Kontrolný výkaz – nová povinnosť platiteľov DPH

Novelizácia zákona o DPH zaviedla od 1. januára 2014 ďalšiu novú povinnosť pre registrovaných platiteľov dane z pridanej hodnoty, a to podávanie kontrolného výkazu. Platiteľ povinne podáva kontrolný výkaz elektronicky za každé zdaňovacie obdobie, za ktoré je povinný podať daňové priznanie. Lehota na podanie je do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia. Ak ale platiteľ podá daňové priznanie pred 25. dňom po zdaňovacom období, kontrolný výkaz musí podať v deň podania daňového priznania. V kontrolnom výkaze sa uvádzajú podrobné údaje o jednotlivých daňových povinnostiach a o jednotlivých odpočtoch DPH za príslušné zdaňovacie obdobie na základe vyhotovených a prijatých faktúr alebo iných dokladov o dodaní tovarov alebo služieb, z ktorých v tuzemsku vznikne platiteľovi DPH povinnosť platiť daň alebo a z ktorých má právo na odpočítanie dane.

Obsah

Dátum publikácie:18. 2. 2014
Autor:Ing. Anna Jurišová
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2015

Novelizácia zákona o DPH zaviedla od 1. januára 2014 ďalšiu novú povinnosť pre registrovaných platiteľov dane z pridanej hodnoty, a to podávanie kontrolného výkazu. Platiteľ povinne podáva kontrolný výkaz elektronicky za každé zdaňovacie obdobie, za ktoré je povinný podať daňové priznanie. Lehota na podanie je do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia. Ak ale platiteľ podá daňové priznanie pred 25. dňom po zdaňovacom období, kontrolný výkaz musí podať v deň podania daňového priznania.

V kontrolnom výkaze sa uvádzajú podrobné údaje o jednotlivých daňových povinnostiach a o jednotlivých odpočtoch DPH za príslušné zdaňovacie obdobie na základe vyhotovených a prijatých faktúr alebo iných dokladov o dodaní tovarov alebo služieb, z ktorých v tuzemsku vznikne platiteľovi DPH povinnosť platiť daň alebo a z ktorých má právo na odpočítanie dane.

Za nesplnenie povinnosti podať kontrolný výkaz, za jeho oneskorené podanie a za uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, príp. neodstránenie nedostatkov v podanom kontrolnom výkaze v lehote určenej vo výzve správcu dane uloží daňový úrad pokutu do výšky 10 000 €, pri opakovanom porušení povinností pokutu do výšky 100 000 €.

Prvýkrát budú podávať kontrolný výkaz mesační platitelia spolu s daňovým priznaním za január 2014 a štvrťroční platitelia spolu s daňovým priznaním za 1. štvrťrok 2014.

Zákon č. 360/2013 Z. z., ktorý s účinnosťou od 1. 1. 2014 mení a dopĺňa zákon o DPH, zavádza novú povinnosť pre platiteľov DPH – podávanie kontrolných výkazov.

V kontrolnom výkaze sa uvádzajú podrobné údaje o jednotlivých daňových povinnostiach a o jednotlivých odpočtoch uplatňovaných platiteľom DPH za príslušné zdaňovacie obdobie. Podrobné údaje o uskutočnených a o prijatých zdaniteľných obchodoch vykazuje platiteľ dane v kontrolnom výkaze na základe vyhotovených a prijatých faktúr (aj súhrnných faktúr a dohôd o platbách podľa § 75 ods. 2 zákona o DPH), príp. iných dokladov o dodaní tovarov alebo služieb, z ktorých v tuzemsku vznikne platiteľovi DPH povinnosť platiť daň a z ktorých má platiteľ dane právo na odpočítanie dane. Ak platiteľ dane v čase podania kontrolného výkazu nemá faktúru, môže uvádzať údaje z iných dokladov (napr. zmluvy); týka sa to prípadov, v ktorých zákon o DPH umožňuje odpočítanie dane z prijatých plnení na základe uvedenia dane z prijatej služby alebo tovaru v záznamoch platiteľa [§ 51 ods. 1 písm. b) zákona o DPH].

Z prijatých a vyhotovených faktúr uvádza platiteľ dane v kontrolnom výkaze tieto údaje:

  • identifikačné číslo pre daň odberateľa alebo dodávateľa, pod ktorým tovar alebo služba bola alebo má byť dodaná,
  • poradové číslo faktúry alebo číselnú identifikáciu iného dokladu podľa § 78a ods. 3, ak tento doklad číselnú identifikáciu obsahuje,
  • dátum dodania tovaru alebo služby alebo dátum prijatia platby, ak prijatím platby vznikla daňová povinnosť,
  • základ dane a sumu dane vyjadrené v eurách,
  • sadzbu dane,
  • výšku odpočítanej dane,
  • druh a množstvo tovaru, ak je faktúra vyhotovená o dodaní tovaru, z ktorého je povinný platiť daň príjemca plnenia podľa § 69 ods. 12 písm. h) a i) – mobilné telefóny, integrované obvody,
  • prvé štyri číslice číselného kódu Spoločného colného sadzobníka (ďalej len „SCS“) a množstvo tovaru, ak je faktúra vyhotovená o dodaní tovaru, z ktorého je povinný platiť daň príjemca plnenia podľa § 69 ods. 12 písm. f) a g) – poľnohospodárske plodiny, kovy a kovové predmety.

V praxi môžu nastať prípady, kedy platiteľ dane:

  • uvádza údaje v daňovom priznaní aj v kontrolnom výkaze (napr. dodanie tovarov a služieb v tuzemsku),
  • uvádza údaje v daňovom priznaní a neuvádza v kontrolnom výkaze (napr. dodanie tovaru podľa § 43 zákona o DPH platiteľovi do iného ČŠ, údaje uvádza v súhrnnom výkaze; údaje o tovaroch vyvezených do tretích štátov podľa § 47 zákona o DPH, údaje o dodaní služieb oslobodených od dane podľa § 28 – § 42 zákona o DPH),
  • neuvádza údaje v daňovom priznaníuvádza v kontrolnom výkaze [napr. dodanie tovaru podľa § 69 ods. 12 písm. f) – i) zákona o DPH platiteľovi dane v tuzemsku, ak základ dane je 5 000 € a viac].

Vzor kontrolného výkazu a poučenie na jeho vyplnenie boli stanovené opatrením MF SR č. MF/19057/2013-73 publikovaným vo Finančnom spravodajcovi č. 11/2013. K poučeniu na vyplnenie kontrolného výkazu bol oznámením MF SR č. MF/28300/2013-73 vydaný dodatok č. 1 publikovaný vo FS č. 12/2013.


Obdobie, za ktoré sa podáva kontrolný výkaz

Platiteľ dane podáva kontrolný výkaz za každé zdaňovacie obdobie (kalendárny mesiac alebo kalendárny štvrťrok) spolu s daňovým priznaním do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia.

Ak platiteľ DPH podá daňové priznanie pred 25. dňom po skončení zdaňovacieho obdobia, v deň jeho podania je povinný spolu s daňovým priznaním podať aj kontrolný výkaz.


Príklad č. 1:

Platiteľ dane elektronicky podá daňové priznanie za zdaňovacie obdobie január 2014 dňa 21. 2. 2014, v ten istý deň, t. j. 21. 2. 2014 je povinný elektronicky podať aj kontrolný výkaz.

Zákon o DPH v ustanovení § 78a nevylučuje možnosť podať kontrolný výkaz pred podaním daňového priznania.

Platiteľ dane môže napr. podať elektronicky kontrolný výkaz 21. 2. 2014 a daňové priznanie dňa 24. 2. 2014 (tiež elektronicky).

Kontrolný výkaz k dani z pridanej hodnoty sa prvýkrát podáva za prvé zdaňovacie obdobie kalendárneho roka 2014, mesační platitelia za január 2014, štvrťroční za 1. štvrťrok 2014.

Kontrolný výkaz sa podáva výlučne elektronickými prostriedkami, v dôsledku čoho nemá kontrolný výkaz ani listinnú podobu vo forme tlačiva. Elektronicky podaný kontrolný výkaz musí byť podpísaný zaručeným elektronickým podpisom. Zaručený elektronický podpis sa nevyžaduje, ak platiteľ dane má so správcom dane uzavretú písomnú dohodu o elektronickom doručovaní v zmysle § 13 ods. 5 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“).

Poznámka:

Ustanovenie § 14 daňového poriadku ukladá platiteľovi dane od 1. 1. 2014 povinnosť doručovať podania finančnej správe elektronickými prostriedkami v súlade s § 13 ods. 5 daňového poriadku.

Kontrolný výkaz môže platiteľ dane vyplniť v aplikácii FR SR s názvom eDane alebo na portáli finančnej správy a následne ho odoslať do elektronickej podateľne FR SR.

Štruktúrované údaje kontrolného výkazu môže platiteľ dane alebo jeho zástupca automatizovane odoslať zo svojho prostredia priamo do elektronickej podateľne FR SR, ak účtovný softvér platiteľa DPH alebo jeho zástupcu takú možnosť poskytuje.

Kontrolný výkaz sa podáva vo formáte Extensible Markup Language (XML), ktorého opis dátového rozhrania je zverejnený na webovom sídle Finančného riaditeľstva SR.


Kto je povinný podať kontrolný výkaz?

Kontrolný výkaz je povinný podať platiteľ dane registrovaný podľa § 4, § 4a, § 5 a § 6 zákona o DPH. Osoby registrované podľa § 7 a § 7a zákona o DPH kontrolný výkaz nepodávajú (nemajú právo na odpočítanie dane). Povinnosť podať kontrolný výkaz má aj platiteľ dane, ktorý v daňovom priznaní uvádza len oslobodené plnenia napr. podľa § 28 až § 42 zákona o DPH, z ktorých údaje sa do kontrolného výkazu neuvádzajú (tento platiteľ si podľa § 49 ods. 3 zákona o DPH nemôže odpočítať daň).

V takom prípade vyplní platiteľ identifikačné údaje: identifikačné číslo pre daň z pridanej hodnoty, druh kontrolného výkazu, obdobie, za ktoré podáva kontrolný výkaz, názov alebo obchodné meno (právnická osoba), alebo meno a priezvisko (fyzická osoba), adresu sídla alebo trvalého pobytu, e-mailovú adresu a odošle nulový KV (bez uvedenia údajov o transakciách).


Kedy platiteľ dane kontrolný výkaz nepodáva?

Platiteľ dane nie je povinný podať kontrolný výkaz, ak:


Poznámka redakcie:
§ 78a zákona o DPH

1. Uvádzanie údajov v kontrolnom výkaze

Na prvej strane kontrolného výkazu vyplní platiteľ dane identifikačné údaje:

  • IČ DPH platiteľa, ktorý podáva kontrolný výkaz (IČ DPH SK),
  • vyznačí druh kontrolného výkazu (riadny, opravný, dodatočný),
  • uvedie obdobie, za ktoré podáva platiteľ dane kontrolný výkaz (kalendárny mesiac, kalendárny štvrťrok),
  • uvedie názov alebo obchodné meno právnickej osoby alebo meno a priezvisko fyzickej osoby a adresu sídla alebo trvalého pobytu.

Kontrolný výkaz má štyri časti:

  • časť A, ktorá sa člení na časť A.1 a A.2 – vypĺňa dodávateľ, časť B, ktorá sa člení na časť B.1, B.2B.3 – vypĺňa odberateľ, časť C, ktorá sa člení na časť C.1 – vypĺňa dodávateľ – a časť C.2 – vypĺňa odberateľ, časť D, ktorá sa člení na časť D.1 a D.2 – vypĺňa dodávateľ


1.1 Kontrolný výkaz – časť A

V časti A kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane, dodávateľ, údaje z faktúr vyhotovených podľa § 71 – § 75 zákona o DPH o dodaní tovarov a služieb s miestom dodania v tuzemsku.

V časti A.1 kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane, dodávateľ, údaje:

V časti A.1 kontrolného výkazu neuvádza platiteľ dane, dodávateľ:

V časti A.1 kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane IČ DPH odberateľa uvedené vo faktúre, ktoré môže byť:

  • IČ DPH pridelené v tuzemsku (SK), ak je príjemcom tuzemský platiteľ dane,
  • IČ DPH pridelené v inom ČS EÚ, ak je príjemcom zahraničná osoba z iného ČŠ,
  • daňové číslo pridelené v tretej krajine, ak je odberateľom zahraničná osoba z tretej krajiny,
  • IČ DPH platiteľ neuvedie, ak je odberateľom zdaniteľná osoba, ktorá nie je registrovaná pre daň, alebo právnická osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou.

Ak platiteľ dane uplatňuje osobitnú úpravu uplatňovania dane (napr. pri umeleckých dielach, zberateľských predmetoch, starožitnostiach a použitom tovare podľa § 66 zákona o DPH) a v doklade o predaji tovaru nesmie uviesť samostatne sumu dane [§ 74 ods. 1 písm. i) zákona o DPH], uvedie v časti A.1 KV v stĺpci „suma dane v eurách“, príp. ak vyhotoví opravnú faktúru, uvedie v časti C.1 KV v stĺpci „rozdiel sumy dane v eurách“ údaj „0“.

Ak sú vo faktúre uvedené dve sadzby dane (základná a znížená), uvedú sa v kontrolnom výkaze v dvoch riadkoch.

V časti A.2 kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane:

  • údaje z faktúr vyhotovených podľa § 71 – § 75 zákona o DPH pre platiteľa dane v tuzemsku v nadväznosti na § 69 ods. 12 písm. f) – i), pri ktorých daň platí príjemca plnenia, t. j. pri dodaní tovarov:
    • kapitoly 10 a 12 SCS,
    • kapitoly 72 SCS a položiek 7301, 7308, 7314 SCS,
    • mobilných telefónov (MT) a
    • integrovaných obvodov (IO),

za podmienky, že základ dane vo faktúre je 5 000 € a viac;

  • ak je na faktúre uvedených viac druhov tovarov patriacich do rovnakej kategórie [za tovary patriace do rovnakej kategórie sa považujú tovary uvedené v § 69 ods. 12 zákona o DPH pod jednotlivým písmenom f), g), h) alebo i)], základy dane sa sčítajú (uplatní sa aj pri súhrnnej faktúre).

V časti A.2 kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane údaje, ktoré sa týkajú číselného kódu SCS tovaru podľa § 69 ods. 12 písm. f) a g), aj napriek tomu, že číselný kód SCS nemusí byť uvedený vo faktúre (údaj o číselnom kóde SCS nie je povinnou náležitosťou faktúry; podľa § 78a ods. 5 zákona o DPH):

ak je vo faktúre uvedených viac číselných kódov SCS, uvedie sa každý kód v jednom riadku,

  • ak je vo faktúre uvedených viac rovnakých číselných kódov SCS (prvé 4 čísla), uvedie sa súčet základov dane v jednom riadku,
  • ak sú na faktúre pri tom istom číselnom kóde uvedené viaceré merné jednotky, uvedie sa jedna prepočítaná merná jednotka (napr. kg, tona),
  • ak je vyhotovená faktúra o prijatej platbe aj o dodaní tovaru, uvedie sa merná jednotka a množstvo v kontrolnom výkaze len raz.

Údaj „druh tovaru“ v časti A.2 kontrolného výkazu – uvádzajú sa skratky MT – mobilné telefóny a IO – integrované obvody; údaje sa uvádzajú v dvoch riadkoch (základy dane sa nemôžu sčítať, tovary nepatria do rovnakej kategórie).

V časti A.2 kontrolného výkazu platiteľ dane, dodávateľ, neuvádza:

  • údaje z faktúr vyhotovených podľa § 71 – § 75 zákona o DPH, pri ktorých daň platí príjemca plnenia podľa § 69 ods. 12 písm. a) až e) zákona o DPH (údaje o dodaní kovového odpadu a kovového šrotu, o prevode emisných kvót skleníkových plynov, o predaji nehnuteľnosti, ktorú sa predávajúci rozhodol zdaniť podľa § 38 ods. 1 zákona o DPH alebo ktorá sa predáva dlžnou osobou v konaní o nútenom predaji, o dodaní tovaru, ktorý je predmetom záruky zabezpečujúcej pohľadávku veriteľa); tieto údaje uvádza iba odberateľ v časti B.1 kontrolného výkazu,
  • údaje z opravných faktúr vyhotovených podľa § 71 ods. 2 zákona o DPH,
  • údaje z faktúry vyhotovenej pri dodaní tovaru podľa § 69 ods. 12 písm. f) – i) (poľnohospodárske plodiny, kovy a kovové predmety, mobilné telefóny, integrované obvody), ak základ dane vo faktúre nie je 5 000 € a viac alebo ak sú tieto tovary dodávané neplatiteľovi dane, uvádza dodávateľ, ktorý je v danom prípade osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH, v časti A.1, prípadne v časti D.1, resp. D.2 KV.

V časti A.2 KV uvedie platiteľ dane aj údaje z faktúry vyhotovenej z dôvodu prijatej platby na dodanie tovaru podľa § 69 ods. 12 písm. f) – i) v sume nižšej ako 5 000 za predpokladu, že celková suma dodávaných tovarov je 5 000 € a viac; počet kusov sa v danom prípade uvedie v KV len raz (celkový počet). Pri určení osoby povinnej platiť daň je rozhodujúci základ dane (cena bez DPH) za dodanie týchto tovarov.

Príklad č. 2:

Platiteľ dane prijal 3. 2. 2014 platbu v sume 4 500 € na dodanie 200 ks mobilných telefónov spolu v sume 9 000 €. Do 15 dní od prijatia platby vyhotovil platiteľ faktúru, vo faktúre uviedol slovnú informáciu „prenesenie daňovej povinnosti“, osobou povinnou platiť daň je kupujúci, platiteľ dane. Mobilné telefóny dodal platiteľ dane 13. 3. 2014 a do 15 dní od dodania vyhotovil vyúčtovaciu faktúru. Platiteľ dane, dodávateľ, uvedie údaje z faktúr:

Zdaňovacie obdobie

Zdaniteľný obchod

Daňové priznanie

Kontrolný výkaz

február 2014

dodanie MT v cene  4 500 €

neuvádza

A.2 (4 500)

marec 2014

dodanie MT v cene  9 000 €
prijatý preddavok  – 4 500
k úhrade  4 500 €

neuvádza

A.2 (4 500)

 

V časti A.1 a A.2 kontrolného výkazu neuvádza platiteľ dane ani údaje:

  • zo zjednodušených faktúr vyhotovených platiteľom dane podľa § 74 ods. 3 písm. a) – d) zákona o DPH,
  • z faktúry vyhotovenej o dodaní tovaru alebo služby, ak daňová povinnosť dodaním nevznikla (vyúčtovacia faktúra), z dôvodu prijatia platby pred dodaním tovaru alebo služby v sume 100 % ceny plnenia (daňová povinnosť bola vysporiadaná prijatím platby), údaje z faktúry uvedie len raz pri prijatí platby; rovnako sa postupuje, aj keď takýto prípad nastane v rámci jedného zdaňovacieho obdobia.

Ak faktúra obsahuje údaje o dodaniach tovarov alebo služieb, z ktorých je dodávateľ povinný platiť daň podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH, a zároveň údaje o dodaní tovarov, z ktorých je osobou povinnou platiť daň príjemca plnenia podľa § 69 ods. 12 písm. f) až i) zákona o DPH (poľnohospodárske plodiny, kovy a kovové predmety, mobilné telefóny, integrované obvody), uvedie dodávateľ prislúchajúce údaje z faktúry v časti A.1 a v časti A.2 KV.

