Dátum publikácie:27. 12. 2023

Smernica je aktualizovaná vzhľadom na zmeny v zaokrúhľovaní platieb a zmeny v obmedzení platieb v hotovosti, keď sa od 1. 7. 2023 ustanovil nový maximálny limit na platby v hotovosti pre právnické aj fyzické osoby.
Cieľ smernice
Cieľom tejto smernice je určiť povinnosť a postup vykonávania inventarizácie peňažných prostriedkov a cenín v tuzemskej a cudzej mene, ako aj kontrola dodržiavania právnych predpisov obmedzujúcich platby v hotovosti.
Zisťuje sa účtovný a skutočný stav hotovostných prostriedkov a cenín, vecnosť a správnosť účtovných dokladov vzťahujúcich sa na agendu pokladnice vzhľadom na platnú a aktuálnu legislatívu na príslušných účtovných dokladoch, ich schvaľovanie, úplnosť dokladov.
Hlavným cieľom smernice je stanoviť povinnosť a postup vykonania dokladovej a fyzickej inventarizácie, vymenovanie inventarizačnej komisie, spísanie inventarizácie pokladnice, určiť účtovanie inventarizačných rozdielov, určenie hmotnej zodpovednosti pri vzniknutých inventarizačných rozdieloch.
Postup prác inventarizácie pokladnice
Pri inventarizácii pokladnice spoločnosti XXX, spol. s r. o., je ustanovený súbor prác, ktorý sa skladá z nasledovných krokov, ktoré je nutné uskutočniť:
- Práce pred začatím inventarizácie – tieto práce súvisia so zriadením inventarizačnej komisie a jej vymenovaním, oboznámením ich s touto internou smernicou a stanovením ich úloh pri vykonávaní inventarizácie pokladnice. Stanovenie termínu a lehoty na vykonanie inventarizácie a doručenie príkazu na vykonanie inventarizácie členom od štatutárneho orgánu spoločnosti podľa prílohy č. 1.
- Prípravné inventarizačné práce – vytvorenie podmienok na vykonanie inventúry materiálno-technickými pomôckami, napríklad zabezpečenie miesta na výkon inventarizácie, zastavenie obehu hotovosti v podniku počas vykonávania inventarizácie, príprava výpočtovej techniky a dokumentácie potrebnej pre výkon inventarizácie, vyčíslenie zostatku z účtovníctva na účte 211 XXX a účte 213 XXX a zostatku v pokladničnej knihe alebo knihe cenín.
- Fyzická inventúra – fyzické spočítanie hotovostných peňažných prostriedkov a cenín, ktoré sa nachádzajú v pokladnici. Kontrola pravosti bankoviek a mincí, rozdelenie podľa nominálnych hodnôt a fyzicky spočítanie bankoviek a mincí. Vyradenie poškodených bankoviek a určenie osoby, ktorá zodpovedá za ich výmenu v Národnej banke Slovenska.
- Vypracovanie inventarizačných zápisov – spísanie inventarizačných zápisov v prílohe č. 2 a prílohe č. 3 tejto smernice členom komisie. Vypracovanie pomocných dokumentov alebo fotografií stavu pokladnice alebo informácie o poškodených bankovkách s podporou fotodokumentácie.
- Porovnanie skutočného stavu v pokladnici so stavom zisteným v účtovníctve – porovnanie skutočného stavu hotovostných prostriedkov, mincí a cenín na základe inventúrneho súpisu a účtovný zostatok účtu 211 XXX, účtu 213 XXX a pokladničnej knihy alebo knihy cenín.
- Vyčíslenie inventarizačných rozdielov – vyčíslenie rozdielov zistených inventarizáciou a ich zápis do Inventarizačných zápisov s podrobným popisom skutočností.
- Vypracovanie návrhu na vyrovnanie inventarizačných rozdielov – vypracovanie návrhov na vyrovnanie účtovných rozdielov, prípadne uplatnenie hmotnej zodpovednosti voči zodpovednej osobe.
- Zaúčtovanie inventarizačných rozdielov, uplatnenie hmotnej zodpovednosti za hotovosť – výber vhodného spôsobu zaúčtovania inventarizačných rozdielov v zmysle tejto smernice po zohľadnení všetkých skutočností zistených inventarizačných rozdielov. V prípade, ak nevznikol žiaden inventarizačný rozdiel, o tejto skutočnosti sa neúčtuje, inventarizačná komisia v zápise potvrdí, že nevznikol žiaden rozdiel a skutočný stav zodpovedá účtovnému stavu.
Inventarizácia pokladnice
Účtovná jednotka vykonáva inventarizáciu v zmysle § 29 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, pričom pri inventúre pokladnice porovnáva skutočný a vykázaný účtovný stav hotovostných prostriedkov a cenín.
V zmysle ustanovení § 29 ods. 3 peňažné prostriedky v hotovosti musí účtovná jednotka inventarizovať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Pri inventarizácii pokladníc postupuje spoločnosť podľa ustanovení § 29 a § 30 zákona o účtovníctve.
Účtovná jednotka nad rámec zákona sa rozhodla inventarizáciu pokladnice vykonávať (vždy k poslednému dňu mesiaca, štvrťroka, polroka, 2x do roka náhodne, ku dňu zostavenia účtovnej závierky, pri zmene osoby zodpovedajúcej za hotovosť, v prípade podozrenia na vznik inventarizačného rozdielu, v prípade lúpežného prepadnutia...) s cieľom kontroly skutočného stavu hotovostných prostriedkov a cenín, ako aj dodržiavania právnych predpisov vzťahujúcich sa na obchádzanie platby hotovostnými prostriedkami.
Fyzická inventúra pokladnice
Inventarizáciu pokladnice vykonávajú poverení zamestnanci na základe príkazu zodpovedného vedúceho zamestnanca, ktorého vzor je v prílohe č. 1. Poverení zamestnanci ktorí sú členovia inventarizačnej komisie, dodržiavajú všetky ustanovenia tejto internej smernice, stanovený postup v smernici a ustanovenia § 29 a § 30 zákona o účtovníctve.
Poverení zamestnanci vykonajú fyzickú inventúru peňažných prostriedkov v tuzemskej aj cudzej mene, a to spočítaním hotovosti a cenín, ktoré sa fyzicky nachádzajú v pokladnici za účasti pokladníka a vypracujú inventarizačný zápis, ktorého vzor je v príloha č. 2 tejto smernice.
Inventarizačný zápis
Inventarizačný súpis je podľa § 30 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve účtovný záznam, ktorým sa preukazuje správnosť, vierohodnosť a vecnosť účtovníctva a zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva podľa § 8 ods. 4 zákona o účtovníctve.
Inventarizačný súpis musí obsahovať skutočnosti:
- obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky; právnické osoby uvedú sídlo, fyzické osoby bydlisko a miesto podnikania, ak sa líši od miesta bydliska,
- deň začatia inventúry, deň, ku ktorému bola inventúra vykonaná, a deň skončenia inventúry,
- stav majetku s uvedením jednotiek množstva a ceny podľa § 25,
- miesto uloženia majetku,
- meno, priezvisko a podpisový záznam hmotne zodpovednej osoby alebo zodpovednej osoby za príslušný druh majetku,
- zoznam záväzkov a ich ocenenie podľa § 25,
- oznam skutočného stavu rozdielu majetku a záväzkov,
- odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonávaní inventúry na účely úpravy ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a § 27, ak sú takéto skutočnosti známe osobám, ktoré vykonali inventúru,
- meno, priezvisko a podpisový záznam osôb zodpovedných za istenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov,
- poznámky.
V zmysle ustanovenia § 30 ods. 3 zákona č. 431/2002 Z. z. sa stav majetku, záväzkov v inventúrnych súpisoch porovnáva so stavom majetku, záväzkov v účtovníctve a výsledky porovnania sa uvedú v inventarizačnom zápise.
Inventarizačný zápis je účtovný záznam, ktorým sa preukazuje vecná správnosť účtovníctva a ktorý musí obsahovať:
- obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky; právnické osoby uvedú sídlo, fyzické osoby bydlisko a miesto podnikania, ak sa líši od miesta bydliska,
- výsledky vyplývajúce z porovnania skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov s účtovným stavom,
- výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a § 27,
- meno, priezvisko a podpisový záznam osoby alebo osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie v účtovnej jednotke.
Periodicita vykonania inventarizácie pokladnice
V zmysle § 29 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve peňažné prostriedky v hotovosti musí účtovná jednotka inventarizovať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.
Znenie smernice je uvedené v skrátenom znení. Zostáva vám 69 % na dočítanie.
Prečítajte si celé znenie vrátane editovateľných príloh: Inventarizácia pokladnice (od 1. 7. 2023)
Prílohy smernice:
Príloha č. 1: Príkaz na vykonanie inventarizácie pokladnice
Príloha č. 2: Inventarizačný zápis o vykonaní inventarizácie pokladnice
Príloha č. 3: Inventúrny súpis peňažných prostriedkov v hotovosti
Príloha č. 4: Dohoda o hmotnej zodpovednosti
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
Súvisiace dôvodové správy
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 431/2002 Z. z. Zákon o účtovníctve
- 740/2002 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v PÚ
- 628/2007 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v JÚ
- 394/2012 Z. z. Zákon o obmedzení platieb v hotovosti
- 211/2023 Z. z. Novela zákona o obmedzení platieb a zákona o dobrovoľných dražbách