Obsah
Dátum publikácie:15. 10. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Daň z príjmov; Správa daní a poplatkov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo; Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo
Obchodné právo / Konkurz a reštrukturalizácia
Právny stav od:1. 10. 2014
Právny stav do:31. 12. 2015
Povolením reštrukturalizácie sa začína reštrukturalizácia.
Reštrukturalizácia sa považuje za povolenú zverejnením uznesenia o povolení reštrukturalizácie v Obchodnom vestníku.
Reštrukturalizácia bráni tomu, aby sa na toho istého dlžníka začalo alebo prebiehalo konkurzné konanie; ak počas reštrukturalizácie dôjde na súd návrh na vyhlásenie konkurzu, súd návrh na vyhlásenie konkurzu uznesením odmietne.
Príklad č. 2:
Dlžník, ktorému hrozí úpadok, požiadal správcu o vypracovanie reštrukturalizačného posudku 1. 2. 2014. Posudok, v ktorom správca odporučil reštrukturalizáciu, bol doručený na Okresný súd Trnava spolu s ostatnými povinnými prílohami 15. 3. 2014. Súd uznesením zo dňa 30. 3. 2014 začal reštrukturalizačné konanie.
Keďže boli splnené všetky podmienky na povolenie reštrukturalizácie, súd uznesením zo dňa 21. 4. 2014 povolil reštrukturalizáciu. Uznesenie bolo zverejnené v Obchodnom vestníku 25. 4. 2014, v zmysle zákona teda nadobudlo uznesenie právoplatnosť deň nasledujúci po zverejnení, kedy sa aj v zmysle zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii začínajú počítať lehoty v konaní.
Prihlasovanie pohľadávok
Účastníkmi reštrukturalizačného konania sú dlžník, navrhovateľ a veritelia, ktorí spôsobom ustanoveným zákonom prihlásili svoje pohľadávky.
Účastníkmi reštrukturalizačného konania sú aj ďalšie osoby, o ktorých právach alebo povinnostiach sa má v reštrukturalizačnom konaní konať; tieto osoby sú účastníkmi reštrukturalizačného konania pre tú časť reštrukturalizačného konania, v ktorom sa koná a rozhoduje o ich právach alebo povinnostiach. Právo uplatňovať svoje nároky počas reštrukturalizácie majú len veritelia, ktorí spôsobom ustanoveným týmto zákonom prihlásili svoje pohľadávky. Prihláška sa podáva v jednom rovnopise u správcu, pričom správcovi musí byť doručená do 30 dní od povolenia reštrukturalizácie.
Upozornenie:
Na prihlášku doručenú po lehote sa neprihliada.
Dohľad správcu počas trvania reštrukturalizácie
Po povolení reštrukturalizácie pokračuje dlžník vo svojej ekonomickej činnosti, pričom správca počas reštrukturalizácie vykonáva nad podnikaním dlžníka dohľad. Správca je povinný počas reštrukturalizácie s odbornou starostlivosťou sledovať vývoj finančnej situácie a obchodnej situácie dlžníka.
Ak sa finančná situácia alebo obchodná situácia dlžníka zmení tak, že nemožno odôvodnene predpokladať úspešné skončenie reštrukturalizácie, správca bezodkladne požiada súd o vyhlásenie konkurzu.
Správca udeľuje súhlas s právnymi úkonmi v rozsahu určenom súdom v uznesení o povolení reštrukturalizácie. Súhlasu správcu počas reštrukturalizácie podliehajú tiež právne úkony dlžníka v pracovnoprávnych vzťahoch.
Rozsah právnych úkonov dlžníka, ktoré majú počas reštrukturalizácie podliehať súhlasu správcu, môže veriteľský výbor svojím uznesením rozšíriť. Uznesenie veriteľského výboru je účinné zverejnením v Obchodnom vestníku.
Uznesenie zverejní správca najneskôr nasledujúci pracovný deň po doručení zápisnice zo zasadnutia veriteľského výboru.
