☐ Súhlasné
| ☒ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie uplatňovania mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov v Doložke vybraných vplyvov.
Odôvodnenie: Návrh materiálu zavádza regulácie a náklady na ktoré vzťahuje mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov podľa Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyjadrenie predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná do Doložky vybraných vplyvov.
Komisia žiada predkladateľa o odstránenie označenia pozitívneho vplyvu na MSP v bode 9 Doložky vybraných vplyvov, keďže ani v priloženej Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie nie je možné identifikovať konkrétny pozitívny vplyv na MSP.
Vyjadrenie predkladateľa:
Vyčíslené pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie napr. pri reguláciách č. 9 a 11 majú pozitívne vplyvy na poskytovateľov platobných služieb v obmedzenom rozsahu pre jednotlivé druhy platobných služieb a na inštitúcie elektronických peňazí v obmedzenom rozsahu, pričom oba tieto typy spoločností môžu byť aj malými a strednými podnikateľmi.
Z tohto dôvodu s pripomienkou nesúhlasíme a ponechávame označenie pozitívneho vplyvu na MSP v bode 9 Doložky vybraných vplyvov.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.1.2 a 3.4 a zároveň Kalkulačky nákladov
Odôvodnenie: Do analýzy je potrebné doplniť administratívne vplyvy vyplývajúce z § 5 Informačné povinnosti a z Čl. V. §20ab ods. 8 povinnosť poskytnúť informácie na požiadanie NBS. Ďalej je potrebné doplniť dôvod zvolenej frekvencie plnenia povinnosti k regulácií č. 8 a Komisia zároveň odporúča doplniť do tejto časti zdroje počtu subjektov ako sú uvedené v Doložke vybraných vplyvov v bode 12. Do časti 3.4 bude potrebné uviesť vplyvy týkajúce za pokút a sankcií (§ 8).
Vyjadrenie predkladateľa:
Pripomienka bola zapracovaná. Do Kalkulačky nákladov, ako aj do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie bola doplnená regulácia súvisiaca s § 20ab ods. 8 zákona o bankách. Takisto bolo do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie doplnené vysvetlenie dôvodu zvolenej frekvencie plnenia povinnosti k regulácii č. 8 a zdroje počtu subjektov. V bode 10 Doložky vybraných vplyvov boli doplnené vysvetlenia k informačným povinnostiam (§ 5 čl. I) a k pokutám a sankciám (§ 8 čl. I).
Ku goldplatingu
K tabuľke zhody 07e_TZ_2015-2366_PPK: Pri transponovaní článku 32 ods. 1 veta 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2366 z 25. novembra 2015 sa Komisia domnieva, že dochádza ku goldplatingu typu b) tým, že Slovenská republika stanovila podmienku splatného peňažného vkladu do základného imania poskytovateľa platobných služieb nad rámec smernice. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy.
Odôvodnenie: Slovenská republika v predkladanom návrhu právneho predpisu v čl. XI §79a ods. 2 stanovila podmienky nad rámec smernice EÚ 2015/2366. Smernica neustanovuje takúto podmienku; dochádza tým ku goldplatingu typu b).
Vyjadrenie predkladateľa:
Navrhovaným znením § 79a ods. 2 dochádza k zníženiu požiadavky na počiatočný kapitál na polovicu súčasného stavu. Smernica síce umožňuje neuplatňovať túto požiadavku, takýto stav by však z prudenciálneho hľadiska nebol žiaduci a nebol by ani v súlade s aplikačnou praxou NBS. Z tohto dôvodu nepovažujeme úpravu za goldplating.
K tabuľke zhody 07f_TZ_2009-110_PPK: Pri transponovaní článku 9 veta 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/110/ES zo 16. septembra 2009 sa Komisia domnieva, že dochádza ku goldplatingu typu b) tým, že Slovenská republika stanovila podmienku splatného peňažného vkladu do základného imania inštitúcie elektronických peňazí nad rámec smernice. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy.
Odôvodnenie: Slovenská republika v predkladanom návrhu právneho predpisu v čl. XI § 87 ods. 2 stanovila podmienky nad rámec smernice EÚ 2009/110. Smernica neustanovuje takúto podmienku; dochádza tým ku goldplatingu typu b).
Vyjadrenie predkladateľa:
Navrhovaným znením § 87 ods. 2 dochádza k zníženiu požiadavky na počiatočný kapitál na polovicu súčasného stavu. Smernica síce umožňuje neuplatňovať túto požiadavku, takýto stav by však z prudenciálneho hľadiska nebol žiaduci a nebol by ani v súlade s aplikačnou praxou NBS. Z tohto dôvodu nepovažujeme úpravu za goldplating.
K tabuľke zhody s nariadením (EÚ) 2023/1114: V čl. 148 nariadenia (EÚ) 2023/114 sa ustanovuje transpozičná lehota pre zmeny smerníc 2013/36/EÚ a smernice (EÚ) 2019/1937 na 30. december 2024, pričom slovenská právna úprava ustanovuje transpozičnú lehotu na 30. jún 2024. V uvedenom prípade Komisia upozorňuje, že dochádza ku goldplatingu a to - „skoršia transpozícia“, kedy sa ustanovuje v slovenskom právnom poriadku skoršia transpozícia pred termínom, ktorý ustanovuje smernica. V zmysle uvedeného Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody, pod tabuľkou zhody uviesť „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ a uvedené reflektovať v doložke vybraných vplyvov.
Vyjadrenie predkladateľa:
Návrh zákona v čl. XIII sa navrhuje účinnosť ustanovení, ktoré transponujú čl. 146 nariadenia MiCA (zmena Prílohy I smernice 2013/36/EÚ), v súlade s čl. 149 nariadenia MiCA na 30. decembra 2024, tzn. nedochádza k skoršej transpozícii. Z tohto dôvodu nedochádza ku goldplatingu. Preklep v príslušnej tabuľke zhody bol opravený.
|