5. Ostatné zmeny zákona o DPH

Novela č. 218/2014 Z. z. zákona o DPH skrátila lehotu na registráciu zdaniteľnej osoby za platiteľa dane, nahradila základnú sadzbu dane 19 % zo základu dane sadzbou dane 20 % zo základu dane, vypustila sa povinnosť predkladať kontrolný výkaz v rovnaký deň, ako je podané daňové priznanie, ak je daňové priznanie podané skôr ako 25. deň po skončení zdaňovacieho obdobia, ustanovila sa lehota na vrátenie nadmerného odpočtu na základe čiastkového protokolu, zmiernila sa pokuta za neoprávnené skoršie vrátenie nadmerného odpočtu, zmenil sa maximálny limit pre štvrťročné podávanie súhrnného výkazu.

Obsah

Dátum publikácie:27. 8. 2014
Autor:Ing. Zdenka Jablonková
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Správa daní a poplatkov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo
Právny stav od:5. 8. 2014
Právny stav do:31. 12. 2015

Lehota na registráciu zdaniteľnej osoby za platiteľa dane

V ustanovení § 4 ods. 3 zákona o DPH sa lehota na registráciu zdaniteľnej osoby za platiteľa dane skracuje s účinnosťou od 1. januára 2015 z 30 dní na 21 dní. Skrátenie lehoty prispeje k zlepšeniu podnikateľského prostredia.

V nadväznosti na skrátenie lehoty na registráciu zdaniteľnej osoby za platiteľa dane sa prechodným ustanovením v § 85kc zákona o DPH ustanovuje, že lehota platná do 31. decembra 2014 (30 dní) sa uplatní na všetky žiadosti o registráciu podané do 31. decembra 2014.

Skrátenie lehoty na registráciu za platiteľa dane sa však nedotýka prípadov, ak daňový úrad vydá rozhodnutie o povinnosti žiadateľa zložiť zábezpeku na daň (§ 4c zákona o DPH). V tomto prípade ostáva lehota na registráciu nezmenená – 60 dní od doručenia žiadosti o registráciu za platiteľa dane.

Sadzba dane

V ustanovení § 27 ods. 1 zákona o DPH sa s účinnosťou od 1. januára 2015 základná sadzba dane 19 % zo základu dane nahradila sadzbou dane 20 % zo základu dane, čo spolu s doplneným prechodným ustanovením v § 85kc ods. 5 zákona o DPH znamená, že po 1. januári 2015 sa naďalej bude uplatňovať základná sadzba dane 20 % zo základu dane.

Lehota na podanie kontrolného výkazu

Z ustanovenia § 78a ods. 1 zákona o DPH, ktoré upravuje povinnosť platiteľa dane podať kontrolný výkaz, sa vypustila povinnosť predkladať kontrolný výkaz v rovnaký deň, ako je podané daňové priznanie, ak je daňové priznanie podané skôr ako 25. deň po skončení zdaňovacieho obdobia. Od 1. januára 2015 sa podanie kontrolného výkazu nebude viazať na deň podania daňového priznania. Kontrolný výkaz platiteľ dane bude povinný podať najneskôr do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia, rovnako ako daňové priznanie, avšak každé z týchto dvoch podaní môže podať v ktorýkoľvek deň v rámci lehoty na podanie.

Lehota na vrátenie nadmerného odpočtu na základe čiastkového protokolu

Novelou zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. IV zákona č. 218/2014 Z. z.) sa umožňuje, aby už počas daňovej kontroly mohol byť vyhotovený čiastkový protokol, na základe ktorého by bolo možné napr. priznať a vrátiť preverenú časť z vykázaného nadmerného odpočtu v čase, keď daňová kontrola ešte nie je ukončená. Inštitút čiastkového protokolu o kontrole je zavedený v § 47a daňového poriadku. Daňový úrad vráti časť nadmerného odpočtu najmä v takom prípade, ak v priebehu kontroly zistí, že časť nadmerného odpočtu je uplatňovaná oprávnene, avšak ostávajúcu časť nadmerného odpočtu musí ešte preverovať napr. dožiadaním informácií z iného členského štátu EÚ a z tohto dôvodu zatiaľ nie je možné skončiť daňovú kontrolu.

Na doplnenie daňového poriadku o inštitút čiastkového protokolu nadväzujú zmeny v ustanoveniach § 79 ods. 6 a 7 zákona o DPH, ktoré umožňujú vrátenie tzv. časti nadmerného odpočtu dane pred skončením kontroly oprávnenosti uplatneného nadmerného odpočtu, a to do 10 dní od odoslania čiastkového protokolu. Časť nadmerného odpočtu sa vráti na základe čiastkového protokolu o kontrole a po skončení kontroly nadmerného odpočtu sa vráti rozdiel medzi nadmerným odpočtom vo výške zistenej daňovým úradom a časťou nadmerného odpočtu vráteného na základe čiastkového protokolu.

Ustanovenie daňového poriadku týkajúce sa vyhotovenia čiastkového protokolu a súvisiace ustanovenia zákona o DPH nadobúdajú účinnosť 1. júla 2015.

Pokuta za neoprávnené skoršie vrátenie nadmerného odpočtu

V ustanovení § 79 ods. 8 zákona o DPH sa s účinnosťou od 1. januára 2015 zmierňuje neprimeraná tvrdosť uplatňovania striktnej sankcie vo výške 1,3 % z dôvodu skoršieho uplatnenia nároku na vrátenie nadmerného odpočtu podľa § 79 ods. 2 zákona o DPH.

K neprimeranej tvrdosti ustanovenia dochádza najmä v prípade, ak sa po vrátení nadmerného odpočtu v skrátenej lehote zistí, že platiteľ dane má nedoplatok napríklad na zdravotnom poistení, avšak tento nedoplatok je v zanedbateľnej výške. Daňový úrad bude mať možnosť zohľadniť mieru porušenia zákona a v prípadoch hodných osobitného zreteľa uložiť pokutu aj nižšiu ako 1,3 % zo sumy vráteného nadmerného odpočtu.

Obdobie, za ktoré sa podáva súhrnný výkaz

Základným obdobím na podanie súhrnného výkazu je kalendárny mesiac. Avšak pri splnení zákonných podmienok je možné, aby platiteľ dane podával súhrnný výkaz za obdobie kalendárneho štvrťroka. Tieto zákonné podmienky vyžadujú, aby hodnota tovarov dodaných do iných členských štátov EÚ s oslobodením od dane podľa § 43 zákona o DPH nepresiahla v príslušnom kalendárnom štvrťroku a súčasne v predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch hodnotu 100 tis. eur.

Zmenou maximálneho limitu uvedeného v § 80 ods. 2 zákona o DPH zo 100 tis. eur na 50 tis. eur pre použitie výnimky zo stanoveného základného obdobia na podávanie súhrnného výkazu sa ustanovenie § 80 ods. 2 zákona o DPHúčinnosťou od 1. októbra 2014 zosúlaďuje s článkom 263 ods. 1a smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení, podľa ktorého členské štáty EÚ môžu povoliť podávať súhrnný výkaz štvrťročne, pokiaľ celková hodnota bez DPH tovarov dodaných za kalendárny štvrťrok nepresiahne v danom kalendárnom štvrťroku a ani v žiadnom z predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokov sumu 50 tis. eur.

Príklad č. 3:

Platiteľ dane, ktorý má zdaňovacie obdobie kalendárny mesiac, dodáva pravidelne v priebehu celého kalendárneho roka tovar svojim odberateľom do Rakúska s oslobodením od dane podľa § 43 zákona o DPH.

Hodnota týchto dodávok sa pohybuje ročne na úrovni cca 200 tis. €.

Súhrnný výkaz, v ktorom uvádza hodnoty dodávok tovaru a identifikačné čísla DPH rakúskych odberateľov, podáva za obdobie kalendárneho štvrťroka.

K dátumu zmeny ustanovenia § 80 ods. 2 zákona o DPH (1. október 2014) je stav dodávok tovaru do Rakúska za uplynulé štyri kalendárne štvrťroky nasledovný:

III. štvrťrok 201445 tis. €,
II. štvrťrok 201455 tis. €,
I. štvrťrok 201435 tis. €,
IV. štvrťrok 201380 tis. €.

Od 1. októbra 2014 platiteľ dane nespĺňa podmienku, že v jednotlivých predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch dodávky tovaru do iného členského štátu EÚ s oslobodením od dane podľa § 43 zákona o DPH nepresiahli 50 tis. €.

Počnúc kalendárnym mesiacom október 2014 je platiteľ dane povinný podávať súhrnný výkaz za kalendárny mesiac.

Za obdobie pred zmenou ustanovenia § 80 ods. 2 zákona o DPH, teda za III. štvrťrok 2014, podá súhrnný výkaz podľa dovtedy platného znenia citovaného ustanovenia, teda za kalendárny štvrťrok.

