Úvod
V tomto príspevku prinášame priblíženie niektorých praktických aspektov v súvislosti so smernicou EÚ zjednodušene nazývanou ako tzv. Smernica DAC 6. Ide o Smernicu Rady (EÚ) 2018/822 z 25. mája 2018, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ, pokiaľ ide o povinnú automatickú výmenu informácií v oblasti daní v súvislosti s cezhraničnými opatreniami podliehajúcimi oznamovaniu.
Táto smernica bola transponovaná prostredníctvom zákona č. 305/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej ako „zákon“ alebo „zákon o medzinárodnej spolupráci“). Ide o ďalšiu z balíka smerníc týkajúcich sa administratívnej spolupráce (t. j. Directives on Administrative Cooperation – teda „DAC“, reps. „DACs“). Najnovšie zmeny sa však týkajú priamych oznamovacích povinností fyzických osôb, právnických osôb a tzv. subjektov a keďže táto právna úprava je veľmi rozsiahla, členitá a vo svojich dôsledkoch pre daňové subjekty a ostatné povinné osoby aj značne prísna, ponúkame na tomto mieste ich štruktúrovaný rozbor. Okrem základného popisu pravidiel upozorňujeme aj na vybrané osobitosti a problematické časti právnej úpravy, ktoré sumarizujeme v ponúkaných príkladoch.
Na účely tohto príspevku vychádzame z jednotlivých uvedených normatívnych právnych aktov, ako aj z ich prípravných materiálov vyjadrených v podobe dôvodových správ. Nad rámec toho dopĺňame niektoré súvislosti z „nedaňových“ právnych predpisov a poukazujeme na niektoré problematické otázky vynárajúce sa pri uplatňovaní nových oznamovacích povinností. To všetko približujeme na vybraných praktických problémoch, s ktorými sa daňové subjekty môžu stretnúť pri uplatňovaní týchto pravidiel.
Vybrané praktické otázky
Právna úprava oznamovacích povinností je v zákone o medzinárodnej spolupráci veľmi obsiahla a komplexná. Vyžaduje preto značné úsilie tieto pravidlá správne uplatňovať, a to najmä, ak ide o daňové subjekty vykonávajúce svoju činnosť v medzinárodnom priestore. S cieľom poukázať na niektoré špecifiká týchto pravidiel popisujeme nižšie na praktických situáciách základné súvislosti tejto pomerne prísnej právnej úpravy a z toho vyplývajúce povinnosti pre dotknuté daňové subjekty, resp. pre osoby, ktoré môžeme označiť ako tzv. sprostredkovateľov. Dôležitým adresátom týchto pravidiel sú práve aj sprostredkovatelia, ktorým právna úprava prináša viaceré nové povinnosti.
Prehľad príkladov:
Príklad č. 1: Cezhraničné verzus tuzemské opatrenie
Príklad č. 2: Test hlavného účelu
Príklad č. 3: Rozsah oznamovacích povinností
Príklad č. 4: Kto môže byť používateľom a kto sprostredkovateľom?
Príklad č. 5: Rozhodné obdobie pre podanie oznámenia
Príklad č. 6: Podáva sa nulové oznámenie?
Príklad č. 7: Ak poskytujem poradenstvo, som automaticky sprostredkovateľom?
Príklad č. 8: Kedy sprostredkovateľ podáva vyhlásenie?
Príklad č. 9: Aké sankcie hrozia?
Príklad č. 10: Ťažko oceniteľný nehmotný majetok
Príklad č. 11: Ťažko oceniteľný nehmotný majetok verzus spolupracujúce a nespolupracujúce štáty
Príklad č. 12: Bezpečný prístav
Príklad č. 13: Presun funkcií, rizík a prevod majetku
Záver
Príklad č. 1: Cezhraničné verzus tuzemské opatrenie
Spoločnosť A so sídlom v SR uskutočňuje transakcie so svojimi závislými osobami B, C a D. Spoločnosť B má sídlo v SR, spoločnosť C má sídlo v SR (avšak súčasne má dvojitú daňovú rezidenciu) a spoločnosť D má sídlo v zahraničí. Ktorý z týchto vzťahov je potrebné bližšie skúmať pri posudzovaní oznamovacích povinností podľa zákona o medzinárodnej spolupráci? Ak sa konkrétna transakcia neoznamuje, znamená to, že daňové riziká s ňou spojené sú z pohľadu daňového subjektu nízke, prípadne žiadne?
Základným pravidlom pre posúdenie rozsahu opatrení pokrytých novými pravidlami je zameranie na: 1.) cezhraničné transakcie, ktoré 2.) spĺňajú aspoň jeden charakteristický znak upravený v zákone. Ako však vyplýva z nižšie uvedeného vysvetlenia, samotný pojem cezhraničnosti nie je samodefinujúci a zahŕňa aj situácie, ktoré by sme podľa bežného významu tohto pojmu do tejto kategórie nemuseli zaradiť. Inými slovami, pojem „cezhraničné opatrenie“ má svoj zákonom presne vymedzený obsah, a preto vyhodnotenie konkrétneho opatrenia vyžaduje jeho konfrontáciu so zákonom upravenými znakmi.
Podmienka cezhraničného opatrenia je podľa zákona splnená (okrem iného aj) v prípade, ak aspoň jedna fyzická osoba alebo subjekt, ktoré sú zapojené do cezhraničného opatrenia, nie je rezidentom na daňové účely v tom istom štáte ako ďalšie fyzické osoby alebo subjekty zapojené do cezhraničného opatrenia. Z vyššie uvedeného príkladu je možné usudzovať, že daňová rezidencia spoločnosti D sa líši od daňovej rezidencie ostatných zúčastnených osôb. Podmienka cezhraničnej transakcie je preto v tomto prípade splnená. Okrem vyššie uvedeného je podmienka cezhraničnosti splnená napr. aj pri spoločnostiach so sídlom v jednom štáte, a to ak niektorá z nich má dvojitú daňovú rezidenciu (t. j. že súčasne je rezidentom aj iného štátu), čo je prípad spoločnosti C. Aj v tomto prípade (napriek sídlu v SR, t. j. v rovnakom štáte, ako je sídlo spoločnosti A) je preto splnená podmienka cezhraničného opatrenia.
Nad rámec toho uvádzame, že podmienka cezhraničného opatrenia môže byť splnená aj v tých prípadoch, ak sa vykonáva činnosť v zahraničí prostredníctvom stálej prevádzkarne a táto stála prevádzkareň je súčasťou posudzovaného opatrenia. Rovnako je podmienka cezhraničnosti splnená aj pri výkone činnosti v štáte, v ktorom takáto osoba alebo tzv. subjekt nemá daňovú rezidenciu alebo ak posudzované opatrenie vytvára možnosti na obchádzanie automatickej výmeny informácií o finančných účtoch alebo pri identifikácii skutočného vlastníctva príjmu. Tieto dodatočné kritériá však v posudzovanom príklade nebolo potrebné použiť. Z toho preto tiež vyplýva, že vzťah medzi spoločnosťou A a spoločnosťou B nebude predmetom oznamovacej povinnosti, pretože nie je splnená podmienka cezhraničného opatrenia.
Aby sa však uplatnili oznamovacie povinnosti, je potrebné tiež osobitne vyhodnotiť, či niektorý zo znakov tejto transakcie napĺňa charakteristické znaky podľa zákona. Upozorňujeme v tejto súvislosti, že pri niektorých charakteristických znakoch (nie však pri všetkých) sa vyžaduje súčasne aj splnenie tzv. testu hlavného účelu. To znamená, že samotný cezhraničný rozmer transakcie ešte automaticky nezakladá oznamovaciu povinnosť. ...
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 442/2012 Z. z. Zákon o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní
- 305/2019 Z. z. Novela zákona o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní