V nadväznosti na zákon č. 408/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o DPH, ktorým sa okrem iného s účinnosťou od 1. 1. 2022 rozširuje pôsobnosť inštitútu ručenia za daň, aktualizuje Finančné riaditeľstvo SR metodický pokyn k uplatneniu inštitútu ručenia za daň z pridanej hodnoty. Vydaním tohto metodického pokynu sa končí platnosť pôvodného metodického pokynu k uplatneniu inštitútu ručenia za daň z pridanej hodnoty vydaného v januári 2018. Do nového metodického pokynu sa prevzali všetky časti pôvodného metodického pokynu, ktorých sa zmeny nedotkli.
Obsah:
1. diel Podmienky pre uplatnenie inštitútu ručenia za daň podľa § 69 ods. 14 zákona o DPH
- Uplatnenie inštitútu ručenia za daň
- Domnienky o vedomosti odberateľa
2. diel Postup pri uložení povinnosti ručenia za daň - § 69b zákona o DPH
3. diel Vrátenie dane ručiteľovi
1. diel Podmienky pre uplatnenie inštitútu ručenia za daň podľa § 69 ods. 14 zákona o DPH
Cieľom ustanovení zákona o DPH upravujúcich ručenie za daň je predovšetkým efektívna zákonná podpora v boji proti podvodom na DPH. Slovenskú republiku na uplatňovanie takéhoto inštitútu oprávňuje článok 205 (1) smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, ďalej len „Smernica“.
Problematika ručenia za daň podľa zákona o DPH sa týka len ručenia za daň z pridanej hodnoty, čo znamená, že osoby ručiteľov neručia za nedoplatky na iných daniach. Slovo „daň“ vo všetkých ustanoveniach upravujúcich problematiku ručenia v zákone o DPH je potrebné vykladať v zmysle § 1 tohto zákona, podľa ktorého zákon o DPH upravuje daň z pridanej hodnoty (ďalej len „daň“).
Podľa § 69 ods. 14 zákona o DPH platiteľ dane, ktorému je alebo má byť v tuzemsku dodaný tovar alebo služba, ručí za daň z predchádzajúceho stupňa, t. j. odberateľ ručí za daň svojho dodávateľa, ak dodávateľ daň uvedenú na faktúre nezaplatil alebo sa stal neschopným zaplatiť daň a platiteľ dane (odberateľ) v čase vzniku daňovej povinnosti vedel alebo na základe dostatočných dôvodov vedieť mal alebo vedieť mohol, že daň či už celá alebo jej časť, nebude zaplatená. Zároveň sú v zákone uvedené dôvody, ktoré nasvedčujú tomu, že platiteľ dane (odberateľ) vedieť mal alebo vedieť mohol, že daň nebude zaplatená a to:
- protihodnota za plnenie uvedená na faktúre je bez ekonomického opodstatnenia neprimerane vysoká alebo neprimerane nízka, alebo
- v čase vzniku daňovej povinnosti bol štatutárnym orgánom odberateľa alebo členom štatutárneho orgánu odberateľa alebo jeho spoločníkom - štatutárny orgán dodávateľa alebo člen štatutárneho orgánu dodávateľa alebo spoločník dodávateľa t. j. platiteľa dane, ktorý dodáva tovar alebo službu.
- protihodnota za plnenie alebo jej časť bola zaplatená na iný bankový účet, ako bankový účet zverejnený v zozname bankových účtov oznámených podľa § 6 ods. 1 až 3 alebo § 85kk spôsobom podľa § 6 ods. 5 zákona o DPH. Pričom za deň uskutočnenia platby sa považuje deň, kedy platiteľ zadal poskytovateľovi platobných služieb pokyn vkladu alebo prevodu finančných ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR