Slovenský právny poriadok zakotvuje možnosť dlžníka, ktorým je fyzická osoba, zbaviť sa svojich dlhov pri dodržaní zákonom predpísaných pravidiel a podmienok.
V tomto článku sa budeme venovať praktickým informáciám o tom, ako začína konanie o oddlžení a ako postupuje súd v tomto konaní, ktoré sa tiež označuje ako „osobný bankrot“.
Dlžník – fyzická osoba – musí spolu s návrhom na vyhlásenie konkurzu podať aj návrh na oddlženie, resp. pred samotným oddlžením musí prebehnúť konkurzné konanie, ktoré možno rozdeliť do troch fáz.
Prvé štádium je prísne formálne, nie je ešte konkurzným konaním, začína podaním návrhu na vyhlásenie konkurzu na súd (konkurzné konanie sa ešte nezačína). O návrhu na vyhlásenie konkurzu musí súd rozhodnúť do 15 dní od jeho doručenia uznesením o začatí konania, ak zistí, že návrh na vyhlásenie konkurzu spĺňa všetky zákonom predpísané náležitosti podľa § 12 ZKR. Inak v rovnakej lehote uznesením poučí navrhovateľa o nedostatkoch návrhu a vyzve ho, aby tieto nedostatky v lehote 10 dní odstránil. Ak tak navrhovateľ neurobí, súd návrh odmietne najneskôr do 15 dní po tom, čo uplynula lehota na odstránenie nedostatkov; inak v tejto lehote rozhodne uznesením o začatí konania na základe opraveného návrhu. Súd je povinný zaslať toto uznesenie do Obchodného vestníka na zverejnenie najneskôr nasledujúci pracovný deň po jeho vydaní. Proti tomuto uzneseniu nie je prípustné odvolanie. Uznesením o začatí konania sa začína konkurzné konanie, a teda začína sa druhá fáza, ktorá je ukončená uznesením o vyhlásení konkurzu na majetok dlžníka (ak sú splnené všetky podmienky, t. j. dlžník je v úpadku, ak je platobne neschopný alebo predlžený).
Poznámka:
Platobne neschopný je ten, kto nie je schopný plniť 30 dní po lehote splatnosti aspoň dva peňažné záväzky viac ako jednému veriteľovi. Za jednu pohľadávku pri posudzovaní platobnej schopnosti dlžníka sa považujú všetky pohľadávky, ktoré počas 90 dní pred podaním návrhu na vyhlásenie konkurzu pôvodne patrili len jednému veriteľovi.
Predlžený je ten, kto je povinný viesť účtovníctvo podľa osobitného predpisu (zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov), má viac ako jedného veriteľa a hodnota jeho záväzkov presahuje hodnotu jeho majetku. Pri stanovení hodnoty záväzkov a hodnoty majetku sa vychádza z účtovníctva alebo z hodnoty určenej znaleckým posudkom, ktorý má pred účtovníctvom prednosť, a prihliadne sa aj na očakávateľné výsledky ďalšej správy majetku, prípadne očakávateľné výsledky ďalšieho prevádzkovania podniku, ak možno so zreteľom na všetky okolnosti odôvodnene predpokladať, že bude možné v správe majetku alebo v prevádzkovaní podniku pokračovať. Do sumy záväzkov sa nezapočítava suma záväzkov, ktoré sú spojené so záväzkom podriadenosti (§ 408a Obchodného zákonníka), ani suma záväzkov, ktoré by sa v konkurze uspokojovali v poradí ako podriadené pohľadávky.
Postup súdu po začatí konkurzného konania do vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu sa odlišuje v závislosti od toho, či návrh na vyhlásenie konkurzu podal dlžník alebo veriteľ. Ak podal návrh dlžník, súd musí rozhodnúť o tom, či vyhlási konkurz do 5 dní od začatia konkurzného konania. Pri pochybnostiach o majetku dlžníka v tej istej lehote súd ustanoví predbežného správcu. Ak podal návrh veriteľ, súd do 5 dní od začatia konkurzného konania:
- zašle dlžníkovi návrh na vyhlásenie konkurzu s prílohami,
- vyzve dlžníka na vyjadrenie k návrhu (dlžník má na vyjadrenie lehotu 20 dní a musí byť poučený o tom, že ak sa nevyjadrí v uvedenej lehote, vyhlási na jeho majetok konkurz, a tiež o trestnoprávnych následkoch neplnenia si povinností v konkurze),
- vyzve dlžníka na osvedčenie svojej platobnej schopnosti (k tomu dlžník predloží zoznam všetkých svojich peňažných záväzkov, s plnením ktorých bol v deň začatia konkurzného konania 30 dní v omeškaní, zoznam všetkých svojich bankových účtov s prehľadom zostatkov v deň začatia konkurzného konania, informáciu o stave hotovosti v deň začatia konkurzného konania a v deň predloženia tejto informácie súdu, zoznam pohľadávok, pri ktorých možno s odbornou starostlivosťou predpokladať, že budú uhradené najneskôr do 30 dní od začatia konkurzného konania),
- určí termín pojednávania, na ktoré predvolá dlžníka a o ktorom upovedomí aj veriteľov označených v návrhu (predvolanie, ako aj upovedomenie súd doručí zverejnením v Obchodnom vestníku), alebo vyzve dlžníka, aby sa vyjadril, či súhlasí, aby súd rozhodol vo veci vyhlásenia konkurzu bez pojednávania.
Vyššie uvedený postup súd nemusí dodržať, ak návrh na vyhlásenie konkurzu podal dlžník a súčasne aj veriteľ. V takom prípade súd postupuje ako pri dlžníckom návrhu, kde sa považuje úpadok dlžníka za daný, a preto nie je potrebné, aby preukazoval svoju platobnú schopnosť a ani ho poučovať o možnosti vyhlásiť konkurz, keď takýto návrh súdu predložil. Aj v tomto prípade však má dlžník právo, aby sa k návrhu veriteľa na vyhlásenie konkurzu vyjadril.
Súd rozhodne vo veci vyhlásenia konkurzu do 7 dní od vyhlásenia uznesenia, ktorým sa končí dokazovanie, alebo do 7 dní, odkedy dlžník súhlasil, aby sa rozhodlo bez pojednávania. Súd rozhodne o vyhlásení konkurzu vtedy, ak dlžník neosvedčil svoju platobnú schopnosť, inak rozhodne o zastavení konkurzného konania. Pokiaľ dlžník osvedčí svoju platobnú schopnosť, súd konanie zastaví. Súd je povinný zastaviť konanie do 7 dní. Uznesenie o zastavení konania súd doručí účastníkom konania, ktorými sú navrhovateľ (navrhovatelia) a dlžník. Súd je povinný uznesenie zaslať na zverejnenie v Obchodnom vestníku najneskôr nasledujúci pracovný deň po jeho vydaní.
Pre vyhlásenie konkurzu musia byť splnené formálne a materiálne predpoklady
Formálne podmienky pre vyhlásenie konkurzu spočívajú v perfektnom návrhu a prejavia sa v rozhodnutí súdu o začatí konkurzu.
Zákon ďalej vyžaduje, aby boli splnené materiálne podmienky, medzi ktoré patrí úpadok (t. j. platobná neschopnosť alebo predlženie), pluralita veriteľov (t. j. ak má dlžník aspoň dvoch veriteľov, ktorí majú splatné pohľadávky a dlžník je v omeškaní s platením aspoň jednej pohľadávky voči každému veriteľovi viac ako 30 dní) a dostatok majetku úpadcu (t. j. ak dlžník nemá ani taký majetok, ktorý postačuje na úhradu nákladov konkurzného konania, nie je možné dosiahnuť účel konkurzu – uspokojenie pohľadávok veriteľov). Ako už bolo uvedené, uznesením o vyhlásení konkurzu na majetok dlžníka sa končí druhé štádium konkurzného konania.
Vyhlásením konkurzu sa začína relatívne samostatné (tretie) štádium konkurzného konania. Vyhlásenie konkurzu umožní stať sa účastníkom konania všetkým veriteľom dlžníka na základe osobitného procesného úkonu, ktorým je prihláška pohľadávky alebo návrh na vstup do konania.
Pre skončenie účinkov konkurzu ZKR vyžaduje, aby bol konkurz zrušený (§ 102 ZKR). Zrušením konkurzu sa konkurzné konanie končí a končí sa aj tretia fáza konkurzného konania.
Konkurz sa zrušuje:
a) rozhodnutím konkurzného súdu pre nedostatok majetku,
b) rozhodnutím konkurzného súdu, ak zistí, že nie sú splnené predpoklady na konkurz, alebo
c) rozhodnutím konkurzného súdu po splnení konečného rozvrhu výťažku.
Súd bude o zrušení konkurzu spravidla rozhodovať na návrh správcu. O zrušení konkurzu však súd môže rozhodnúť aj bez návrhu, ak zistí relevantné skutočnosti ohľadne majetku úpadcu. Uznesenie o zrušení konkurzu pre nedostatok majetku alebo po splnení konečného rozvrhu výťažku (dodatočného rozvrhu výťažku) súd doručí zverejnením v Obchodnom vestníku. Súd ďalej doručí uznesenie úpadcovi a správcovi do vlastných rúk. Proti uzneseniu o zrušení konkurzu je prípustné odvolanie. Odvolanie môže podať správca a každý veriteľ, ktorého pohľadávka nebola čo i len sčasti uspokojená. Právoplatnosť rozhodnutia o zrušení konkurzu je súd povinný oznámiť v Obchodnom vestníku.
Pred podaním návrhu na oddlženie je potrebné zistiť, či sú splnené podmienky pre jeho podanie. Predtým je však potrebné uvedomiť si, že je nutné podať návrh na vyhlásenie konkurzu podľa § 12 ZKR a spolu s ním možno podať aj návrh na oddlženie, pokiaľ už nebol návrh na konkurz podaný a konkurz nebol zrušený. V súvislosti s tým treba rátať so všetkými následkami, ktoré zákon so začatím konkurzného konania a vyhlásením konkurzu spája.
Ide najmä o nasledovné:
- od začatia konkurzného konania bude dlžník povinný obmedziť výkon činností len na bežné právne úkony (nevyhnutne potrebné na zabezpečenie životných potrieb, ako aj životných potrieb tých, voči ktorým má fyzická osoba vyživovaciu povinnosť);
- po vyhlásení konkurzu oprávnenie nakladať s majetkom podliehajúcim konkurzu a oprávnenie konať za dlžníka prechádza na správcu;
- nesplatné pohľadávky a záväzky, ktoré sa týkajú majetku podliehajúceho konkurzu, sa od vyhlásenia konkurzu až do jeho zrušenia považujú za splatné;
- vyhlásením konkurzu zanikne bezpodielové spoluvlastníctvo manželov, teda majetok manželov sa vysporiada (rozdelí), pričom ZKR stanovuje aj ďalšie povinnosti a obmedzenia;
- nezanedbateľnou je aj skutočnosť, že preddavok na úhradu odmeny a výdavkov predbežného správcu vo veci vyhlásenia konkurzu na majetok fyzickej osoby je 663,88 €;
- výška preddavku na úhradu nákladov konkurzu vo veci vyhlásenia konkurzu na majetok fyzickej osoby je 1 659,70 €.
Poznámka redakcie:
§ 12 zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii
Situácia po zrušení konkurzu u právnických osôb a fyzických osôb je zásadne odlišná. Zrušenie konkurzu pri právnickej osobe má za následok jej výmaz z príslušného registra, právnická osoba zaniká a fakticky sa zbavuje svojich dlhov (pretože prestáva existovať). Pri fyzických osobách je však situácia opačná, pretože po zrušení konkurzu nezanikajú (nie je možné vymazať ich z matriky ako osobitnej evidencie fyzických osôb). Domáhať sa zbavenia dlhov možno len po zrušení konkurzu, v ktorom aspoň čiastočne došlo k uspokojeniu prihlásených pohľadávok. Ak bol konkurz zrušený z dôvodu, že majetok dlžníka nepostačoval na úhradu pohľadávok proti podstate, zákon oddlženie nepripúšťa ani u fyzických osôb.
Zavedením inštitútu oddlženia došlo k zrovnoprávneniu (aj keď nie k faktickej rovnosti) medzi postavením dlžníka právnickej osoby a dlžníka fyzickej osoby. Tento inštitút totiž umožňuje aj fyzickej osobe zbaviť sa svojich dlhov.
Oddlženie je v zákone koncipované ako inštitút, ktorému musí predchádzať konkurz na majetok fyzickej osoby, teda ako inštitút, ktorý môže, ale nemusí nasledovať po zrušení konkurzu. Oddlženie dlžníka môže nastať až po tom, čo dlžník preukáže počas skúšobnej doby svoju schopnosť plniť svoje záväzky.
Fyzická osoba bez ohľadu na to, či je podnikateľom alebo nepodniká, má právo (v prípade, ak sa dostane do pozície dlžníka a bude povinná podať na seba, ako na dlžníka, návrh na vyhlásenie konkurzu) podať spolu s návrhom na vyhlásenie konkurzu návrh na oddlženie alebo ho uplatniť aj počas konkurzného konania, najneskôr však do zrušenia konkurzu.
Na povolenie oddlženia nie je právny nárok. Súd bude o návrhu na oddlženie rozhodovať až po zrušení konkurzu. Zákon ustanovuje (§ 167 ods. 2 ZKR), že o povolení oddlženia má súd rozhodnúť bezodkladne po tom, čo rozhodnutie o zrušení konkurzu nadobudlo právoplatnosť. Súd o ňom teda nemôže rozhodnúť pred zrušením konkurzu.
Oddlženie začína uznesením súdu o povolení oddlženia. O povolení oddlženia môže súd rozhodnúť pri splnení týchto kumulatívnych podmienok:
a) návrh na oddlženie bol podaný včas, t. j. najneskôr do zrušenia konkurzu,
b) návrh na oddlženie obsahuje odôvodnenie, v ktorom dlžník vyjadruje svoj poctivý zámer, že na zaplatenie svojich dlhov vynaloží primerané úsilie,
c) súd v uznesení o zrušení konkurzu konštatuje, že dlžník počas konkurzného konania riadne plnil povinnosti ustanovené týmto zákonom.
Podstatnou náležitosťou návrhu na oddlženie je vyjadrenie poctivého zámeru dlžníka, že na zaplatenie svojich dlhov vynaloží primerané úsilie. Je potrebné uviesť, že je rozdiel, či návrh na vyhlásenie konkurzu (ktorý musí pred oddlžením prebehnúť) podal dlžník alebo veriteľ. Ak totiž podal návrh dlžník, poctivý zámer plniť svoje dlhy sa predpokladá, keďže si už splnil povinnosť podať návrh na vyhlásenie konkurzu. Neznamená to však, že by súd nebol oprávnený v prípade dlžníckeho návrhu skúmať takýto poctivý zámer. Súd je však povinný skúmať tento poctivý zámer dlžníka vždy, ak podal návrh veriteľ. Poctivý zámer dlžníka je významnou skutočnosťou pre oddlženie. Každý dlžník, na majetok ktorého bol vyhlásený konkurz alebo ktorý podal návrh na vyhlásenie konkurzu, musí rátať s tým, že v priebehu konania môže prísť o všetok svoj majetok, bez ohľadu na to, či ide o majetok hnuteľný alebo nehnuteľný.
Cieľom konkurzu je uspokojenie veriteľov v čo najväčšej možnej miere.
Cieľom oddlženia je zasa uspokojenie aj tých pohľadávok, ktoré v konkurze neboli uspokojené. Oddlženie je tak do istej miery pokračovaním konkurzu za účelom uspokojenia všetkých veriteľov dlžníka. Správca v priebehu konkurzného konania speňaží celý majetok dlžníka, pričom rozsah zrážania príjmu vrátane výnimiek sa spravuje zákonom č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (ďalej aj ako „EP“). Počas oddlženia dlžník poskytne správcovi na uspokojenie svojich záväzkov sumu peňažných prostriedkov určenú súdom.
Poznámka:
Podľa § 71 ods. 1 a 2 EP z čistej mzdy, ktorá zostáva po odpočítaní základnej sumy, možno zraziť na vymoženie pohľadávky oprávneného len jednu tretinu. Na prednostné pohľadávky uvedené v odseku 2 sa zrážajú dve tretiny. Prednostné pohľadávky sa uspokojujú najprv z druhej tretiny a až vtedy, ak táto tretina na ich úhradu nestačí, uspokojujú sa spolu s ostatnými pohľadávkami z prvej tretiny. Prednostnými pohľadávkami sú pohľadávky výživného, pohľadávky náhrady škody spôsobenej poškodenému ublížením na zdraví, pohľadávky náhrady škody spôsobenej úmyselnými trestnými činmi, pohľadávky daní, poplatkov a ciel, pohľadávky na poistnom, pohľadávky na príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie, pohľadávky na preplatkoch na náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, dávkach sociálneho poistenia, dôchodkoch starobného dôchodkového sporenia, prídavku na dieťa, pohľadávky náhrady za príspevok na výživu dieťaťa a príspevok na úhradu potrieb dieťaťa zvereného do pestúnskej starostlivosti, pohľadávky úhrady za sociálne služby poskytované podľa osobitného predpisu.
Napr. podľa § 115 ods. 2 EP z exekúcie sú vylúčené bežné súčasti odevov, bielizeň a obuv, nevyhnutné vybavenie domácnosti (posteľ, stôl, stoličky, chladnička, sporák, varič, vykurovacie teleso, palivo, práčka, periny, posteľná bielizeň, bežný kuchynský riad, rádioprijímač), domáce zvieratá (s výnimkou tých, ktoré slúžia na podnikanie), veci povinného slúžiace na plnenie jeho pracovných úloh alebo na podnikanie do výšky 331,94 €, zdravotnícke potreby a iné veci, ktoré povinný potrebuje vzhľadom na svoju chorobu alebo telesnú chybu, veci, na ktoré sa poskytli dávky v hmotnej núdzi a príspevky k dávke, peňažné príspevky na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a opatrenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately finančného charakteru, snubný prsteň a obrúčka, hotové peniaze do sumy 99,58 €, študijná literatúra a hračky.
Je teda rozdiel, či dlžník podá „účelový návrh“ na vyhlásenie konkurzu a s ním aj návrh na oddlženie, pretože jeho majetok má minimálnu hodnotu v sume 1 659,70 €, alebo podá „účelný návrh“ na vyhlásenie konkurzu a návrh na oddlženie, pretože (okrem toho, že vlastní majetok v minimálnej hodnote) jeho majetok postačuje na uspokojenie pohľadávok veriteľov. Aj na túto skutočnosť súd prihliada pri posudzovaní, či dlžník len deklaruje svoj poctivý zámer plniť dlhy, alebo je aj v jeho možnostiach a schopnostiach svoj poctivý zámer splniť. Treba však uviesť, že súd nemá v zmysle ustanovenia § 167 ods. 2 ZKR oprávnenie nepovoliť oddlženie, ak zistí, že poctivý zámer nemôže dlžník aj reálne naplniť. Minimálne je tu však riziko, že v dôsledku takého konania dlžníka má súd pochybnosti o jeho zámere, čo sa môže premietnuť do trojročného skúšobného obdobia, v ktorom dlžník nebude schopný plniť záväzky.
Súd totiž nepovolí oddlženie len v prípade, ak si dlžník počas konkurzného konania neplnil svoje povinnosti (napr. dlžník je povinný počas konkurzu poskytnúť správcovi súčinnosť, dlžník je povinný oznámiť správcovi nadobudnutie vlastníckeho práva alebo iného práva počas konkurzného konania, dlžník je povinný obmedziť výkon činnosti len na bežné právne úkony a pod.).
Z tohto pohľadu (z pohľadu hodnoty majetku) sa javí právna úprava ako nedostatočná a v konečnom dôsledku nespravodlivá nielen pre veriteľa, ale aj pre samotného dlžníka. Pre porovnanie je možné uviesť modelové situácie:
Príklad č. 1:
Dlžník A má záväzky v rozsahu 500 000 €. Hodnota jeho majetku je 300 000 €. V priebehu konkurzného konania sú uspokojené pohľadávky veriteľov a správca pokračuje v uspokojovaní pohľadávok aj v konaní o oddlžení.
Príklad č. 2:
Dlžník B má záväzky v rozsahu 500 000 €, ale hodnota jeho majetku je len 10 000 €. V dôsledku toho sú aj pohľadávky veriteľov uspokojené len v uvedenej miere.
Príklad č. 3:
Dlžník C má záväzky v rozsahu 500 000 €, ale hodnota jeho majetku je 1 660 €. Pohľadávky veriteľov by teda mohli byť uspokojené len asi v rozsahu 0,4 %.
Záver k príkladom:
Všetci dlžníci by mohli podať návrh na oddlženie, pretože hodnota ich majetku je postačujúca (vyhláškou č. 665/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov k zákonu o konkurze, je určená minimálna hodnota majetku na sumu viac ako 1 659,70 €). Rozdiel však spočíva v tom, že v prípade dlžníka A budú veritelia uspokojení možno v celom rozsahu alebo aspoň v rozsahu 60 %. V prípade dlžníka B budú veritelia uspokojení tiež, ale len v rozsahu 2 %. V prípade dlžníka C budú veritelia uspokojení tiež. Výsledkom teda je, že dlžníci A a B sú vo vzťahu k dlžníkovi C znevýhodnení, pretože dlžník C bude oddlžený tiež (hoci z menšieho majetku oproti majetku dlžníkov A a B). Inak povedané, dlžník C „za menej získa viac“.
Vzhľadom na vyššie uvedené možno konštatovať, že zákon žiadnym spôsobom nerieši mieru uspokojenia veriteľov dlžníka. Podľa platnej úpravy totiž nie je rozhodujúce, v akej skutočnej miere budú pohľadávky veriteľov uspokojené (hoci je vyjadrený cieľ uspokojiť ich v čo najväčšej možnej miere, ktorá však nie je určená a je limitovaná hodnotou majetku dlžníka), rozhodujúcou skutočnosťou je minimálna hodnota majetku.
Tu ale zákonodarca dal súdu diskrečnú právomoc, čo znamená, že je na úvahe súdu, či (aj napriek tomu, že dlžník vlastní majetok v minimálnej hodnote) skutočne z tohto majetku dlžníka možno uspokojiť veriteľov.
V uznesení o povolení oddlženia súd ustanoví správcu. Ustanovenie správcu je odlišné v závislosti od toho, či bol návrh na oddlženie podaný za účinnosti zákona v znení do 31. 12. 2011 alebo za účinnosti zákona v znení od 1. 1. 2012. Ak dlžník podal návrh na oddlženie do 31. 12. 2011, súd ustanoví správcu spôsobom ako pri vyhlásení konkurzu (na základe náhodného výberu pomocou technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom).
Ak dlžník podal návrh na oddlženie v čase od 1. 1. 2012, súd ustanoví za správcu toho, kto vykonával funkciu správcu v čase zrušenia konkurzu (ak takého niet, súd postupuje pri ustanovení správcu jeho náhodným výberom). Zmena právnej úpravy pri ustanovení správcu pre oddlženie v podstate odráža skutočnosť, že správca, ktorý vystupoval už v konkurznom konaní, „pozná“ majetkové pomery dlžníka. To znamená, že má vedomosti o jeho záväzkoch, o jeho schopnostiach a možnostiach splácať záväzky, o jeho veriteľoch, o veľkosti jeho majetku (či už hnuteľného alebo nehnuteľného) a dokáže predvídať správanie dlžníka. Súd totiž v konaní o oddlžení postupuje v súčinnosti so správcom, ktorého vyzýva a žiada, aby preukázal, ako si plnil dlžník (úpadca) svoje povinnosti (pozri vyššie) už v konkurznom konaní. Takýto správca dokáže efektívnejšie a rýchlejšie poskytovať informácie súdu.
V uznesení o povolení oddlženia súd ďalej určí rozsah právnych úkonov dlžníka, ktoré počas skúšobného obdobia budú podliehať súhlasu správcu, a sumu peňažných prostriedkov, ktoré dlžník na konci skúšobného roka poskytne správcovi na uspokojenie svojich záväzkov. Dozor správcu nad činnosťou dlžníka sa bude vykonávať najmä formou schvaľovania právnych úkonov, ktorých rozsah určí súd. Dohľadu by mali podliehať najmä dispozičné oprávnenia úpadcu s majetkom, ktorý nadobudne počas skúšobného obdobia, a úkony, z ktorých budú dlžníkovi vznikať záväzky väčšieho rozsahu. Suma peňažných prostriedkov, ktorá sa použije na uspokojenie pohľadávok veriteľov, je tiež vecou úvahy súdu. Jej výška sa určí s prihliadnutím na možnosti konkrétneho dlžníka a výšku v konkurze neuspokojených pohľadávok. Sumu, ktorú je dlžník povinný platiť, musí súd určiť podľa zákona na tri roky vopred. Uznesenie o povolení oddlženia súd bezodkladne zverejní v Obchodnom vestníku. Toto uznesenie sa doručuje jednak dlžníkovi a jednak ustanovenému správcovi.
Ak by súd zrušil konkurz z dôvodu, že majetok dlžníka nepostačoval ani na úhradu pohľadávok proti podstate, alebo z dôvodu, že dlžník si počas konkurzného konania neplnil riadne svoje povinnosti, návrh na oddlženie súd uznesením zamietne. Proti uzneseniu o zamietnutí návrhu na povolenie oddlženia môže dlžník podať odvolanie.
Skúšobné obdobie možno charakterizovať ako časový úsek, v ktorom sa má preukázať, či dlžníka možno oddlžiť. Inak povedané, obdobie, v ktorom sa má preukázať, že dlžník obnovil svoju schopnosť zodpovedať za svoje záväzky a riadne ich plniť. Počas skúšobného obdobia je dlžník povinný vynaložiť primerané úsilie na získanie zamestnania ako zdroja príjmu alebo začať podnikať. Skúšobné obdobie je v zákone stanovené ako pevné obdobie v trvaní troch rokov, ktoré začína právoplatnosťou uznesenia o povolení oddlženia a končí rozhodnutím o oddlžení dlžníka.
Dlžník je povinný počas skúšobného obdobia (okrem získania zdroja príjmu):
a) uskutočňovať právne úkony, ktorých rozsah je vymedzený v uznesení o povolení oddlženia len so súhlasom správcu;
b) odovzdať správcovi na konci každého skúšobného roka (skúšobný rok nie je totožný s kalendárnym rokom, pretože začiatok skúšobného roka je závislý od právoplatnosti rozhodnutia o povolení oddlženia) súdom určenú sumu peňažných prostriedkov, nie však viac ako 70 % zo svojho čistého príjmu;
c) poskytnúť správcovi ním požadované informácie týkajúce sa priebehu skúšobného obdobia, plnenia jeho povinností, vrátane poskytnutia súčinnosti správcovi (najmä informácie o príjme a výdavkoch a o zmene bydliska, zamestnania alebo miesta podnikania).
V zmysle § 167 ods. 4 ZKR súd v uznesení o povolení uznesenia určí sumu peňažných prostriedkov, ktoré dlžník na konci skúšobného roka poskytne správcovi na uspokojenie svojich záväzkov, nie však viac ako 70 % (§ 168 ods. 1 ZKR). Súd pri určení tejto sumy žiada dlžníka, aby preukázal svoje príjmy a výdavky v celom rozsahu.
Dlžník je povinný predložiť doklady o všetkých svojich príjmoch z pracovnej alebo obdobnej činnosti. Pokiaľ ide o výdavky, súd skúma, aké má dlžník náklady spojené s bývaním (nájomné, platby súvisiace s bývaním – tzv. inkaso), vyživovacie povinnosti, poistenie, náklady na lieky, cestovné náklady či platby spojené s používaním telekomunikačných služieb. Hypotekárny úver nie je výdavkom dlžníka, pretože zaťažuje nehnuteľnosť, ktorá je vo vlastníctve dlžníka, a teda podlieha speňažovaniu majetku v konkurze. Po zistení, aké má dlžník príjmy a výdavky, súd z takého rozdielu určí sumu peňažných prostriedkov, ktoré dlžník poskytne správcovi. Zákon v tomto smere stanovuje len maximálnu hranicu peňažných prostriedkov, t. j. 70 %. Neurčuje však najnižšiu hranicu.
Správcovi v konaní o oddlžení patrí odmena 5 % zo sumy poskytnutej správcovi dlžníkom na konci skúšobného roka, najmenej vo výške 331,94 €. Nárok na odmenu v konaní o oddlžení má ten správca, ktorý vykonával funkciu na konci príslušného skúšobného roka. Správca má v konaní o oddlžení najmä tieto povinnosti:
a) posudzovať právne úkony dlžníka a bezodkladne písomne rozhodnúť o ich schválení či neschválení, pričom správca je oprávnený schváliť právny úkon dlžníka, len ak sa hodnota majetku dlžníka v dôsledku právneho úkonu zvýši (ak by dlžník urobil právny úkon bez predchádzajúceho súhlasu správcu, platnosť takého úkonu tým nie je dotknutá, ale správca má právo takému úkonu odporovať);
b) dohliadať nad plnením dlžníkových povinností;
c) podávať súdu správy o priebehu skúšobného obdobia;
d) po uplynutí každého skúšobného roka rozdeliť pomerne medzi neuspokojených veriteľov dlžníkom odovzdanú sumu, a to po odpočítaní svojej odmeny.
Oddlženie sa končí rozhodnutím o oddlžení dlžníka alebo pred uplynutím skúšobného obdobia aj uznesením o zrušení oddlženia. Pred uplynutím trojročnej doby možno skúšobné obdobie rozhodnutím súdu zrušiť, ak opakovane alebo závažne poruší svoje povinnosti alebo ak jeho príjem nepostačuje ani na úhradu odmeny správcu. O zrušení skúšobného obdobia súd rozhoduje uznesením, proti ktorému môže podať odvolanie len dlžník. Právoplatné uznesenie o zrušení oddlženia je súd povinný bezodkladne zverejniť v Obchodnom vestníku.
V prípade, že dlžník počas skúšobného obdobia neporuší svoje povinnosti a bude poctivo napĺňať svoj zámer, súd rozhodne po skončení skúšobného obdobia o oddlžení dlžníka, a to aj bez návrhu. Uznesenie súd doručuje dlžníkovi a správcovi a najneskôr nasledujúci pracovný deň po jeho vydaní je ho povinný zverejniť v Obchodnom vestníku. Rozhodujúcim právnym dôsledkom oddlženia je nevymáhateľnosť pohľadávok, ktoré neboli uspokojené počas konkurzného konania ani počas skúšobného obdobia.
