Smernica o inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov

Postup pri vykonávaní inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov by mala mať účtovná jednotka upravený vlastnou smernicou. V aplikačnej praxi tento postup  zvykne byť zakomponovaný do smernice o vedení účtovníctva alebo smernice, ktorá oblasť účtovníctva upravuje. Našim odporúčaním je mať vypracovanú samostatnú smernicu o inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov, ktorá by mala byť súčasťou systému finančného riadenia účtovnej jednotky a mala by byť vypracovaná na konkrétne podmienky účtovnej jednotky. Dobrou praxou je dať do smernice o inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov povinnosť každý rok spracovať príkaz vedúceho účtovnej jednotky na vykonanie inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov ku dňu riadnej účtovnej závierky.

Dátum publikácie:6. 6. 2017
Dátum aktualizácie:7. 12. 2021
Autor:Ing. Ingrid Konečná Veverková
Oblasti práva: Správne právo / Správne právo / Samospráva; Vnútorná správa
Právny stav od:6. 6. 2017
Právny stav do:31. 12. 2022

VZOR SMERNICE

Smernica o inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov

ÚVODNÉ USTANOVENIA

Článok 1

Predmet úpravy

Smernica o inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (ďalej len „smernica“) je vypracovaná v zmysle zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve a v zmysle Opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31 z 8.augusta 2007, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky (ďalej len „Postupy účtovania“).

Článok 2

Účel smernice

Účelom smernice je upraviť postup pri inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (ďalej len „inventarizácia“).

VŠEOBECNÉ USTANOVENIA

Článok 3

1. Účtovná jednotka je povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov.

2. Účtovníctvo účtovnej jednotky je preukázateľné, ak všetky účtovné záznamy sú preukázateľné a účtovná jednotka vykonala inventarizáciu.

3. Povinnosť vykonať inventarizáciu vyplýva z § 6 ods. 3 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (ďalej len “zákon o účtovníctve“), podľa tohto ustanovenia je účtovná jednotka povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov.

4. Inventarizácia sa uskutočňuje v súlade so zákonom o účtovníctve a Postupmi účtovania.

5. Inventarizácia sa vykonáva spôsobom podľa § 29 a § 30 zákona o účtovníctve.

Článok 4

Predmet a termín inventarizácie

1. Inventarizáciou sa overuje, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti. Inventarizáciou sa zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva, ochrana majetku a zodpovednosť za majetok.

2. Inventarizuje sa každý majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov, ktorý účtovná jednotka vedie vo svojom účtovníctve. Pre potreby inventarizácie treba vychádzať z vymedzenia majetku podľa zákona o účtovníctve a podľa Postupov účtovania, v ktorých sú obsahovo vymedzené jednotlivé druhy majetku, záväzkov a rozdiel majetku a záväzkov. Východiskom pre definovanie predmetu inventarizácie je hlavná kniha a súvaha ako jeden z účtovných výkazov, ktorý účtovná jednotka povinne zostavuje ku dňu riadnej účtovnej závierky.

3. Inventarizácia sa vykonáva ku dňu, ku ktorému sa zostavuje riadna alebo mimoriadna účtovná závierka.

4. Ustanovenia o povinnosti vykonať inventarizáciu podľa Zákonníka práce nie sú týmto dotknuté.

Článok 5

Príprava inventarizácie

1. Inventarizácia sa vykonáva na základe príkazu vedúceho účtovnej jednotky – Príloha č. 1.

2. Príkaz vedúceho účtovnej jednotky obsahuje:

  1. harmonogram vykonania inventarizácie, najmä časové určenie, ku ktorému dňu sa inventarizácia vykoná, a to buď ku dňu účtovnej závierky alebo v skoršom termíne pred účtovnou závierkou, a v akom časovom rozpätí s označením začiatku a ukončenia – Príloha č. 2,
  2. určenie osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie/ustanovenie inventarizačných komisií,
  3. určenie písomnej dokumentácie k vykonaniu inventarizácie a termín, dokedy je potrebné túto dokumentáciu vypracovať a odovzdať,
  4. termíny začatia a ukončenia inventúry vrátane vyhotovenia inventúrnych súpisov po skončení fyzickej, dokladovej a kombinovanej inventúry,
  5. termíny začatia a ukončenia inventarizácie vrátane vyhotovenia inventarizačných zápisov,
  6. spôsob a termíny prerokovania výsledkov inventarizácie vrátane vyrovnania inventarizačných rozdielov.

3. Určenie osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie/ustanovenie inventarizačných komisií zahŕňa:

  1. menovanie jednotlivých osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie/menovanie členov inventarizačných komisií,
  2. v prípade ustanovenia inventarizačných komisií menovanie ústrednej, resp. hlavnej inventarizačnej komisie s určením funkcií – predsedu, tajomníka a ďalších členov a menovanie čiastočných inventarizačných komisií, tiež s určením funkcií – predsedu, tajomníka a ďalších členov,
  3. určenie predmetu inventarizácie, ktorý druh majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov budú osoby zodpovedné za vykonanie inventarizácie/čiastkové inventarizačné komisie inventarizovať,
  4. určenie zodpovednej osoby za inventarizovaný druh majetku.

4. Po určení osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie/po ustanovení inventarizačných komisií zamestnanec zodpovedný za vedenie účtovníctva a zostavenie účtovnej závierky __________________ (ekonóm, vedúci ekonomického oddelenia a pod.) vykoná poučenie a zaškolenie osôb, ktoré budú zodpovedné za vykonanie inventarizácie.

(Určenie osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie alebo ustanovenie inventarizačných komisií si upravte podľa vlastných podmienok.)

Článok 6

Zodpovednosť za vykonanie inventarizácie

1. Vedúci účtovnej jednotky je povinný organizačne a personálne zabezpečiť vykonanie inventarizácie v súlade so zákonom o účtovníctve.

2. Vedúci účtovnej jednotky menuje osoby zodpovedné za vykonanie inventarizácie/ustanovuje inventarizačné komisie a menuje ich členov.

3. Vedúci účtovnej jednotky zodpovedá za poučenie a zaškolenie osôb, ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 499,38 € s DPH (406 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Prílohy

  • Príloha č. 1 - Príkaz vedúceho účtovnej jednotky /14 kB
  • Príloha č. 2 - Harmonogram inventarizácie /12 kB
  • Príloha č. 3 - Vzor inventúrneho súpisu /13 kB
  • Príloha č. 4 - Inventarizačný zápis /12 kB
  • Vzor smernice o inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov /25 kB

Súvisiace vzory

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 431/2002 Z. z. Zákon o účtovníctve
  • 419/2007 Z. z. Oznámenie o postupoch účtovania pre rozpočtové, príspevkové organizácie, ŠF, obce a VÚC

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.