Ohlásila sa vám daňová kontrola?

Príspevok oboznamuje s celým procesom daňovej kontroly od jej začatia až po ukončenie a poradí, ako sa následne brániť dorubeniu dane na základe vykonanej kontroly pomocou riadneho opravného prostriedku (odvolania).

Dátum publikácie:24. 2. 2023
Autor:Ing. Marián Drozd

tt_zena-za-stolom-kontroluje-ucty

Daňová kontrola je zložitý proces, ktorý má zákonom stanovené presné pravidlá. Kontrolované subjekty majú voči daňovému kontrolórovi stanovené tak práva, ako aj povinnosti. Je len na daňových subjektoch, aby svoje práva (hoci oklieštené) aj náležite uplatňovali, pretože správca dane svoje práva určite využije.

Koľko rokov dozadu môže správca dane kontrolovať?

Daňový poriadok a ani hmotnoprávne prepisy túto lehotu priamo nestanovujú. Podľa § 69 ods. 1 daňového poriadkuak tento zákon alebo osobitný predpis neustanovuje inak, nemožno vyrubiť daň ani rozdiel dane po uplynutí piatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie alebo v ktorom bol daňový subjekt povinný daň zaplatiť bez povinnosti podať daňové priznanie“. Obdobne aj daňový preplatok nemožno vrátiť po zániku práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane.

Keďže po uplynutí stanovenej lehoty nemožno vyrubiť daň (rozdiel dane) ani vrátiť daňový preplatok, z toho dôvodu prípadná daňová kontrola nemá zmysel, a preto sa nevykonáva.

Podľa § 16 ods. 5 daňového poriadku však vyplýva, že ak daňový subjekt podá dodatočné daňové priznanie v posledný rok lehoty na vyrubenie dane, táto lehota sa predĺži a uplynie v nasledujúcom kalendárnom roku posledným dňom mesiaca, ktorý sa svojím označením zhoduje s mesiacom, v ktorom bolo podané posledné dodatočné daňové priznanie; v tejto predĺženej lehote daňový subjekt nemôže podať dodatočné daňové priznanie.

Je potrebné si tiež uvedomiť, že 5-ročná lehota na zánik práva vyrubiť daň začína plynúť od konca roka, v ktorom daňový subjekt podal daňové priznanie, čiže vlastne od 1. januára nasledujúceho roka.

Príklad č. 1

Daňový subjekt mal povinnosť podať priznanie k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie roku 2020 v lehote do 31. 3. 2021, prípadne do 30. 6. 2021, t. j. v zdaňovacom období roku 2021.

Päťročná lehota začne plynúť 1. januára 2022.

Rozdiel na dani za rok 2020 môže daňový úrad vyrubiť najneskôr do 31. 12. 2026.

Príklad č. 2

Daňový subjekt mal povinnosť podať priznanie k dani z pridanej hodnoty za júl 2022 do 25. augusta 2022.

Päťročná lehota pre zánik vyrubiť daň (rozdiel dane) začne plynúť 1. januára 2023.

Rozdiel na dani za júl 2022 môže daňový úrad vyrubiť najneskôr do 31. 12. 2027.

Poznámka:

V zmysle § 38 ods. 8 zákona č. 431/2002 Z. z. daňový úrad je oprávnený vykonávať v účtovnej jednotke kontrolu dodržiavania ustanovení tohto zákona.

Na vykonávanie kontroly, na konanie o uložení pokuty vrátane jej vymáhania a na opravné prostriedky proti rozhodnutiu o uložení pokuty sa primerane vzťahuje daňový poriadok. Avšak podľa § 38 ods. 10 zákona o účtovníctve daňový úrad uloží pokutu za porušenie tohto zákona do jedného roka odo dňa, keď sa o správnom delikte dozvedel, najneskôr však do piatich rokov od skončenia účtovného obdobia, v ktorom k správnemu deliktu došlo.

Miesto vykonávania daňovej kontroly – § 44 ods. 2 daňového poriadku

S učením miesta výkonu daňovej kontroly spravidla začína prvý vážny spor so správcom dane, ktorý sa potom ťahá celou kontrolou. Podľa § 44 ods. 2 daňového poriadkudaňová kontrola sa vykonáva u daňového subjektu alebo na mieste, kde to účel kontroly vyžaduje“.

Zákon teda jednoznačne predpokladá, že kontrola sa vykonáva:

  1. primárne, t. j. v prvom rade u daňového subjektu alebo
  2. v prípade, že si to účel kontroly vyžaduje, má byť vykonávaná na mieste, kde je to „účelné“.

Je potrebné zdôrazniť, že toto ustanovenie nemá napr. text, že „daňová kontrola sa vykonáva na daňovom úrade alebo u daňového subjektu alebo na mieste, kde to účel kontroly vyžaduje“.

Z uvedeného vyplýva, že kontrola sa spravidla má vykonávať u daňového subjektu, t. j. tam, kde má kontrolovaný subjekt sídlo, prevádzkareň, miesto podnikania. To znamená, že napr. kontrola vyžiadaných dokladov by sa nemala vykonávať na daňovom úrade, čo zamestnanci daňového úradu v rozpore s daňovým poriadkom s obľubou robia.

Ako som už uviedol, zákon síce pripúšťa, že kontrola sa môže vykonávať na mieste, kde to účel kontroly vyžaduje, teda nie u daňového subjektu, ale to neznamená, že zákonodarca týmto miestom myslel a priori daňový úrad, čo sa snažím vysvetliť ďalej.

Účelom daňovej kontroly je zistiť alebo overiť skutočnosti a údaje rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie hmot­noprávnych daňových predpisov. Inak povedané, účelom daňovej kontroly je overiť pravdivosť a úplnosť podaného daňového priznania podľa účtovnej evidencie a prvotných dokladov daňovníka, aby daň bola odvedená do štátneho rozpočtu v správnej výške. Keďže daňová kontrola sa vykonáva na základe účtovnej evidencie či prvotných dokladov, vzhľadom na to, že tieto materiály sa nenachádzajú na daňovom úrade, ale spravidla u daňového subjektu, potom účel kontroly vyžaduje, aby táto primárne bola vykonávaná u daňového subjektu.

Daňový poriadok počíta s tým, že doklady daňovníka sa nemusia nachádzať tam, kde má sídlo, prevádzkareň, miesto podnikania.

Príklad č. 3

Kontrolovanej spoločnosti A všetku agendu (mzdovú, účtovnú, daňovú) spravuje externá firma B vo svojich priestoroch, pričom firma B vo svojich priestoroch aj archivuje všetky doklady tejto agendy.

Spoločnosť B je zároveň na daňové účely aj splnomocneným zástupcom spoločnosti A podľa § 9 daňového poriadku (všeobecné plnomocenstvo).

Keďže účelom kontroly je preverenie správnosti daňového priznania na základe prvotných dokladov a tieto sa nachádzajú v priestoroch spoločnosti B, potom účel kontroly vyžaduje, aby sa táto vykonala v priestoroch spoločnosti B (nie v priestoroch kontrolovanej spoločnosti A), navyše ak spoločnosť B je splnomocneným zástupcom spoločnosti A.

Príklad č. 4

Pán Jozef býva na sídlisku na Partizánskej ulici v Košiciach. Ako advokát má prenajaté dve kancelárie na Wolfovej ulici, kde má všetky účtovné doklady a iné doklady súvisiace s touto činnosťou.

Aj v tomto prípade je účelné, ak sa kontrola nebude vykonávať v byte pána Jozefa, t. j. na Partizánskej ulici, ale v priestoroch kancelárie na Wolfovej ulici.

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Prečítajte si celé znenie: Ohlásila sa vám daňová kontrola?

Obsah:

I. Úvod

II. Právna úprava

II.1 Zásady, ktorými sa musí riadiť daňový úrad pri kontrole

III. Daňová kontrola – § 44 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z

III.1 Koľko rokov dozadu môže správca dane kontrolovať?

III.2 Počet daňových kontrol vykonávaných daňovými orgánmi

III.3 Miesto vykonávania daňovej kontroly – § 44 ods. 2 daňového poriadku

III.4 Spôsob začatia daňovej kontroly – § 46 ods. 1 a 3 daňového poriadku

III.5 Rozšírenie daňovej kontroly – § 46 ods. 4 daňového poriadku

III.6 Doklady, ktoré je daňovník povinný predložiť na kontrolu – § 45 ods. 2 písm. d) daňového poriadku

III.7 Priebeh daňovej kontroly – § 46 daňového poriadku

III.8 Povinnosti daňového subjektu pri daňovej kontrole – § 45 ods. 2 daňového poriadku

III.9 Práva daňového subjektu pri daňovej kontrole – § 45 ods. 1 daňového poriadku

III.10 Námietka zaujatosti – § 60 ods. 8 daňového poriadku

III.11 Lehota na vykonanie daňovej kontroly – § 46 ods. 10 daňového poriadku

III.12 Ukončenie daňovej kontroly – § 46 ods. 8 a 9 daňového poriadku

IV. Určenie dane podľa pomôcok – § 48 daňového poriadku

V. Výsledok daňovej kontroly – rozhodnutie – § 63 a § 68 daňového poriadku

V.1 Odvolanie voči rozhodnutiu o vyrubení dane – § 72 až § 78 daňového poriadku

V.2 Postup prvostupňového orgánu – § 73 daňového poriadku

V.3 Postup odvolacieho orgánu – § 74 daňového poriadku

V.4 Počet a spôsob vybavenia odvolaní proti rozhodnutiam

VI. Záver

Vzor č. 1: Oznámenie o nemožnosti začať daňovú kontrolu v deň uvedený v oznámení o začatí kontroly (§ 46 ods. 1 daňového poriadku)

Vzor č. 2: Vyjadrenie k protokolu o daňovej kontrole (§ 46 ods. 8 daňového poriadku)

Súvisiace odborné články

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.