Novely zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“) schválené v priebehu roka 2019 boli zamerané predovšetkým na:
- zníženie administratívnej záťaže daňového subjektu pri správe daní – napr. zrušenie oznamovacej povinnosti bankových účtov a nahlasovania zmien údajov, úprava pri úradných prekladoch dokumentov pri správe daní, registrácia z úradnej moci, skrátenie lehoty pri odklade platenia dane, úprava/zníženie výšky uloženej pokuty za vybrané správne delikty,
- zefektívnenie výberu daní – napr. úprava vrátenia daňových preplatkov, vzory tlačív DP zverejnením na webovom sídle MF, elektronická komunikácia pri správe miestnych daní, nový inštitút výkonu daňovej exekúcie –zadržanie vodičského preukazu daňového dlžníka,
- legislatívne úpravy ustanovení daňového poriadku – napr. rozšírenie inštitútu nulitného rozhodnutia, spresnenie lehoty na vydanie rozhodnutia, starosta obce v postavení zamestnanca správcu dane pri miestnych daniach, úkony orgánu policajného zboru pri správe daní, ako je vydávanie súhrnného protokolu, nazeranie do spisov, vykonávanie daňovej kontroly, úkony v súvislosti s konkurzom, reštrukturalizáciou a oddlžením, elektronické doručovanie, zmena náležitostí protokolu z daňovej kontroly, zverejňovanie zoznamu daňových subjektov na daň z príjmov s ich DIČ, zrušenie nahlasovania údajov o daňových nedoplatkoch nadväzne na zákon proti byrokracii, úprava vzniku záložného práva, úprava dočasnej nevymožiteľnosti daňového nedoplatku, zánik daňového nedoplatku, úprava časti daňového exekučného konania,
- zníženie administratívnej byrokracie – zrušenie predkladania dokumentov, ktoré daňovník predložil inému orgánu verejnej moci alebo si ich môže zabezpečiť orgán verejnej moci sám z prístupu do registra orgánov verejnej moci vrátane správcu dane.
POZNÁMKA:
Legislatívna úprava noviel daňového poriadku vyplynula z noviel iných zákonov.
Ide o nasledovné novely zákonov:
- z nového zákona č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe (zmena názvu niektorých pojmov na účely správy daní musia byť v súlade s pojmami zákona o finančnej správe),
- z novely zákona č. 177/2018 Z. z. o byrokracii (sprístupnenie stavu osobného účtu daňového subjektu orgánom verejnej moci na účely podľa osobitných predpisov, napr. zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách) zverejnenej v zákone č. 221/2019 Z. z.,
- z novely zákona č. 513/1991 Z. z. Obchodný zákonník v z. n. p. (vypustenie predkladania súhlasu správcu dane na účely výmazu spoločností z obchodného registra) zverejnenej v zákone č. 390/2019 Z. z.
- z novely zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní vypracovanej v spolupráci MF SR a FR SR zverejnenej v zákone č. 369/2019 Z. z. so zameraním predovšetkým na zníženie administratívnej záťaže, zefektívnenie výberu daní, ako je uvedené vyššie.
Uvedenými novelami daňového poriadku boli vykonané legislatívne úpravy ustanovení väčšieho a menšieho rozsahu formou doplnenia znenia, vypustenia znenia a aj zavedenie nových ustanovení a nových odsekov príslušných ustanovení.
2. Otázky a odpovede k vybraným ustanoveniam daňového poriadku
Článok je zameraný na vybrané ustanovenia noviel daňového poriadku, ktoré boli uvedenými novelami daňového poriadku legislatívne upravené.
K § 4 daňového poriadku – správca dane a osoby zúčastnené pri správe daní
Ust. § 4 daňového poriadku určuje, kto je správcom dane a ktoré osoby sú osobami zúčastnenými na správe daní.
Otázka:
Sme malá obec na severe Slovenska. Obec okrem starostu zamestnáva na dohodu o vykonaní práce jedného zamestnanca, ktorý vykonáva práce na úrade podľa pokynu starostu. Musí práce týkajúce sa správy daní vykonávať len starosta vzhľadom na to, že od 1. 1. 2020 má starosta postavenie zamestnanca správcu dane?
Odpoveď:
Áno, starosta obce má postavenie zamestnanca správcu dane. Úprava § 4 ods. 2 písm. a) daňového poriadku vyplýva z jej praktickej aplikácie. Týka sa predovšetkým obcí, ktoré nemajú viac zamestnancov len starostu, ktorý doteraz nemal postavenie príslušníka finančnej správy (ďalej len „zamestnanec správcu dane“).
V praxi vznikal problém, kto má za obec vykonávať práce v súvislosti so správou miestnych daní, ako je miestne zisťovanie, daňová kontrola alebo vyrubovacie konanie, zasielanie výziev na zaplatenie vyrubenej dane a poplatkov, ktoré obec spravuje, keď obec nemá zamestnancov, len starostu. Po novele je pri správe daní aj starosta posudzovaný ako osoba zúčastnená na správe daní, t. j. ako zamestnanec správcu dane, ktorý bude vykonávať úkony spojené so správou daní, keďže obec nemá ďalších zamestnancov. Postavenie zamestnanca správcu dane má aj iný starosta, aj keď správu daní nevykonáva, ale môže, ak vznikne v obci situácia, keď správcu daní môže vykonať aj starosta. Pokiaľ má obec zamestnancov, ktorí správu miestnych daní vykonávajú, budú ju vykonávať naďalej aj po 1. 1. 2020. Starosta nemusí vykonávať práce spojené so správou daní, novelou daňového poriadku získal starosta postavenie zamestnanca správu dane.
Ust. § 5 daňového poriadku upravuje používanie štátneho jazyka pri správe daní, ako aj podmienky na tlmočenie do iného ako štátneho jazyka pri správe daní podľa zákona o štátnom jazyku (zákon č. 270/1995 Z. z.).
Otázka:
Sme spoločnosť so zahraničnou účasťou zaoberajúca sa informačnými technológiami, máme obchodné kontrakty okrem domácich spoločností aj so zahraničnými spoločnosťami, s dcérskymi spoločnosťami a aj s materskou spoločnosťou. Prevažnú časť všetkých účtovných dokladov, dohôd, rôznych zmlúv máme v cudzom jazyku, prevažne v nemeckom a anglickom. V prípade daňovej kontroly sme povinní všetky doklady znejúce v inom ako štátnom jazyku preložiť do štátneho jazyka alebo len na požiadanie správcu dane?
Odpoveď:
Do slovenského jazyka sa v rámci správy daní vyžaduje, aby tieto písomnosti boli preložené do štátneho jazyka. Z dôvodu znižovania administratívnej záťaže aj znižovania výdavkov daňového subjektu sa doplnilo do § 5 odsek 2 daňového poriadku znenie, aby správca dane mohol upustiť od požiadavky predložiť úradne overený preklad dokumentov do štátneho jazyka. Pri daňovej kontrole alebo aj pri miestnom zisťovaní správca dane po zvážení môže ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR