Reklamné predmety po 1. 1. 2014

Od 1. januára 2014 došlo v oblasti uznateľnosti reklamných predmetov k dvom zmenám - hodnota reklamných predmetov uznaných za daňové výdavky bola zvýšená na 17 eur za 1 predmet. Reklamnými predmetmi nie sú už darčekové reklamné poukážky.

Dátum publikácie:24. 4. 2014
Autor:Ing. Michaela Vidová, Ing. Miroslava Brnová

Davaja muži s darčekom
S účinnosťou od 1. 1. 2014 došlo v oblasti uznateľnosti reklamných predmetov k dvom zmenám:

a) Hodnota reklamných predmetov uznaných za daňové výdavky bola zvýšená zo sumy 16,60 eura za jeden predmet na sumu 17 eur za 1 predmet, pričom podmienka, že reklamný predmet nemusí byť označený obchodným menom ani ochrannou značkou, ostala naďalej v platnosti [§ 21 ods. 1 písm. h) zákona o dani z príjmov].

Pri posúdení, či reklamný a propagačný predmet, ktorý je možné uznať do daňových výdavkov v hodnote do 17 eur, je alebo nie je vrátane DPH, je potrebné vychádzať zo zákona o DPH. Zákon o DPH ustanovuje, že bezodplatné dodanie tovaru na obchodné účely, ak jeho hodnota nepresiahne 17 eur bez DPH, sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu.


POZNÁMKA

Pri nákupe propagačných predmetov, ktoré sú následne bezodplatne dodané, si platiteľ DPH môže uplatniť odpočet, a to za predpokladu, že jeho činnosť podliehala dani na vstupe. Ak podnikateľ vykonáva činnosť bez nároku na odpočet DPH, nemôže si uplatniť odpočet DPH pri nákupe predmetov, ktoré používa na svoje reklamné, resp. obchodné účely.

Pri stanovení hodnoty reklamného predmetu, ktorý je možné uznať do daňových výdavkov, je potrebné vychádzať zo skutočnosti, že suma 17 eur je maximálne stanovená hodnota výdavku, ktorá môže ovplyvniť základ dane. Na základe uvedeného:

  • u neplatiteľa DPH vzhľadom na to, že nemá nárok na odpočet DPH, suma 17 eur je vrátane DPH,
  • u platiteľa DPH je hodnota 17 eur bez DPH alebo vrátane DPH v závislosti od toho, či má alebo nemá nárok na odpočet DPH.


b) ZDP z dôvodu právnej istoty daňovníkov explicitne vymedzuje, že reklamnými predmetmi nie sú darčekové reklamné poukážky, a to z dôvodu, že:

    • reklamnú poukážku nemožno považovať za predmet – nemá úžitkovú hodnotu,
    • daňovník reklamnou poukážkou zvyčajne nevykonáva reklamu svojej činnosti, ale v zásade dáva k dispozícii určitý obnos finančných prostriedkov na nákup služieb alebo tovaru inej spoločnosti,
    • darčeková poukážka aj podľa zákona o DPH nie je považovaná za tovar, ale za „platobný prostriedok“. 

 

Viaceré vybrané úpravy v daňových výdavkoch od 1. 1. 2014 nájdete zverejnené v súvisiacich dokumentoch.


Autor: Ing. Michaela Vidová, Ing. Miroslava Brnová

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.