Dobropis v jednoduchom účtovníctve
Ako sa účtujú dobropisy v jednoduchom účtovníctve k faktúre, ktorá už bola plne zaplatená? Je rozdiel v ich evidencii a účtovaní úhrady, ak faktúra, ku ktorej dobropis patrí, je uhradená? Akými ustanoveniami postupov účtovania a vykazovania sa riadiť? V podvojnom účtovníctve z postupov účtovania (§ 49 ods. 5) vyplýva účtovanie reklamácií voči dodávateľom na účte pohľadávok 315. T. j. došlý dobropis k už uhradenej faktúre sa zaúčtuje voči účtu nie 321 (záväzok mínusom), ale na účte 315 (pohľadávka). V opačnom prípade by účtovná jednotka vykazovala neoprávnene nižšie záväzky, než v skutočnosti sú. Neuvádza sa tu vyslovene, že je to postup k uhradeným faktúram, ale vyplýva to z toho, že neuhradenú faktúru možno s dobropisom započítať (preto sa použije na faktúre a dobropise k neuhradenej faktúre rovnaký účet 321). Takto sa postupuje aj opačne – v prípade odoslaných dobropisov k uhradeným faktúram (na účet 325, nie 311 mínusom).
Existuje v postupoch účtovania pre jednoduché účtovníctvo niečo obdobné? T. j. účtovanie došlých dobropisov nie ako záväzok mínusom (a úhradu ako výdavok ovplyvňujúci základ dane – zníženie), ale ako pohľadávka (a úhradu ako príjem ovplyvňujúci základ dane)? V prípade došlých dobropisov k už zaplateným faktúram sa môže stať, že výdavky skončia v „mínuse“. Samozrejme, to platí aj opačne – účtovanie odoslaných dobropisov (nie pohľadávka mínusom, ale do záväzkov). S tým súvisí aj vykazovanie dobropisov v účtovnej závierke. Ako ich správne vykazovať, ak ku dňu zostavenia účtovnej závierky dobropisy nie sú uhradené?