 

Príloha:

Vzor daňového priznania pre úpravu jedného kontaktného miesta – vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 815/2012

Daňové priznania k DPH

Časť 1: Všeobecné informácie

Stĺpec A

Stĺpec B

Stĺpec C

Číslo poľa

Úprava mimo Únie

Úprava Únie

Jedinečné referenčné číslo:1)

1

individuálne identifikačné číslo DPH pridelené členským štátom identifikácie v súlade s článkom 362 smernice 2006/112/ES

individuálne identifikačné číslo DPH pridelené členským štátom identifikácie v súlade s článkom 369d smernice 2006/112/ES vrátane kódu krajiny

2

zdaňovacie obdobie týkajúce sa DPH2)

zdaňovacie obdobie týkajúce sa DPH3)

2a

dátum začiatku a konca obdobia4)

dátum začiatku a konca obdobia5)

3

mena

mena

Časť 2: Pre každý členský štát spotreby, v ktorom je splatná DPH6)

2a) Poskytnutia služieb uskutočnené z miesta podnikania
alebo stálej prevádzkarne v členskom štáte identifikácie

4.1

kód krajiny členského štátu spotreby

kód krajiny členského štátu spotreby

5.1

štandardná sadzba DPH v členskom štáte spotreby

štandardná sadzba DPH v členskom štáte spotreby

6.1

znížená sadzba DPH v členskom štáte spotreby

znížená sadzba DPH v členskom štáte spotreby

7.1

suma zdaniteľná štandardnou sadzbou

suma zdaniteľná štandardnou sadzbou

8.1

suma DPH pri štandardnej sadzbe

suma DPH pri štandardnej sadzbe

9.1

suma zdaniteľná zníženou sadzbou

suma zdaniteľná zníženou sadzbou

10.1

suma DPH pri zníženej sadzbe

suma DPH pri zníženej sadzbe

11.1

celková suma splatnej DPH

celková suma splatnej DPH za poskytnutia služieb uskutočnené z miesta podnikania alebo stálej prevádzkarne v členskom štáte identifikácie

2b) Poskytnutia služieb uskutočnené zo stálych prevádzkarní,
ktoré sa nenachádzajú v členskom štáte identifikácie
7)

12.1

 

kód krajiny členského štátu spotreby

13.1

 

štandardná sadzba DPH v členskom štáte spotreby

14.1

 

znížená sadzba DPH v členskom štáte spotreby

15.1

 

individuálne identifikačné číslo DPH alebo ak nie je k dispozícii, daňové registračné číslo pridelené členským štátom stálej prevádzkarne vrátane kódu krajiny

16.1

 

suma zdaniteľná štandardnou sadzbou

17.1

 

suma splatnej DPH pri štandardnej sadzbe

18.1

 

suma zdaniteľná zníženou sadzbou

19.1

 

suma splatnej DPH pri zníženej sadzbe

20.1

 

Celková suma splatnej DPH za poskytnutia služieb zo stálej prevádzkarne, ktorá sa nenachádza v členskom štáte identifikácie

2c) Celkový súčet za miesto podnikania alebo stálu prevádzkareň v členskom štáte identifikácie
a za všetky stále prevádzkarne vo všetkých ostatných členských štátoch

21.1

 

Celková suma splatnej DPH za všetky prevádzkarne (kolónka 11.1 + kolónka 11.2… + kolónka 20.1 + kolónka 20.2…)

1) Jedinečné referenčné číslo, ktoré pridelil členské štát identifikácie, pozostáva z kódu krajiny členského štátu identifikácie/čísla DPH/obdobia – t. j. GB/xxxxxxxxx/Q1.yy + časová pečiatka ku každej verzii. Číslo prideľuje členský štát identifikácie pred postúpením daného priznania iným dotknutým členským štátom.

2) Týka sa kalendárnych štvrťrokov: Q1.yyyy – Q2.yyyy – Q3.yyyy – Q4.yyyy.

3) Týka sa kalendárnych štvrťrokov: Q1.yyyy – Q2.yyyy – Q3.yyyy – Q4.yyyy.

4) Vypĺňa sa iba v prípadoch, keď zdaniteľná osoba podá viac ako jedno daňové priznanie k DPH za ten istý štvrťrok. Uvádzajú sa kalendárne dni: dd.mm.yyyy – dd.mm.yyyy.

5) Vypĺňa sa iba v prípadoch, keď zdaniteľná osoba podá viac ako jedno daňové priznanie k DPH za ten istý štvrťrok. Uvádzajú sa kalendárne dni: dd.mm.yyyy – dd.mm.yyyy.

6) Ak existuje viac ako jeden členský štát spotreby (alebo ak v jednom členskom štáte spotreby došlo k zmene sadzby DPH uprostred štvrťroka), použite kolónku 4.2, 5.2, 6.2 atď.

7) V prípade existencie viac ako jednej prevádzkarne použite kolónku 12.1.2, 13.1.2, 14.1.2 atď.


Poznámka redakcie:
§ 78a ods. 1 zákona o DPH
§ 79 ods. 6 až 8 zákona o DPH
§ 80 ods. 2 zákona o DPH


Autor: Ing. Zdenka Jablonková

Súvisiace odborné články

Súvisiace aktuality

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.