Príklad č. 3:

Platiteľ dane, dodávateľ, fakturuje platiteľovi dane v tuzemsku:

  • dodanie stavebného materiálu v cene s DPH
24 000 €
  • nájom nehnuteľnosti oslobodený od dane v cene
  3 000 €
  • dodanie MT v cene s DPH (ZD nie je 5 000 € a viac)
  4 800 €
  • dodanie pšenice v cene (ZD je viac ako 5 000 €)
30 000 €

Platiteľ dane, dodávateľ, uvádza údaje:

Zdaniteľný obchod

ZD (€)

DPH (€)

Daňové priznanie, riadok

Kontrolný výkaz časť

dodanie stavebného materiálu

20 000

4 000

03, 04

A.1

nájom nehnuteľnosti oslobodený od dane

3  000

15

neuvádza

dodanie MT (ZD nie je 5 000 € a viac)

4  000

800

03, 04

A.1

dodanie pšenice (ZD je viac ako 5 000 €)

30 000

neuvádza

A.2

Platiteľ dane, odberateľ, ktorý si môže odpočítať daň, uvádza údaje:

Zdaniteľný obchod

ZD (€)

DPH (€)

Daňové priznanie, riadok

Kontrolný výkaz

nákup stavebného materiálu

20 000

4 000

21, 23

B.2

nájom nehnuteľnosti oslobodený od dane

3  000

neuvádza

neuvádza

nákup MT (ZD nie je 5 000 € a viac)

4 000

800

21, 23

B.2

nákup pšenice (ZD je 5 000 € a viac)

30 000

6 000

09, 10/21

B.1

 

Ak faktúra obsahuje údaje o dodaniach tovarov alebo služieb, z ktorých je dodávateľ povinný platiť daň podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH, a údaje podľa § 69 ods. 12 písm. a) až e) zákona o DPH (napr. kovový odpad a kovový šrot), z ktorých je povinný platiť daň príjemca plnenia, uvedie dodávateľ len prislúchajúce údaje podľa § 69 ods. 1 z faktúry v časti A.1 KV [údaje podľa § 69 ods. 12 písm. a) až e) zákona o DPH z príslušnej faktúry uvedie príjemca plnenia v časti B.1 KV].

Príklad č. 4:

Platiteľ dane, dodávateľ, fakturuje platiteľovi dane v tuzemsku dodanie:

  • stavebného materiálu v cene s DPH
  4 800 €
  • pšenice v cene (ZD je viac ako 5 000 €)
30 000 €
  • kovového šrotu v cene
  3 000 €

Platiteľ dane, dodávateľ, uvádza údaje:

Zdaniteľný obchod

ZD (€)

DPH (€)

Daňové priznanie, riadok

Kontrolný výkaz časť

dodanie stavebného materiálu

4  000

800

03, 04

A.1

dodanie pšenice (ZD je viac ako 5 000 €)

30 000

neuvádza

A.2

dodanie kovového šrotu

3 000

neuvádza

neuvádza

Platiteľ dane, odberateľ, uvádza údaje:

Zdaniteľný obchod

ZD (€)

DPH (€)

Daňové priznanie, riadok

Kontrolný výkaz

nákup stavebného materiálu

4  000

800

21, 23

B.2

nákup pšenice (ZD je 5 000 € a viac)

30 000

6 000

09, 10/21

B.1

nákup kovového šrotu

3 000

600

09, 10/21

B.1

 

Pri súhrnnej faktúre podľa § 75 ods. 1 zákona o DPH, ktorá obsahuje údaje o viacerých samostatných dodaniach tovarov alebo služieb, alebo o viacerých prijatých platbách, sa v kontrolnom výkaze uvedie súhrnne jeden základ dane (súčet základov dane), jedna suma dane (súčet dane samostatných dodaní a platieb), príp. v členení podľa sadzieb dane. Pri dodaní tovarov, ktoré sa uvádzajú v časti A.2 KV, môže platiteľ dane uviesť jeden základ dane (súhrnne) iba pri rovnakých druhoch tovarov [tovary uvedené pod jednotlivým písmenom f) – i) § 69 ods. 12 zákona o DPH], príp. tovarov s rovnakým 4-miestnym číselným kódom SCS.

Do stĺpca dátum dodania uvedie platiteľ dane len jeden dátum, deň vzniku poslednej daňovej povinnosti uvedenej v súhrnnej faktúre alebo posledný deň príslušného kalendárneho mesiaca.

Údaje o dodaní tovarov a služieb na základe dohôd o platbách podľa § 75 ods. 2 zákona o DPH – v stĺpci „dátum dodania tovaru alebo služby“ uvedie platiteľ dane dátum uvedený v dohode o platbách.


1.2 Kontrolný výkaz – časť B

V časti B.1 kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane, odberateľ, údaje z prijatých faktúr, pri ktorých je osobou povinnou platiť daň v tuzemsku príjemca, podľa § 69 ods. 2, 3, 6, 7, 9 až 12 zákona o DPH bez ohľadu na to, či má alebo nemá právo na odpočítanie dane, a to údaje:

V stĺpci „IČ DPH dodávateľa“ uvádza platiteľ dane IČ DPH uvedené na faktúre (IČ DPH SK, IČ DPH dodávateľa z iného ČŠ), ak IČ DPH dodávateľa na faktúre uvedené nie je, potom odberateľ stĺpec „IČ DPH dodávateľa“ v časti B.1 KV nevyplní.

Ak príjemca plnenia nie je povinný mať faktúru na uplatnenie práva na odpočítanie dane podľa § 51 ods. 1 písm. b) zákona o DPH, uvedie do kontrolného výkazu údaje z iného dokladu o dodaní tovaru alebo služby (§ 78a ods. 3 zákona o DPH). Ak príjemca plnenia následne dostane faktúru, údaje z faktúry už v kontrolnom výkaze neuvádza.

V časti B.1 kontrolného výkazu neuvádza platiteľ dane, odberateľ, údaje:

  • o dodaní služby zahraničnou osobou z iného ČŠ alebo tretieho štátu, ktorá je oslobodená od dane (napr. finančné služby dodané zahraničnou osobou a pod.),
  • z opravných faktúr (uvádza v C.2),
  • z faktúr pri dovoze tovaru.

Ak faktúra obsahuje údaje o dodaniach tovarov alebo služieb, z ktorých je povinný platiť daň dodávateľ (údaje uvádza dodávateľ v časti A.1 KV), a zároveň aj údaje o dodaní tovarov, z ktorých je osobou povinnou platiť daň príjemca plnenia, uvedie príjemca plnenia (odberateľ) údaje z faktúr, z ktorých je povinný platiť daň, v časti B.1 KV a údaje prislúchajúce k plneniam, z ktorých je povinný platiť daň dodávateľ, uvedie v časti B.2 KV.

Príklad č. 5:

Platiteľ dane, odberateľ, prijal faktúru na dodanie:

  • prepravných služieb v cene s DPH
  6 000 €
  • mobilných telefónov v cene s DPH (ZD nie je 5 000 € a viac)
  2 400 €
  • pšenice v cene (ZD je viac ako 5 000 €)
30 000 €
  • kovového šrotu v cene
  3 000 €

Platiteľ dane, odberateľ, uvádza údaje:

Zdaniteľný obchod

ZD (€)

DPH (€)

Daňové priznanie, riadok

Kontrolný výkaz

prepravné služby prijaté od SK prepravcu

5 000

1 000

21, 23

B.2

nákup MT (ZD nie je 5 000 € a viac)

2 000

400

21, 23

B.2

nákup pšenice (ZD je 5 000 € a viac)

30 000

6 000

09,10/21

B.1

nákup kovového šrotu od SK platiteľa

3 000

600

09,10/21

B.1

Ak platiteľ dane:

  • si nemôže odpočítať daň, údaje z prijatej faktúry (prepravné služby a nákup MT) v časti B.2 KV neuvádza; v časti B.1 údaj v stĺpci odpočítanie dane uvedie „0“,
  • má právo na odpočítanie dane v pomernej výške, po prepočte koeficientom podľa § 50 zákona o DPH uvedie v časti B.1 a B.2 KV iba sumu dane, ktorú si môže odpočítať.

Ak príjemca plnenia dostane súhrnnú faktúru od dodávateľa z iného členského štátu alebo tretieho štátu, pri uvádzaní údajov v časti B.1 KV postupuje rovnako, ako je uvedené k uvádzaniu údajov zo súhrnných faktúr v časti A.1 a A.2 KV.

Ak platiteľ dane ku dňu podania kontrolného výkazu nedostal faktúru o nadobudnutí tovaru z iného členského štátu, uvedie údaje z tejto faktúry do kontrolného výkazu za to zdaňovacie obdobie, v ktorom dostal faktúru. V prípade nadobudnutia tovaru z iného členského štátu uvedie platiteľ dane v stĺpci dátum dodania tovaru dátum nadobudnutia tovaru (nie deň vzniku daňovej povinnosti z nadobudnutia tovaru).

Ak nie je na faktúre uvedený dátum dodania tovaru alebo dátum dodania služby, predpokladá sa, že dátum dodania je totožný s dňom vyhotovenia faktúry [§ 74 ods. 1 písm. d) zákona o DPH].

Tento dátum (dátum vyhotovenia faktúry) uvedie platiteľ dane do kontrolného výkazu do stĺpca „dátum dodania tovaru alebo služby“.

Príklad č. 6:

Platiteľ dane nadobudol tovar 15. 1. 2014.

Daňovú povinnosť z nadobudnutia tovaru určil podľa § 20 ods. 1 písm. a) zákona o DPH – 15. deň nasledujúceho kalendárneho mesiaca po nadobudnutí – t. j. 15. 2. 2014 (v čase podania daňového priznania za február nemal faktúru).

Dňa 7. 4. 2014 dostal faktúru, dátum vyhotovenia faktúry uvedený vo faktúre bol 15. 1. 2014.

Údaje o nadobudnutí tovaru v tuzemsku uvedie platiteľ dane v časti B.1 kontrolného výkazu za apríl 2014 (za zdaňovacie obdobie, v ktorom dostal faktúru), v stĺpci dátum dodania uvedie dátum 15. 1. 2014.

V časti B.2 kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane, odberateľ:

  • údaje z prijatých faktúr od platiteľa dane, pri ktorých si príjemca uplatňuje odpočítanie dane v príslušnom zdaňovacom období.

Platiteľ dane uvádza v časti B.2 kontrolného výkazu sumu odpočítanej dane, na ktorú má nárok.

Ak platiteľ dane nemá nárok na odpočítanie dane v plnej výške, uvádza odpočítanie dane upravené príslušným koeficientom (suma dane sa nezaokrúhľuje, údaj sa uvádza s dvoma desatinnými miestami).

V prípade, že platiteľ dane nemá nárok na odpočítanie dane vôbec, údaje z týchto faktúr neuvádza v časti B.2 KV. V stĺpci „IČ DPH“ dodávateľa v časti B.2 KV uvádza platiteľ dane IČ DPH uvedené na faktúre – v postavení dodávateľa môže byť iba platiteľ dane, ktorému bolo pridelené IČ DPH v tuzemsku (IČ DPH SK). V časti B.2 KV uvádza platiteľ dane, odberateľ, aj údaje z faktúr vyhotovených dodávateľom o dodaní tovarov a služieb, pri ktorých daňová povinnosť vznikla do 31. 12. 2013 a z ktorých si v roku 2014 odpočítava daň v súlade s § 51 ods. 2 zákona o DPH (v zdaňovacom období, kedy mu bola faktúra doručená).

Príklad č. 7:

Platiteľ dane dodal tovar 27. 12. 2013, faktúru vystavil 10. 1. 2014. Odberateľ dostal faktúru 29. 1. 2014 (po lehote na podanie daňového priznania za posledné zdaňovacie obdobie roku 2013).

Dodávateľ údaje z faktúry v KV neuvádza; daňová povinnosť vznikla dňom dodania 27. 12. 2013 a platiteľ dane bol povinný údaje z faktúry uviesť v daňovom priznaní za posledné zdaňovacie obdobie kalendárneho roku 2013.

Odberateľ si z prijatej faktúry odpočíta daň v súlade so zákonom o DPH v daňovom priznaní za január 2014 (v zdaňovacom období, v ktorom dostal doklad) a údaje z prijatej faktúry uvedie v časti B.2 KV.

Ak by bola faktúra odberateľovi doručená do 25. 1. 2014, musel by si odpočítať daň v poslednom zdaňovacom období kalendárneho roku, v ktorom právo na odpočítanie dane vzniklo (december alebo 4. štvrťrok 2013) a v kontrolnom výkaze by odberateľ údaje z faktúry neuviedol.

V časti B.2 kontrolného výkazu neuvádza odberateľ, platiteľ dane, údaje:

Ak príjemca plnenia dostal faktúru vyhotovenú k prijatej platbe, ktorá bola vo výške 100 % ceny za dodanie tovaru alebo služby, a následne v ďalšom zdaňovacom období dostal faktúru vyhotovenú o dodaní tovaru alebo služby, uvedie príjemca plnenia v príslušnom zdaňovacom období v časti B.1, B.2 KV iba údaje z faktúry vyhotovenej k prijatej platbe (údaje z prijatej faktúry o dodaní tovaru alebo služby už v KV neuvádza). Rovnako sa postupuje, aj keď takýto prípad nastane v rámci jedného zdaňovacieho obdobia.

V časti B.3 kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane celkovú sumu základov dane a dane odpočítanej za príslušné zdaňovacie obdobie zo zjednodušených faktúr:

  • doklady z ERP,
  • doklady vyhotovené tankovacím automatom,
  • doklady za tovar alebo službu do 100 € vrátane dane,
  • diaľničné známky.

