Dátum publikácie:9. 5. 2024

Poskytovanie náhrad výdavkov a iných plnení pri pracovných cestách upravuje zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách.
Základné pravidlá pre poskytovanie náhrad pri používaní cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách a spôsob ich výpočtu ustanovuje v § 7 a § 15 zákona, v zmysle ktorého, okrem iných náhrad, patrí, pri splnení ustanovených podmienok, aj základná náhrada za každý jeden kilometer jazdy.
Sumy základných náhrad za používanie cestných motorových vozidiel zvyšuje Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR opatrením na základe údajov štatistického úradu o indexe cien položiek spojených s prevádzkou motorových vozidiel. Zvýšenie cien vykoná, ak rozdiel kumulatívneho indexu cien za príslušný kalendárny mesiac a hodnoty základne je najmenej 5 % a sumy náhrad sa zvýšia o percento príslušného rozdielu.
Sumy základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách boli v roku 2023 zvýšené opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 247/2023 Z. z. o sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách s účinnosťou od 1. júna 2023 na základe indexu cien položiek spojených s prevádzkou motorových vozidiel za mesiac február 2023.
V mesiaci december 2023 dosiahol mesačný kumulovaný index cien položiek spojených s prevádzkou motorových vozidiel hodnotu 105,0, čo predstavuje oproti základni zvýšenie o 5,0 %, preto Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR s účinnosťou od 1. mája 2024 ustanovuje opatrením č. 73/2024 Z. z. o sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách nasledovné zvýšenie súm za každý jeden kilometer jazdy:
- pre jednostopové vozidlá a trojkolky z 0,071 € na 0,075 €,
- pre osobné cestné motorové vozidlá z 0,252 € na 0,265 €.
Zvýšenie základnej náhrady za každý jeden kilometer jazdy má vplyv na zvýšenie:
Základná náhrada zohľadňuje amortizáciu motorového vozidla, drobné opravy a údržbu, poplatky za umývanie, povinné zmluvné poistenie, havarijné poistenie, teda všetky výdavky spojené s prevádzkou vozidla okrem spotreby pohonných látok.
V sume základnej náhrady nie sú zahrnuté napr. diaľničné poplatky, poplatky za parkovanie. Tieto poplatky sú ostatné vedľajšie výdavky, ktoré vznikli v súvislosti s pracovnou cestou a preukazujú sa pri vyúčtovaní pracovnej cesty.
1. Použitie cestného motorového vozidla zamestnanca pri pracovných cestách po 1. máji 2024
Zamestnanec môže po dohode so zamestnávateľom na pracovnú cestu použiť aj cestné motorové vozidlo iné ako vozidlo zamestnávateľa.
Zákon o cestovných náhradách nevymedzuje vlastníctvo cestného motorového vozidla. Môže ísť o vozidlo vo vlastníctve zamestnanca, jeho manžela/ manželky, prípadne vozidlo požičané, ktoré je vo vlastníctve inej fyzickej alebo právnickej osoby.
Z hľadiska typového rozlíšenia môže ísť o jednostopové vozidlo, trojkolku, osobné cestné motorové vozidlo, nákladné vozidlo, traktor a autobus. Zákon neukladá zamestnávateľovi povinnosť overiť, či zamestnanec má oprávnenie riadiť motorové vozidlo, či je vozidlo poistené.
Pri dohode zamestnávateľa a zamestnanca o použití cestného motorového vozidla zamestnanca pri pracovnej ceste zákon stanovuje písomnú formu dohody, čo znamená, že zamestnávateľ nemôže použitie vozidla zamestnanca zamestnancovi jednostranne nariadiť a zamestnanec nemôže vozidlo použiť svojvoľne. Obsah dohody ani podmienky pre používanie vozidiel pri pracovných cestách zákon neustanovuje. V dohode môže zamestnávateľ stanoviť zákonom stanovené podmienky pracovnej cesty vyplývajúce z § 3 zákona o cestovných náhradách aj osobitné podmienky.
V praxi zamestnávatelia vyžadujú uzavretie havarijného poistenia, a to vo väzbe na všeobecnú zodpovednosť zamestnávateľa podľa § 192 ods. 3 Zákonníka práce.
Dohoda o použití cestného motorového vozidla by mala obsahovať identifikáciu účastníkov dohody, identifikáciu cestného motorového vozidla, ktoré zamestnanec na pracovnej ceste použije. Prílohou dohody by mala byť kópia technického preukazu alebo osvedčenia o evidencii motorového vozidla.
V praxi sa dohoda môže realizovať:
- ako samostatná písomná dohoda o použití cestného motorového vozidla na pracovnej ceste,
- ako súčasťou cestovného príkazu, v ktorom zamestnávateľ stanovuje zákonom stanovené podmienky pracovnej cesty aj osobitné podmienky, na znak dohody takýto cestovný príkaz musí podpísať aj zamestnanec.
Dohoda o použití cestného motorového vozidla sa môže uzatvárať pred každou pracovnou cestou alebo sa môže uzatvoriť na dlhšie časové obdobie, ak zamestnanec bude motorové vozidlo pri pracovných cestách používať pravidelne a často.
Z písomnej dohody musí byť zrejmé, na žiadosť koho sa dohoda o použití cestného motorového vozidla uzatvorila, t. j. či na žiadosť zamestnanca, alebo na žiadosť zamestnávateľa. Táto skutočnosť je rozhodujúca pre určenie nároku a rozsahu náhrad za použitie motorového vozidla.
Pri určovaní podmienok pracovnej cesty a uzatváraní dohody o použití motorového vozidla sa zamestnávateľ so zamestnancom môže písomne dohodnúť aj na náhrade za použitie motorového vozidla v sume zodpovedajúcej cene cestovného lístka pravidelnej verejnej dopravy. Ale len v prípade, ak sa motorové vozidlo použije na žiadosť zamestnanca, t. j. v prípade použitia motorového vozidla na pracovnej ceste na žiadosť zamestnávateľa dohodu o náhrade v sume cestovného lístka nie je možné použiť.
Z uvedeného vyplýva:
- ak zamestnanec použije súkromné motorové vozidlo na žiadosť zamestnávateľa, zamestnávateľ je povinný poskytnúť mu základnú náhradu za každý kilometer jazdy a náhradu za spotrebované pohonné látky,
- ak zamestnanec použije súkromné motorové vozidlo na vlastnú žiadosť, zamestnávateľ je povinný poskytnúť mu v zmysle vzájomnej dohody základnú náhradu za každý kilometer jazdy a náhradu za spotrebované pohonné látky, alebo náhradu vo výške ceny lístka pravidelnej verejnej dopravy.
Príklad č. 1
Zamestnávateľ nemá dostatok motorových vozidiel, ktoré by mohol poskytnúť zamestnancom na vykonanie pracovnej cesty, preto požiada zamestnanca, aby sa pracovnej cesty zúčastnil vlastným motorovým vozidlom.
Ak zamestnanec súhlasí, zamestnávateľ mu musí poskytnúť základnú náhradu za každý kilometer jazdy a náhradu za spotrebované pohonné látky.
Príklad č. 2
Zamestnávateľ vyslal zamestnanca na pracovnú cestu a chcel mu určiť spôsob dopravy rýchlikom 1. triedy. Zamestnanec požiadal o možnosť vykonať pracovnú cestu vlastným motorovým vozidlom.
Ak mu zamestnávateľ navrhne poskytnutie náhrady na použitie vlastného motorového vozidla len vo výške ceny lístka rýchlika, je to v súlade so zákonom o cestovných náhradách.
1.1. Základná náhrada za každý jeden kilometer jazdy
Sumu základnej náhrady:
- pre jednostopové vozidlá a trojkolky a pre osobné motorové vozidlá ustanovuje Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR opatrením, ktoré vyhlási a uverejní v Zbierke zákonov – s účinnosťou od 1. mája 2024 je podľa opatrenia č. 73/2024 Z. z. výška základnej náhrady za každý jeden km jazdy:
- pre jednostopové vozidlá a trojkolky 0,075 €,
- pre osobné cestné motorové vozidlá 0,265 €,
- pri použití prívesu k osobnému cestnému motorovému vozidlu sa základná náhrada zvýši o 15 %,
- pre nákladné automobily, autobusy a traktory dohodne zamestnávateľ so zamestnancom, zákon nelimituje hornú ani dolnú hranicu.
Základná náhrada sa vypočíta podľa vzorca: ubehnuté kilometre x suma základnej náhrady. Výsledná suma za zaokrúhli na najbližší eurocent nahor.
1.2. Náhrada za spotrebované pohonné látky
Náhrada za spotrebované pohonné látky patrí podľa cien pohonných látok pre- počítaných podľa spotreby pohonných látok uvedenej v technickom preukaze cestného motorového vozidla alebo v osvedčení o evidencii cestného motorového vozidla.
Náhrada výdavkov za spotrebované pohonné látky sa určí v závislosti od:
- počtu najazdených kilometrov,
- spotreby podľa technického preukazu alebo osvedčenia o evidencii,
- ceny pohonných látok.
Náhrada za spotrebované pohonné látky sa vypočíta podľa vzorca: spotreba / 100 x počet ubehnutých kilometrov x cena za liter pohonnej látky. Výsledná suma za zaokrúhli na najbližší eurocent nahor, t. j. nezaokrúhľujú sa jednotlivé údaje, ktoré vstupujú do výpočtu náhrady, ale až výsledná suma náhrady za spotrebované pohonné látky.
Zákon o cestovných náhradách neukladá zamestnancovi povinnosť viesť tzv. knihu jázd. Spôsob preukázania počtu najazdených kilometrov stanovuje zamestnávateľ vo vnútornom predpise.
Spôsob preukázania môže určiť napr.:
- uvedením stavu tachometra pri začiatku pracovnej cesty a stavom pri skončení pracovnej cesty,
- záznamom o počte najazdených kilometrov, v ktorom sa kilometre rozčlenia podľa jednotlivých režimov, resp. cyklov, podľa konkrétnej normy spotreby motorového vozidla.
Spotrebu podľa technického preukazu (normu spotreby) preukazuje zamestnanec predložením kópie technického preukazu cestného motorového vozidla alebo osvedčenia o evidencii cestného motorového vozidla.
Spotreba podľa technického preukazu sa podľa § 7 ods. 6 zákona o cestovných náhradách použije nasledovne:
- ak je v technickom preukaze uvedená len spotreba podľa príslušnej slovenskej technickej normy, na výpočet sa použije spotreba podľa tejto normy, pri jazde cestného motorového vozidla v meste sa táto spotreba zvýši o 40 %,
Príklad č. 3
V technickom preukaze motorového vozidla je uvedená spotreba podľa STN: 7,9 l/100 km. Na výpočet spotreby mimo mesta sa použije spotreba 7,9 l/100 km a v meste spotreba 11,06 l/100 km.
- ak je v technickom preukaze uvedená spotreba podľa slovenskej technickej normy aj podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie (EHK) alebo len podľa predpisu EHK, na výpočet sa použije norma podľa predpisu EHK vypočítaná aritmetickým priemerom, pri jazde cestného motorového vozidla v meste sa použije spotreba určená na jazdu v meste,
Príklad č. 4
V technickom preukaze motorového vozidla je uvedená spotreba podľa predpisu EHK: v meste 10,2 l/100 km, pri rýchlosti 90 km/hod. 5,8 l/100 km, pri rýchlosti 120 km/h 7,3 l/100 km.
Pre výpočet spotreby v meste sa použije spotreba 10,2 l/100 km a mimo mesta spotreba vypočítaná aritmetickým priemerom z troch údajov, t. j. (10,2 + 5,8 + 7,3) : 3 = 7,77 l/100 km.
- ak je v technickom preukaze uvedená spotreba v členení na mestský cyklus, mimomestský cyklus a kombinovaný cyklus, na výpočet sa použije spotreba zodpovedajúca príslušnému cyklu premávky alebo kombinácii jednotlivých cyklov premávky, odvodených od konkrétneho režimu jazdy cestného motorového vozidla – na výpočet spotreby sa v žiadnom prípade nemôže použiť aritmetický priemer uvedených spotrieb,
Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 70 % na dočítanie.
Prečítajte si celé znenie: Náhrady za používanie vlastného motorového vozidla pri pracovných cestách od 1. mája 2024
Obsah:
1. Použitie cestného motorového vozidla zamestnanca pri pracovných cestách po 1. máji 2024
1.1. Základná náhrada za každý jeden kilometer jazdy
1.2. Náhrada za spotrebované pohonné látky
1.3. Náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri zahraničných pracovných cestách
1.4. Náhrada preukázaných potrebných vedľajších výdavkov
1.5. Náhrady za použitie motorového vozidla zamestnanca z pohľadu daní
2. Použitie vlastného osobného motorového vozidla podnikateľa po 1. máji 2024
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu
Cena (ročný prístup): 499,38 € s DPH (406 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia
Súvisiace právne predpisy ZZ SR