Automobil z účtovného hľadiska je považovaný za dlhodobý hmotný majetok. Opatrenie MF SR č. 23 054/2002-92, ktorým sa ustanovili podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“), v § 12 ods. 1 dlhodobý majetok definuje ako majetok, ktorého doba použiteľnosti, dohodnutá doba splatnosti alebo vyrovnania iným spôsobom pri vzniku účtovného prípadu je dlhšia ako jeden rok. Podľa § 13 ods. 4 písm. b) Postupov účtovania v PÚ dlhodobým hmotným majetkom je samostatná hnuteľná vec, ktorá má samostatné technicko-ekonomické určenie s dobou použiteľnosti dlhšou ako jeden rok a v ocenení vyššom ako 1 700 €.
Obsah:
Technické zhodnotenie automobilu
Vykonanie technického zhodnotenia
Účtovanie technického zhodnotenia automobilu
Čo sa nepovažuje za technické zhodnotenie
Náklady na bežnú prevádzku automobilu
Výdavky na opravu a udržiavanie
Výdavky na pohonné látky
Nákup PHL firemnou platobnou debetnou kartou
Zúčtovanie služobnej cesty
Automobil a poistné
Účtovanie nároku voči poisťovni
Účtovanie nároku voči zodpovednému pracovníkovi
Škoda na majetku účtovnej jednotky
Účtovanie škody
Technické zhodnotenie automobilu
Podľa § 13 ods. 4 písm. e) Postupov účtovania v PÚ technické zhodnotenie je dlhodobým hmotným majetkom, ak nie je súčasťou obstarávacej ceny dlhodobého hmotného majetku. Postupy účtovania v PÚ technické zhodnotenie nedefinujú, ale odvolávajú sa na § 29 zákona o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“). Podľa tohto zákona technickým zhodnotením sa rozumejú výdavky na dokončené nadstavby, prístavby a stavebné úpravy, rekonštrukcie a modernizácie prevyšujúce pri jednotlivom hmotnom majetku a nehmotnom majetku 1 700 € v úhrne za zdaňovacie obdobie.
Rekonštrukciou sa rozumejú také zásahy do hmotného majetku, ktoré majú za následok zmenu jeho účelu použitia, kvalitatívnu zmenu jeho výkonnosti alebo technických parametrov. Za zmenu technických parametrov nemožno považovať zámenu použitého materiálu pri dodržaní jeho porovnateľných vlastností.
Modernizáciou sa rozumie rozšírenie vybavenosti alebo použiteľnosti hmotného majetku a nehmotného majetku o také súčasti, ktoré pôvodný majetok neobsahoval, pričom tvoria neoddeliteľnú súčasť majetku. Za neoddeliteľnú súčasť majetku sa považujú samostatné veci, ktoré sú určené na spoločné použitie s hlavnou vecou a spolu s ňou tvoria jeden majetkový celok.
Podľa § 21 ods. 3 Postupov účtovania v PÚ ocenenie jednotlivého dlhodobého hmotného majetku sa zvýši o náklady na dokončené technické zhodnotenie, ak náklady v úhrne za účtovné obdobie sú vyššie ako 1 700 € a technické zhodnotenie je v tomto účtovnom období uvedené do užívania. Náklady neprevyšujúce uvedenú sumu pri hmotnom majetku sa môžu účtovať ako:
- technické zhodnotenie alebo ako
- náklady na hospodársku činnosť.
Technické zhodnotenie majetku v účtovníctve, ak spĺňa kritériá a bolo vykonané na vlastnom majetku, zvyšuje obstarávaciu cenu majetku, aj keď je majetok plne odpísaný. Podľa § 22 ods. 2 písm. e) ZDP technické zhodnotenie plne odpísaného majetku nezvyšuje vstupnú alebo zostatkovú cenu majetku a na účely daňového odpisovania sa považuje za iný majetok.
Vykonanie technického zhodnotenia
Technické zhodnotenie vo všeobecnosti môže byť vykonané dodávateľským spôsobom alebo vo vlastnej réžii.
Technické zhodnotenie automobilu sa účtuje prostredníctvom kalkulačného účtu obstarania dlhodobého hmotného majetku účtu 042 – Obstaranie dlhodobého hmotného majetku.
Technické zhodnotenie majetku vykonané dodávateľským spôsobom sa oceňuje obstarávacou cenou.
Obstarávacou cenou je cena, za ktorú sa majetok (teda aj technické zhodnotenie) obstaral vrátane nákladov súvisiacich s jeho obstaraním a všetky zníženia tejto obstarávacej ceny. Ak účtovná jednotka vykoná technické zhodnotenie dlhodobého hmotného majetku vlastnou činnosťou (vo vlastnej réžii), potom dokončené technické zhodnotenie ocení vo vlastných nákladoch a o túto hodnotu zvýši obstarávaciu cenu dlhodobého hmotného majetku.
Vlastnými nákladmi sú všetky priame náklady (materiál, mzdy pracovníkov vrátane zákonného poistenia, ktorí technické zhodnotenie vykonávali, atď.) a nepriame náklady bezprostredne súvisiace s vytvorením dlhodobého hmotného majetku vlastnou činnosťou (napr. podiel režijných nákladov, ako napr. odpisy strojov, prostredníctvom ktorých sa technické zhodnotenie vykonávalo, podiel elektrickej energie a pod.).
Účtovanie technického zhodnotenia automobilu
Za technické zhodnotenie automobilu možno považovať modernizáciu a rekonštrukciu automobilu.
Za modernizáciu sa považuje napr. montáž: strešného okna, ťažného zariadenia, alarmu, autorádia, centrálneho uzamykania, imobilizéra, elektrického ovládania okien, zariadenia na hlasitý hovor mobilného telefónu a pod.
Za rekonštrukciu možno považovať napr.: montáž deliacej priečky medzi prednými a zadnými sedadlami, zmenu nákladnej časti vozidla z prepravy nákladu na prepravu osôb, montáž splynovača a pod.
Pri rekonštrukcii automobilu sa mení účel použitia automobilu (z nákladného na osobný) alebo sa zmenia technické parametre automobilu a tým aj jeho výkon, resp. jazdné vlastnosti a pod.
Takéto zásahy do automobilu sa zvyčajne zapisujú aj do dokladov vozidla (osvedčenie o evidencii vozidla, technický preukaz).
Príklad č. 1: Montáž elektrického ovládania okien nad 1 700 €
Účtovná jednotka si dala do automobilu namontovať elektrické ovládanie okien. Dodávateľská faktúra vrátane montáže bola vo výške 1 840 €. Ide o technické zhodnotenie automobilu (modernizáciu) a pretože ide o sumu vyššiu ako 1 700 €, účtovná jednotka musí zvýšiť o danú sumu obstarávaciu cenu vozidla.
Účtovné súvzťažnosti:
P. č.
| Text
| MD
| D
|
1.
| Dodávateľská faktúra za elektrické ovládanie okien a jeho montáž
| ... |