Obsah
Dátum publikácie:13. 6. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Správa daní a poplatkov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo
Právny stav do:31. 12. 2016
Aplikácia podľa slovenského práva
Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
Otázky z praxe:
- Aký má byť postup príjemcu plnenia, pri ktorom dochádza k prenosu daňovej povinnosti, keď vystavovateľ faktúry nepostupoval správne a uplatnil k cene daň, ktorú uviedol vo faktúre?
- Ak príjemca plnenia zaplatil dodávateľovi daň bezdôvodne uplatnenú, ktorú mu dodávateľ odmieta vrátiť, akým spôsobom má dosiahnuť jej vrátenie?
- Aká je lehota na vyrubenie dane správcom dane?
Tuzemský prenos daňovej povinnosti, o ktorý v predmetnom rozsudku ide, je v slovenskom zákone o DPH upravený v ustanovení § 69 ods. 12, avšak na rozdiel od rumunského zákona sa neuplatňuje pri stavebných prácach. V SR dochádza k prenosu daňovej povinnosti od slovenského platiteľa – dodávateľa – na iného slovenského platiteľa – odberateľa – v týchto prípadoch:
- dodanie kovového odpadu a kovového šrotu;
- prevod emisných kvót skleníkových plynov;
- dodanie nehnuteľnosti alebo jej časti v nútenom predaji;
- dodanie tovaru pri zabezpečovacom prevode práva;
- dodanie obilnín a semien (kapitoly 10 a 12 Spoločného colného sadzobníka), ktoré nie sú bežne určené v nezmenenom stave na konečnú spotrebu, ak základ dane je najmenej 5 000 €;
- dodanie tovarov patriacich do kapitol 72, 7301, 7308, 7314 Spoločného colného sadzobníka, ak základ dane je najmenej 5 000 €;
- dodanie mobilných telefónov a integrovaných obvodov, ak základ dane je najmenej 5 000 €.
V prípade dodania vyššie uvedených tovarov medzi platiteľmi v SR dodávateľ vyhotoví faktúru bez DPH, odberateľ vykoná „samozdanenie“ a podľa účelu použitia na vlastné podnikanie odpočíta DPH podľa § 49 ods. 2 až 4 a podľa § 51 ods. 1 písm. b), t. j. podmienkou pre odpočítanie je uvedenie dane v záznamoch vedených na účely DPH podľa § 70 zákona o DPH.
Podľa § 74 ods. 1 písm. k) zákona o DPH v prípade, ak osobou povinnou platiť DPH je príjemca tovaru alebo služby, osoba, ktorá faktúru vyhotovuje, je povinná uviesť slovnú informáciu „prenesenie daňovej povinnosti“.
Napriek skutočnosti, že za správnosť a úplnosť údajov uvedených vo faktúre zodpovedá dodávateľ (§ 72 ods. 5), zároveň platí, že platiteľ, ktorý si uplatňuje odpočítanie DPH, zodpovedá za to, že sú splnené podmienky pre odpočítanie v zmysle zákona. To znamená, že platiteľ v postavení odberateľa uplatňujúceho si právo na odpočítanie dane z faktúry od dodávateľa, v ktorej je uvedená DPH, si nemôže „automaticky“ túto daň odpočítavať bez toho, aby si nepreveril, či táto daň je vo faktúre uplatnená oprávnene.
Ak by totiž nastala situácia, že DPH síce vo faktúre figuruje, ale dodávka, ktorá je predmetom fakturácie, je oslobodená od DPH alebo nie je vôbec predmetom DPH, prípadne nemala byť uplatnená dodávateľom, ale odberateľom z dôvodu prenosu daňovej povinnosti, ktorý však nebol vo faktúre slovne vyznačený, potom nesprávny postup vystaviteľa faktúry neoprávňuje odberateľa na to, aby nedodržal pravidlá o prenose daňovej povinnosti.
Odberateľ teda napriek nesprávne uplatnenej a dodávateľom požadovanej DPH je povinný vykonať „samozdanenie“, a to zo sumy bez DPH. Následne potom môže posúdiť vo väzbe na účel použitia tohto plnenia, o rozsahu odpočítania uplatnenej a priznanej DPH.
V prípade, ak odberateľ dodávateľovi zaplatil predmetnú DPH uplatnenú nad rámec zákona, jej vrátenie sa nemôže realizovať zo štátneho rozpočtu, t. j. na základe daňového konania, ale môže byť predmetom iného konania, ak dodávateľ „dobrovoľne“ nevykoná nápravu cestou vystavenia dobropisu a príslušnú DPH nevráti svojmu odberateľovi. V prípade vystavenia dobropisu dodávateľ zároveň môže žiadať od daňového úradu vrátenie bezdôvodne priznanej a zaplatenej dane.
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších predpisov
Podľa § 44 daňového poriadku daňovou kontrolou správca dane zisťuje alebo preveruje skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane.
Správca dane môže vykonať daňovú kontrolu tej istej dane za zdaňovacie obdobie, za ktoré už bola vykonaná, aj opätovne, a to v prípadoch:
- ak daňový subjekt žiada o vrátenie dane dodatočným daňovým priznaním alebo žiada o vrátenie dane podľa zákona o dani z príjmov alebo zákona o DPH;
- na podnet ministerstva alebo Finančného riaditeľstva SR;
- na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní.
Vykonanie opätovnej kontroly musí byť vykonané v lehote pre zánik práva vyrubiť daň. Podľa § 69 daňového poriadku nemožno vyrubiť daň ani rozdiel dane po uplynutí piatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie. Ak bol pred uplynutím uvedenej lehoty vykonaný úkon smerujúci na vyrubenie dane, plynú lehoty znovu od konca roka, v ktorom bol daňový subjekt o tomto úkone vyrozumený.
Vyrubiť daň alebo rozdiel dane tak možno najneskôr do desiatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie.
Za úkon smerujúci k vyrubeniu dane alebo rozdielu dane sa považuje doručený protokol z daňovej kontroly. Ak sa vykonáva daňová kontrola na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní, za úkon smerujúci na vyrubenie dane alebo rozdielu dane sa považuje spísanie zápisnice o začatí daňovej kontroly alebo doručenie oznámenia o daňovej kontrole.
Správca dane nevykonáva opätovnú kontrolu v prípadoch, kedy je jeho rozhodnutie zrušené odvolacím orgánom a vec vrátená na ďalšie konanie a rozhodnutie. V takých prípadoch správca dane pokračuje vo vyrubovacom konaní (nebolo ukončené z dôvodu, že rozhodnutie bolo zrušené), nevykonáva teda opätovnú daňovú kontrolu.
Z uvedeného vyplýva, že i podľa slovenského daňového práva môže vzniknúť situácia obdobná ako v uvedenom rozsudku SD EÚ, kedy správca dane vykoná opätovne daňovú kontrolu za zdaňovacie obdobie, ktoré už bolo kontrolované a zistí rozdiel dane. Najčastejšie je to v praxi na základe požiadania orgánov činných v trestnom konaní.
Prenos daňovej povinnosti na slovenského platiteľa pri zdaniteľnom obchode zo zahraničia
Aplikácia uvedeného rozsudku SD EÚ sa vzťahuje aj na prípady zahraničného prenosu daňovej povinnosti na tuzemského platiteľa.
Príklad:
Dodanie fotovoltaickej elektrárne českou firmou
Slovenská spoločnosť – platiteľ DPH, uzatvorila zmluvu o dielo na dodávku, inštaláciu a uvedenie do prevádzky fotovoltaického systému pre výrobu elektrickej energie s českou spoločnosťou. Česká spoločnosť nemá v SR prevádzkareň, je ale registrovaná v SR podľa § 5 zákona o DPH.
Česká spoločnosť v súvislosti s dodávkou diela vyhotovila zálohové faktúry a následne vyúčtovaciu faktúru po ukončení diela – na všetkých faktúrach uplatnila slovenskú DPH vo výške sadzby 20 %. Z uvedených faktúr si slovenská spoločnosť odpočítala DPH podľa § 49 ods. 2 písm. a) a § 51 ods. 1 písm. a) zákona o DPH.
Správca dane na základe vykonanej daňovej kontroly u slovenskej spoločnosti konštatoval nesprávny postup. Miesto dodania fotovoltaickej elektrárne sa posúdi podľa § 13 ods. 1 písm. b) zákona o DPH. Ak fotovoltaickú elektráreň s miestom dodania v SR dodáva zahraničná osoba zdaniteľnej osobe, ktorá má sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň alebo bydlisko v tuzemsku, osobou povinnou platiť daň je príjemca plnenia podľa § 69 ods. 2 zákona o DPH.
Česká spoločnosť mala vyhotoviť faktúry bez DPH a slovenská spoločnosť mala vykonať „samozdanenie“, t. j. prostredníctvom svojho daňového priznania priznať DPH. Priznanú DPH si následne mohla odpočítať podľa § 51 ods. 1 písm. b) zákona o DPH.
Na základe uvedeného správca dane predpísal slovenskej spoločnosti rozdiel DPH vo výške dane, ktorá mala byť priznaná.
Slovenská spoločnosť na základe výsledkov daňovej kontroly podnikla kroky na nápravu vzniknutej situácie, upozornila českú spoločnosť na chybný postup pri fakturácii, na základe čoho česká spoločnosť vystavila opravné faktúry na zníženie fakturovaných súm o uplatnenú DPH a podala dodatočné daňové priznanie.
Uvedený postup však nezabránil tomu, aby z titulu predpísania rozdielu dane správca dane predpísal slovenskej spoločnosti aj pokutu podľa § 154 ods. 1 písm. g) a § 155 ods. 1 písm. f) bod 2 zákona č. 563/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
V odvolacom konaní proti uloženej pokute slovenská spoločnosť argumentovala tým, že táto sankcia, ktorú uložil správca dane, je neoprávnená, mala byť uložená českej spoločnosti za nesprávny postup pri fakturácii, pri ktorej nad rámec zákona o DPH uplatnila DPH. Podľa odvolacieho orgánu predmetná pokuta bola správcom dane uložená v súlade s uvedenými ustanoveniami procesného a hmotnoprávneho predpisu.
Okrem toho v samotnom rozhodnutí o pokute uloženej správcom dane sa uvádza len výpočet výšky pokuty, neuvádzajú sa dôvody vzniku rozdielu dane, pretože tie sú predmetom iného rozhodnutia – dodatočného platobného výmeru, ktorý sa stal právoplatným, pretože nebol proti nemu podaný opravný prostriedok.
Skutočnosť, že následne boli českou spoločnosťou vystavené faktúry opravené a bolo podané dodatočné daňové priznanie, nemení nič na skutočnosti, že slovenskou spoločnosťou daň nebola priznaná, ale bola vyrubená správcom dane, čo bol dôvod na uloženie predmetnej pokuty.
V súvislosti s pokutou uloženou na základe dodatočného platobného výmeru správca dane neskúma okolnosti, ktoré viedli k vzniku rozdielu na dani, ale vychádza zo skutočnosti, že tento rozdiel vyplýva z právoplatného rozhodnutia o predpísanom rozdiele dane.
Poznámka redakcie:
§ 69 ods. 12 zákona o DPH
Autor: Ing. Beáta Jarošová, PhD.
Súvisiace právne predpisy ZZ SR