Pripravovaná novela zákona o DPH 2015

Od 1. januára 2015 sa za miesto dodania telekomunikačných služieb, služieb rozhlasového a televízneho vysielania a elektronických služieb poskytnutých nezdaniteľným osobám bude považovať miesto, kde má nezdaniteľná osoba sídlo, bydlisko alebo miesto, kde sa obvykle zdržiava.

Dátum publikácie:8. 7. 2014
Autor:Ing. Vladimír Pastierik
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Správa daní a poplatkov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo
Právny stav od:1. 6. 2014
Právny stav do:31. 12. 2016

V Národnej rade Slovenskej republiky (www.nrsr.sk) sa prerokováva vládny návrh (tlač číslo 969) novely zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH s účinnosťou od 1. októbra 2014, resp. 1. januára 2015.

Podľa dôvodovej správy je zámerom novely prebrať do slovenského zákona o DPH článok 5 smernice Rady 2008/8/ES, pokiaľ ide o miesto poskytovania služieb nezdaniteľným osobám, ale nie všetkých služieb, len vybraných služieb – telekomunikačných služieb, služieb rozhlasového a televízneho vysielania a elektronických služieb. V príspevku uvádzame vybrané témy tejto pripravovanej novely; v praxi je potrebné používať úplné znenie zákona o DPH po schválení novely.

