V tomto príspevku sa venujeme rozboru dvoch rozhodnutí SD EÚ v oblasti priamych daní a nadväzujeme tak na tému zdaňovania príjmov fyzických osôb načrtnutú už v predchádzajúcich príspevkoch.
Prvé z analyzovaných rozhodnutí sa týka rozhodovania Súdneho dvora v prejudiciálnom konaní podľa čl. 267 ZFEÚ. Podľa tohto článku Súdny dvor má právomoc vydať predbežný nález o otázkach, ktoré sa týkajú výkladu zmlúv a platnosti a výkladu aktov inštitúcií, orgánov alebo úradov alebo agentúr EÚ. Ak je táto otázka položená v konaní pred vnútroštátnym súdom a tento súd zastáva názor, že rozhodnutie o nej je potrebné pre vydanie jeho rozhodnutia, môže sa obrátiť na Súdny dvor, aby o tejto otázke rozhodol. Ak sa však táto otázka položí v konaní pred súdom, proti ktorého rozhodnutiu nie je prípustný opravný prostriedok podľa vnútroštátneho práva, potom je takýto súd povinný obrátiť sa na Súdny dvor.
Druhé rozhodnutie sa týka žaloby podanej Komisiou pre nesplnenie povinností podľa čl. 258 ZFEÚ. Podľa tohto článku, ak sa Komisia domnieva, že si členský štát nesplnil povinnosť, ktorá pre neho vyplýva zo zmlúv, vydá odôvodnené stanovisko po tom, čo umožní tomuto štátu predložiť pripomienky. Ak tento štát nevyhovie stanovisku v lehote určenej Komisiou, potom Komisia môže vec predložiť Súdnemu dvoru.
Guy Riskin, Genevičve Timmermans proti Belgicku (Rozsudok SD EÚ vo veci C-176/15)
Predmetom tohto rozhodnutia bol návrh na začatie prejudiciálneho konania podľa čl. 267 ZFEÚ, ktorý bol podaný belgickým vnútroštátnym súdom.
Spor vo veci samej
Spor sa týkal pána Riskin a pani Timmermans, ktorí mali bydlisko v Belgicku a súčasne mali obchodný podiel v spoločnosti so sídlom v Poľsku. V priebehu roka 2009 dostali od tejto spoločnosti dividendy, pričom v Poľsku sa na tento príjem uplatnila zrážková daň vo výške 15 %.
Belgický daňový úrad zaslal pánovi Riskin a pani Timmermans dodatočný daňový výmer, keďže podľa názoru daňového úradu uvedené príjmy mali byť zdanené v Belgicku (v zmysle belgicko-poľskej zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia, ďalej ako „ZDZ“) daňovou sadzbou vo výške 25 %. Pán Riskin a pani Timmermans spochybnili toto stanovisko daňového úradu s odvolaním sa na čl. 23 ZDZ, podľa ktorého sa mala poľská daň započítať na belgickú daň. Podľa daňového úradu čl. ZDZ stanovuje započítanie dane, avšak s výhradou uplatnenia belgického práva, podľa ktorého bolo možné započítanie iba vtedy, ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR