Dátum publikácie:7. 9. 2023

Národná rada Slovenskej republiky dňa 23. mája 2023 schválila zákon č. 211/2023 Z. z., ktorým sa mení zákon č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti a ktorým sa dopĺňa zákon č. 527/2002 Z. z. o dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov („zákon“).
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2023. V čl. I zákona dochádza k zmene zákona č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti.
Zákon o obmedzení platieb v hotovosti nadobudol účinnosť dňa 1. januára 2013. Tento zákon zakazuje vykonávať platby v hotovosti prevyšujúce sumu 15 000 eur, ak ide o platby medzi fyzickými osobami – nepodnikateľmi. V prípade, že odovzdávajúcim alebo preberajúcim platby je fyzická osoba, ktorá vykonáva podnikateľskú alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť, alebo právnická osoba, platba v hotovosti nesmie presiahnuť sumu 5 000 eur.
Zákon o obmedzení platieb v hotovosti sa vzťahuje na platby medzi:
- podnikateľmi – fyzickými osobami, ako sú napr. živnostníci, tlmočníci či advokáti a právnickými osobami,
- fyzickými osobami – nepodnikateľmi a
- kombináciou predchádzajúcich subjektov, napr. medzi občanom a s.r.o. alebo občanom a SZČO.
Nové znenie § 4 zákona o obmedzení platieb v hotovosti zjednocuje doterajšiu právnu úpravu obmedzenia platieb v hotovosti, a to na povolenú výšku platby v hotovosti 15 000 eur pre fyzické osoby – podnikateľov aj nepodnikateľov, ako aj pre právnické osoby.
Od 1. júla 2023 sa zakazuje platba v hotovosti, ktorej hodnota prevyšuje 15 000 eur. V prípade, že platba prevyšuje uvedenú hodnotu, je nutné ju vykonať výlučne bezhotovostným spôsobom.
V nasledujúcej tabuľke sa uvádzajú limity platné do 30. júna 2023 a od 1. júla 2023:
| Limit pre platbu v hotovosti
| Podnikateľské subjekty
| Fyzické osoby – nepodnikatelia
|
| do 30. 6. 2023
| 5 000 eur
| 15 000 eur
|
| od 1. 7. 2023
| 15 000 eur
| 15 000 eur
|
Naďalej však platí výnimka podľa § 8 písm. h) zákona o obmedzení platieb v hotovosti, podľa ktorého sa zákaz podľa § 4 zákona o obmedzení platieb v hotovosti nevzťahuje na platby v hotovosti odovzdané alebo prijaté v čase krízovej situácie, vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu, núdzového stavu a mimoriadnej situácie, pričom odkazuje na zákon č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov („zákon o civilnej ochrane“).
1. Čo sa považuje a nepovažuje za platbu v hotovosti
Za platbu v hotovosti sa považuje odovzdanie bankoviek alebo mincí v hotovosti v mene euro alebo v inej mene odovzdávajúcim a prijatie tejto hotovosti príjemcom. Hodnotou platby v hotovosti v inej mene ako euro je nominálna hodnota bankoviek a mincí prepočítaná na eurá referenčným výmenným kurzom určeným a vyhláseným Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska, ktorý je platný v deň predchádzajúci dňu platby v hotovosti.
Zákaz sa vzťahuje nielen na predaj tovaru a poskytovanie služieb, ale aj na platby pôžičiek, plnenie záväzkov, vklady spoločníkov do základného imania, vyplácanie podielov na zisku, platby záloh či preddavkov.
Platbou v hotovosti nie je platba za dodanie tovaru na dobierku a platba za dodanie tovaru či poskytnutie služby platobnou kartou.
Zákon o obmedzení platieb v hotovosti presne vymedzuje výnimky, v ktorých prípadoch sa môže vykonať platba v hotovosti presahujúca stanovený limit.
Ide o nasledovné prípady:
- pri poskytovaní platobných služieb, poštových služieb a poštového platobného styku (vloženie hotovosti na účet, výber hotovosti z účtu, zloženie hotovosti k hotovostnému prevodu alebo vyplatenie hotovosti v dôsledku hotovostného prevodu),
- pri prevádzkovaní zmenárenskej činnosti,
- pri spracovaní bankoviek a mincí,
- pri preprave bankoviek a mincí,
- pri predaji alebo výmene bankoviek alebo mincí, vrátane výmeny slovenských korún za eurá v hotovosti Národnou bankou Slovenska,
- pri správe daní,
- v súvislosti s uplatňovaním colných predpisov,
- v súvislosti so súdnym konaním, v súvislosti s úschovou peňazí, pri exekúcii alebo výkone rozhodnutia,
- v cudzine, ak platba v hotovosti súvisí so zabezpečením plnenia úloh ozbrojených síl mimo územia Slovenskej republiky, a to so zabezpečovaním výkonu činnosti a plnenia úloh zastupiteľských úradov Slovenskej republiky, so zabezpečovaním plnenia úloh Ministerstva vnútra Slovenskej republiky pri medzinárodnej leteckej preprave ústavných činiteľov, významných predstaviteľov štátnych orgánov a pri vykonávaní medzinárodných letov štátnych lietadiel v policajných službách alebo so zabezpečovaním plnenia úloh v rámci zahraničnej rozvojovej spolupráce, alebo ak právo štátu, v ktorom má byť platba v hotovosti odovzdaná alebo prijatá, zakazuje odovzdať alebo prijať túto platbu inak ako v hotovosti,
- pri plnení úloh podľa osobitného predpisu (zákon č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve v znení neskorších predpisov),
- pri výkone sociálneho poistenia podľa osobitného predpisu (zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov),
- pri plnení úloh Slovenskou informačnou službou,
- v súvislosti so zabezpečovaním ochrany utajovaných skutočností (zákon č. 15/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov),
- odovzdávajúcim alebo príjemcom, ak povinnosť odovzdať alebo prijať platbu v hotovosti ustanovuje osobitný predpis, a to:
- zákon č. 191/1950 Zb. zmenkový a šekový v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 527/2002 Z. z. (§ 14) o dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona SNR č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov.
Na platby v hotovosti sa podľa zákona o obmedzení platieb v hotovosti nevzťahuje zákaz ani v čase krízovej situácie, vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu, núdzového stavu a mimoriadnej situácie.
K dátumu publikovania článku boli vyhlásené na území Slovenskej republiky dve mimoriadne situácie podľa § 8 zákona o civilnej ochrane:
- mimoriadna situácia v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky – Uznesenie vlády č. 111/2020 z 11. marca 2020 a
- mimoriadna situácia v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny – Uznesenie vlády č. 142/2022 z 26. februára 2022.
V nadväznosti na uvedené sa počas trvania mimoriadnej situácie limity podľa § 4 zákona o obmedzení platieb v hotovosti neuplatňujú.
Príklad č. 1
Zamestnávateľ vypláca svojmu zamestnancovi odstupné pri ukončení pracovného pomeru v sume 16 400 eur.
Platba môže byť vykonaná v hotovosti, pretože ide o plnenie, ktoré vyplýva zo zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, a teda patrí medzi výnimky, na ktoré sa zákon o obmedzení platieb v hotovosti nevzťahuje.
Príklad č. 2
Fyzická osoba vkladá do úschovy notárovi peniaze s cieľom ich vydania určitému príjemcovi v sume 20 000 eur.
Platba môže byť uhradená v hotovosti i napriek tomu, že notár je osobou vykonávajúcou samostatnú zárobkovú činnosť, pretože na toto plnenie sa vzťahuje výnimka zo zákona o obmedzení platieb v hotovosti.
Príklad č. 3
Slovenský podnikateľ – SZČO, pri dražbe v rámci daňovej exekúcie vydražil nehnuteľnosť v sume 70 000 eur.
Takáto platba sa môže vykonať v hotovosti, pretože patrí medzi výnimky, pri ktorých zákon o obmedzení platieb v hotovosti neplatí.
Príklad č. 4
Slovenský podnikateľ – SZČO, kúpil osobný automobil od iného podnikateľa v sume 23 000 eur. V zmysle kúpnej zmluvy podnikateľ vložil hotovosť na bankový účet predávajúceho.
Kupujúci neporušil zákon o obmedzení platieb v hotovosti, pretože ide o vykonanie platby v rámci platobného styku, na ktorú sa vzťahuje výnimka zo zákona o obmedzení platieb v hotovosti a súčasne nie je splnená definícia platby v hotovosti, nedošlo teda k odovzdaniu a prijatiu bankoviek a mincí.
Príklad č. 5: Kúpa kovového kontajnera po 1. 7. 2023 za predpokladu, že nie je vyhlásená mimoriadna situácia na území Slovenskej republiky
Obchodná spoločnosť s. r. o. kúpila dňa 9. júla 2023 kovový kontajner, ktorý bude používať ako sklad pre svoje výrobky v sume 50 000 eur, platbu za kontajner môže vykonať len bezhotovostne.
Príklad č. 6: Vyplatenie dividend v hotovosti po 1. 7. 2023 za predpokladu, že je vyhlásená mimoriadna situácia na území Slovenskej republiky
Valné zhromaždenie s. r. o. rozhodlo o vyplatení dividend spoločníkovi vo výške 18 500 eur z výsledku hospodárenia dosiahnutého za rok 2022.
V čase vyplatenia dividend je vyhlásená mimoriadna situácia na území Slovenskej republiky, to znamená, že dividendy môžu byť spoločníkovi vyplatené v hotovosti.xxxxx
Článok je uvedený v skrátenom znení.
Prečítajte si celé znenie: Novela zákona o obmedzení platieb v hotovosti od 1. 7. 2023
Obsah:
1. Čo sa považuje a nepovažuje za platbu v hotovosti
2. Výnimky, na ktoré sa zákon o obmedzení platieb v hotovosti nevzťahuje
3. Posúdenie hodnoty platby v hotovosti
4. Postup v prípade, ak je platba vykonaná v zahraničí
5. Aké sankcie hrozia pri porušení zákazu platby v hotovosti
Súvisiace dôvodové správy
Súvisiace právne predpisy ZZ SR