Dátum publikácie:17. 5. 2021
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Daň z príjmov; Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo
Právny stav od:1. 1. 2021
Nákup materiálu sa účtuje pri obstaraní na faktúru spôsobom B účtovania zásob priamo na účet 501 – Spotreba materiálu nasledovne: 501 (343)/321. Avšak, ak má účtovná jednotka povinnosť (externého) auditu, musí účtovať spôsobom A, v takomto prípade má voľbu účtovania prostredníctvom použitia kalkulačného účtu 111 – Obstaranie materiálu, t. j. 111 (343)/321 a následne materiál naskladní v obstarávacej cene zápisom 112/111.
Paragraf 43 ods. 8 postupov účtovania totiž definuje, že pri účtovaní spôsobom A sa môžu nákupy materiálu účtovať priamo na účte 112 – Materiál na sklade. Spôsob A účtovania zásob je prehľadnejší, pohyb zásob je viditeľný priamo v hlavnej knihe, no v menších účtovných jednotkách sa viac využíva spôsob B. Pri oboch metódach účtovania by sa však mala viesť analytická evidencia definovaná v § 45 postupov účtovania pre podvojné účtovníctvo. Na obstaranie zásob sa v praxi nahliada inak z pohľadu majiteľa firmy (resp. manažéra) a z pohľadu účtovníka.
Základné uhly pohľadu si znázorníme na nasledovnej schéme v prípade nákupu materiálu:
Účtovný prípad
| Manažérske (riadiace) rozhodnutia pri obstaraní materiálu
|
|
Nákup materiálu
| Cieľ – dosahovanie zisku, zabezpečenie fungovania procesov vo firme
| rozhodnutia
|
Zabezpečiť dostatok materiálu na plynulý chod výroby,
resp. na účel poskytnutia služby
pri zohľadnení termínov, kvality, ceny a pod.
| Koľko?
V akej kvalite?
Kedy?
Ako – t. j. akým spôsobom sa dopraví?
|
Účtovníkov prístup pri účtovaní zásob
|
|
Účtovný zápis
501 (343)/321
alebo 111 (343)/321
| Cieľ – dokladovanie a preukazovanie transakcií v súlade s relevantnými
zákonmi a predpismi
| účtovný postup
|
Bolo vyfakturované to, čo bolo reálne dodané?
Sedí príjemka s dodacím listom?
Určili sa správne vedľajšie náklady súvisiace s obstaraním?
Zhoduje sa cena podľa objednávky, cenníka?
Je vykázaná spotreba materiálu správne?
Uplatnil sa správny daňový pohľad na obstaranie, prípadne úbytok zásob (DPH, daň z príjmov, spotrebné dane)?
Je všetko korektne zaúčtované? Nechýba faktúra alebo iný (preukázateľný) doklad?
| Účtovanie spôsobom A alebo B podľa internej smernice,
tvorba opravných položiek,
preverovanie objednávok,
dodacích listov,
účtovanie došlých faktúr, dobropisov,
fyzická inventúra zásob
|
Účtovník by mal poznať možnosti softvérového programu – aj vo väzbe na skladové hospodárstvo. Systém, akým softvér zaznamenáva skladové transakcie, je vhodné opísať do internej smernice. Cieľom účtovníka je zaznamenať a zdokladovať proces od začiatku do konca, stanoviť systém ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR