Obsah
Dátum publikácie:15. 10. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Daň z príjmov; Správa daní a poplatkov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo; Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo
Obchodné právo / Konkurz a reštrukturalizácia
Právny stav od:1. 10. 2014
Právny stav do:31. 12. 2015
Ako už bolo spomenuté vyššie, účastníkmi reštrukturalizačného konania sú dlžník, navrhovateľ a veritelia, ktorí spôsobom ustanoveným týmto zákonom prihlásili svoje pohľadávky. Prihláška sa podáva v jednom rovnopise u správcu, pričom správcovi musí byť doručená do 30 dní od povolenia reštrukturalizácie. Na prihlášku doručenú po lehote sa neprihliada. Prihlášky v reštrukturalizácii je možné podať len na predpísaných tlačivách, ktoré sú zverejnené na stránke Ministerstva spravodlivosti SR v sekcii formuláre. Prihláška sa nikdy nedoručuje na súd.
Tvorba opravných položiek
Tvorba opravných položiek k pohľadávkam voči dlžníkom v reštrukturalizačnom konaní je daňovým výdavkom u daňovníkov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, a to najviac do výšky menovitej hodnoty pohľadávok bez ich príslušenstva alebo obstarávacej ceny pohľadávok prihlásených v lehote určenej v uznesení o vyhlásení konkurzu alebo v uznesení o povolení reštrukturalizácie.
Opravné položky k pohľadávkam voči dlžníkom v konkurznom konaní a reštrukturalizačnom konaní sú daňovými výdavkami počínajúc zdaňovacím obdobím, v ktorom boli pohľadávky v určenej lehote prihlásené. Opravné položky k pohľadávkam voči dlžníkom v reštrukturalizačnom konaní sa zahrnú do základu dane v zdaňovacom období, v ktorom bola pohľadávka uspokojená.
Ak pohľadávky poprel správca konkurznej podstaty a veriteľ neuplatňuje nárok na uspokojenie tejto pohľadávky prostredníctvom súdu alebo príslušného správneho orgánu, základ dane sa zvýši o výšku týchto popretých pohľadávok.
Ak správca konkurznej podstaty poprel pohľadávku a veriteľ uplatnil nárok na jej uspokojenie na súde alebo na príslušnom správnom orgáne, základ dane sa zvýši o výšku týchto popretých pohľadávok alebo ich častí v zdaňovacom období, v ktorom súd alebo príslušný správny orgán takýto návrh zamietol.
Príklad č. 5:
Spoločnosť A, s. r. o., fakturovala v roku 2012 odberateľovi za dodávku prác 24 000 €. Odberateľ faktúru nezaplatil do konca roku 2012. V rámci inventarizácie pohľadávok odberateľ svoj záväzok voči spoločnosti A uznal. V roku 2013 bola súdom povolená reštrukturalizácia.
Spoločnosť A, s. r. o, si prihlásila pohľadávky v prihlasovacej lehote u správcu v celkovej nominálnej hodnote 24 000 €. Súčasne spoločnosť vytvorila opravnú položku vo výške 100 % z hodnoty pohľadávky, t. j. 24 000 €.
Účtovanie:
P. č.
| Popis
| Suma
| Doklad
| Predkontácia
|
1.
| Tvorba opravnej položky
| 24 000 €
| ID
| 547/391
|
Odporúčame:
Keďže na účtoch 547 – Tvorba a zúčtovanie opravných položiek k pohľadávkam a 391 – Opravné položky k pohľadávkam sa účtujú všetky zákonné opravné položky (daňové) a súčasne aj ostatné (nedaňové) opravné položky, je vhodné ich analyticky rozlišovať.
Odpis pohľadávky
Daňovo relevantným výdavkom (nákladom) je aj jednorazový odpis pohľadávky voči dlžníkovi, ktorý je v konkurznom alebo reštrukturalizačnom konaní, a to na základe výsledku konkurzného alebo reštrukturalizačného konania. Výsledkom reštrukturalizačného konania je súdom potvrdený reštrukturalizačný plán. Po zverejnení uznesenia o potvrdení plánu v Obchodnom vestníku, kedy sa ustanovenia reštrukturalizačného plánu stávajú účinnými a reštrukturalizácia dlžníka končí, odpis pohľadávky vo výške jej neuspokojenej časti do nákladov je výdavkom na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov.
V zmysle § 132 ZKR reštrukturalizačný plán je listina upravujúca vznik, zmenu alebo zánik práv a záväzkov osôb v nej uvedených (účastník plánu), ako aj rozsah a spôsob uspokojenia tých účastníkov plánu, ktorí sú veriteľmi prihlásených pohľadávok, prípadne akcionármi dlžníka. Vychádzajúc z inštitútu § 156 ZKR, zverejnením uznesenia súdu o skončení reštrukturalizácie v Obchodnom vestníku zanikajú účinky začatia reštrukturalizačného konania.
Z uvedeného vyplýva, že veriteľ, ktorý neprihlásil pohľadávku do reštrukturalizačného konania, nie je účastníkom reštrukturalizácie, a teda jeho pohľadávka nie je ani predmetom reštrukturalizačného plánu, ktorý po schválení a potvrdení súdom je výsledkom reštrukturalizačného konania. Pohľadávky neprihlásené do reštrukturalizácie a odpísané do nákladov účtovnej jednotky z dôvodu, že zaniklo právo veriteľa, ktorý riadne a včas neprihlásil svoje pohľadávky, nie sú výdavkom na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov.
Daňové hľadisko odpisu sa v takomto prípade posudzuje podľa ostatných ustanovení ZDP.
Príklad č. 6:
Spoločnosť A, s. r. o., fakturovala v roku 2011 odberateľovi za dodávku prác 24 000 €. Odberateľ faktúru nezaplatil do konca roku 2011. V rámci inventarizácie pohľadávok odberateľ svoj záväzok voči spoločnosti A uznal. V roku 2012 bola súdom povolená reštrukturalizácia. Spoločnosť A, s. r. o, si prihlásila pohľadávky v prihlasovacej lehote u správcu v celkovej nominálnej hodnote 24 000 €. Súčasne spoločnosť vytvorila v roku 2012 opravnú položku vo výške 100 % z hodnoty pohľadávky, t. j. 24 000 €.
Reštrukturalizačný plán bol schválený potrebnou väčšinou veriteľov na schvaľovacej schôdzi a potvrdený súdom 17. 11. 2011. Podľa predloženého a schváleného plánu bude pohľadávka uspokojená v celkovej výške 15 % v 4 rovnakých splátkach vždy k 31. 12., pričom prvá splátka bude vyplatená 31. 12. 2013.
Spoločnosť k 31. 12. 2013 odpíše pohľadávku vo výške jej neuspokojenej časti do nákladov, pričom takýto náklad je výdavkom na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov. V rovnakom období zahrnie vytvorenú opravnú položku do základu dane.
Poznámka redakcie:
§ 20 ods. 2 písm. c) ZDP
§ 19 ods. 2 písm. h) bod 1 a 2 ZDP
Autor: Ing. Lucia Sandtner
Súvisiace právne predpisy ZZ SR