  1. Nezdaniteľná osoba je pracovné označenie používané aj v dôvodovej správe, lebo zákon o DPH používa označenie „iná ako zdaniteľná osoba“. Nezdaniteľná osoba je teda opak zdaniteľnej osoby, pričom zdaniteľnú osobu definuje § 3 zákona o DPH – zjednodušene je to osoba, ktorá nezávisle vykonáva akúkoľvek ekonomickú činnosť, čiže podniká v zmysle dosahovania príjmov. Teda v praxi je nezdaniteľnou osobou spravidla nepodnikajúca osoba (občan).
  2. Miestom dodania telekomunikačných služieb, služieb rozhlasového vysielania a televízneho vysielania a elektronických služieb dodaných nezdaniteľnej osobe – je miesto, kde má táto osoba sídlo, bydlisko alebo miesto, kde sa obvykle zdržiava (§ 16 ods. 14). Oproti súčasnému stavu sa toto pravidlo určenia miesta dodania vybraných služieb pre nezdaniteľné osoby zjednotilo a platí rovnako pre elektronické služ- by, telekomunikačné služby a služby rozhlasového a televízneho vysielania a rovnako pre dodávateľov neusadených v EÚ, ale aj pre dodávateľov usadených v EÚ.
  3. Za elektronickú službu sa nepovažuje komunikácia prostredníctvom elektronickej pošty medzi dodávateľom služby a jeho zákazníkom (§ 16 ods. 15).
  4. Elektronickými službami sú najmä – poskytovanie webových stránok, hosťovanie na webových stránkach, diaľkové udržiavanie programov a vybavenia, dodanie programového vybavenia (softvéru) a jeho aktualizácie, dodanie obrázkov, textu a informácií a sprístupnenie databáz, dodanie hudby, filmov a hier vrátane výherných a hazardných hier a politického, kultúrneho, umeleckého, športového, vedeckého a zábavného vysielania a vysielania udalostí, vyučovanie na diaľku (§ 16 ods. 18). Nejde o taxatívne vymedzenie pojmu elektronické služby – ďalšie pozitívne aj negatívne vymedzenie tohto pojmu obsahuje vykonávacie nariadenie Rady (EÚ) č. 282/2011 v znení nariadenia Rady č. 967/2012 (európska legislatíva je dostupná na www.eur-lex.europa.eu).
  5. Členským štátom spotreby je členský štát, v ktorom je miesto dodania telekomunikačných služieb, služieb rozhlasového a televízneho vysielania a elektronických služieb – teda členský štát, kde je usídlený zákazník [§ 68 písm. d)].
  6. Členským štátom identifikácie je členský štát, ktorý si dodávateľ neusadený na území EÚ zvolí pre oznámenie, že začal na území Európskej únie (EÚ) dodávať telekomunikačné služby, služby rozhlasového a televízneho vysielania a elektronické služby [§ 68a ods. 1 písm. b)]. Obdobne je členský štát identifikácie definovaný pre osobu, ktorá je usadená v EÚ – v podstate je to miesto jej usadenia v EÚ [§ 68b ods. 1 písm. b)].
  7. Dodávateľ uvedených vybraných služieb sa musí registrovať v každom štáte, kde je miesto dodania, teda kde sú usídlení jeho zákazníci v pozícii nezdaniteľnej osoby (nepodnikateľ, občan). Je však možné aj zjednodušenie uplatnením jedného kontaktného miesta v EÚ (systém mini one-stop-shop) formou dobrovoľnej osobitnej úpravy (§ 68 – § 68c).
  8. Zavádza sa osobitná úprava pre telekomunikačné služby, služby rozhlasového a televízneho vysielania a elektronické služby, ak dodávateľom pre nezdaniteľné osoby je osoba usadená v EÚ, ale neusadená v členskom štáte spotreby (§ 68b). Zdaniteľná osoba usadená a identifikovaná v inom členskom štáte pre osobitnú úpravu nemá v SR právo na odpočítanie dane z nákupov súvisiacich s týmito službami; má však nárok na vrátenie dane postupom ako zahraničná osoba z iného členského štátu podľa § 55b až § 55e zákona o DPH. Pri súbehu, teda ak bude táto osoba súčasne registrovaná na Slovensku a bude súčasne vykonávať plnenia s nárokom na odpočítanie dane, si môže uplatniť v riadnom daňovom priznaní aj odpočet dane podľa osobitnej úpravy, pre ktorú je identifikovaná v inom členskom štáte (§ 49 ods. 10).
  9. Zavádza sa osobitná úprava pre telekomunikačné služby, služby rozhlasového a televízneho vysielania a elektronické služby, ak dodávateľom pre nezdaniteľné osoby je osoba neusadená v EÚ (§ 68a). Zdaniteľná osoba neusadená v EÚ a identifikovaná v inom členskom štáte pre osobitnú úpravu má nárok na vrátenie dane postupom ako zahraničná osoba z tretieho štátu podľa § 57 a § 58 zákona o DPH; pritom sa podmienka reciprocity vracania dane daným tretím štátom podľa § 58 ods. 5 nevyžaduje (§ 56 ods. 4).
  10. Ak sa zdaniteľná osoba z tretieho štátu rozhodne pre identifikáciu na Slovensku pre osobitnú úpravu pre telekomunikačné služby, služby rozhlasového a televízneho vysielania a elektronické služby dodávané pre nezdaniteľné osoby, potom bude povinná odviesť daň na Slovensku zo všetkých týchto služieb dodávaných v EÚ (§ 68a). Teda uplatní sa pravidlo jedného kontaktného miesta pre celú EÚ (systém mini one-stop-shop).
  11. Zdaniteľná osoba z tretieho štátu identifikovaná na Slovensku pre osobitnú úpravu vybraných služieb podľa § 68a je povinná podať elektronicky daňové priznanie v eurách za každý kalendárny štvrťrok s vyčíslením splatnej dane v každom členskom štáte (§ 68a ods. 9 – 12). Podáva sa aj tzv. negatívne daňové priznanie, ak neboli v danom kalendárnom štvrťroku dodané žiadne služby. Daň je splatná do 20 dní po skončení kalendárneho štvrťroka.
  12. Ak sa zdaniteľná osoba usadená v EÚ, ale neusadená v členskom štáte spotreby, rozhodne pre identifikáciu v tuzemsku pre osobitnú úpravu vybraných služieb podľa § 68b, oznámi daňovému úradu začatie tejto činnosti (§ 68b ods. 2); súčasne sa nesmie identifikovať pre osobitnú úpravu v inom členskom štáte. Teda platí spomínané pravidlo jedného kontaktného miesta pre celú EÚ (systém mini one-stop-shop).
