Pokuta za správne delikty v oblasti účtovníctva

Porušenie povinností má charakter správneho deliktu, za ktorý správca dane uloží pokutu alebo úrok z omeškania v závislosti od toho, či ide o správny delikt peňažného alebo nepeňažného charakteru. Článok je zameraný na ukladanie pokuty za porušenie ust. zákona č. 431/2002 Z. z. ako zodpovednosť osoby za porušenie tohto zákona, ktoré správca dane zistí pri daňovej kontrole, ktorá je vykonaná s cieľom dodržiavania ust. zákona o účtovníctve.

Dátum publikácie:31. 1. 2020
Autor:JUDr. Klára Klabníková
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Správne poplatky; Účtovníctvo / Jednoduché účtovníctvo; Podvojné účtovníctvo
Právny stav od:1. 1. 2020
Právny stav do:31. 12. 2021

Porušenie povinností má charakter správneho deliktu, za ktorý správca dane uloží pokutu alebo úrok z omeškania v závislosti od toho, či ide o správny delikt peňažného alebo nepeňažného charakteru.

Článok je zameraný na ukladanie pokuty za porušenie ust. zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“ alebo „zÚčt.“) ako zodpovednosť osoby za porušenie tohto zákona, ktoré správca dane zistí pri daňovej kontrole, ktorá je vykonaná s cieľom dodržiavania ust. zákona o účtovníctve.

Obsah:

1. Všeobecná informácia o správnom delikte

2. Účtovníctvo účtovnej jednotky ako zdroj účtovných informácií

3. Správne delikty podľa zákona o účtovníctve, za ktoré správca dane uloží pokutu

4. Uloženie pokuty za správne delikty zistené v oblasti účtovníctva

5. Zavedenie osobitného závažného porušenia zákona o účtovníctve a ukladanie nových sankcií od 1. 1. 2018

6. Uloženie úhrnnej pokuty za správne delikty podľa zákona o účtovníctve

7. Lehota na uloženie pokuty za účtovníctvo a výška uloženej pokuty

1. Všeobecná informácia o správnom delikte

Definícia správneho deliktu nie je uvedená v našom právnom systéme. Je to dané rozsahom právnych povinností vyplývajúcich z právnych predpisov nášho právneho systému, plnenie ktorých sa vynucuje sankciou. Tzn., že ide o početnú skupinu porušení, ktoré majú spoločné, že ide o protiprávne konanie, ktoré je v rozpore s právom alebo s právnym úkonom, ktorého znaky sú uvedené v zákone, za ktoré orgán verejnej správy, ktorým je aj správca dane, resp. správny orgán ukladá sankcie.

Ako všeobecné spoločné znaky správneho deliktu možno uviesť:

  1. protiprávne konanie,
  2. sankcionovanie,
  3. zodpovedná osoba,
  4. znaky správneho deliktu priamo v zákone.

Cieľom vyvodzovania právnej zodpovednosti je zabezpečiť správu verejných financií bez jej výkyvov.

Každý právny poriadok obsahuje zákonné ustanovenia, ktoré počítajú so situáciou, že nie každý dobrovoľne plní právne povinnosti. Takto dochádza k protiprávnemu konaniu, a to z rôznych dôvodov. Napr. aj z neznalosti svojich práv a povinností, nedbanlivostným alebo úmyselným porušením práv a právom chránených záujmov. Preto má v systéme verejnej správy svoje opodstatnenie aj právna zodpovednosť fyzických a právnických osôb.

Z hľadiska účtovníctva správny delikt možno chápať ako protiprávne konanie fyzickej alebo právnickej osoby, ktorá má postavenie účtovnej jednotky a dopustí sa porušenia zákona o účtovníctve a Postupov účtovania, následkom ktorého účtovníctvo účtovnej jednotky nevykazuje presný a pravdivý obraz, účtovníctvo účtovnej jednotky je neúplné, nepreukazné podľa § 7 a § 8 zákona o účtovníctve.

Dodržiavanie zákona o účtovníctve preveruje správca dane, ktorým je daňový úrad (ďalej len „správca dane“), daňovou kontrolou.

Daňová kontrola je jedným z množstva úkonov správcu dane, a to vykonávaná v oblasti daní, ako aj v oblasti účtovníctva a ktorej postup a účel daňovej kontroly upravuje zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok).

Podľa § 44 ods. 1 daňového poriadku daňovou kontrolou správca dane zisťuje alebo preveruje skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie ustanovení osobitných predpisov, ktorým je aj zákon o účtovníctve.

Kontrola dodržiavania zákona o účtovníctve bezprostredne súvisí s kontrolou dodržiavania zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. V praxi sa javí neefektívne, aby správca dane kontroly dvoch právnych predpisov, ktoré navzájom bezprostredne súvisia, vykonával jednotlivo. Je to z dôvodu, že pri zisťovaní základu dane podľa § 17 ZDP daňovník vychádza z účtovníctva, na základe ktorého vykazuje výsledok hospodárenia spôsobom podľa toho, v akej sústave účtovníctva, ktoré upravuje zÚčt., účtovná jednotka účtuje. Tzn., že správca dane pri kontrole dane z príjmov najprv vykoná kontrolu správnosti vedenia účtovníctva nadväzne na zákon o účtovníctve a Postupy účtovania, a to s cieľom správneho vykázania výsledku hospodárenia alebo ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: JUDr. Klára Klabníková

Súvisiace odborné články

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.