Ak používate auto na podnikanie, prípadne odsúhlasíte zamestnancovi iné auto ako firemné na pracovnú cestu, je nutné riešiť daň z motorových vozidiel a podanie daňového priznania.
Samozrejme, sú i oslobodené vozidlá, resp. tzv. špeciálne autá, ktoré nie sú predmetom dane. Podmienky určujú príslušné ustanovenia zákona č. 361/2014 Z. z.
Daň z motorových vozidiel je v súlade s § 19 ods. 3 písm. j) zákona č. 595/2003 Z. z. daňovým výdavkom účtovnej jednotky, bez ohľadu na to, v akej sústave účtovníctva účtuje – či už v jednoduchom, alebo podvojnom účtovníctve. Tak isto uvedené platí aj pre fyzické osoby, ktoré vedú daňovú evidenciu. Podmienkou je, že platenie dane je oprávnené, t. j. firma je daňovník a vyčíslila daň správne.
Podľa § 9 zákona o dani z motorových vozidiel je zdaňovacím obdobím kalendárny rok, pričom daňové priznanie za rok 2024 sa podáva správcovi dane do 31. 1. 2025 (pokiaľ ide o štandardnú situáciu, t. j. daňová povinnosť nezaniká v priebehu roka, napr. ukončením alebo prerušením podnikania).
Vyplnenie daňového priznania
Finančná správa SR od 8. 1. 2022 zasiela predvyplnené daňové priznania k dani z motorových vozidiel. Ide o formu pomoci pre daňovníka, predvyplnené tlačivo nie je záväzné a má pre dotyčné osoby informatívny charakter.
Údaje sú v ňom uvedené na základe údajov z posledného platného elektronicky podaného daňového priznania za predchádzajúce zdaňovacie obdobie.
Toto predvyplnené daňové priznanie je nutné skontrolovať a doplniť, ak ho chce daňovník využiť. Informácia o jeho zaslaní sa nachádza v osobnej internetovej zóne na portáli Finančnej správy v schránke správ, pričom formát XML je dostupný v časti „História komunikácie – Prijaté dokumenty“.
V detaile zásielky sa potom táto príloha zobrazí. Podnikateľ si uloží prílohu (XML súbor) do svojho počítača a následne postupuje štandardným spôsobom – v osobnej internetovej zóne v katalógu formulárov vyberie tlačivo daňového priznania, súbor XML načíta, údaje skontroluje, prípadne ich upraví, doplní, výsledok podpíše a elektronicky odošle.
Príklad č.1: Účtovanie dane z motorových vozidiel v podvojnom účtovníctve
531 – Daň z motorových vozidiel
Nákladový účet, konečný zostatok na strane MD
|
1.
| Predpis, resp. priama úhrada dane z motorových vozidiel
| 531
| 345, 211
|
2.
| Domeranie dane z motorových vozidiel za predchádzajúce roky
| 538
| 345
|
3.
| Platenie preddavkov z bankového účtu
| 345
| 221
|
4.
| Prevod konečného zostatku účtu pri uzatváraní účtovných kníh na účet 710 – Účet ziskov a strát
| 710
| 531
|
Účtovanie dane z motorových vozidiel v jednoduchom účtovníctve:
Daň z motorových vozidiel (zaplatená) je daňovo uznaným výdavkom, preto v peňažnom denníku sa účtuje celkom ako „Výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov“ v druhovom členení v stĺpci „ostatné výdavky“ (zohľadní sa § 4 ods. 9 postupov účtovania v JÚ). Malo by sa účtovať o predmetnom záväzku aj v knihe záväzkov.
Upozornenie!
Podnikatelia nesmú zabudnúť na dôležitý fakt – v priznaní treba uviesť všetky vozidlá, ktoré boli na podnikanie využívané. To znamená, že nezáleží, či má podnikateľ dané auto zaradené v obchodnom majetku, podstatné je, že ho používal na podnikateľské účely.
Obsah:
1. Daňovník dane z motorových vozidiel
2. Vymedzenie jednotlivých kategórií vozidiel
3. Predmet dane vozidiel L,M,N a O
3.1 Podmienka evidencie vozidla v SR
3.2 Podmienka používania auta na podnikanie a inú samostatnú zárobkovú činnosť
3.3 Negatívne vymedzenie predmetu dane – vozidlá typu M, H, S a špeciálne vozidlá
4. Oslobodenie od dane
5. Základ dane, sadzba dane
5.1 Ročná sadzba dane podľa § 6 ZDMV
5.2 Zníženie a zvýšenie sadzby dane podľa § 7 ZDMV
6. Vznik daňovej povinnosti, zánik daňovej povinnosti a oznamovacia povinnosť
6.1 Vznik daňovej povinnosti
6.2 Zánik daňovej povinnosti
6.3 Oznámenie o zániku daňovej povinnosti podľa § 8 ods. 7 ZDMV
7. Preddavky a platba dane
7.1 Miestna príslušnosť
7.2 Predpokladaná daň
8. Predpokladané zmeny od roku 2025
Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel za rok 2024 – príklad s vyplneným tlačivom
1. Daňovník dane z motorových vozidiel
Daňovníkom je podľa § 3 ZDMV vždy fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá používa vozidlo na podnikanie, pričom:
- je v doklade zapísaná ako držiteľ vozidla alebo
- má v doklade ako držiteľa vozidla zapísanú svoju organizačnú zložku, alebo
- používa vozidlo, v ktorého doklade je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá zomrela, zanikla alebo bola zrušená, alebo
- používa vozidlo, v ktorého doklade je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá nepoužíva vozidlo na podnikanie, prípadne
- je zamestnávateľ, ak vypláca zamestnancovi cestovné náhrady za použitie vozidla.
Podmienkou však je, že toto vozidlo sa nepoužíva na podnikanie v inej firme, prípadne na živnosť alebo samostatne zárobkovú činnosť už v postavení fyzickej osoby. Do riadka č. 10 daňového priznania sa uvedie, pod aké písmeno v § 3 príslušný daňovník spadá.
Príklad č. 2: Prenájom auta podnikateľom
Podnikateľ v postavení fyzickej osoby prenajal svoje vozidlo, ktorého je držiteľom, na základe zmluvy o prenájme inému podnikateľovi. Daňovníkom dane z motorových vozidiel je podľa § 3 písm. a) ZDMV prenajímateľ (podnikateľ), ktorý je v doklade vozidla zapísaný ako držiteľ (prenajímateľ vykonáva podnikateľskú činnosť prostredníctvom prenájmu).
Ak by bol prenajímateľ občan, čiže nepodnikateľ, potom povinnosť platiť daň by bola prenesená na nájomcu, ktorý používa auto na podnikanie.
Daňovníkom by bol nájomca a do daňového priznania na riadok č. 10 by uviedol, že je kategorizovaný pod § 3 písm. d) ZDMV.
Príklad č. 3: Vozidlá organizačných zložiek zriaďovateľa zo Žiliny
Právnická osoba Product, s.r.o. má sídlo v Žiline, pričom si zriadila tri organizačné zložky. Sú zapísané v obchodnom registri so sídlom v Martine, v Košiciach a v Bratislave. Každá z organizačných zložiek používa vozidlá na podnikanie, ktorých držiteľmi sú tieto organizačné zložky. Daňovníkom dane z motorových vozidiel v tomto prípade je podľa § 3 písm. b) ZDMV právnická osoba so sídlom v Žiline, ktorej tieto organizačné zložky patria. Uvedené platí aj v prípade, ak by bola firma Product, s.r.o. etablovaná v zahraničí (napr. v ČR).
Príklad č. 4: Držiteľ auta v postavení občana
Dcéra používa na podnikanie osobný automobil, ktorého držiteľom je jej otec, ktorý nie je podnikateľom. Daňovníkom dane z motorových vozidiel je dcéra – živnostníčka ako užívateľ, ktorý používa vozidlo na podnikanie, hoci nie je v dokladoch zapísaná ako držiteľ. Do daňového priznania na riadku č. 10 uvedie, že ide o daňovníka podľa § 3 písm. d) ZDMV.
Príklad č. 5: Použitie auta na pracovnú cestu, avšak daň neplatí zamestnávateľ
Zamestnávateľ vypláca zamestnancovi cestovné náhrady za použitie iného vozidla ako zamestnávateľa. Umožňuje to § 7 zákona o cestovných náhradách. Držiteľom predmetného vozidla je zamestnanec, ktorý používa vozidlo aj na svoje podnikanie. Okrem zamestnaneckého pomeru má totiž zriadenú aj živnosť. Príjmy deklaruje v daňovom priznaní typ B.
Vozidlo je predmetom dane, avšak špecifické v tomto prípade je, že daňovníkom nie je zamestnávateľ, ale držiteľ (fyzická osoba, ktorá ho používa aj na svoju živnosť). V tomto prípade, aj keď zamestnávateľ vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za použitie vozidla, nie je považovaný za daňovníka na účely zákona o dani z motorových vozidiel, vzhľadom na skutočnosť, že predmetné vozidlo sa používa na podnikanie zamestnancom – držiteľom vozidla. Tieto situácie však nie sú až také časté.
Ak by išlo o súkromné auto na pracovnej ceste, ktoré sa nepoužíva u zamestnanca na podnikanie, vtedy platí štandardná situácia – daňovníkom by bol zamestnávateľ, nie zamestnanec. Do daňového priznania by zamestnávateľ uviedol, že je daňovníkom podľa § 3 písm. e) ZDMV. Súkromné auto zamestnanca pritom môže byť vedené aj na inú osobu, ako je dotyčná fyzická osoba.
Nie je vtedy podstatné, kto je držiteľom. Zákon o cestovných náhradách to nerieši.
Upozornenie: Daňovník v prípade lízingu!
Povinnosť platiť daň z motorových vozidiel záleží aj od skutočnosti, aký typ lízingu podnikateľ využíva. Daňovníkom je osoba zapísaná ako držiteľ v technickom preukaze vozidla. Ak ide o operatívny lízing, zvyčajne podnikateľ povinnosť platiť daň nemá. Pri operatívnom prenájme je často zapísaná v technickom preukaze lízingová spoločnosť ako vlastník a aj držiteľ vozidla, a teda platí daň za predmetné vozidlo.
V prípade finančného prenájmu (právo kúpy prenajatej veci) je to štandardne klient lízingovej spoločnosti, ktorý platí daň. Pri tomto zmluvnom type sú zvyčajne podnikatelia zapísaní ako držiteľ vozidla.
2. Vymedzenie jednotlivých kategórií vozidiel
V predmete úpravy zákona o dani z motorových vozidiel sú vymedzené druhy vozidiel, ktoré podliehajú zdaneniu, a teda sú predmetom tejto právnej normy. Konkrétne ide o motorové vozidlá kategórie L, M a N a prípojné vozidlá kategórie O.
Hoci najčastejšie riešia podnikatelia v praxi automobily na prepravu osôb – typ M alebo motorové vozidlá na prepravu nákladu – typ N, v nasledujúcich riadkoch si vymenujeme aj iné druhy vozidiel a ich členenie z pohľadu osobitných predpisov.
Vozidlá sa členia na tieto základné kategórie:
- kategória L – dvojkolesové motorové vozidlá, trojkolesové motorové vozidlá a štvorkolky,
- kategória M – motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami navrhnuté a konštruované najmä na prepravu osôb a ich batožiny,
- kategória N – motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami navrhnuté a konštruované najmä na prepravu nákladu,
- kategória O – prípojné vozidlá,
- kategória T – kolesové traktory,
- kategória C – pásové traktory,
- kategória R – prípojné vozidlá za traktor,
- kategória S – ťahané vymeniteľné zariadenia za traktor,
- kategória P – pracovné stroje,
- kategória LS – snežné skútre,
- kategória V – ostatné vozidlá, ktoré sa nedajú zaradiť do predchádzajúcich kategórií, napríklad záprahové vozidlá, bicykle či už nemotorové vozidlá, alebo s motorčekom, kolobežky s pomocným motorčekom, motorové vozidlá určené na prepravu nákladu ovládané peši idúcou osobou a iné.
Kategória L – dvojkolesové, trojkolesové motorové vozidlá a štvorkolky
- vozidlá kategórie L1e (ľahké dvojkolesové motorové vozidlo)
- vozidlá kategórie L2e (trojkolesový moped)
- vozidlá kategórie L3e (dvojkolesový motocykel)
- vozidlá kategórie L4e (dvojkolesový motocykel s postranným vozíkom)
- vozidlá kategórie L5e (motorová trojkolka)
- vozidlá kategórie L6e (ľahké štvorkolky)
- vozidlá kategórie L7e (ťažké štvorkolky)
Kategória M: Motorové vozidlá projektované a konštruované najmä na prepravu osôb a ich batožiny.
- Kategória M1:Vozidlá kategórie M s najviac s ôsmimi miestami na sedenie okrem miesta na sedenie vodiča. Vozidlá zaradené do kategórie M1nemajú priestor pre stojacich cestujúcich a počet miest na sedenie môže byť obmedzený na jedno, t. j. miesto na sedenie vodiča.
- Kategória M2: Vozidlá kategórie M s viac ako ôsmimi miestami na sedenie okrem miesta na sedenie a s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 5 000 kg.
- Vozidlá kategórie M2 môžu mať okrem miest na sedenie priestor pre stojacich cestujúcich.
- Kategória M3: Vozidlá kategórie M s viac ako ôsmimi miestami na sedenie okrem miesta na sedenie vodiča a s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 5 000 kg. Vozidlá kategórie M3 môžu mať priestor pre stojacich cestujúcich.
Kategória N: Motorové vozidlá projektované a konštruované na prepravu nákladu.
Kritériá na zaradenie vozidiel do kategórie N sú ustanovené v bode 3 časti A prílohy II smernice.
- Kategória N1: Vozidlá kategórie N s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg.
- Kategória N2: Vozidlá kategórie N s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg, ale neprevyšujúcou 12 000 ...