Zákon o športe platný od 1. júla 2025

Od júla 2025 sa mení zákon o športe, niektoré body majú účinnosť až 1. januára 2026. Schválená úprava zákona precizuje jednotlivé typy príjmov športovca alebo športového odborníka, ktoré sú považované za príjmy z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ak nepôjde o príjmy podľa § 5 zákona o dani z príjmov.

Dátum publikácie:25. 6. 2025
Autor:Ing. Jana Böszörményi
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov; Kultúra, cestovný ruch, zábava, záujmy, lotéria / Záujmová činnosť
Právny stav od:1. 7. 2025

Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 23. októbra 2024 schválila v druhom čítaní vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o športe).

Zákon nadobúda účinnosť od 1. júla 2025, okrem niektorých bodov, ktoré nadobúdajú účinnosť až od 1. januára 2026.

V Zbierke zákonov vyšla novela pod číslom 104/2025 Z. z.

Obsah:

1. Novela zákona o športe č. 104/2025 Z. z.

2. Sponzorstvo a reklama

3. Sponzor a daň z príjmov

4. Sponzor – podvojné účtovníctvo

5. Sponzor – jednoduché účtovníctvo

6. Sponzorovaný a daň z príjmov

7. Sponzorovaný v podvojnom účtovníctve

8. Sponzorovaný v jednoduchom účtovníctve

9. Súdne rozsudky v prípade sponzorstva vo vzťahu k zákonu o DPH

9.1 Z judikatúry: 13S/8/2018 – Zverejnenie loga na pretekárskych autách

10. Príklady:

Príklad č. 3: Sponzorstvo formou výrobkov

Príklad č. 4: Sponzorský dar z daňového hľadiska

Príklad č. 5: Sponzorské v daňových výdavkoch

Príklad č. 6: Sponzorské mladému športovcovi

Príklad č. 7: Sponzorské pri Slovenskom zväze florbalu

Príklad č. 8: Sponzorské pre obec

Príklad č. 9: Príspevok Slovenskému futbalovému zväzu

Príklad č. 10: Uplatňovanie výdavkov podľa zmluvy o športe – sponzor a sponzorovaný

11. Záver

1. Novela zákona o športe č. 104/2025 Z. z.

Dôvodová správa uvádza, že dôvodom celkového predloženia uvedeného zákona bolo úsilie o vyriešenie problémov, ktoré vyplývajú z praxe v nadväznosti na pravidlá Európskej únie. Uvedené problémy boli avizované od športovej verejnosti, športových organizácií, ako aj priamo od športovcov. Doteraz platný zákon mal byrokratickú záťaž hlavne na subjekty, ktorých postavenie bolo priamo upravované v zákone, čím dochádzalo k oslabeniu športovej činnosti v nadväznosti na oslabenie ich personálnych, finančných a časových zdrojov, ktoré mali organizácie k dispozícii. Aplikačná prax rovnako poukázala na potrebu zmeny inštitútu, ako aj na zavedenie nových inštitútov v súvislosti s Antidopingovou agentúrou Slovenskej republiky, čo vnášalo negatívne javy do športu.

V rámci návrhu a zmien dochádza k zmene, a to k niekoľkým legislatívnym úpravám v športe vo vzťahu k financovaniu športu zo strany štátu, ktorou by sa podporila motivácia súkromného sektora k väčšej podpore športu. V rámci novelizácie dochádza k úprave pojmov, posilňuje sa pracovnoprávny charakter výkonu činnosti športovcov a zlepšuje sa postavenie športových odborníkov. Zároveň dochádza k úprave náležitostí a podmienok zmlúv v športe, športové organizácie dostávajú širší rozsah práv a redukujú sa ich povinnosti, ktoré mali často byrokratický charakter a nemali významný úžitok pre štát a rovnako ani pre šport. Na druhej strane dochádza k skvalitneniu riešenia sporov v športe, čo sa predpokladá vznikom nového orgánu pod záštitou Slovenského olympijského a športového výboru, kde príslušnosť bude dobrovoľná. Tiež návrhom zákona dochádza k zrušeniu vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 396/2018 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam zakázaných látok a zakázaných metód na účely dopingu v športe v znení neskorších predpisov.

Cieľom zákona je taktiež zefektívnenie a zjednodušenie jednotlivých procesných úkonov súvisiacich s výkonom súťažného športu ako podnikania.

