POZNÁMKA:
Problematika týkajúca sa spôsobu a postupu nazerania do spisu daňového subjektu je upravená v prvej časti – Základné a všeobecné ustanovenia a v tretej hlave – Úkony zabezpečujúce priebeh a účely správy daní zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“).
Úvod
Nazeranie, resp. nahliadnutie do spisu, ktorý patrí daňovému subjektu, je prejavom práva na informácie zaručeného Ústavou SR každému daňovému subjektu, ako aj zákonom č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Toto právo vychádza aj z toho, že ak má daňový subjekt plniť svoje záväzky, má právo sa presvedčiť, či neboli porušené jeho Ústavou zaručené práva, a aby mohol prípadne sa aj brániť proti porušeniu týchto práv a tieto práva si aj uplatniť. Z tohto dôvodu je potrebné zabezpečiť tiež jeho právo na slobodný prístup k informáciám, ak sa tak rozhodne.
Pri správe daní je toto jeho právo byť informovaný o obsahu spisového materiálu u príslušného správcu dane v rámci správy daní prenesené do inštitútu „nazeranie do spisu“ daňového subjektu. Nie menej dôležitým právom je aj právo na informácie daňového subjektu o evidencii daní prostredníctvom osobného účtu daňového subjektu (§ 56 daňového poriadku); zatiaľ len v obmedzenej forme vzhľadom na to, že ešte nie je spustená obojstranná elektronická komunikácia v plnom rozsahu, ktorá bude spustená v priebehu roka 2020.
Nazeranie do spisu daňového subjektu je inštitútom, ktorý patrí k zásadným prostriedkom zaistenia výkonu práva na informácie pri správe daní; možno to prirovnať aj k poskytovaniu informácií povinných osôb, ktoré takého informácie majú k dispozícii podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Nazeranie do spisu je inštitútom pri správe daní, podľa ktorého je daňový subjekt oprávnený kedykoľvek, ak to daňový subjekt považuje za potrebné, a ak tak sa rozhodne, nahliadnuť do svojho spisu vedeného správcom dane v súvislosti s jeho daňovými povinnosťami. Neumožnenie nazrieť do administratívneho spisu, napr. do odpovede na medzinárodnú výmenu informácií, ak táto odpoveď je dôkazom zistení uvedených v protokole z daňovej kontroly, má za následok vznesenie námietky voči postupu správcu dane a môže viesť k porušeniu procesného práva na nahliadnutie do spisu v zákonom stanovenom rozsahu, s ktorým je, resp. môže byť spojené aj právo na účinnú obhajobu.
Daňový poriadok osobitne neupravuje pojem „spis daňového subjektu“. Vo všeobecnosti sa za spis daňového subjektu (ďalej len „spis“) považujú listiny, dokumenty v súvislosti so správou ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR