Na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 573 zo dňa 13. decembra 2017, ktorým vláda schválila Plán legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2018, bol predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“) a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o ERP“).
Cieľom návrhu zákona je okrem iného prebrať do zákona o DPH smernicu Rady (EÚ) 2016/1065 z 27. júna 2016, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES, pokiaľ ide o zaobchádzanie s poukazmi.
Zmenami a doplnením zákona o DPH dôjde k zavedeniu harmonizovaných pravidiel pri zaobchádzaní s poukazmi, ktoré možno vymeniť za tovary alebo služby.
Poukazy – podstata a forma
Poukaz na účely uplatňovania pravidiel o DPH predstavuje nástroj, ktorý dáva držiteľovi právo na nákup tovaru alebo služby, prípadne na uplatnenie si zľavy z ceny pri ich nákupe.
Na druhej strane sa vystaviteľ poukazu zaväzuje dodať predmetný tovar alebo službu, na ktoré sa poukaz vzťahuje, prípadne udeliť zľavu z predmetného plnenia.
Poukaz môže mať papierovú alebo elektronickú formu a jeho primárna úloha je propagovanie určitého tovaru alebo služby. Existujú rôzne typy poukazov, niektoré sa vystavujú za protihodnotu, ale tak isto sa môžu vystaviť aj bezplatne a oprávňujú držiteľa na uplatnenie si zľavy z ceny tovaru alebo služby.
V súčasnosti sa do centra pozornosti dostáva hlavne otázka, kedy by sa mali plnenia spojené s poukazom zdaňovať. Pretože v súčasnosti nie sú v smernici o DPH pravidlá, ktoré by upravovali túto oblasť, niektoré členské štáty zdaňujú poukazy pri ich vystavení, zatiaľ čo iné ich zdaňujú až v čase ich použitia na nákup tovaru a služieb. Takáto prax potom často vyúsťuje do neúmyselného nezdanenia alebo dvojitého zdanenia.
Ďalšou problematickou oblasťou je stanovenie hranice, kedy ide o poukaz spojený s nákupom tovaru a služieb a kedy ide o platobný prostriedok použitý na nákup tovaru alebo služieb.
Okrem toho, nezanedbateľnou oblasťou, ktorá potrebuje jednotné pravidlá, je oblasť distribúcie poukazov od ich vystavovateľov až po konečného držiteľa, ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR