Nová osobitná úprava DPH pre malé podniky, ktorú finančná správa implementuje, má zabezpečiť oslobodenie od DPH pre malé podniky nielen v štáte ich sídla, ale aj v ostatných členských štátoch Európskej únie. Cieľom tejto osobitnej úpravy je harmonizácia pravidiel a zníženie administratívneho zaťaženia pre vymedzenú skupinu podnikateľov v rámci EÚ.
S účinnosťou od 1. 1. 2025 sa zavádza možnosť využívania osobitnej úpravy oslobodenia od dane pre malé podniky. V prípade malého podniku ide o kategóriu vzťahujúcu sa na daň z pridanej hodnoty.
Ak má tuzemský podnikateľ status malého podniku, má právo uplatniť osobitnú úpravu vo väzbe k Únii. Zahraničný subjekt v pozícii malého podniku môže uplatniť osobitnú úpravu smerom k tuzemsku.
Obsah:
1. Dôvod zavedenia osobitnej úpravy pre malý podnik
2. Mechanizmus fungovania malého podniku v skratke
3. Definícia ročného obratu v tuzemsku a v Únii
4. Malý podnik tuzemskej osoby
4.1 Povinnosti malého podniku tuzemskej osoby
4.2 Povinnosť ukončiť uplatňovanie osobitnej úpravy
4.3 Uplatňovanie schémy malého podniku tuzemskej osoby a dosah na nárok na odpočítanie dane na vstupe
5. Malý podnik zahraničnej osoby
5.1 Ukončenie uplatňovania osobitnej úpravy pre malý podnik zahraničnej osoby
6. Záver
1. Dôvod zavedenia osobitnej úpravy pre malý podnik
Hlavným cieľom zavedenia tejto harmonizovanej úpravy vyplývajúcej z metodického usmernenia MFSR je zníženie administratívnej záťaže zdaniteľných osôb, ktoré napĺňajú definíciu malého podniku a ich nákladov na dodržiavanie predpisov, ktoré sú nepomerne vyššie ako náklady veľkých podnikov, ktoré majú viac zdrojov na zvládnutie zložitosti systému DPH v Európskej únii (ďalej len „EÚ“).
Predchádzajúca právna úprava v oblasti malých podnikov zakotvená v prvej kapitole hlavy XII smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len „smernica o DPH“) s názvom „Osobitná úprava pre malé podniky“ umožňovala využívať oslobodenie od dane do dosiahnutia stanoveného obratu len malým podnikom usadeným v členskom štáte, v ktorom bolo zdaniteľné plnenie predmetom dane.
Ak zdaniteľná osoba uskutočňovala transakcie v iných členských štátoch, tieto dodania podliehali zdaneniu, čo malo vplyv aj na konkurencieschopnosť podnikov na trhu medzi usadenými a neusadenými zdaniteľnými osobami. Táto predchádzajúca osobitná úprava pre malé podniky sa premietla do zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“) prostredníctvom registračných ustanovení. I keď zákon nepoznal legálnu definíciu malého podniku, malým podnikom bola v zásade tuzemská zdaniteľná osoba, ktorá nemala postavenie platiteľa, pretože nedosiahla zákonom stanovenú výšku obratu 49 790 eur za 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov. Takáto osoba neuplatňovala k cene dodaní tovarov a služieb daň, pokiaľ sa nestala platiteľom podľa § 4 zákona o DPH. Táto úprava sa však týkala len tuzemských zdaniteľných osôb, pričom dodania zahraničných zdaniteľných osôb v zmysle § 5 zákona o DPH podliehali dani už od prvého dodania v tuzemsku.
Legislatívnym základom tejto úpravy je Smernica Rady EÚ 2020/285, Nariadenie Komisie EÚ 2021/2007 a Smernica Rady EÚ 2022/542.
2. Mechanizmus fungovania malého podniku v skratke
V prípade inštitútu malého podniku ide o legislatívnu novinku, účinnosť je nastavená od 1. ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 499,38 € s DPH (406 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR