Smernica o inventarizácii pokladnice od 1. 7. 2023

Väčšina účtovných jednotiek bude k 31. 12. 2023 inventarizovať pokladničnú hotovosť. Túto povinnosť vám uľahčíme vzorom internej smernice.

Dátum publikácie:27. 12. 2023
Autor:Ing. Martin Mikláš

tt_vianoce-kancelaria

Smernica je aktualizovaná vzhľadom na zmeny v zaokrúhľovaní platieb a zmeny v obmedzení platieb v hotovosti, keď sa od 1. 7. 2023 ustanovil nový maximálny limit na platby v hotovosti pre právnické aj fyzické osoby.

Cieľ smernice

Cieľom tejto smernice je určiť povinnosť a postup vykonávania inventarizácie peňažných prostriedkov a cenín v tuzemskej a cudzej mene, ako aj kontrola dodržiavania právnych predpisov obmedzujúcich platby v hotovosti.

Zisťuje sa účtovný a skutočný stav hotovostných prostriedkov a cenín, vecnosť a správnosť účtovných dokladov vzťahujúcich sa na agendu pokladnice vzhľadom na platnú a aktuálnu legislatívu na príslušných účtovných dokladoch, ich schvaľovanie, úplnosť dokladov.

Hlavným cieľom smernice je stanoviť povinnosť a postup vykonania dokladovej a fyzickej inventarizácie, vymenovanie inventarizač­nej komisie, spísanie inventarizácie pokladnice, určiť účtovanie inventarizačných roz­dielov, určenie hmotnej zodpovednosti pri vzniknutých inventarizačných rozdieloch.

Postup prác inventarizácie pokladnice

Pri inventarizácii pokladnice spoločnosti XXX, spol. s r. o., je ustanovený súbor prác, ktorý sa skladá z nasledovných krokov, ktoré je nutné uskutočniť:

  1. Práce pred začatím inventarizácie – tieto práce súvisia so zriadením inventarizačnej komisie a jej vymenovaním, oboznámením ich s touto internou smer­nicou a stanovením ich úloh pri vykonávaní inventarizácie pokladnice. Stanovenie termínu a lehoty na vykonanie inventarizácie a doručenie príkazu na vykonanie inventarizácie členom od štatutárneho orgánu spoločnosti podľa prílohy č. 1.
  2. Prípravné inventarizačné práce – vytvorenie podmienok na vykonanie inventúry materiálno-technickými pomôckami, napríklad zabezpečenie miesta na výkon inventarizácie, zastavenie obehu hotovosti v podniku počas vykonávania inventarizácie, príprava výpočtovej techniky a dokumentácie potrebnej pre výkon inventarizácie, vyčíslenie zostatku z účtovníctva na účte 211 XXX a účte 213 XXX a zostatku v pokladničnej knihe alebo knihe cenín.
  3. Fyzická inventúra – fyzické spočítanie hotovostných peňažných prostriedkov a cenín, ktoré sa nachádzajú v pokladnici. Kontrola pravosti bankoviek a mincí, rozdelenie podľa nominálnych hodnôt a fyzicky spočítanie bankoviek a mincí. Vyradenie poškodených bankoviek a určenie osoby, ktorá zodpovedá za ich výmenu v Národnej banke Slovenska.
  4. Vypracovanie inventarizačných zápisov – spísanie inventarizačných zápisov v prílohe č. 2 a prílohe č. 3 tejto smernice členom komisie. Vypracovanie pomocných dokumentov alebo fotografií stavu pokladnice alebo informácie o po­škodených bankovkách s podporou fotodokumentácie.
  5. Porovnanie skutočného stavu v pokladnici so stavom zisteným v účtovníctve – porovnanie skutočného stavu hotovostných prostriedkov, mincí a cenín na základe inventúrneho súpisu a účtovný zostatok účtu 211 XXX, účtu 213 XXX a pokladničnej knihy alebo knihy cenín.
  6. Vyčíslenie inventarizačných rozdielov – vyčíslenie rozdielov zistených inventarizáciou a ich zápis do Inventarizačných zápisov s podrobným popisom skutočností.
  7. Vypracovanie návrhu na vyrovnanie inventarizačných rozdielov – vypracovanie návrhov na vyrovnanie účtovných rozdielov, prípadne uplatnenie hmotnej zodpovednosti voči zodpovednej osobe.
  8. Zaúčtovanie inventarizačných rozdielov, uplatnenie hmotnej zodpovednosti za hotovosť – výber vhodného spôsobu zaúčtovania inventarizačných rozdielov v zmysle tejto smernice po zohľadnení všetkých skutočností zistených inventarizačných rozdielov. V prípade, ak nevznikol žiaden inventarizačný rozdiel, o tejto skutočnosti sa neúčtuje, inventarizačná komisia v zápise potvrdí, že nevznikol žiaden rozdiel a skutočný stav zodpovedá účtovnému stavu.

Inventarizácia pokladnice

Účtovná jednotka vykonáva inventarizáciu v zmysle § 29 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, pričom pri inventúre pokladnice porovnáva skutočný a vykázaný účtovný stav hotovostných prostriedkov a cenín.

V zmysle ustanovení § 29 ods. 3 peňažné prostriedky v hotovosti musí účtovná jednotka inventarizovať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Pri inventarizácii pokladníc postupuje spoločnosť podľa ustanovení § 29 a § 30 zákona o účtovníctve.

Účtovná jednotka nad rámec zákona sa rozhodla inventarizáciu pokladnice vykonávať (vždy k poslednému dňu mesiaca, štvrťroka, polroka, 2x do roka náhodne, ku dňu zostavenia účtovnej závierky, pri zmene osoby zodpovedajúcej za hotovosť, v prípade podozrenia na vznik inventarizačného rozdielu, v prípade lúpežného prepadnutia...) s cieľom kontroly skutočného stavu hotovostných prostriedkov a cenín, ako aj dodržiavania právnych predpisov vzťahujúcich sa na obchádzanie platby hotovostnými prostriedkami.

Fyzická inventúra pokladnice

Inventarizáciu pokladnice vykonávajú poverení zamestnanci na základe príkazu zodpovedného vedúceho zamestnanca, ktorého vzor je v prílohe č. 1. Poverení zamestnanci ktorí sú členovia inventarizačnej komisie, dodržiavajú všetky ustanovenia tejto internej smernice, stanovený postup v smernici a ustanovenia § 29 a § 30 zákona o účtovníctve.

Poverení zamestnanci vykonajú fyzickú inventúru peňažných prostriedkov v tuzemskej aj cudzej mene, a to spočítaním hotovosti a cenín, ktoré sa fyzicky nachádzajú v pokladnici za účasti pokladníka a vypracujú inventarizačný zápis, ktorého vzor je v príloha č. 2 tejto smernice.

Inventarizačný zápis

Inventarizačný súpis je podľa § 30 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve účtovný záznam, ktorým sa preukazuje správnosť, vierohodnosť a vecnosť účtovníctva a zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva podľa § 8 ods. 4 zákona o účtovníctve.

Inventarizačný súpis musí obsahovať skutočnosti:

  1. obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky; právnické osoby uvedú sídlo, fyzické osoby bydlisko a miesto podnikania, ak sa líši od miesta bydliska,
  2. deň začatia inventúry, deň, ku ktorému bola inventúra vykonaná, a deň skončenia inventúry,
  3. stav majetku s uvedením jednotiek množstva a ceny podľa § 25,
  4. miesto uloženia majetku,
  5. meno, priezvisko a podpisový záznam hmotne zodpovednej osoby alebo zodpovednej osoby za príslušný druh majetku,
  6. zoznam záväzkov a ich ocenenie podľa § 25,
  7. oznam skutočného stavu rozdielu majetku a záväzkov,
  8. odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonávaní inventúry na účely úpravy ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a § 27, ak sú takéto skutočnosti známe osobám, ktoré vykonali inventúru,
  9. meno, priezvisko a podpisový záznam osôb zodpovedných za istenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov,
  10. poznámky.

V zmysle ustanovenia § 30 ods. 3 zákona č. 431/2002 Z. z. sa stav majetku, záväzkov v inventúrnych súpisoch porovnáva so stavom majetku, záväzkov v účtovníctve a výsledky porovnania sa uvedú v inventarizačnom zápise.

Inventarizačný zápis je účtovný záznam, ktorým sa preukazuje vecná správnosť účtovníctva a ktorý musí obsahovať:

  1. obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky; právnické osoby uvedú sídlo, fyzické osoby bydlisko a miesto podnikania, ak sa líši od miesta bydliska,
  2. výsledky vyplývajúce z porovnania skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov s účtovným stavom,
  3. výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a § 27,
  4. meno, priezvisko a podpisový záznam osoby alebo osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie v účtovnej jednotke.

Periodicita vykonania inventarizácie pokladnice

V zmysle § 29 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve peňažné prostriedky v hotovosti musí účtovná jednotka inventarizovať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.

 

Znenie smernice je uvedené v skrátenom znení. Zostáva vám 69 % na dočítanie.

Prečítajte si celé znenie vrátane editovateľných príloh: Inventarizácia pokladnice (od 1. 7. 2023)

Prílohy smernice:

Príloha č. 1: Príkaz na vykonanie inventarizácie pokladnice

Príloha č. 2: Inventarizačný zápis o vykonaní inventarizácie pokladnice

Príloha č. 3: Inventúrny súpis peňažných prostriedkov v hotovosti

Príloha č. 4: Dohoda o hmotnej zodpovednosti 


 

DC-obrazovky

 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace aktuality

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 431/2002 Z. z. Zákon o účtovníctve
  • 740/2002 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v PÚ
  • 628/2007 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v JÚ
  • 394/2012 Z. z. Zákon o obmedzení platieb v hotovosti
  • 211/2023 Z. z. Novela zákona o obmedzení platieb a zákona o dobrovoľných dražbách

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.