Aplikácia zákona o obmedzení platieb v hotovosti pri nákupe a predaji živých zvierat
Spoločnosť podniká v oblasti nákupu a predaja živých zvierat (prasiat), prevažne ide o trojstranný obchod. Zvieratá nakupuje a predáva v zahraničí – v EÚ, nakupuje najmä v Českej republike a predáva ich odberateľom v Maďarsku. Všetky transakcie sa uskutočňujú v hotovosti. Hodnota jednej dodávky je cca 25 tis. eur, týždenne približne 200 tis. eur.
V roku 2012 spoločnosť nepoužívala na účely evidencie tržieb prijatých v hotovosti za predané zvieratá na území Maďarska elektronickú registračnú pokladnicu (ďalej len „ERP“), vyhotovovala faktúru a pri prijatí jej úhrady vyhotovovala príjmový pokladničný doklad. Aj pri predaji živých zvierat na Slovensku nepoužívala na evidenciu prijatých úhrad pohľadávok ERP.
Z dôvodu prijatia legislatívnej normy zakazujúcej platby v hotovosti medzi podnikateľmi nad 5 tis. eur sa dostáva do veľkých problémov, pretože bezhotovostný spôsob platenia cez bankové účty pri takýchto obchodoch predstavuje príliš veľké riziko nezaplatenia včas a v plnej výške a vymáhanie pohľadávok je veľmi ťažké.
Ako ovplyvní prijatá novela zákona o ERP postup spoločnosti?
Hoci sa na spoločnosť nevzťahuje povinnosť používať ERP, ak by predmetné transakcie evidovala cez ERP ako úhradu faktúr, porušila by tým legislatívu zakazujúcu platbu v hotovosti nad stanovený limit 5 tis. eur? Alebo môže v ERP evidovať len úhradu faktúry v SR aj v zahraničí maximálne do 5 tis. eur?
Porušila by zákony, ak by na dodávku živých zvierat vystavovala faktúry tak, aby jednotlivá faktúra bola do 5 tis. eur, ale zvieratá by prepravovala spoločne v jednom návese a vyhotovovala len 1 ks CMR, v ktorom by uviedla počet zvierat zo všetkých takto vystavených faktúr? Potom by prijala úhradu faktúr jednotlivo v hodnote do 5 tis. eur.