Obsah
Dátum publikácie:21. 5. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo; Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo
Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Reklama
Právny stav od:1. 5. 2014
Právny stav do:30. 11. 2016
Poskytovanie reklamnej činnosti je v neziskových organizáciách len prostriedkom na zabezpečenie cieľov neziskových organizácií, nie ich poslaním.
Príjmy z reklamy teda nemožno považovať za príjmy oslobodené od dane a budú súčasťou základu dane z príjmov. Príjmy, ktoré u neziskových organizácií sú predmetom dane z príjmov, sú vymedzené v § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov. Medzi takto taxatívne vymedzené príjmy patria aj príjmy z reklamy. Pre príjmy z reklamy neplatí žiadne oslobodenie od dane, preto sú vždy zdaniteľnými príjmami. Ak teda nezisková organizácia má príjem za šírenie reklamy objednávateľa, bez ohľadu na spôsob, akým je vykonávaná, tento príjem vždy podlieha dani z príjmov.
Rovnako sponzorský príspevok je u neziskových organizácií príjmom za poskytnutie reklamy, pretože poskytovateľ (sponzor) týmto príspevkom hradí služby za reklamu, ktorú príjemca ako službu vykonáva tým, že vo svojej tlači, na mantineloch ihriska, hracej ploche, oblečení, športovom náradí uvádza meno či logo tohto sponzora. To znamená, že aj v prípade sponzorských príspevkov ide o príjmy, ktoré sú predmetom dane a v každom prípade sú zahrnuté do základu dane.
Prijatý dar, na rozdiel od sponzorského príspevku, nie je u neziskových organizácií predmetom dane. Aj na neziskové organizácie sa vzťahuje ustanovenie § 12 ods. 7 písm. b) zákona o dani z príjmov, podľa ktorého dary prijaté právnickou osobou nie sú predmetom dane. Ak je však aj sponzorský príspevok klasifikovaný ako darovanie, potom ani takýto príjem nie je predmetom dane.
Neziskové organizácie musia na daňové účely rozlišovať rôzne druhy činností, ako aj príjmy a výdavky súvisiace s jednotlivými činnosťami. Platí to aj pre poskytovanie (šírenie) reklamy. Príjmy z reklamy je potrebné odlíšiť od ostatných príjmov a je potrebné k nim priradiť zodpovedajúce výdavky, t. j. daňové výdavky.
Daňovým výdavkom podľa § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov je výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka v súlade s účtovnými predpismi, ak tento zákon neustanovuje inak.
Zmysel tohto ustanovenia spočíva v tom, že musí ísť o výdavok vynaložený za účelom dosiahnutia, zabezpečenia alebo udržania konkrétneho príjmu.
Medzi výdavkami a príjmami musí teda existovať priamy a bezprostredný vzťah, v opačnom prípade pojmovo nemôže ísť o výdavky vynaložené na dosiahnutie, udržanie a zabezpečenie príjmov.
V prípade príjmu z reklamy takýmito súvisiacimi výdavkami vynaloženými na jeho dosiahnutie, zabezpečenie alebo udržanie sú v zásade výdavky na zhotovenie, umiestnenie reklamy a na jej šírenie.
Príklad č. 13:
Občianske združenie raz v roku organizuje väčšiu konferenciu, ktorú finančne zabezpečuje aj zo zdrojov získaných na základe zmluvy o reklamnej činnosti poskytovanej v súvislosti s týmto podujatím. Všetky finančné prostriedky sú prakticky použité pri organizovaní a príprave podujatia. Ide najmä o výdavky na tlač propagačných materiálov, nájom priestorov a zabezpečenie cateringu. Reklama objednávateľa je umiestnená v propagačných materiáloch a v prenajatých priestoroch. Je možné niektoré výdavky súvisiace s organizovaním podujatia považovať za výdavky, ktorými sa môže znížiť príjem z reklamy?
Keďže občianske združenie môže uplatniť k príjmu z reklamy iba výdavky (náklady), ktoré priamo súvisia s dosiahnutím, zabezpečením a udržaním tohto príjmu, takýmto nákladom nebudú náklady na zabezpečenie cateringu. V prípade propagačných materiálov takýmto výdavkom môže byť len pomerná časť z celkových nákladov vynaložených na propagačný materiál zodpovedajúca ploche (resp. počtu strán), na ktorej bola reklama umiestnená. Ak reklama bola umiestnená v prenajatých priestoroch, za daňový výdavok (súvisiaci výdavok) v tomto prípade bude možné považovať iba náklady na zhotovenie a umiestnenie reklamy.
Príklad č. 14:
Hokejový klub, ktorý je občianskym združením, má v stanovách uvedené medzi ostatnými príjmami aj príjem z reklamy. Ide o umiestnenie loga objednávateľa reklamy na mantineloch štadióna. Je tento príjem z reklamy zdaniteľným príjmom? Ak áno, je možné tento príjem znížiť o výdavky na dopravu hokejistov na zápasy, stravovanie hokejistov a hokejové oblečenie?
Zdaniteľným príjmom podľa § 2 písm. h) zákona o dani z príjmov je príjem, ktorý je predmetom dane a nie je od dane oslobodený. Príjem z reklamy je predmetom dane podľa § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov a nejde o príjem oslobodený od dane podľa § 13 zákona o dani z príjmov, čiže je zdaniteľným príjmom.
Daňovým výdavkom podľa § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov je výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka v súlade s účtovnými predpismi, ak tento zákon neustanovuje inak. Keďže zmysel tohto ustanovenia spočíva v tom, že musí ísť o výdavok vynaložený za účelom dosiahnutia, zabezpečenia alebo udržania konkrétneho príjmu, t. j. medzi výdavkami a príjmami musí existovať priamy a bezprostredný vzťah, v prípade hokejového klubu výdavkami vynaloženými na dosiahnutie, zabezpečenie, prípadne udržanie príjmu z reklamy (reklamnej činnosti) môžu byť len výdavky na jej zhotovenie a umiestnenie. Takýmito výdavkami v žiadnom prípade nie sú výdavky vynaložené na dopravu hokejistov, ich stravovanie a na zabezpečenie výstrojov.
Poznámka redakcie:
§ 2 písm. i) zákona o dani z príjmov
§ 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov
§ 12 ods. 7 písm. b) zákona o dani z príjmov
Autor: Ing. Iveta Petrovická
Súvisiace právne predpisy ZZ SR