O schvaľovaní právnych úkonov dlžníka je správca povinný rozhodovať bezodkladne. Dlžník je povinný na účely riadneho posúdenia právneho úkonu poskytnúť správcovi všetky informácie o schvaľovanom právnom úkone a inú s tým súvisiacu súčinnosť.
Ak dlžník urobí počas reštrukturalizácie právny úkon bez súhlasu správcu, i keď podliehal jeho súhlasu, platnosť právneho úkonu tým nie je dotknutá; právnemu úkonu však možno v konkurze odporovať, ak bol na majetok dlžníka počas reštrukturalizácie alebo do jedného roka od skončenia reštrukturalizácie vyhlásený konkurz.
Dlžník je povinný v reštrukturalizačnom konaní plniť svoje záväzky v lehote splatnosti (pod hrozbou konkurzu), čo znamená, že veritelia, ktorí budú s dlžníkom naďalej spolupracovať, musia dostať za nimi dodaný tovar alebo služby zaplatené riadne a včas (v opačnom prípade sa takéto pohľadávky v konkurze uspokojujú prednostne).
Reštrukturalizačný plán
Cieľom reštrukturalizácie pre dlžníka je úprava a zníženie jeho záväzkov voči veriteľom na obojstranne prípustnú hranicu. Reštrukturalizačný plán je listina upravujúca vznik, zmenu alebo zánik práv a záväzkov osôb v nej uvedených, ako aj rozsah a spôsob uspokojenia tých účastníkov plánu, ktorí sú veriteľmi prihlásených pohľadávok, prípadne akcionármi dlžníka. Po potvrdení plánu súdom je plán záväzný pre všetkých účastníkov plánu.
Ak súd povolil reštrukturalizáciu na základe návrhu dlžníka, čo je v slovenskej konkurznej praxi najčastejšie, plán vypracuje a vypracovaný plán postupne predloží na schválenie veriteľskému výboru, schôdzi účastníkov plánu a súdu dlžník.
Ak súd povolil reštrukturalizáciu na základe návrhu veriteľa, plán vypracuje a na schválenie veriteľskému výboru, schvaľovacej schôdzi a súdu predloží správca. Plán musí byť vypracovaný tak, aby zabezpečoval čo najvyššiu možnú mieru uspokojenia veriteľov dlžníka pri zachovaní jeho reálnosti a udržateľnosti.
Presný proces a zákonné ustanovenia predkladania plánu, jeho obsahovej a vecnej náplne sú definované v § 132 a nasledujúcich zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení neskorších predpisov (ďalej ZKR).
Všeobecne možno konštatovať, že predložením, schválením a potvrdením plánu súdom sa záväzky dlžníka redukujú na hranicu presne v pláne definovanú. Plán tiež obsahuje časový harmonogram úhrady záväzkov dlžníka voči plánom dotknutým veriteľom.
Príklad č. 3:
Pri predkladaní návrhu na povolenie reštrukturalizácie deklaroval dlžník 10 veriteľov a 10 000 000 € neuhradené záväzky. V lehote na prihlasovanie pohľadávok si svoje pohľadávky prihlásili 8 veritelia v celkovej výške 9 100 000 €.
Tí na schvaľovacej schôdzi schválili predkladaný reštrukturalizačný plán, ktorý bol následne súdom schválený.
Miera uspokojenia pohľadávok: 15 %
Splátkový kalendár vždy k 31. 12. kalendárneho roka, prvá splátka 31. 12. 2014, posledná splátka 31. 12. 2018.
Riešenie:
Plánom dotknutí sú iba veritelia, ktorí prihlásili svoje pohľadávky, teda dvaja veritelia sú plánom nedotknutí a môžu žiadať uspokojenie svojich pohľadávok po skončení reštrukturalizácie v zmysle Obchodného zákonníka.
Na tomto mieste je tiež potrebné upozorniť na potrebu vytvorenia skupín veriteľov pri predkladaní plánu na schválenie veriteľskému výboru, resp. na schvaľovacej schôdzi. V zmysle § 137 ZKR na účely hlasovania o prijatí plánu sa v záväznej časti plánu vytvorí samostatná skupina pre zabezpečené pohľadávky a samostatná skupina pre nezabezpečené pohľadávky.
Ak plán predpokladá zmenu majetkových práv akcionárov dlžníka, prevod podniku dlžníka alebo zlúčenie, splynutie alebo rozdelenie dlžníka, v pláne sa vytvorí aj samostatná skupina pre majetkové práva akcionárov dlžníka.
Jednotlivé skupiny pre zaradenie pohľadávok môže predkladateľ plánu rozdeliť na ďalšie samostatné skupiny tak, aby pohľadávky veriteľov s rovnakými ekonomickými záujmami, najmä vzhľadom na výšku, právny dôvod vzniku alebo zabezpečenie ich pohľadávok, mohli byť zaradené podľa týchto kritérií do samostatných skupín. Pri majetkových právach akcionárov dlžníka môže predkladateľ plánu postupovať primerane.
Jednotlivé skupiny pre zaradenie pohľadávok môže predkladateľ plánu rozdeliť na ďalšie samostatné skupiny tak, aby pohľadávky veriteľov s rovnakými ekonomickými záujmami, najmä vzhľadom na výšku, právny dôvod vzniku alebo zabezpečenie ich pohľadávok, mohli byť zaradené podľa týchto kritérií do samostatných skupín. Pri majetkových právach akcionárov dlžníka môže predkladateľ plánu postupovať primerane.
Pri schvaľovaní plánu tiež platí ustanovenie § 148 ZKR, že veritelia, ktorí môžu byť poskytovateľom štátnej pomoci podľa osobitného predpisu, sa považujú za veriteľov nesúhlasiacich s plánom; to neplatí, ak súhlasia s prijatím plánu v súlade s predpismi upravujúcimi poskytovanie štátnej pomoci.
V praxi sa za takýchto veriteľov považuje Sociálna poisťovňa, zdravotná poisťovňa, Finančná správa – daňový úrad.
Účtovné hľadisko
Účtovné knihy sa neuzatvárajú
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve nedefinuje špecifické ustanovenia pre situáciu reštrukturalizácie. Dlžník pokračuje vo vedení účtovných kníh v súlade so zákonom o účtovníctve.
V prípade, ak v čase vyhotovenia riadnej účtovnej závierky je dlžník stále v reštrukturalizácii, táto informácia sa uvádza v Poznámkach k účtovnej závierke.
Priebežná individuálna závierka každý mesiac
Priebežná účtovná závierka je vyžadovaná v zmysle § 142 ZKR ako príloha k reštrukturalizačnému plánu. V zmysle § 142 prílohu plánu okrem iných zákonom predpokladaných listín tvorí vždy zoznam pohľadávok, posledná riadna individuálna účtovná závierka dlžníka a priebežná individuálna účtovná závierka dlžníka vyhotovená ku dňu povolenia reštrukturalizácie spolu s priebežnými individuálnymi účtovnými závierkami dlžníka vyhotovenými vždy k poslednému dňu každého kalendárneho mesiaca nasledujúceho po povolení reštrukturalizácie. Ak bola individuálna účtovná závierka predmetom overovania audítorom, prílohu plánu tvorí tiež správa audítora.
Účtovanie v konkurze a reštrukturalizácii je upravené v § 29 opatrenia MF SR č. 23054/ 2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (ďalej postupy účtovania), t. j. že pri uzavretí účtovných kníh sa preúčtujú zostatky tých účtov nákladov budúcich období, výnosov budúcich období, výdavkov budúcich období, príjmov budúcich období, rezerv a opravných položiek, ktoré vstupom do reštrukturalizácie stratili opodstatnenosť, a to buď na účty pohľadávok a záväzkov, alebo na účty nákladov a výnosov. Ostatné účtovné prípady sa účtujú podľa skutočne vzniknutých účtovných prípadov.
Na základe prijatého, schváleného a potvrdeného plánu súdom sa v účtovníctve spoločnosti upravuje vznik, zmena alebo zánik záväzkov.
Zníženie alebo zánik záväzkov – so súvzťažným zápisom na účet 668 – Ostatné mimoriadne výnosy.
Záväzky z reštrukturalizácie, ktoré sa nenachádzajú v účtovníctve – zvýšenie záväzkov so súvzťažným zápisom na účet 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov.
Príklad č. 4:
Pri predkladaní návrhu na povolenie reštrukturalizácie deklaroval dlžník 10 veriteľov, 10 000 000 € neuhradené záväzky. V lehote na prihlasovanie pohľadávok si svoje pohľadávky prihlásili 8 veritelia v celkovej výške 9 100 000 €. Tí na schvaľovacej schôdzi schválili predkladaný reštrukturalizačný plán.
Miera uspokojenia pohľadávok: 15 %
Splátkový kalendár vždy k 31. 12. kalendárneho roka – prvá splátka 31. 12. 2014, posledná splátka 31. 12. 2018
Riešenie:
Objem pohľadávok 9 100 000 €.
Mimoriadny výnos 85 % z 9 100 000 €, teda 7 735 000 € zúčtovaných ako mimoriadny výnos na účet 668. O tomto mimoriadnom výnose sa účtuje účtovnom roku, kedy bol potvrdený plán súdom.
Daňové hľadisko
V zmysle zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej ZDP) povolením reštrukturalizácie nedochádza u dlžníka k zmene zdaňovacieho obdobia. Ku dňu vstupu do reštrukturalizácie – deň nasledujúci po dni zverejnenia uznesenia o povolení reštrukturalizácie – nevyžaduje správca podanie daňového priznania k dani z príjmov. V zmysle § 9 ods. 1 písm. e) ZDP je od dane oslobodený príjem z odpisu záväzkov pri konkurze alebo reštrukturalizácii, ktoré sú vykonané podľa osobitného predpisu (ZKR) v prípade fyzických osôb. V prípade právnických osôb definuje toto oslobodenie od dane § 13 ods. 1 písm. d) ZDP.
Upozornenie:
Spoločnosti povolením reštrukturalizácie tiež nezaniká nárok na odpočítanie straty.
Započítavanie pohľadávok
Zákon zakazuje započítavať voči dlžníkovi pohľadávku, ktorá sa v reštrukturalizácii uplatňuje prihláškou. Nie je možné miešať obdobia – teda nie je možné proti pohľadávke úpadcu, ktorá vznikla po povolení reštrukturalizácie, započítať pohľadávku druhej strany, ktorá vznikla pred povolením reštrukturalizácie. ZKR umožňuje úpadcovi aj veriteľovi pohľadávky postupovať.
Daň z pridanej hodnoty
Zdaňovacie obdobie sa nemení. Ustanovenie § 77 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov nedefinuje povinnosť ukončenia zdaňovacieho obdobia v deň predchádzajúci dňu, kedy bola reštrukturalizácia povolená, tak ako to bolo v minulosti. Pre dlžníka, ktorý právoplatným uznesením súdu vstúpil do reštrukturalizácie, sa z pohľadu DPH nič nemení. Ustanovenie § 4a zákona o DPH však vylučuje členstvo zdaniteľnej osobe, na ktorú je vyhlásený konkurz alebo ktorej je povolená reštrukturalizácia, v skupine DPH.
Spotrebné dane
Ustanovenia príslušných zákonov o spotrebných daniach určujú povolenie reštrukturalizácie ako prekážku získania statusu prevádzkovateľa daňového skladu, užívateľského podniku, oprávneného príjemcu. Povolením reštrukturalizácie uvedené oprávnenia zanikajú.
Poznámka redakcie:
§ 142 ZKR
§ 9 ods. 1 písm. e) ZDP
§ 13 ods. 1 písm. d) ZDP
Autor: Ing. Lucia Sandtner
Súvisiace právne predpisy ZZ SR