DAC 6 v príkladoch

Jednotlivé body smernice DAC 6 vysvetlíme na príkladoch a ponúkneme praktické rady, ako pravidlá správne uplatňovať, a to najmä, ak ide o daňové subjekty vykonávajúce svoju činnosť v medzinárodnom priestore. Dôležitým adresátom týchto noriem sú sprostredkovatelia, ktorým pribudli viaceré oznamovacie povinnosti.

Dátum publikácie:18. 11. 2021
Autor:JUDr. PhDr. Michal Kočiš, PhD. LL.M.
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Právny stav od:1. 7. 2020

Úvod

V tomto príspevku prinášame priblíženie niektorých praktických aspektov v súvislosti so smernicou EÚ zjednodušene nazývanou ako tzv. Smernica DAC 6. Ide o Smernicu Rady (EÚ) 2018/822 z 25. mája 2018, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ, pokiaľ ide o povinnú automatickú výmenu informácií v oblasti daní v súvislosti s cezhraničnými opatreniami podliehajúcimi oznamovaniu.

Táto smernica bola transponovaná prostredníctvom zákona č. 305/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej ako „zákon“ alebo „zákon o medzinárodnej spolupráci“). Ide o ďalšiu z balíka smerníc týkajúcich sa administratívnej spolupráce (t. j. Directives on Administrative Cooperation – teda „DAC“, reps. „DACs“). Najnovšie zmeny sa však týkajú priamych oznamovacích povinností fyzických osôb, právnických osôb a tzv. subjektov a keďže táto právna úprava je veľmi rozsiahla, členitá a vo svojich dôsledkoch pre daňové subjekty a ostatné povinné osoby aj značne prísna, ponúkame na tomto mieste ich štruktúrovaný rozbor. Okrem základného popisu pravidiel upozorňujeme aj na vybrané osobitosti a problematické časti právnej úpravy, ktoré sumarizujeme v ponúkaných príkladoch.

Na účely tohto príspevku vychádzame z jednotlivých uvedených normatívnych právnych aktov, ako aj z ich prípravných materiálov vyjadrených v podobe dôvodových správ. Nad rámec toho dopĺňame niektoré súvislosti z „nedaňových“ právnych predpisov a poukazujeme na niektoré problematické otázky vynárajúce sa pri uplatňovaní nových oznamovacích povinností. To všetko približujeme na vybraných praktických problémoch, s ktorými sa daňové subjekty môžu stretnúť pri uplatňovaní týchto pravidiel.

Vybrané praktické otázky

Právna úprava oznamovacích povinností je v zákone o medzinárodnej spolupráci veľmi obsiahla a komplexná. Vyžaduje preto značné úsilie tieto pravidlá správne uplatňovať, a to najmä, ak ide o daňové subjekty vykonávajúce svoju činnosť v medzinárodnom priestore. S cieľom poukázať na niektoré špecifiká týchto pravidiel popisujeme nižšie na praktických situáciách základné súvislosti tejto pomerne prísnej právnej úpravy a z toho vyplývajúce povinnosti pre dotknuté daňové subjekty, resp. pre osoby, ktoré môžeme označiť ako tzv. sprostredkovateľov. Dôležitým adresátom týchto pravidiel sú práve aj sprostredkovatelia, ktorým právna úprava prináša viaceré nové povinnosti.

Prehľad príkladov:

Príklad č. 1: Cezhraničné verzus tuzemské opatrenie

Príklad č. 2: Test hlavného účelu

Príklad č. 3: Rozsah oznamovacích povinností

Príklad č. 4: Kto môže byť používateľom a kto sprostredkovateľom?

Príklad č. 5: Rozhodné obdobie pre podanie oznámenia

Príklad č. 6: Podáva sa nulové oznámenie?

Príklad č. 7: Ak poskytujem poradenstvo, som automaticky sprostredkovateľom?

Príklad č. 8: Kedy sprostredkovateľ podáva vyhlásenie?

Príklad č. 9: Aké sankcie hrozia?

Príklad č. 10: Ťažko oceniteľný nehmotný majetok

Príklad č. 11: Ťažko oceniteľný nehmotný majetok verzus spolupracujúce a nespolupracujúce štáty

Príklad č. 12: Bezpečný prístav

Príklad č. 13: Presun funkcií, rizík a prevod majetku

Záver

Príklad č. 1: Cezhraničné verzus tuzemské opatrenie

Spoločnosť A so sídlom v SR uskutočňuje transakcie so svojimi závislými osobami B, C a D. Spoločnosť B má sídlo v SR, spoločnosť C má sídlo v SR (avšak súčasne má dvojitú daňovú rezidenciu) a spoločnosť D má sídlo v zahraničí. Ktorý z týchto vzťahov je potrebné bližšie skúmať pri posudzovaní oznamovacích povinností podľa zákona o medzinárodnej spolupráci? Ak sa konkrétna transakcia neoznamuje, znamená to, že daňové riziká s ňou spojené sú z pohľadu daňového subjektu nízke, prípadne žiadne?

Základným pravidlom pre posúdenie rozsahu opatrení pokrytých novými pravidlami je zameranie na: 1.) cezhraničné transakcie, ktoré 2.) spĺňajú aspoň jeden charakteristický znak upravený v zákone. Ako však vyplýva z nižšie uvedeného vysvetlenia, samotný pojem cezhraničnosti nie je samodefinujúci a zahŕňa aj situácie, ktoré by sme podľa bežného významu tohto pojmu do tejto kategórie nemuseli zaradiť. Inými slovami, pojem „cezhraničné opatrenie“ má svoj zákonom presne vymedzený obsah, a preto vyhodnotenie konkrétneho opatrenia vyžaduje jeho konfrontáciu so zákonom upravenými znakmi.

Podmienka cezhraničného opatrenia je podľa zákona splnená (okrem iného aj) v prípade, ak aspoň jedna fyzická osoba alebo subjekt, ktoré sú zapojené do cezhraničného opatrenia, nie je rezidentom na daňové účely v tom istom štáte ako ďalšie fyzické osoby alebo subjekty zapojené do cezhraničného opatrenia. Z vyššie uvedeného príkladu je možné usudzovať, že daňová rezidencia spoločnosti D sa líši od daňovej rezidencie ostatných zúčastnených osôb. Podmienka cezhraničnej transakcie je preto v tomto prípade splnená. Okrem vyššie uvedeného je podmienka cezhraničnosti splnená napr. aj pri spoločnostiach so sídlom v jednom štáte, a to ak niektorá z nich má dvojitú daňovú rezidenciu (t. j. že súčasne je rezidentom aj iného štátu), čo je prípad spoločnosti C. Aj v tomto prípade (napriek sídlu v SR, t. j. v rovnakom štáte, ako je sídlo spoločnosti A) je preto splnená podmienka cezhraničného opatrenia.

Nad rámec toho uvádzame, že podmienka cezhraničného opatrenia môže byť splnená aj v tých prípadoch, ak sa vykonáva činnosť v zahraničí prostredníctvom stálej prevádzkarne a táto stála prevádzkareň je súčasťou posudzovaného opatrenia. Rovnako je podmienka cezhraničnosti splnená aj pri výkone činnosti v štáte, v ktorom takáto osoba alebo tzv. subjekt nemá daňovú rezidenciu alebo ak posudzované opatrenie vytvára možnosti na obchádzanie automatickej výmeny informácií o finančných účtoch alebo pri identifikácii skutočného vlastníctva príjmu. Tieto dodatočné kritériá však v posudzovanom príklade nebolo potrebné použiť. Z toho preto tiež vyplýva, že vzťah medzi spoločnosťou A a spoločnosťou B nebude predmetom oznamovacej povinnosti, pretože nie je splnená podmienka cezhraničného opatrenia.

Aby sa však uplatnili oznamovacie povinnosti, je potrebné tiež osobitne vyhodnotiť, či niektorý zo znakov tejto transakcie napĺňa charakteristické znaky podľa zákona. Upozorňujeme v tejto súvislosti, že pri niektorých charakteristických znakoch (nie však pri všetkých) sa vyžaduje súčasne aj splnenie tzv. testu hlavného účelu. To znamená, že samotný cezhraničný rozmer transakcie ešte automaticky nezakladá oznamovaciu povinnosť. ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: JUDr. PhDr. Michal Kočiš, PhD. LL.M.

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 442/2012 Z. z. Zákon o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní
  • 305/2019 Z. z. Novela zákona o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.