1. Úvod
V oblasti farmaceutického trhu je možné pozorovať členitú štruktúru spoločensko-ekonomických vzťahov, ktoré sa vyznačujú svojou komplexnosťou a podstatne sa odlišujú od vzťahov v iných hospodárskych odvetviach. V oblasti právnej regulácie sú preto tieto vzťahy reflektované v podobe špeciálnych právnych noriem. Z celkového rámca vzťahov existujúcich v rámci farmaceutického trhu sa na tomto mieste zameriavame na daňové aspekty poskytovania peňažných a nepeňažných plnení poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. Ide o problematiku, ktorá bola v poslednom období premietnutá vo viacerých legislatívnych zmenách, čo nesporne prispelo k vytvoreniu komplexného súboru právnych pravidiel vyžadujúcich zvýšenú pozornosť z pohľadu právnej interpretácie a praktického uplatňovania.
Z pohľadu štruktúry právnej úpravy a záujmu štátu na regulácii tejto oblasti spoločensko-ekonomických vzťahov môžeme konštatovať, že zvýšená miera právnej regulácie bola premietnutá predovšetkým v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej ako „ZPD“) a v zákone č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako „zákon o liekoch“). Kým v pomerne veľkom počte prípadov sa rozsah peňažných plnení a nepeňažných plnení podľa zákona o dani z príjmov prelína so zákonom o liekoch, stále je možné identifikovať viaceré oblasti vzťahov držiteľov a poskytovateľov, v ktorých sa tieto dva režimy právnej úpravy vzájomne odlišujú.
Na tomto mieste sa zameriavame na daňové aspekty problematiky poskytovania peňažných a nepeňažných plnení zo strany subjektov farmaceutického trhu pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Vychádzame pritom z aktuálnej právnej úpravy a poukazujeme na viaceré súvislosti uplatňovania osobitného daňového režimu v podobe zrážkovej dane. Vzhľadom na pretrvávajúce ťažkosti s uplatňovaním týchto pravidiel ponúkame v tomto príspevku systematický prehľad platnej a účinnej daňovej právnej úpravy s cieľom popísať spôsob fungovania osobitného režimu zrážkovej dane.
POZNÁMKA
Dávame do pozornosti, že v tejto oblasti je dôležité prihliadať tiež na celkové právne súvislosti problematiky a tomuto pohľadu prispôsobiť aj štruktúru existujúcich a plánovaných ekonomických vzťahov. Izolovaný prístup, ktorý by zohľadňoval výlučne len daňové alebo len administratívne povinnosti subjektov farmaceutického trhu, by mohol mať za následok neúplné právne posúdenie ich spolupráce s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a mohol by vyústiť do porušenia zákonných povinností a následných daňových alebo administratívnych sankcií. S cieľom praktického prínosu preto na vybraných miestach dávame daňové povinnosti do súvisu aj s povinnosťami podľa zákona o liekoch, aby sme tak priblížili vzájomnú previazanosť týchto dvoch právnych režimov.
2. Všeobecné daňové východiská
Peňažné a nepeňažné plnenia poskytnuté držiteľom pre poskytovateľa zdravotnej starostlivosti boli v poslednom období už viackrát predmetom novelizácie ZDP. V dôsledku postupného sprísňovania daňových povinností sa táto téma stala dôležitým predmetom záujmu tak pre držiteľov ako subjekty farmaceutického trhu, ale aj pre samotných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, keďže práve ich príjmy sú predmetom osobitného režimu zrážkovej dane.
Záujem zákonodarcu o peňažné a nepeňažné plnenia poskytované poskytovateľom od držiteľov je možné pozorovať predovšetkým od roku 2011, kedy sa tieto príjmy zahŕňali do základu dane a zdaňovali prostredníctvom podaného daňového priznania k dani z príjmov. S účinnosťou od 1. 1. 2015 sa zmenil spôsob zdaňovania uvedených príjmov a zaviedol sa osobitný režim zrážkovej dane. Takýto spôsob zdanenia sa však uplatňoval len na príjmy plynúce zo zdrojov v Slovenskej republike a príjmy zo zdrojov v zahraničí sa aj naďalej zdaňovali prostredníctvom podaného daňového priznania. Najnovšie zmeny v zákone o dani z príjmov, ktoré nadobudli účinnosť 1. 1. 2016, priniesli ďalšiu modifikáciu doterajších pravidiel. Podľa platnej a účinnej právnej úpravy už osobitnému režimu zrážkovej dane (vo vzťahu poskytovateľov a držiteľov) podliehajú jednak príjmy poskytovateľov zo zdrojov na území Slovenskej republiky, ako aj príjmy poskytovateľov zo zdrojov v zahraničí. Navyše sa upravili peňažné a nepeňažné daňové povinnosti jednotlivých zúčastnených subjektov, pričom vo viacerých ohľadoch priniesla nová právna úprava sprísnenie doterajších povinností držiteľov a poskytovateľov.
POZNÁMKA
V súvislosti s uplatňovaním režimu zrážkovej dane je potrebné dať do pozornosti aj nový metodický pokyn Finančného riaditeľstva SR (ďalej ako „FR SR“ a „Metodický pokyn FR SR“), ktorý prináša výklad jednotlivých právnych noriem vytvárajúcich osobitný režim zrážkovej dane a prostredníctvom praktických príkladov objasňuje výkladový prístup finančnej správy.
Aj keď s viacerými názormi prezentovanými v metodickom pokyne je možné polemizovať, ich poznanie môže byť pri praktickom uplatňovaní zrážkovej dane veľmi nápomocné. V tomto príspevku prinášame okrem popisu zákonných ustanovení aj vymedzenie interpretačného prístupu finančnej správy na vybrané problematické aspekty režimu zrážkovej dane.
3. Osobná pôsobnosť zrážkovej dane
Uplatňovanie osobitného režimu zrážkovej dane je podľa ZDP limitované na špecificky vymedzený okruh príjmov a tiež na špecifický okruh subjektov, ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR