Obsah
Dátum publikácie:15. 10. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Daň z príjmov; Správa daní a poplatkov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo; Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo
Obchodné právo / Konkurz a reštrukturalizácia
Právny stav od:1. 10. 2014
Právny stav do:31. 12. 2015
V prípade trvajúcej platobnej neschopnosti sa dostáva dlžník do rizika, že bude zo strany jeho veriteľov vyhlásený konkurz, ktorý vedie k zániku podnikania a ukončeniu činnosti ekonomickej jednotky. Jednou z možností, ako požiadať o ochranu pred veriteľmi, je povolenie reštrukturalizácie. Cieľom reštrukturalizácie je prekonať nepriaznivú ekonomickú situáciu spoločnosti a opätovne naštartovať jej fungovanie. Tento proces sa deje pod súdnou ochranou.
V prípade, ak spoločnosti – dlžníkovi – hrozí úpadok alebo je v úpadku a na rozdiel od prípadu konkurzu predpokladá ekonomický a biznis reštart svojej spoločnosti, môže požiadať správcu o vypracovanie reštrukturalizačného posudku na účely zistenia, či sú splnené predpoklady na jeho reštrukturalizáciu. Tým nie je dotknutá povinnosť dlžníka včas podať návrh na vyhlásenie konkurzu.
Citácia:
Úpadok podľa zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii:
„Dlžník je v úpadku, ak je platobne neschopný alebo predlžený. Predlžený je ten, kto je povinný viesť účtovníctvo podľa osobitného predpisu, má viac ako jedného veriteľa a hodnota jeho záväzkov presahuje hodnotu jeho majetku.
Pri stanovení hodnoty záväzkov a hodnoty majetku sa vychádza z účtovníctva alebo z hodnoty určenej znaleckým posudkom, ktorý má pred účtovníctvom prednosť a prihliadne sa aj na očakávateľné výsledky ďalšej správy majetku, prípadne očakávateľné výsledky ďalšieho prevádzkovania podniku, ak možno so zreteľom na všetky okolnosti odôvodnene predpokladať, že bude možné v správe majetku alebo v prevádzkovaní podniku pokračovať.“
Ak sa jeden veriteľ alebo viacerí veritelia dohodli s dlžníkom na poskytnutí potrebnej súčinnosti, môžu poveriť správcu vypracovaním posudku aj sami. Poveriť vypracovaním posudku možno len osobu zapísanú do zoznamu správcov. Správca pri príprave posudku zisťuje finančnú situáciu a obchodnú situáciu dlžníka a podľa týchto zistení vo vypracovanom posudku odporučí alebo neodporučí reštrukturalizáciu dlžníka.
Ak správca reštrukturalizáciu dlžníka odporučí, v posudku navrhne aj možný spôsob jej uskutočnenia.
Základnou charakteristikou reštrukturalizácie NIE JE ukončenie podnikania, ako je to v prípade konkurzu a likvidácie, je to KONTINUITA v podnikaní. Reštrukturalizácia znamená zachovanie aspoň podstatnej časti podniku, znamená zároveň ochranu pred veriteľmi.
Základná právna úprava reštrukturalizácie je obsiahnutá v § 108 a nasl. zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení neskorších predpisov. Etapy reštrukturalizácie možno zhrnúť do nasledujúcich bodov:
- Posudok – vypracovanie posudku správcom
- Návrh na povolenie reštrukturalizácie
- Začatie konania
- Povolenie reštrukturalizácie súdom
- Schôdza veriteľov
- Schvaľovacia schôdza
- Potvrdenie plánu súdom
- Prípadná dozorná správa
Návrh na povolenie reštrukturalizácie sa podáva na príslušnom súde.
Návrh na povolenie reštrukturalizácie je oprávnený podať dlžník alebo veriteľ.
Dlžník je oprávnený podať návrh na povolenie reštrukturalizácie, ak poveril správcu vypracovaním posudku a správca vo vypracovanom posudku, nie staršom ako 30 dní, jeho reštrukturalizáciu odporučil.
Veriteľ je oprávnený podať návrh na povolenie reštrukturalizácie, ak poveril správcu vypracovaním posudku a správca vo vypracovanom posudku, nie staršom ako 30 dní, reštrukturalizáciu dlžníka odporučil a dlžník s podaním tohto návrhu súhlasil.
Miestna príslušnosť správcu
Neoddeliteľnou súčasťou návrhu na povolenie reštrukturalizácie je vypracovaný posudok správcu konkurznej podstaty (SKP).
Podľa legislatívnej úpravy zákona č. 7/2005 Z. z. vypracuje reštrukturalizačný posudok správca, ktorý má zriadenú kanceláriu v pôsobnosti príslušného okresného súdu, a to podľa príslušnosti sídla spoločnosti. Podľa zákona č. 8/2005 Z. z. o správcoch je správca povinný mať zriadenú kanceláriu. Správca je povinný kanceláriu riadne označiť a zabezpečiť jej primerané technické vybavenie a minimálnu výmeru jej podlahovej plochy.
Kanceláriu správca zriaďuje v obvode krajského súdu, v ktorom má záujem vykonávať správcovskú činnosť. Do funkcie správcu možno v reštrukturalizačnom konaní podľa osobitného predpisu ustanoviť len správcu, ktorý má v obvode odvolacieho konkurzného súdu, v ktorom sídli príslušný konkurzný súd, zriadenú kanceláriu.
Súdy v praxi prípady, kedy posudok k reštrukturalizačnému návrhu vypracoval správca, ktorého kancelária je zriadená v obvode iného okresného súdu, ako je príslušnosť k okresnému súdu spoločnosti, posudzujú individuálne.
Príklad č. 1:
Spoločnosť má sídlo v Trnave – teda miestne príslušným je Krajský súd v Trnave, kladný reštrukturalizačný posudok bol vypracovaný správcom so sídlom kancelárie v Bratislave – Krajský súd Bratislava. V oboch prípadoch je odvolací krajský súd Bratislava, teda je splnená podmienka zákona č. 8/2005 Z. z. o správcoch. Je iba na rozhodnutí Okresného súdu Trnava, ako bude takýto prípad posudzovať. Z praxe teda odporúčam poveriť vypracovaním reštrukturalizačného posudku správcu s rovnakou príslušnosťou k okresnému súdu, ako je príslušnosť spoločnosti podľa sídla.
Navrhovateľ je povinný k návrhu na povolenie reštrukturalizácie pripojiť:
- posudok správcu,
- zoznam majetku dlžníka,
- zoznam záväzkov dlžníka,
- zoznam osôb spriaznených s dlžníkom a poslednú riadnu individuálnu účtovnú závierku dlžníka spolu s mimoriadnou individuálnou účtovnou závierkou, ak bola vyhotovená neskôr ako posledná riadna individuálna účtovná závierka; ak bola individuálna účtovná závierka predmetom overovania audítorom,
- k návrhu je povinný pripojiť aj správu audítora.
Začatie reštrukturalizačného konania nie je začatie reštrukturalizácie
Ak súd zistí, že návrh na povolenie reštrukturalizácie spĺňa zákonom predpísané náležitosti, najneskôr do 15 dní od doručenia návrhu rozhodne o začatí reštrukturalizačného konania. Inak návrh na povolenie reštrukturalizácie v rovnakej lehote uznesením odmietne, uznesenie súd doručí navrhovateľovi.
O začatí reštrukturalizačného konania súd vydá uznesenie, ktoré bezodkladne zverejní v Obchodnom vestníku, zverejnením uznesenia v Obchodnom vestníku sa začína reštrukturalizačné konanie. Iné rozhodnutia alebo písomnosti súdu vydané pred začatím reštrukturalizačného konania sa v Obchodnom vestníku nezverejňujú.
Začatie reštrukturalizačného konania má tieto účinky:
a) dlžník je povinný obmedziť výkon svojej činnosti na bežné právne úkony, iné právne úkony dlžníka podliehajú súhlasu správcu, ktorý vypracoval posudok,
b) pre pohľadávku, ktorá sa v reštrukturalizácii uplatňuje prihláškou, nemožno začať konanie o výkon rozhodnutia alebo exekučné konanie na majetok patriaci dlžníkovi; už začaté konania o výkon rozhodnutia alebo exekučné konania sa prerušujú,
c) pre zabezpečenú pohľadávku, ktorá sa v reštrukturalizácii uplatňuje prihláškou, nemožno začať ani pokračovať vo výkone zabezpečovacieho práva na majetok patriaci dlžníkovi,
d) druhá zmluvná strana nemôže vypovedať zmluvu uzatvorenú s dlžníkom alebo od nej odstúpiť pre omeškanie dlžníka s plnením, na ktoré druhej zmluvnej strane vznikol nárok pred začatím reštrukturalizačného konania, vypovedanie zmluvy alebo odstúpenie od zmluvy z tohto dôvodu je neúčinné,
e) zmluvné dojednania umožňujúce druhej zmluvnej strane vypovedať zmluvu uzatvorenú s dlžníkom alebo od nej odstúpiť z dôvodu reštrukturalizačného konania alebo konkurzného konania sú neúčinné,
f) pohľadávku, ktorá sa v reštrukturalizácii uplatňuje prihláškou, nemožno voči dlžníkovi započítať.
Právne úkony dlžníka môže správca schváliť, len ak zhodnotia majetok dlžníka alebo ak sú potrebné na dosiahnutie účelu reštrukturalizácie.
Dlžník je povinný na tento účel poskytnúť správcovi všetky informácie o schvaľovanom právnom úkone a inú s tým súvisiacu súčinnosť.
Ak dlžník urobí právny úkon podliehajúci súhlasu správcu bez súhlasu správcu, platnosť právneho úkonu tým nie je dotknutá, právnemu úkonu však možno v konkurze odporovať, ak bol na majetok dlžníka do dvoch rokov od začatia reštrukturalizačného konania vyhlásený konkurz.
Konkurz počas reštrukturalizačného konania
Dlžník môže počas reštrukturalizačného konania až do vydania uznesenia o povolení reštrukturalizácie požiadať súd, aby vyhlásil konkurz.
Ak dlžník požiada súd o vyhlásenie konkurzu, súd jedným uznesením zastaví reštrukturalizačné konanie, začne konkurzné konanie a vyhlási na majetok dlžníka konkurz.
Povolenie reštrukturalizácie
Ak sú splnené predpoklady, aby súd povolil reštrukturalizáciu, súd najneskôr do 30 dní od začatia reštrukturalizačného konania uznesením rozhodne o povolení reštrukturalizácie.
Inak reštrukturalizačné konanie v rovnakej lehote uznesením zastaví. Súd povolí reštrukturalizáciu, ak:
a) posudok spĺňa zákonom predpísané náležitosti,
b) obsah posudku je jasný a zrozumiteľný,
c) posudok vypracoval správca zapísaný do zoznamu správcov, ktorý má v obvode krajského súdu, v ktorom sídli príslušný súd, zriadenú kanceláriu,
d) posudok v čase podania návrhu na povolenie reštrukturalizácie nebol starší ako 30 dní od jeho vypracovania,
e) správca poverený vypracovaním posudku reštrukturalizáciu dlžníka odporučil a zo záverov posudku je zrejmé, že na odporučenie reštrukturalizácie boli splnené predpoklady.
Poznámka redakcie:
§ 108 a nasl. zákona č. 7/2005 Z. z.
1. Reštrukturalizácia z pohľadu dlžníka
Povolením reštrukturalizácie sa začína reštrukturalizácia.
Reštrukturalizácia sa považuje za povolenú zverejnením uznesenia o povolení reštrukturalizácie v Obchodnom vestníku.
Reštrukturalizácia bráni tomu, aby sa na toho istého dlžníka začalo alebo prebiehalo konkurzné konanie; ak počas reštrukturalizácie dôjde na súd návrh na vyhlásenie konkurzu, súd návrh na vyhlásenie konkurzu uznesením odmietne.
Príklad č. 2:
Dlžník, ktorému hrozí úpadok, požiadal správcu o vypracovanie reštrukturalizačného posudku 1. 2. 2014. Posudok, v ktorom správca odporučil reštrukturalizáciu, bol doručený na Okresný súd Trnava spolu s ostatnými povinnými prílohami 15. 3. 2014. Súd uznesením zo dňa 30. 3. 2014 začal reštrukturalizačné konanie.
Keďže boli splnené všetky podmienky na povolenie reštrukturalizácie, súd uznesením zo dňa 21. 4. 2014 povolil reštrukturalizáciu. Uznesenie bolo zverejnené v Obchodnom vestníku 25. 4. 2014, v zmysle zákona teda nadobudlo uznesenie právoplatnosť deň nasledujúci po zverejnení, kedy sa aj v zmysle zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii začínajú počítať lehoty v konaní.
Prihlasovanie pohľadávok
Účastníkmi reštrukturalizačného konania sú dlžník, navrhovateľ a veritelia, ktorí spôsobom ustanoveným zákonom prihlásili svoje pohľadávky.
Účastníkmi reštrukturalizačného konania sú aj ďalšie osoby, o ktorých právach alebo povinnostiach sa má v reštrukturalizačnom konaní konať; tieto osoby sú účastníkmi reštrukturalizačného konania pre tú časť reštrukturalizačného konania, v ktorom sa koná a rozhoduje o ich právach alebo povinnostiach. Právo uplatňovať svoje nároky počas reštrukturalizácie majú len veritelia, ktorí spôsobom ustanoveným týmto zákonom prihlásili svoje pohľadávky. Prihláška sa podáva v jednom rovnopise u správcu, pričom správcovi musí byť doručená do 30 dní od povolenia reštrukturalizácie.
Upozornenie:
Na prihlášku doručenú po lehote sa neprihliada.
Dohľad správcu počas trvania reštrukturalizácie
Po povolení reštrukturalizácie pokračuje dlžník vo svojej ekonomickej činnosti, pričom správca počas reštrukturalizácie vykonáva nad podnikaním dlžníka dohľad. Správca je povinný počas reštrukturalizácie s odbornou starostlivosťou sledovať vývoj finančnej situácie a obchodnej situácie dlžníka.
Ak sa finančná situácia alebo obchodná situácia dlžníka zmení tak, že nemožno odôvodnene predpokladať úspešné skončenie reštrukturalizácie, správca bezodkladne požiada súd o vyhlásenie konkurzu.
Správca udeľuje súhlas s právnymi úkonmi v rozsahu určenom súdom v uznesení o povolení reštrukturalizácie. Súhlasu správcu počas reštrukturalizácie podliehajú tiež právne úkony dlžníka v pracovnoprávnych vzťahoch.
Rozsah právnych úkonov dlžníka, ktoré majú počas reštrukturalizácie podliehať súhlasu správcu, môže veriteľský výbor svojím uznesením rozšíriť. Uznesenie veriteľského výboru je účinné zverejnením v Obchodnom vestníku.
Uznesenie zverejní správca najneskôr nasledujúci pracovný deň po doručení zápisnice zo zasadnutia veriteľského výboru.
O schvaľovaní právnych úkonov dlžníka je správca povinný rozhodovať bezodkladne. Dlžník je povinný na účely riadneho posúdenia právneho úkonu poskytnúť správcovi všetky informácie o schvaľovanom právnom úkone a inú s tým súvisiacu súčinnosť.
Ak dlžník urobí počas reštrukturalizácie právny úkon bez súhlasu správcu, i keď podliehal jeho súhlasu, platnosť právneho úkonu tým nie je dotknutá; právnemu úkonu však možno v konkurze odporovať, ak bol na majetok dlžníka počas reštrukturalizácie alebo do jedného roka od skončenia reštrukturalizácie vyhlásený konkurz.
Dlžník je povinný v reštrukturalizačnom konaní plniť svoje záväzky v lehote splatnosti (pod hrozbou konkurzu), čo znamená, že veritelia, ktorí budú s dlžníkom naďalej spolupracovať, musia dostať za nimi dodaný tovar alebo služby zaplatené riadne a včas (v opačnom prípade sa takéto pohľadávky v konkurze uspokojujú prednostne).
Reštrukturalizačný plán
Cieľom reštrukturalizácie pre dlžníka je úprava a zníženie jeho záväzkov voči veriteľom na obojstranne prípustnú hranicu. Reštrukturalizačný plán je listina upravujúca vznik, zmenu alebo zánik práv a záväzkov osôb v nej uvedených, ako aj rozsah a spôsob uspokojenia tých účastníkov plánu, ktorí sú veriteľmi prihlásených pohľadávok, prípadne akcionármi dlžníka. Po potvrdení plánu súdom je plán záväzný pre všetkých účastníkov plánu.
Ak súd povolil reštrukturalizáciu na základe návrhu dlžníka, čo je v slovenskej konkurznej praxi najčastejšie, plán vypracuje a vypracovaný plán postupne predloží na schválenie veriteľskému výboru, schôdzi účastníkov plánu a súdu dlžník.
Ak súd povolil reštrukturalizáciu na základe návrhu veriteľa, plán vypracuje a na schválenie veriteľskému výboru, schvaľovacej schôdzi a súdu predloží správca. Plán musí byť vypracovaný tak, aby zabezpečoval čo najvyššiu možnú mieru uspokojenia veriteľov dlžníka pri zachovaní jeho reálnosti a udržateľnosti.
Presný proces a zákonné ustanovenia predkladania plánu, jeho obsahovej a vecnej náplne sú definované v § 132 a nasledujúcich zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení neskorších predpisov (ďalej ZKR).
Všeobecne možno konštatovať, že predložením, schválením a potvrdením plánu súdom sa záväzky dlžníka redukujú na hranicu presne v pláne definovanú. Plán tiež obsahuje časový harmonogram úhrady záväzkov dlžníka voči plánom dotknutým veriteľom.
Príklad č. 3:
Pri predkladaní návrhu na povolenie reštrukturalizácie deklaroval dlžník 10 veriteľov a 10 000 000 € neuhradené záväzky. V lehote na prihlasovanie pohľadávok si svoje pohľadávky prihlásili 8 veritelia v celkovej výške 9 100 000 €.
Tí na schvaľovacej schôdzi schválili predkladaný reštrukturalizačný plán, ktorý bol následne súdom schválený.
Miera uspokojenia pohľadávok: 15 %
Splátkový kalendár vždy k 31. 12. kalendárneho roka, prvá splátka 31. 12. 2014, posledná splátka 31. 12. 2018.
Riešenie:
Plánom dotknutí sú iba veritelia, ktorí prihlásili svoje pohľadávky, teda dvaja veritelia sú plánom nedotknutí a môžu žiadať uspokojenie svojich pohľadávok po skončení reštrukturalizácie v zmysle Obchodného zákonníka.
Na tomto mieste je tiež potrebné upozorniť na potrebu vytvorenia skupín veriteľov pri predkladaní plánu na schválenie veriteľskému výboru, resp. na schvaľovacej schôdzi. V zmysle § 137 ZKR na účely hlasovania o prijatí plánu sa v záväznej časti plánu vytvorí samostatná skupina pre zabezpečené pohľadávky a samostatná skupina pre nezabezpečené pohľadávky.
Ak plán predpokladá zmenu majetkových práv akcionárov dlžníka, prevod podniku dlžníka alebo zlúčenie, splynutie alebo rozdelenie dlžníka, v pláne sa vytvorí aj samostatná skupina pre majetkové práva akcionárov dlžníka.
Jednotlivé skupiny pre zaradenie pohľadávok môže predkladateľ plánu rozdeliť na ďalšie samostatné skupiny tak, aby pohľadávky veriteľov s rovnakými ekonomickými záujmami, najmä vzhľadom na výšku, právny dôvod vzniku alebo zabezpečenie ich pohľadávok, mohli byť zaradené podľa týchto kritérií do samostatných skupín. Pri majetkových právach akcionárov dlžníka môže predkladateľ plánu postupovať primerane.
Jednotlivé skupiny pre zaradenie pohľadávok môže predkladateľ plánu rozdeliť na ďalšie samostatné skupiny tak, aby pohľadávky veriteľov s rovnakými ekonomickými záujmami, najmä vzhľadom na výšku, právny dôvod vzniku alebo zabezpečenie ich pohľadávok, mohli byť zaradené podľa týchto kritérií do samostatných skupín. Pri majetkových právach akcionárov dlžníka môže predkladateľ plánu postupovať primerane.
Pri schvaľovaní plánu tiež platí ustanovenie § 148 ZKR, že veritelia, ktorí môžu byť poskytovateľom štátnej pomoci podľa osobitného predpisu, sa považujú za veriteľov nesúhlasiacich s plánom; to neplatí, ak súhlasia s prijatím plánu v súlade s predpismi upravujúcimi poskytovanie štátnej pomoci.
V praxi sa za takýchto veriteľov považuje Sociálna poisťovňa, zdravotná poisťovňa, Finančná správa – daňový úrad.
Účtovné hľadisko
Účtovné knihy sa neuzatvárajú
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve nedefinuje špecifické ustanovenia pre situáciu reštrukturalizácie. Dlžník pokračuje vo vedení účtovných kníh v súlade so zákonom o účtovníctve.
V prípade, ak v čase vyhotovenia riadnej účtovnej závierky je dlžník stále v reštrukturalizácii, táto informácia sa uvádza v Poznámkach k účtovnej závierke.
Priebežná individuálna závierka každý mesiac
Priebežná účtovná závierka je vyžadovaná v zmysle § 142 ZKR ako príloha k reštrukturalizačnému plánu. V zmysle § 142 prílohu plánu okrem iných zákonom predpokladaných listín tvorí vždy zoznam pohľadávok, posledná riadna individuálna účtovná závierka dlžníka a priebežná individuálna účtovná závierka dlžníka vyhotovená ku dňu povolenia reštrukturalizácie spolu s priebežnými individuálnymi účtovnými závierkami dlžníka vyhotovenými vždy k poslednému dňu každého kalendárneho mesiaca nasledujúceho po povolení reštrukturalizácie. Ak bola individuálna účtovná závierka predmetom overovania audítorom, prílohu plánu tvorí tiež správa audítora.
Účtovanie v konkurze a reštrukturalizácii je upravené v § 29 opatrenia MF SR č. 23054/ 2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (ďalej postupy účtovania), t. j. že pri uzavretí účtovných kníh sa preúčtujú zostatky tých účtov nákladov budúcich období, výnosov budúcich období, výdavkov budúcich období, príjmov budúcich období, rezerv a opravných položiek, ktoré vstupom do reštrukturalizácie stratili opodstatnenosť, a to buď na účty pohľadávok a záväzkov, alebo na účty nákladov a výnosov. Ostatné účtovné prípady sa účtujú podľa skutočne vzniknutých účtovných prípadov.
Na základe prijatého, schváleného a potvrdeného plánu súdom sa v účtovníctve spoločnosti upravuje vznik, zmena alebo zánik záväzkov.
Zníženie alebo zánik záväzkov – so súvzťažným zápisom na účet 668 – Ostatné mimoriadne výnosy.
Záväzky z reštrukturalizácie, ktoré sa nenachádzajú v účtovníctve – zvýšenie záväzkov so súvzťažným zápisom na účet 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov.
Príklad č. 4:
Pri predkladaní návrhu na povolenie reštrukturalizácie deklaroval dlžník 10 veriteľov, 10 000 000 € neuhradené záväzky. V lehote na prihlasovanie pohľadávok si svoje pohľadávky prihlásili 8 veritelia v celkovej výške 9 100 000 €. Tí na schvaľovacej schôdzi schválili predkladaný reštrukturalizačný plán.
Miera uspokojenia pohľadávok: 15 %
Splátkový kalendár vždy k 31. 12. kalendárneho roka – prvá splátka 31. 12. 2014, posledná splátka 31. 12. 2018
Riešenie:
Objem pohľadávok 9 100 000 €.
Mimoriadny výnos 85 % z 9 100 000 €, teda 7 735 000 € zúčtovaných ako mimoriadny výnos na účet 668. O tomto mimoriadnom výnose sa účtuje účtovnom roku, kedy bol potvrdený plán súdom.
Daňové hľadisko
V zmysle zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej ZDP) povolením reštrukturalizácie nedochádza u dlžníka k zmene zdaňovacieho obdobia. Ku dňu vstupu do reštrukturalizácie – deň nasledujúci po dni zverejnenia uznesenia o povolení reštrukturalizácie – nevyžaduje správca podanie daňového priznania k dani z príjmov. V zmysle § 9 ods. 1 písm. e) ZDP je od dane oslobodený príjem z odpisu záväzkov pri konkurze alebo reštrukturalizácii, ktoré sú vykonané podľa osobitného predpisu (ZKR) v prípade fyzických osôb. V prípade právnických osôb definuje toto oslobodenie od dane § 13 ods. 1 písm. d) ZDP.
Upozornenie:
Spoločnosti povolením reštrukturalizácie tiež nezaniká nárok na odpočítanie straty.
Započítavanie pohľadávok
Zákon zakazuje započítavať voči dlžníkovi pohľadávku, ktorá sa v reštrukturalizácii uplatňuje prihláškou. Nie je možné miešať obdobia – teda nie je možné proti pohľadávke úpadcu, ktorá vznikla po povolení reštrukturalizácie, započítať pohľadávku druhej strany, ktorá vznikla pred povolením reštrukturalizácie. ZKR umožňuje úpadcovi aj veriteľovi pohľadávky postupovať.
Daň z pridanej hodnoty
Zdaňovacie obdobie sa nemení. Ustanovenie § 77 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov nedefinuje povinnosť ukončenia zdaňovacieho obdobia v deň predchádzajúci dňu, kedy bola reštrukturalizácia povolená, tak ako to bolo v minulosti. Pre dlžníka, ktorý právoplatným uznesením súdu vstúpil do reštrukturalizácie, sa z pohľadu DPH nič nemení. Ustanovenie § 4a zákona o DPH však vylučuje členstvo zdaniteľnej osobe, na ktorú je vyhlásený konkurz alebo ktorej je povolená reštrukturalizácia, v skupine DPH.
Spotrebné dane
Ustanovenia príslušných zákonov o spotrebných daniach určujú povolenie reštrukturalizácie ako prekážku získania statusu prevádzkovateľa daňového skladu, užívateľského podniku, oprávneného príjemcu. Povolením reštrukturalizácie uvedené oprávnenia zanikajú.
Poznámka redakcie:
§ 142 ZKR
§ 9 ods. 1 písm. e) ZDP
§ 13 ods. 1 písm. d) ZDP
2. Reštrukturalizácia z pohľadu veriteľa
Ako už bolo spomenuté vyššie, účastníkmi reštrukturalizačného konania sú dlžník, navrhovateľ a veritelia, ktorí spôsobom ustanoveným týmto zákonom prihlásili svoje pohľadávky. Prihláška sa podáva v jednom rovnopise u správcu, pričom správcovi musí byť doručená do 30 dní od povolenia reštrukturalizácie. Na prihlášku doručenú po lehote sa neprihliada. Prihlášky v reštrukturalizácii je možné podať len na predpísaných tlačivách, ktoré sú zverejnené na stránke Ministerstva spravodlivosti SR v sekcii formuláre. Prihláška sa nikdy nedoručuje na súd.
Tvorba opravných položiek
Tvorba opravných položiek k pohľadávkam voči dlžníkom v reštrukturalizačnom konaní je daňovým výdavkom u daňovníkov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, a to najviac do výšky menovitej hodnoty pohľadávok bez ich príslušenstva alebo obstarávacej ceny pohľadávok prihlásených v lehote určenej v uznesení o vyhlásení konkurzu alebo v uznesení o povolení reštrukturalizácie.
Opravné položky k pohľadávkam voči dlžníkom v konkurznom konaní a reštrukturalizačnom konaní sú daňovými výdavkami počínajúc zdaňovacím obdobím, v ktorom boli pohľadávky v určenej lehote prihlásené. Opravné položky k pohľadávkam voči dlžníkom v reštrukturalizačnom konaní sa zahrnú do základu dane v zdaňovacom období, v ktorom bola pohľadávka uspokojená.
Ak pohľadávky poprel správca konkurznej podstaty a veriteľ neuplatňuje nárok na uspokojenie tejto pohľadávky prostredníctvom súdu alebo príslušného správneho orgánu, základ dane sa zvýši o výšku týchto popretých pohľadávok.
Ak správca konkurznej podstaty poprel pohľadávku a veriteľ uplatnil nárok na jej uspokojenie na súde alebo na príslušnom správnom orgáne, základ dane sa zvýši o výšku týchto popretých pohľadávok alebo ich častí v zdaňovacom období, v ktorom súd alebo príslušný správny orgán takýto návrh zamietol.
Príklad č. 5:
Spoločnosť A, s. r. o., fakturovala v roku 2012 odberateľovi za dodávku prác 24 000 €. Odberateľ faktúru nezaplatil do konca roku 2012. V rámci inventarizácie pohľadávok odberateľ svoj záväzok voči spoločnosti A uznal. V roku 2013 bola súdom povolená reštrukturalizácia.
Spoločnosť A, s. r. o, si prihlásila pohľadávky v prihlasovacej lehote u správcu v celkovej nominálnej hodnote 24 000 €. Súčasne spoločnosť vytvorila opravnú položku vo výške 100 % z hodnoty pohľadávky, t. j. 24 000 €.
Účtovanie:
P. č.
| Popis
| Suma
| Doklad
| Predkontácia
|
1.
| Tvorba opravnej položky
| 24 000 €
| ID
| 547/391
|
Odporúčame:
Keďže na účtoch 547 – Tvorba a zúčtovanie opravných položiek k pohľadávkam a 391 – Opravné položky k pohľadávkam sa účtujú všetky zákonné opravné položky (daňové) a súčasne aj ostatné (nedaňové) opravné položky, je vhodné ich analyticky rozlišovať.