Neuspokojené pohľadávky nezanikajú, ale veriteľ ich nemôže proti vôli dlžníka vymáhať. Pri zabezpečených pohľadávkach (napr. zabezpečené ručením alebo záložným právom) je možné pohľadávky vymáhať voči tretím osobám, ktoré záväzok dlžníka zabezpečujú (ručiteľ, záložný dlžník a pod.). Dlžník však môže pohľadávky dobrovoľne plniť a prijaté plnenie nebude bezdôvodným obohatením. Zánik vymáhateľnosti pohľadávok nastáva zverejnením uznesenia o oddlžení v Obchodnom vestníku. Týmto momentom zaniká aj funkcia správcu a končí sa skúšobné obdobie. Oddlženie nemá žiadne právne účinky na pohľadávky veriteľov, ktoré vznikli po povolení oddlženia.
Na to, či oddlženie má aj účinky na pohľadávky tých veriteľov, ktoré neboli uplatnené v konkurze, existujú dva názory. Doc. JUDr. Milan Ďurica, PhD. v komentári k zákonu o konkurze a reštrukturalizácii (vydavateľstvo C. H. Beck, 2012) tvrdí, že sa oddlženie na pohľadávky neuplatnené v konkurze nevzťahuje a možno ich teda po oddlžení opätovne od dlžníka vymáhať. S týmto názorom sa však nestotožňujeme, pretože by bol popretý celý význam a účel oddlženia, ktorým je zbavenie sa dlhov. Potom by sa dalo pripustiť, že veritelia si účelne neprihlásia pohľadávky do konkurzu, vyčkajú na skončenie konkurzu a oddlženia a budú si svoje pohľadávky uplatňovať napr. v novom konkurze. My sa prikláňame k názoru, že po oddlžení sa nevymáhateľnými stávajú všetky pohľadávky. Svoj názor opierame o doslovný výklad znenia tretej vety § 171 ods. 2 ZKR, podľa ktorej pohľadávky, ktoré zostali po zrušení konkurzu neuspokojené a ktoré neboli uspokojené ani počas skúšobného obdobia, sa zverejnením uznesenia o oddlžení v Obchodnom vestníku stávajú voči dlžníkovi nevymáhateľné. Zákon výslovne nerozlišuje medzi prihlásenými a neprihlásenými pohľadávkami, ale hovorí iba o pohľadávkach ako takých. Preto sa po oddlžení stávajú nevymáhateľnými všetky pohľadávky.
Na záver možno konštatovať, že inštitút oddlženia čiastočne zrovnoprávnil právnické a fyzické osoby, ktoré sú dlžníkmi a voči ktorým prebehol pred oddlžením konkurz. Kým však právnická osoba po zrušení konkurzu môže zaniknúť (byť vymazaná z obchodného alebo iného osobitného registra), fyzická osoba takto zaniknúť nemôže a aj naďalej jej hrozí riziko, že v prípade vzniku nových dlhov alebo pohľadávok, ktoré neboli ani uplatnené v predchádzajúcom konkurznom konaní, budú mať jej veritelia znova právo uplatniť si tieto pohľadávky v konkurznom konaní.
Poznámka redakcie:
§ 167 zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii
Poznámka:
Česko
Návrh na povolenie oddlženia je oprávnený podať výlučne dlžník. Ak návrh na začatie úpadkového konania podal dlžník, musí byť návrh na povolenie oddlženia podaný súčasne s ním, ak návrh na začatie úpadkového konania podala iná osoba, môže dlžník návrh na povolenie oddlženia podať najneskôr do 30 dní, odkedy mu bol návrh na začatie úpadkového konania doručený. Ak nedôjde k späťvzatiu návrhu na povolenie oddlženia ani k jeho odmietnutiu (ak nebol ani napriek predchádzajúcemu upozorneniu súdu predložený návrh doplnený) alebo zamietnutiu (k tomu dochádza vtedy, ak je podaným návrhom sledovaný nepoctivý zámer alebo ak hodnota plnenia, ktorým by boli počas oddlženia uspokojené pohľadávky nezabezpečených veriteľov, bude nižšia ako 30 % ich pohľadávok a títo s danou skutočnosťou výslovne nesúhlasia), povolí insolvenčný súd oddlženie, ktoré následne prebieha speňažením majetkovej podstaty alebo plnením splátkového kalendára. V opačnom prípade súd rozhodne o riešení úpadku konkurzom. Ak je oddlženie realizované speňažením majetkovej podstaty, postupuje sa podľa ustanovení o speňažení majetku v konkurze, ak je oddlženie realizované prostredníctvom splátkového kalendára, je dlžník povinný počas 5 rokov mesačne splácať nezabezpečeným veriteľom zo svojich príjmov čiastku v rozsahu stanovenom zákonom (§ 398 ods. 3 IZ). Voľba konkrétneho spôsobu oddlženia závisí od veriteľov, deje sa tak hlasovaním na schôdzi veriteľov s tým cieľom zvolanej (na schválenie sa vyžaduje dosiahnutie jednoduchej väčšiny hlasov nezabezpečených veriteľov počítanej podľa výšky ich pohľadávok). Po tom, čo splní dlžník riadne a včas všetky povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo schváleného spôsobu oddlženia, vydá súd na jeho návrh uznesenie, ktorým ho oslobodí od platenia pohľadávok, ktoré boli predmetom oddlženia, a to v rozsahu, v akom počas neho neboli uspokojené.
Poľsko
Oddlženie ako spôsob riešenia úpadku dlžníka – fyzickej osoby, pozná poľský právny poriadok od roku 2008, avšak jeho absolvovanie je dlžníkom umožnené iba v prípade, že príčinou toho, že sa ocitol v úpadku bez vlastného zavinenia, boli mimoriadne udalosti, ako napr. neočakávané choroby, strata zamestnania alebo skutočnosť, že sa stal obeťou podvodu. Dlžníci, ktorí stratia majetok v dôsledku alkoholizmu či toxikománie, nie sú v zmysle uvedeného oprávnení podať návrh na povolenie oddlženia a oddlženie nie je prístupné ani dlžníkom, ktorí na seba prevzali záväzky v čase, keď už o svojom úpadku vedeli. Zákon ďalej stanovuje, že oddlženie prichádza do úvahy v prípade konkrétneho úpadcu len raz za desať rokov.
Po schválení podaného návrhu súdom tento rozhodne, ktorá časť majetku dlžníka má byť v procese oddlženia speňažená a rozdelená medzi veriteľov skôr, ako dlžník pristúpi k plneniu splátkového kalendára (plnenie splátkového kalendára môže prebiehať maximálne 5 rokov a splátkový kalendár môže byť v tomto období na základe podnetu dlžníka alebo jeho veriteľa v prípade, že sa zmení finančná situácia dlžníka, upravený).
Maďarsko
Inštitút oddlženia fyzických osôb maďarská právna úprava nepozná.
Rakúsko
Inštitút oddlženia rakúsky právny poriadok pozná, jeho právna úprava je v celosvetovom meradle považovaná za jednu z najprísnejších. Riešenie nepriaznivej finančnej situácie dlžníka – fyzickej osoby, ktorý sa ocitol v úpadku, je možné tzv. konaním o vyrovnaní dlhu. Dlžník, ktorý sa rozhodne pre jeho absolvovanie, musí k svojmu návrhu doložiť aj zoznam majetku a záväzkov, návrh splátkového kalendára, prehlásenie, že uhradí trovy konania, a prehlásenie o tom, že pokus o mimosúdne riešenie vzniknutej situácie zlyhal. V zásade platí, že úpadca spravuje svoj majetok sám, súd však môže v odôvodnených prípadoch rozhodnúť o tom, že ustanoví správcu. Plnenie splátkového kalendára, ktorý je výsledkom dohody medzi dlžníkom a väčšinou jeho veriteľov o rozsahu splatenia záväzkov, trvá tri až päť rokov. Ak však nedôjde k dohode o splátkovom kalendári, môže súd na žiadosť dlžníka začať tzv. absorpčné konanie. Absorpčné konanie prichádza do úvahy vtedy, keď nie je možné dosiahnuť s veriteľmi konsenzus na finálnej podobe splátkového kalendára. Dôvodmi pritom môžu byť buď nesúhlas s lehotou splácania, alebo navrhovanou výškou splátok. V takomto prípade dlžník odvádza správcovi značnú časť svojich príjmov (k dispozícii mu zostane príjem na úrovni životného minima) za obdobie až sedem rokov a ten je povinný uspokojovať z týchto prostriedkov pohľadávky veriteľov v určenom poradí. V prípade, že je dlžník nezamestnaný, je povinný prijať akúkoľvek prijateľnú pracovnú ponuku. Na to, aby však súd rozhodol o oddlžení, nestačí byť zamestnaný a dodržiavať platobnú disciplínu.
Zákon totiž explicitne stanovuje, že oddlženým môže byť len ten, kto uhradí minimálne polovicu hodnoty prihlásených pohľadávok v lehote troch rokov od začatia konania alebo najmenej 10 % pohľadávok počas celého sedemročného obdobia trvania konania.
Nemecko
Oddlženie je v nemeckom právnom poriadku umožnené dlžníkom – fyzickým osobám, ktorí na seba sami podali návrh na začatie úpadkového konania a návrh na povolenie oddlženia podali súčasne s ním (alebo najneskôr do dvoch týždňov). Súd návrh na povolenie oddlženia zamietne, ak je splnený čo i len jeden z dôvodov explicitne uvedených v zákone (napríklad, ak bol dlžník v minulosti odsúdený za úmyselný trestný čin súvisiaci s úpadkovým konaním alebo ak už v predchádzajúcich desiatich rokoch o povolenie oddlženia žiadal a pod.). Lehota, počas ktorej je dlžník pre potreby oddlženia povinný plniť splátkový kalendár, začína plynúť od vyhlásenia konkurzu, čím je dlžník chránený od neprimeranej dĺžky samotného konkurzu.
Doba oddlženia je v Nemecku stanovená na šesť rokov a po jej úspešnom absolvovaní sa stávajú nevymožiteľnými všetky pohľadávky veriteľov, ktoré mali byť prihlásené, i keď sa tak nestalo (s výnimkou pohľadávok, ktoré vznikli z dôvodu dlžníkovho úmyselného protiprávneho konania, pohľadávok plynúcich z peňažných trestov uložených dlžníkovi a taktiež pohľadávok vzniknutých z poskytnutej bezúročnej pôžičky s cieľom uhradiť trovy konkurzného konania).