  13. Zdaniteľná osoba z iného členského štátu identifikovaná pre osobitnú úpravu na Slovensku podľa § 68b tohto zákona je povinná podať elektronicky daňové priznanie v eurách za každý kalendárny štvrťrok s vyčíslením splatnej dane v každom členskom štáte (§ 68b ods. 11 – 15).
    Daň je splatná do 20 dní po skončení kalendárneho štvrťroka.
  14. Zdaniteľná osoba teda platí daň na jednom kontaktnom mieste v EÚ, kde je identifikovaná pre osobitnú úpravu dodávania vybraných služieb podľa § 68a alebo § 68b tohto zákona. V dôvodovej správe je uvedené, že následne členský štát identifikácie odošle elektronickými prostriedkami daňové priznanie spolu s uhradenou sumou dane tomu členskému štátu spotreby, ktorému táto daň patrí (prerozdelenie dane).
  15. Zdaniteľná osoba z tretieho štátu (neusadená v EÚ) vo veci osobitnej úpravy komunikuje s Daňovým úradom Bratislava elektronickými prostriedkami, pričom sa nevyžaduje zaručený elektronický podpis ani dohoda o elektronickom doručovaní (§ 68a ods. 16).
  16. Zdaniteľná osoba usadená v EÚ vo veci osobitnej úpravy komunikuje so správcom dane elektronickými prostriedkami, pričom sa vyžaduje zaručený elektronický podpis alebo dohoda so správcom dane o elektronickom doručovaní (§ 68b ods. 19).
  17. Ak členským štátom identifikácie je Slovensko, na správu dane vzťahujúcej sa na osobitnú úpravu vybraných služieb s miestom dodania v inom členskom štáte, ktorý je členským štátom spotreby, sa použije nariadenie Rady č. 967/2012 a ustanovenia § 68a§ 68b tohto zákona (§ 68c ods. 1).
  18. Ak je členským štátom spotreby Slovensko, na správu dane sa použije slovenský daňový poriadok, ak nariadenie Rady č. 967/2012 neustanovuje inak. Na vedenie záznamov, na písomnosti zdaniteľnej osoby a daňového úradu týkajúce sa osobitnej úpravy s miestom dodania v tuzemsku sa primerane použijú ustanovenia § 68a ods. 14, 16 a 17 tohto zákona (§ 68c ods. 2).
  19. Daňový zástupca je povinný podať za zastúpených dovozcov súhrnný výkaz Daňovému úradu Bratislava za obdobie kalendárneho mesiaca, a to do 25 dní po skončení kalendárneho mesiaca – zjednocuje sa lehota do 25 dní na podanie súhrnného výkazu aj pre daňového zástupcu – predtým bola lehota podania do 20 dní (§ 69a ods. 6).
  20. V súčasnosti sa kontrolný výkaz podáva v rovnaký deň ako daňové priznanie DPH, ak je podané skôr ako 25. deň po skončení zdaňovacieho obdobia – toto pravidlo sa navrhuje zrušiť. Kontrolný výkaz bude platiteľ povinný podať najneskôr do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia nezávisle na prípadnom skoršom podaní daňového priznania DPH (§ 78a ods. 1).
  21. Touto novelou sa do § 47a zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších predpisov zavádza pre správcu dane možnosť, aby počas daňovej kontroly oprávnenosti vrátenia nadmerného odpočtu vyhotovil čiastkový protokol. Doručením čiastkového protokolu však ešte nie je ukončená daňová kontrola.
  22. Čiastkový protokol správca dane nemôže vyhotoviť v prípade, ak je kontrolovaný daňový subjekt zverejnený v zozname adeptov na zrušenie registrácie platiteľov DPH (§ 52 ods. 6 daňového poriadku) alebo sa daňová kontrola vykonáva na základe požiadania orgánov činných v trestnom konaní.
  23. Novelizovaný má byť daňový poriadok aj v tom smere, že platiteľa DPH, ktorý je zverejnený v zozname adeptov na zrušenie registrácie DPH, Finančné riaditeľstvo SR vymaže z tohto zoznamu, ak odpadli dôvody, na základe ktorých bol v zozname zverejnený, a súčasne v období 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov neporušil zákonné povinnosti – uvedený časový test 12 mesiacov sa má skrátiť na 6 mesiacov (§ 52 ods. 7 daňového poriadku).
  24. Daňový úrad vráti časť nadmerného odpočtu pred skončením daňovej kontroly vo výške uvedenej v čiastkovom protokole, a to do desiatich dní odo dňa odoslania čiastkového protokolu (§ 79 ods. 7). Po skončení daňovej kontroly nadmerného odpočtu, keď kontrola môže byť vo všeobecnosti podľa daňového poriadku najviac 1 rok, vráti daňový úrad rozdiel medzi nadmerným odpočtom vo výške zistenej kontrolou v protokole a nadmerným odpočtom už vráteným na základe čiastkového protokolu (§ 79 ods. 6).
  25. Podľa dôvodovej správy daňový úrad formou čiastkového protokolu vráti časť nadmerného odpočtu najmä v takom prípade, ak v priebehu daňovej kontroly zistí, že časť nadmerného odpočtu je uplatňovaná oprávnene, avšak ostávajúcu časť nadmerného odpočtu musí ešte preverovať, napríklad medzinárodným dožiadaním informácií z iného členského štátu a z toho dôvodu nie je možné skončiť daňovú kontrolu.
  26. Súhrnný výkaz sa podáva za každý kalendárny mesiac, okrem výnimky, keď platiteľ môže podať súhrnný výkaz za kalendárny štvrťrok, ak hodnota dodaných tovarov nepresiahne v príslušnom kalendárnom štvrťroku a súčasne v predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch hodnotovú hranicu nad 100 000 € – táto suma sa zníži na 50 000 € z dôvodu zosúladenia s európskou smernicou o DPH (§ 80 ods. 2).
  27. Ak chce zdaniteľná osoba neusadená v členskom štáte spotreby uplatňovať od 1. januára 2015 osobitnú úpravu podľa § 68b znenia zákona účinného od 1. januára 2015, oznámi elektronickými prostriedkami začatie tejto činnosti daňovému úradu do konca kalendárneho roka 2014 (§ 85kc ods. 3). Daňový úrad oznámi elektronickými prostriedkami tejto zdaniteľnej osobe, že jej povoľuje uplatňovanie osobitnej úpravy. Obdobne postupuje zdaniteľná osoba neusadená na území EÚ, ak chce od 1. januára 2015 uplatňovať osobitnú úpravu podľa § 68a v znení účinnom od 1. januára 2015 (§ 85kc ods. 2).


Autor: Ing. Vladimír Pastierik

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.