Odpis pohľadávky
Daňovo relevantným výdavkom (nákladom) je aj jednorazový odpis pohľadávky voči dlžníkovi, ktorý je v konkurznom alebo reštrukturalizačnom konaní, a to na základe výsledku konkurzného alebo reštrukturalizačného konania. Výsledkom reštrukturalizačného konania je súdom potvrdený reštrukturalizačný plán. Po zverejnení uznesenia o potvrdení plánu v Obchodnom vestníku, kedy sa ustanovenia reštrukturalizačného plánu stávajú účinnými a reštrukturalizácia dlžníka končí, odpis pohľadávky vo výške jej neuspokojenej časti do nákladov je výdavkom na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov.
V zmysle § 132 ZKR reštrukturalizačný plán je listina upravujúca vznik, zmenu alebo zánik práv a záväzkov osôb v nej uvedených (účastník plánu), ako aj rozsah a spôsob uspokojenia tých účastníkov plánu, ktorí sú veriteľmi prihlásených pohľadávok, prípadne akcionármi dlžníka. Vychádzajúc z inštitútu § 156 ZKR, zverejnením uznesenia súdu o skončení reštrukturalizácie v Obchodnom vestníku zanikajú účinky začatia reštrukturalizačného konania.
Z uvedeného vyplýva, že veriteľ, ktorý neprihlásil pohľadávku do reštrukturalizačného konania, nie je účastníkom reštrukturalizácie, a teda jeho pohľadávka nie je ani predmetom reštrukturalizačného plánu, ktorý po schválení a potvrdení súdom je výsledkom reštrukturalizačného konania. Pohľadávky neprihlásené do reštrukturalizácie a odpísané do nákladov účtovnej jednotky z dôvodu, že zaniklo právo veriteľa, ktorý riadne a včas neprihlásil svoje pohľadávky, nie sú výdavkom na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov.
Daňové hľadisko odpisu sa v takomto prípade posudzuje podľa ostatných ustanovení ZDP.
Príklad č. 6:
Spoločnosť A, s. r. o., fakturovala v roku 2011 odberateľovi za dodávku prác 24 000 €. Odberateľ faktúru nezaplatil do konca roku 2011. V rámci inventarizácie pohľadávok odberateľ svoj záväzok voči spoločnosti A uznal. V roku 2012 bola súdom povolená reštrukturalizácia. Spoločnosť A, s. r. o, si prihlásila pohľadávky v prihlasovacej lehote u správcu v celkovej nominálnej hodnote 24 000 €. Súčasne spoločnosť vytvorila v roku 2012 opravnú položku vo výške 100 % z hodnoty pohľadávky, t. j. 24 000 €.
Reštrukturalizačný plán bol schválený potrebnou väčšinou veriteľov na schvaľovacej schôdzi a potvrdený súdom 17. 11. 2011. Podľa predloženého a schváleného plánu bude pohľadávka uspokojená v celkovej výške 15 % v 4 rovnakých splátkach vždy k 31. 12., pričom prvá splátka bude vyplatená 31. 12. 2013.
Spoločnosť k 31. 12. 2013 odpíše pohľadávku vo výške jej neuspokojenej časti do nákladov, pričom takýto náklad je výdavkom na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov. V rovnakom období zahrnie vytvorenú opravnú položku do základu dane.
Poznámka redakcie:
§ 20 ods. 2 písm. c) ZDP
§ 19 ods. 2 písm. h) bod 1 a 2 ZDP
3. Záver
Reštrukturalizácia je zákonom stanovená možnosť na dočasnú „ochranu“ podnikateľa pred jeho veriteľmi za účelom konsolidácie podnikania a zbavenia sa časti svojich dlhov. Proces prebieha pod dohľadom správcu a súdu a veriteľov. Účelom reštrukturalizácie je uspokojenie veriteľov v čo najväčšom rozsahu a zároveň snaha o zachovanie prevádzky podniku podnikateľa alebo jeho časti.
V reštrukturalizácii dochádza vo väčšine prípadov len k čiastočnému uspokojeniu veriteľov, avšak tým sa umožní dlžníkovi naďalej vykonávať podnikateľskú činnosť a udržiavať naďalej obchodné vzťahy s veriteľmi.
Účtovanie a zdaňovanie účastníkov reštrukturalizačného procesu má svoje špecifiká vzhľadom na svoju podstatu zníženia časti dlhov, resp. pohľadávok na jednej strane, na druhej strane zachovanie prevádzky podniku a pokračovanie obchodných väzieb.
Autor: Ing. Lucia Sandtner
Súvisiace právne predpisy ZZ SR