Touto úpravou sa dosiahne zníženie administratívnej záťaže na dotknuté subjekty, zjednodušenie vzniku oprávnenia na podnikanie športovca, rozšírenie legislatívnych podmienok pre športového odborníka, uvoľnenie regulácie pri sponzorstve atď.

Návrhom sa plánuje zaviesť tzv. superodpočet, t. j. odpočet daňovej straty u daňovníka, ktorý je fyzickou osobou, pri realizácii podpory športu, pri ktorom dôjde k odpočtu 100 % výdavkov (nákladov) vynaložených na podporu športu v zdaňovacom období. Uvedená úprava vyplýva z programového návrhu vlády SR na roky 2023 až 2027, počas ktorých sa zaviazala zvážiť legislatívne zmeny s cieľom motivácie súkromného sektora k väčšej podpore športu.

Schválená úprava zákona precizuje jednotlivé typy príjmov športovca alebo športového odborníka, ktoré sú považované za príjmy z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ak nepôjde o príjmy podľa § 5 zákona o dani z príjmov. Dochádza k upresneniu § 4 zákona o športe, v ktorom sa upravilo znenie týkajúce sa inštitútov, ktorými profesionálny športovec môže vykonávať šport.

S cieľom predísť rizikám možného opakovania sa trestných činov členské štáty prijímajú opatrenia potrebné na zabezpečenie toho, aby fyzickej osobe, ktorá bola odsúdená za spáchanie niektorých trestných činov, sa mohlo trvale alebo dočasne zabrániť vo vykonávaní profesionálnych aktivít v súvislosti s deťmi. Z toho dôvodu sa zaviedlo v rámci zákona o športe opatrenie, ktorým sa vyžaduje na činnosť športového odborníka bezúhonnosť. Podmienka bezúhonnosti musí byť splnená po celý čas výkonu činnosti športového odborníka.

Za bezúhonného sa považuje ten, kto nebol právoplatne odsúdený za:

  1. zločin,
  2. úmyselný trestný čin proti životu a zdraviu, úmyselný trestný čin proti slobode a ľudskej dôstojnosti, úmyselný trestný čin proti rodine a mládeži, úmyselný trestný čin všeobecne nebezpečný, úmyselný trestný čin proti republike, úmyselný trestný čin proti poriadku vo verejných veciach, úmyselný trestný čin proti iným právam a slobodám,
  3. iný trestný čin, ako je uvedené v predchádzajúcich bodoch, spáchaný so zbraňou, násilím, hrozbou bezprostredného násilia, hrozbou inej ťažkej ujmy alebo s použitím nátlaku alebo
  4. trestný čin podľa predchádzajúcich písmen, trestný čin proti majetku alebo hospodársky trestný čin, ak ide o kontrolóra alebo člena štatutárneho orgánu športovej organizácie.

Bezúhonnosť sa preukazuje zápisom do registra fyzických osôb v športe písomným čestným prehlásením. Ak športový odborník vykonáva činnosť odborníka v športe mládeže, bezúhonnosť sa preukazuje pri zápise do registra fyzických osôb v športe a následne vždy do 31. marca príslušného kalendárneho roka výpisom z registra trestov. Stratu bezúhonnosti je športový odborník povinný bezodkladne oznámiť športovej organizácii, pre ktorú vykonáva činnosť športového odborníka.

Novo doplnené body 14 a 15 nadobúdajú účinnosť 1. januára 2026, čo sa primerane premietne do článku o účinnosti. Navrhovanou úpravou sa s účinnosťou od 1. januára 2026 zabezpečí súlad so zákonom č. 192/2023 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a naplnenie čl. 10 smernice 2011/93/EÚ v boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV, čím dochádza k prijatiu potrebných a nevyhnutných opatrení na zabezpečenie toho, aby sa fyzickej osobe, ktorá bola odsúdená za spáchanie niektorého z trestných činov uvedených v čl. 3 až 7, mohlo dočasne alebo trvale zabrániť vo vykonávaní profesionálnych aktivít zahŕňajúcich priamy a pravidelný kontakt s deťmi. Súčasne sa navrhuje delená účinnosť vo vzťahu k preukazovaniu bezúhonnosti ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 499,38 € s DPH (406 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Jana Böszörmenyi

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace aktuality

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.