Dátum publikácie:29. 4. 2015
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Daň z príjmov; Správa daní a poplatkov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo; Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo
Ústavné právo / Medzinárodné právo a medzinárodné vzťahy / Medzinárodné zmluvy
Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Ceny
Právny stav od:1. 1. 2015
Právny stav do:31. 12. 2016
Právna úprava v SR preberá osvedčené medzinárodné úpravy v oblasti transferového oceňovania (OECD a EÚ). Problematika transferového oceňovania má svoj právny rozmer, t. j. do akej miery dokáže štát svojou legislatívou a štátnou daňovou správou účinne alokovať a vybrať dane v tuzemsku. Problematika transferového oceňovania má aj svoj mimoprávny rozmer (morálka, lojalita, vlastenectvo) a dotyčný daňový subjekt sa sám musí vnútorne vysporiadať s pocitom „čierneho pasažiera“.
1. Úvod
Jedným z najzložitejších problémov v teórii a praxi účtovníctva a zdaňovania je problém oceňovania. Tento príspevok je zameraný na oceňovanie obchodov medzi závislými osobami najmä pre účely dane z príjmov. V praxi majú daňové subjekty záujem tvoriť zisk (základ dane) tam, kde je to pre nich daňovo výhodnejšie. Daňovú výhodnosť možno dosiahnuť napr. presunom zisku (transfer) medzi závislými osobami v rámci zákonodarstva Slovenskej republiky alebo presunom zisku medzi závislými osobami cez hranice do krajiny s priaznivejším daňovým zákonodarstvom.
Presun zisku sa spravidla realizuje cez cielené oceňovanie výrobkov, služieb a iných plnení, napr. úrokov; odtiaľ vznikol pracovný názov – transferové oceňovanie. Z medzinárodného pohľadu sa v domovskej krajine produkt ocení len na úrovni nákladov (bez zisku) a zisk sa vytvorí predajom v krajine s priaznivejším zdanením. Jednotlivé krajiny sa snažia alokovať zisk (základ dane) vo svojej kompetencii a získať tak daňový profit do svojho štátneho rozpočtu, a tak je to aj v podmienkach Slovenskej republiky. Je to objektívny ekonomický záujem štátov, keby toto spravodlivé daňové pravidlo jednotlivé štáty nepoužívali, potom by, obrazne povedané, „zisk obiehal zemeguľu bez zdanenia“.
Pre štátnu daňovú správu je zložitejšia kontrola cezhraničných obchodov. Slovenská právna úprava preberá postupy podľa medzinárodnej Smernice OECD o transferovom oceňovaní pre nadnárodné spoločnosti a správu daní (publikované postupne vo Finančnom spravodajcovi č. 14/1997, č. 20/1999 a č. 3/2002). Princíp nezávislého vzťahu vymedzuje aj článok 9 Modelovej zmluvy OECD o zamedzení dvojitého zdanenia tak, že tam, kde z dôvodu netrhových cenových a obchodných podmienok bol poškodený štát, môže sa tento rozdiel podrobiť zdaneniu.
Princíp nezávislého vzťahu obsahujú aj zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia uzatvorené Slovenskou republikou; zoznam týchto medzinárodných zmlúv v počte 65 je dostupný na webovej stránke Ministerstva financií SR (www.mfsr.sk). Na úrovni EÚ existuje Kódex správania pre dokumentáciu o transferovom ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR