZDPH a musí ju zdaniť v tom zdaňovacom období, kedy bola služba dodaná, a to aj v tom prípade, ak poskytovateľ služby nevyhotovil faktúru a pri vzniku daňovej povinnosti prijímateľ stavoví základ dane napríklad na základe zmluvy, resp. obdobné dokladu, ak je takýto doklad k dispozícii.

Obsah:

1. Odpočítanie dane

1.1 Súdne rozsudky v súvislosti s odpočítaním dane

Z judikatúry: C-550/11 PIGI - úprava odpočtu DPH pri strate tovarov podliehajúcich DPH

Z judikatúry č. 2: C-273/18 - k dokazovania nároku na odpočítanie DPH na vstupe

2. Vrátenie dane 

Príklad č. 1: Žiadosť o vrátenie dane

2.1 Súdne rozsudky k vráteniu dane

Z judikatúry: C-242/19 CHEP Equipment Pooling - právo na vrátenie DPH zdaniteľným osobám, ktoré nie sú usadené v členskom štáte vrátenia dane

Z judikatúry: C-133/18 Sea Chefs Cruise Services - lehota na predloženie dodatočných informácií pre refundáciu dane

Z judikatúry: C-562/17 - zamietnutie vrátenia DPH z dôvodu nesprávneho identifikačného čísla pre DPH

3. Medzinárodné obchodné podmienky INCOTERMS

4. Miesto dodania

5. Dovoz tovaru

Z judikatúry: EÚ C-528/17 - dovoz, po ktorom nasleduje dodanie v rámci EÚ

Príklad č. 2: Vrátenie rakúskej DPH z nesprávne uplatnenej DPH dodávateľom

Príklad č. 3: Faktúra zo zahraničia (USA) a samozdanenie

Príklad č. 4: Dodanie tovaru z Francúzska – faktúra s nesprávnou DPH

Príklad č. 5: Samozdanenie pri dodaní tovaru

Príklad č. 6: Členský príspevok z EÚ a samozdanenie

Príklad č. 7: Odpočítanie DPH pri dovoze tovaru

Príklad č. 8: Odpočítanie dane pri dovoze vzoriek z tretích krajín

Príklad č. 9: Dovoz tovaru z Číny cez dovozcu

Príklad č. 10: Faktúra za škodu na tovare spôsobenú počas prepravy

Príklad č. 11: Preprava tovaru

Príklad č. 12: Dovoz tovaru z tretích krajín

Príklad č. 13: Preprava tovaru cez špeditérsku spoločnosť

Príklad č. 14: Zaplatená DPH v zahraničí a daňový výdavok

Príklad č. 15: Vykonávanie činnosti, predmetom DPH v Rakúsku a zamietnutie žiadosti

Príklad č. 16: Dovoz tovaru z Číny – kombinovanou prepravou

Príklad č. 17: Dovoz tovaru z Číny – dodávateľom platené preclenie

Príklad č. 18: Nákup tovaru z tretích krajín a odpočítanie DPH

6. Premiestnenie tovaru

Príklad č. 19: Premiestnenie tovaru z dôvodu opracovania a nevrátenie sa späť do SR

Záver

1. Odpočítanie dane

Pri odpočte DPH na vstupe daňovník postupuje podľa § 49 až § 51 ZDPH.

Pri službách, ktoré sú predmetom tzv. samozdanenia, dochádza na výstupe z dôvodu prenosu daňovej povinnosti na odberateľa k zdaneniu služieb, t. j. daňová povinnosť sa prenáša na odberateľa. V § 49 ods. 2 písm. b) ZDPH je uvedené, že platiteľ dane môže odpočítať od dane, ktorú je povinný platiť, daň z tovarov a služieb, ktoré použije na dodávky tovarov a služieb ako platiteľ, s výnimkou podľa odsekov 3 a 7. Platiteľ môže odpočítať daň, ak je daň ním uplatnená z tovarov a služieb, pri ktorých je povinný platiť daň podľa § 69 ods. 2 až 4, 7 a 9 až 12. V nadväznosti na § 51 ZDPH, ktorý hovorí o uplatnení práva na odpočítanie dane, je v § 51 ods. 1 v nadväznosti na § 49 ods. 2 písm. b) ZDPH, kde je stanovené, že právo na tento odpočet podľa § 49 ods. 2 písm. b) je, ak je daň uvedená v záznamoch, t. j. zaznamená v evidencii DPH, zaevidovaná napríklad cez interný doklad. Neznamená to, že v budúcnosti by sme nemali mať nejaký relevantný podklad, ako je faktúra a súpis služieb, zmluva atď., len v zákone o DPH je nám umožnené si uplatniť DPH na vstupe zo zdanenej služby aj na základe toho, že ešte fyzicky nebola doručená faktúra.

Nárok na odpočítanie dane má pravidlá zadefinované v § 49 ZDPH.

Základné princípy na uplatňovanie nároku na odpočítanie dane sú:

  • pri dodaní tovaru a služby musí vzniknúť daňová povinnosť. V praxi môže vzniknúť problém, že si príjemca plnenia neoverí, či dodávka zakladala vznik daňovej povinnosti a dôjde k neoprávnenému odpočítaniu dane;
  • nárok si môže uplatniť len zdaniteľná osoba, ktorá je platiteľom dane z pridanej hodnoty (registrácia podľa § 4, § 4a, § 5 ZDPH). Je nutné zohľadniť aj ustanovenie § 49 ods. 3 ZDPH, ktorý definuje, že v prípade dodania oslobodených plnení podľa § 28 až § 42 ZDPH nárok na odpočítanie DPH nevzniká;
  • zohľadnenie inštitútu vecného priraďovania prijatých plnení k dodávkam platiteľa a na základe tejto skutočnosti musí platiteľ vyhodnotiť, či mu vznikol nárok alebo mu nevznikol nárok na odpočítanie dane, prípadne v akom rozsahu.

Ak má správca dane pochybnosti o reálnom uskutočnení dodávky, na základe ktorej si daňový subjekt odpočítal DPH, vedie v rámci daňovej kontroly dokazovanie. I keď dokazovanie vedie správca dane, samotné dôkazné bremeno je na daňovom subjekte. Ak daňový subjekt neunesie dôkazné bremeno, t. j. nepreukáže bez akýchkoľvek pochybností, že dodávku deklarovanú faktúrou reálne aj prijal, má to za následok, že správca dane považuje uplatnené odpočítanie dane za neoprávnené.

Smernica Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH v znení neskorších predpisov v článku 59 uvádza, že s cieľom zjednodušiť výber daní alebo predchádzať formám daňových únikov alebo vyhýbaniu sa dani by mali mať členského štáty možnosť v rámci určitých obmedzení a za určitých podmienok zaviesť osobitné opatrenia odchyľujúce sa od tejto smernice. Článok 168 uvádza, pokiaľ ide o tovar a služby, ktoré sú použité na účely zdaniteľných transakcií zdaniteľnej osoby, táto má právo v členskom štáte, v ktorom uskutočňuje tieto transakcie, odpočítať z výšky DPH, ktorú je povinná zaplatiť:

  1. DPH splatnú alebo zaplatenú v tomto členskom štáte za tovar, ktorý jej bol alebo bude dodaný, a za služby, ktoré jej boli alebo budú poskytnuté inou zdaniteľnou osobou. Podľa článku 178 písm. a) smernice Rady o DPH zdaniteľná osoba musí spĺňať tieto podmienky, aby mohla uplatniť právo na odpočítanie dane;
  2. na odpočítanie dane uvedené v článku 168 písm. a) pri dodaní tovaru alebo pri poskytnutí služby musí mať faktúru.

1.1 Súdne rozsudky v súvislosti s odpočítaním dane

Z judikatúry: C-550/11 PIGI

V rozsudku SD EÚ C-550/11 PIGI Pavleta Dimonova ET sa uvádza, že z článku 186 smernice o DPH vyplýva, ak zdaniteľná osoba použije tovar na účely svojich zdaniteľných plnení, vzniká jej právo na odpočet DPH splatnej alebo zaplatenej za tento tovar. Určujúcim kritériom je používanie tovarov a služieb na plnenie, ktoré sa uskutočnilo alebo sa zamýšľa.

Takéto používanie určuje rozsah počiatočného odpočítania DPH, na ktorý je zdaniteľná osoba oprávnená, a taktiež aj rozsah prípadných úprav, ktoré sa musia vykonať za podmienok stanovených v článku 185 až 187 smernice Rady. Pri uplatnení odpočítania DPH zo samozdanenia v prípade napríklad cezhranične poskytovaných služieb na účely odpočítania DPH stačí, ak je daň uvedená v záznamoch. Táto záznamová povinnosť je špecifická.

Z týchto dôvodov Súdny dvor (siedma komora) rozhodol takto: Článok 185 ods. 2 smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Jana Böszörmenyi

Súvisiace odborné články

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace aktuality

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.