Obsah
Dátum publikácie:21. 5. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo; Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo
Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Reklama
Právny stav od:1. 5. 2014
Právny stav do:31. 12. 2015
V praxi sa často možno stretnúť so stotožňovaním, resp. zamieňaním sponzorstva s darcovstvom. Zásadný rozdiel je v tom, že zatiaľ čo za dar jeho darca nečaká žiadne protiplnenie, u sponzorského príspevku požaduje jeho poskytovateľ určitú protislužbu v tom, že príjemca bude tomuto poskytovateľovi zabezpečovať činnosť smerujúcu k naplneniu marketingových cieľov formou reklamy. Príjemcami týchto príspevkov sú väčšinou organizácie, ktoré nie sú podnikateľskými subjektmi. Ide najmä o športové a charitatívne organizácie, záujmové združenia a pod.
Vychádzajúc z úpravy výdavkov na reklamu v zákone o dani z príjmov možno konštatovať, že sponzorský príspevok na strane poskytovateľa je daňovo uznaným výdavkom (nákladom). Aby však bolo možné tieto výdavky (náklady) účinne daňovo uplatniť, je nevyhnutné uzatvorenie písomnej zmluvy, bez ktorej by nebolo možné túto skutočnosť riadnym spôsobom preukázať.
Sponzori však poskytujú svoju podporu aj bez protislužby. V takomto prípade je forma tejto podpory klasifikovaná ako darovanie, čo má za následok na strane poskytovateľa daňovú neuznateľnosť výdavku súvisiaceho so sponzorstvom. Na strane príjemcu takéhoto príspevku je dar považovaný za príjem, ktorý nie je predmetom dane, t. j. nie je zdaniteľným príjmom.
Príklad č. 12:
Obchodná spoločnosť zaoberajúca sa výrobou a montážou plastových okien a dverí sa rozhodla podporiť miestny futbalový klub. Bola preto uzatvorená tzv. sponzorská zmluva, ktorá zaväzovala zmluvné strany takto:
- obchodná spoločnosť (sponzor) poskytne klubu finančné prostriedky vo výške 4 000 €,
- klub nechá vytlačiť na dresy futbalistov názov (firmu) sponzora a jeden rok bude tento názov uvádzať tiež na rubovej strane vstupeniek na jeho miestne futbalové zápasy.
Keďže pojem „sponzorská zmluva“ nie je po právnej a nadväzne ani daňovej stránke jednoznačný – ide o zmes reklamy, darov a prípadných ďalších plnení peňažnej a naturálnej povahy s protislužbou alebo bez protislužby, rozhoduje v praxi skutočný obsah zmluvy a dohodnuté povinnosti zmluvných strán, ktoré treba aj preukázať.
V popísanom prípade je zrejmé, že nejde o dar firmy, ale o jej výdavky (náklady) majúce charakter reklamy a propagácie, a predstavuje tak nekonfliktne daňovo účinný výdavok. To je pochopiteľne pre obchodnú spoločnosť daňovo výhodnejšie, pretože dar by bol v spoločnosti daňovo neuznaným výdavkom.
Opačná situácia je však z hľadiska príjemcu plnenia – klubu. Táto nezisková organizácia by totiž poskytnutý dar nemusela zdaniť, ale naopak, príjem za reklamu musí vždy zdaniť daňou z príjmov.
Autor: Ing. Iveta Petrovická
Súvisiace právne predpisy ZZ SR