V časti B.3 kontrolného výkazu neuvádza platiteľ dane, odberateľ, údaje:

  • v členení podľa sadzieb (údaje uvedie iba v jednom riadku),
  • zo zjednodušených faktúr, ak nemá právo odpočítať daň.

Údaje z prijatých faktúr v časti B.2 a B.3 kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane v kontrolnom výkaze za to zdaňovacie obdobie, v ktorom si v súlade s § 51 ods. 2 zákona o DPH uplatňuje odpočítanie dane.

Ak platiteľ dane nemá k dispozícii niektorý z povinných údajov (povinné náležitosti faktúry), ktoré vypĺňa v časti A a B KV (napr. chýba údaj na faktúre), uvedie v príslušnom stĺpci údaj „0“, s výnimkou prípadov, ak platiteľ dane (odberateľ) v B.1 vypĺňa údaje na základe iných dokladov, ako je faktúra.

V týchto prípadoch musia byť vyplnené príslušné stĺpce.


1.3 Kontrolný výkaz – časť C

V časti C kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane údaje z faktúry podľa § 71 ods. 2 zákona o DPH (opravná faktúra).

V časti C.1 kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane, dodávateľ tovaru alebo služby:

  • údaje z opravných faktúr, ktoré sú vyhotovené k faktúram uvedeným v časti A.1 a A.2 KV (dobropisy a ťarchopisy vyhotovené z dôvodu opravy základu dane aj doklady vyhotovené z dôvodu iných opráv údajov pôvodných faktúr, ktoré sa týkajú zmeny údajov vo faktúre, ako sú napr. opravy množstva tovaru a pod.),
  • rozdiel pôvodného a opraveného základu dane a rozdiel dane uvádza so znamienkom +, –, osobitne podľa sadzieb dane (napr. pôvodné plnenie ZD 100, opravený ZD 80, rozdiel ZD je – 20 a rozdiel dane – 4).

V časti C.1 kontrolného výkazu neuvádza platiteľ dane:

  • údaje z dobropisov alebo ťarchopisov vyhotovených k dodávkam, pri ktorých sa vydáva doklad z ERP alebo pri ktorých dodávateľ nie je povinný vyhotoviť faktúru; tieto údaje sú zahrnuté v D.1 alebo D.2 (v celkovom obrate),
  • údaj „rozdiel sumy dane v eurách“ a údaj „sadzba dane“ pri opravných faktúrach vyhotovených k faktúram uvedeným v A.2 [dodanie tovaru podľa § 69 ods. 12 písm. f) až i) zákona o DPH, kedy platiteľ dane daň vo faktúre neuvádza z dôvodu, že daň je povinný platiť kupujúci, platiteľ dane].

V časti C.2 kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane, príjemca plnenia, údaje:

  • z opravných faktúr vyhotovených dodávateľom k faktúram prijatým príjemcom a uvedeným v časti B.1 a B.2 KV,
  • z prijatých dobropisov alebo ťarchopisov vyhotovených k dodávkam, pri ktorých bol vydaný doklad z ERP alebo iná zjednodušená faktúra [§ 74 ods. 3 písm. a) – d) zákona o DPH], a to aj napriek tomu, že údaje z prijatých zjednodušených faktúr uvádza v kontrolnom výkaze jednou celkovou sumou v časti B.3 KV.

Údaje v časti C.2:

  • opravu odpočítanej dane uvádza odberateľ aj v prípade, ak nemá k oprave odpočítanej dane doklad vyhotovený dodávateľom (platiteľom dane) o oprave základu dane (§ 78a ods. 7); v príslušných stĺpcoch, ktoré musia byť vyplnené (napr. poradové číslo opravnej faktúry), uvedie platiteľ dane údaj „0“,
  • z opravnej faktúry k faktúre vyhotovenej platiteľom dane, ktorý uplatňuje osobitnú úpravu podľa § 66 zákona o DPH (napr. predaj použitého tovaru) a ktorý nesmie vo faktúre uviesť daň, uvedie príjemca v časti C.2 KV v stĺpci „rozdiel sumy dane v eurách“ údaj „0“.

V časti C.1 a C.2 kontrolného výkazu neuvádza platiteľ dane údaje z dobropisov, pri ktorých sa základ dane neopravuje podľa § 25 ods. 6 zákona o DPH (základ dane a daň sa nemusí opraviť, ak platiteľ zníži cenu tovaru alebo služby po vzniku daňovej povinnosti voči inému platiteľovi za predpokladu, že na takomto postupe sa obidve strany písomne dohodli).

V časti C.1 a C.2 uvedie platiteľ dane aj údaje z opravných faktúr vyhotovených alebo prijatých po 1. 1. 2014, ktoré sa týkajú opravy faktúr vyhotovených k dodaniam tovaru alebo služby do konca roka 2013.

V časti A.1, B.1, B.2, C.1 a C.2 kontrolného výkazu môže platiteľ dane v stĺpci „sadzba dane“ uviesť len platnú sadzbu dane (20 % alebo 10 %). Ak faktúra obsahuje údaje o tovaroch, ktoré podliehajú základnej sadzbe dane, a o tovaroch, ktoré podliehajú zníženej sadzbe dane, platiteľ dane uvedie údaje z faktúry vo dvoch riadkoch, v jednom riadku uvedie údaje prislúchajúce základnej sadzbe dane a v druhom riadku údaje prislúchajúce zníženej sadzbe dane.

Ak sa po 1. 1. 2014 vyhotoví opravná faktúra k faktúre o dodaní tovaru alebo služby, ktoré podliehali sadzbe dane inej ako 20 % alebo 10 %, túto opravnú faktúru platiteľ dane v časti C.1 a C.2 KV neuvádza.

Ak sa „opravnou faktúrou“ menia údaje viacerých pôvodných faktúr, uvádza platiteľ dane v časti C.1 (dodávateľ) a v C.2 KV (odberateľ) z „opravných faktúr“ (§ 71 ods. 2 zákona o DPH) všetky čísla pôvodných faktúr. Poradové číslo každej pôvodnej vyhotovenej faktúry uvedie platiteľ dane v každom riadku samostatne, pričom príslušné stĺpce C.1 alebo C.2 vypĺňa pre každú pôvodnú vyhotovenú faktúru zvlášť, osobitne uvedie platiteľ dane príslušný rozdiel základu dane a sumy dane v eurách (v stĺpci „rozdiel základu dane v eurách“ a „rozdiel sumy dane v eurách“).

Ak sú opravné faktúry vyhotovené k množ- stvovým zľavám a tento postup by bol pre platiteľa dane administratívne náročný, uvedie platiteľ dane v stĺpci „poradové číslo pôvodnej vyhotovenej faktúry“ namiesto poradových čísel všetkých pôvodných vyhotovených faktúr len poradové číslo poslednej pôvodnej vyhotovenej faktúry, ku ktorej je vydaný opravný doklad.

Poradové číslo faktúry v časti A.1, A.2, B.1, B.2, C.1, C.2 KV sa uvádza tak, ako je uvedené na faktúre, t. j. číselné znaky vrátane písmen a iných znakov, ako sú napr. čiarky, lomky, hviezdičky, pomlčky. Číslo faktúry sa uvedie bez medzier, maximálny počet znakov je 32.


1.4 Kontrolný výkaz – časť D

V časti D kontrolného výkazu sa uvádzajú údaje o dodaní tovarov a služieb iných ako uvedených v časti A, pri ktorých je platiteľ dane osobou povinnou platiť daň.

V časti D.1 kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane celkovú sumu obratov vrátane opráv základu dane za všetky ERP, pri ktorých je dodávateľ povinný platiť daň.časti D.1 kontrolného výkazu neuvádza platiteľ dane:

  • obraty z dodaní tovarov a služieb oslobodených od dane,
  • obraty z faktúr uhradených v hotovosti cez ERP (údaje z týchto faktúr sú zahrnuté v časti A.1 KV),
  • údaje z dokladu vyhotoveného prostredníctvom ERP, ktorý má všetky náležitosti faktúry podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH, platiteľ dane uvádza tieto faktúry v časti A.1 KV a ak ich nie je možné vylúčiť z celkového obratu evidovaného ERP, môžu byť duplicitne zahrnuté aj v údaji o celkovom obrate v časti D.1 KV.

V časti D.2 kontrolného výkazu uvádza platiteľ dane:

  • celkovú sumu základov dane vrátane opráv v členení podľa sadzieb dane, ktoré sa neevidujú cez ERP,
  • údaje o dodaní tovarov a služieb, ktoré nie sú zahrnuté v časti D.1,
  • údaje o bezodplatných dodaniach tovarov a služieb,
  • údaje o dodaniach tovarov a služieb nezdaniteľným osobám,
  • údaje o predaji cestovných lístkov,
  • doklady z tankovacieho automatu,
  • diaľničné známky (ak nie sú zahrnuté v časti D.1),
  • základ dane z dodávok, pri ktorých nie je platiteľ dane povinný vyhotoviť faktúru, ale má povinnosť odviesť daň (napr. protihodnota prijatá od zamestnancov za poskytnuté stravovacie služby).

V časti D.2 kontrolného výkazu neuvádza platiteľ dane:

  • obraty z dodania tovarov a služieb oslobodených od dane,
  • krádeže (platiteľ je povinný odviesť daň podľa § 53 ods. 5 zákona o DPH),
  • vrátenie dane cestujúcim pri vývoze tovaru,
  • vysporiadanie koeficientu,
  • úpravu odpočítanej dane.

Ak platiteľ dane vypĺňa údaje v časti D.1 a D.2 KV a za zdaňovacie obdobie dodáva tovar alebo služby iba v jednej sadzbe dane, v stĺpcoch, ktoré prináležia zníženej sadzbe dane (príp. základnej sadzbe dane), uvedie údaj „0“. Zjednodušené faktúry podľa § 74 ods. 3 písm. a) – d) zákona o DPH uvádza platiteľ dane:

  • dodávateľ, v časti D.1 a D.2 KV – aj opravné faktúry (budú zahrnuté v celkovom obrate),
  • odberateľ, v časti B.3 KV s výnimkou opravných faktúr, ktoré uvádza odberateľ v časti C.2 KV.


Poznámke redakcie:

§ 78a zákona o DPH


2. Dodatočný a opravný kontrolný výkaz

Podľa § 78a ods. 9 zákona o DPH, ak platiteľ dane, ktorý podal kontrolný výkaz, zistí:

  • pred uplynutím lehoty na podanie kontrolného výkazu, že údaje uvedené v kontrolnom výkaze sú neúplné alebo nesprávne, podá opravný kontrolný výkaz, pričom na pôvodne podaný kontrolný výkaz sa neprihliada,
  • po uplynutí lehoty na podanie kontrolného výkazu, že údaje v kontrolnom výkaze sú neúplné alebo nesprávne, podá dodatočný kontrolný výkaz, v ktorom uvedie len doplnené alebo opravené údaje.

Podanie opravného alebo dodatočného kontrolného výkazu vyznačí platiteľ dane na prvej strane tlačiva v kolónke druh kontrolného výkazu „x“ v príslušnom políčku.

Podanie dodatočného daňového priznania nezakladá súčasne povinnosť podať aj dodatočný kontrolný výkaz.

Ak platiteľ dane v dodatočnom daňovom priznaní opravuje napr. údaje o dodaní tovaru do iného členského štátu alebo o vývoze tovaru a pod., ktoré nemajú vplyv na daňovú povinnosť ani na odpočítanie dane, alebo opravuje údaje na základe opravnej faktúry (uvádza v časti C.1, C.2 KV), povinnosť podať dodatočný kontrolný výkaz platiteľ dane nemá.


2.1 Oprava údajov v dodatočnom kontrolnom výkaze

Opravy kontrolného výkazu, ktoré sa môžu týkať každej časti kontrolného výkazu, je možné špecifikovať podľa číselného kódu opravy:

  • kód opravy 1 – storno údajov,
  • kód opravy 2 – doplnenie správnych údajov.

Nesprávne uvedenie údajov z faktúry

Platiteľ dane, ktorý uviedol v riadnom kontrolnom výkaze nesprávne údaje z faktúr (napr. nesprávne opísal údaje z faktúry), postupuje takto:

  • uvedie pôvodné nesprávne údaje v celom riadku a v stĺpci „kód opravy“ uvedie kód 1 (t. j. storno údajov) a zároveň
  • uvedie nové opravené údaje v každom stĺpci príslušného riadka a v stĺpci „kód opravy“ uvedie kód 2 (doplnenie správnych údajov).

Ak na faktúre dodávateľa chýbali údaje a odberateľ z tohto dôvodu v časti B.2 KV z prijatej faktúry neuviedol všetky požadované údaje, nie je povinný na základe novej opravnej faktúry podať dodatočný kontrolný výkaz.

Opravnú faktúru uvedie dodávateľ v časti C.1 a odberateľ v časti C.2 KV za zdaňovacie obdobie, kedy bola opravná faktúra vyhotovená, resp. prijatá. Opravu nesprávne uvedeného celkového obratu evidovaného elektronickou registračnou pokladnicou v časti D.1 KV vykoná platiteľ dane tým spôsobom, že uvedie pôvodné nesprávne údaje v celom riadku a v stĺpci „kód opravy“ uvedie kód 1 (t. j. storno údajov) a zároveň uvedie nové opravené údaje v každom stĺpci príslušného riadka a v stĺpci „kód opravy“ uvedie kód 2.

Omylom uvedené údaje z faktúry

Ak platiteľ dane uviedol v riadnom kontrolnom výkaze údaje (faktúru), ktoré tam nemali byť uvedené (v A.1, A.2, B.1, B.2, B.3, C.1, C.2, D.1 alebo D.2), uvedie pôvodné údaje v celom riadku a v stĺpci „kód opravy“ uvedie kód 1, t. j. storno údajov.

Doplnenie faktúry

Ak platiteľ dane neuviedol v kontrolnom výkaze faktúru, ktorá tam mala byť uvedená, ktorú v príslušnom zdaňovacom období vyhotovil alebo ktorú prijal, uvedie platiteľ dane všetky údaje správne v príslušnom riadku a v stĺpci kód opravy vyznačí kód 2.


Poznámka redakcie:
§ 78a ods. 9 zákona o DPH


3. Uloženie sankcie za nesplnenie povinností

Za nesplnenie povinnosti podať kontrolný výkaz, za oneskorené podanie kontrolného výkazu a za uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov v kontrolnom výkaze, príp. neodstránenie nedostatkov v podanom kontrolnom výkaze v lehote určenej vo výzve správcu dane uloží daňový úrad pokutu do výšky 10 000 €, pri opakovanom porušení povinností pokutu do výšky 100 000 €. Pri určení výšky pokuty sa prihliadne na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu.

V súvislosti so zavedením povinnosti podávania kontrolných výkazov podľa § 78a zákona o DPH boli v zákone o DPH doplnené aj niektoré ďalšie ustanovenia, konkrétne:

  • § 79 ods. 4 a 5 zákona o DPH, podľa ktorého zaslaná výzva na podanie kontrolného výkazu alebo výzva na odstránenie nedostatkov v podanom kontrolnom výkaze alebo dodatočnom kontrolnom výkaze prerušuje lehotu na vrátenie nadmerného odpočtu,
  • § 81 ods. 4, podľa ktorého je opakované nepodanie kontrolného výkazu dôvodom na zrušenie registrácie platiteľa DPH z úradnej moci.


Poznámka redakcie:
§ 78a ods. 11 zákona o DPH


4. Príklady zdaniteľných obchodov a ich uvádzanie v daňovom priznaní, kontrolnom výkaze a súhrnnom výkaze

4. Príklady uskutočnených a prijatých zdaniteľných obchodov platiteľa dane za zdaňovacie obdobie kalendárny mesiac a ich uvádzanie v daňovom priznaní, kontrolnom výkaze a súhrnnom výkaze


Uskutočnené zdaniteľné obchody

Zdaniteľný obchod

ZD
(
€)

DPH
(
€)

Daňové priznanie, riadok

Kontrolný výkaz, časť

Súhrnný výkaz

dodanie tovaru SK platiteľovi

3 000

600

03, 04

A.1

neuvádza

dodanie MT SK platiteľovi
(ZD nie je 5 000 € a viac)

2 000

400

03, 04

A.1

neuvádza

dodanie pšenice SK platiteľovi (ZD je viac ako 5 000 €)

10 000

neuvádza

A.2

neuvádza

dodanie kovového šrotu platiteľovi dane v tuzemsku

6 000

neuvádza

neuvádza

neuvádza

vyhotovenie faktúry pre SK platiteľa, daňová povinnosť vznikla prijatím platby v sume 100 % ceny plnenia

5 000

1 000

03, 04

A.1

neuvádza

preprava tovaru v súvislosti s vývozom pre SK platiteľa (§ 47 ods. 6)

3 000

15, 17

neuvádza

neuvádza

vyhotovenie dobropisu pre SK platiteľa, uznaná reklamácia, tovar dodaný v 11/2013

– 2 000

– 400

26, 27

C.1

neuvádza

dodanie prepravných služieb osobe z IČŠ miesto dodania podľa § 15 ods. 1 v IČŠ )

4 000

neuvádza

neuvádza

uvádza

dodanie tovaru do IČŠ (§ 43)

22 000

15, 16

neuvádza

uvádza

predaj tovaru, tržby evidované ERP

40 000

8 000

03, 04

D.1

neuvádza

darovanie počítača škole (bezodplatné dodanie tovaru)

1 000

200

03, 04

A.1

neuvádza

Prijaté zdaniteľné obchody:

Zdaniteľný obchod

ZD
(
€)

DPH
(
€)

Daňové priznanie, riadok

Kontrolný výkaz, časť

Súhrnný výkaz

preprava tovaru, prepravca z EÚ, miesto dodania v tuzemsku (§ 15 ods. 1)

2 000

400

11, 12/21

B.1

neuvádza

nákup kovového šrotu od SK platiteľa

4 500

900

09, 10/21

B.1

neuvádza

nákup ryže od SK platiteľa (ZD je viac ako 5 000 €)

30 000

6 000

09, 10/21

B.1

neuvádza

nákup MT od SK platiteľa (ZD nie je 5 000 € a viac)

2 000

400

21, 23

B.2

neuvádza

nadobudnutie tovaru z EÚ podľa § 11

10 000

2 000

07, 08/21

B.1

neuvádza

29. 1. 2014 prijatá faktúra za dodanie plynu od SK platiteľa; dátum dodania 31. 12. 2013*

800

160

21, 23

B.2

neuvádza

prijatá faktúra – z dôvodu prijatia platby dodávateľom pred dodaním 15. 1. 2014 v sume 100 % ceny plnenia

7 000

1 400

21, 23

B.2

neuvádza

prijatá vyúčtovacia faktúra, daňová povinnosť vznikla 20. 12. 2013 prijatím platby v sume 100 % ceny plnenia

 10 000
– 10 000
k úhrade 0

 2 000
– 2 000
k úhrade 0

neuvádza

neuvádza

neuvádza

nákup PHL, doklad z ERP

 400

 80

21, 23

B.3

neuvádza

prijatý dobropis od SK dodávateľa (uznaná reklamácia)

– 1 000

– 200

28

C.2

neuvádza

prijatý dobropis od dodávateľa tovaru z IČŠ (uznaná reklamácia)

– 3 000

– 600

26, 27/28

C.2

neuvádza

*Ak by bola faktúra doručená do lehoty na podanie daňového priznania za posledné zdaňovacie obdobie kalendárneho roku, v ktorom vznikla daňová povinnosť (do 25. 1. 2014), platiteľ dane, odberateľ, by bol povinný odpočítať daň za posledné zdaňovacie obdobie roku 2013 a v kontrolnom výkaze by údaje z faktúry neuvádzal.


Poznámka redakcie:
§ 78a zákona o DPH



Autor: Ing. Anna Jurišová

Súvisiace odborné články

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.