Zvýšenie minimálnej mzdy na rok 2018

Výška minimálnej mzdy na rok 2018 sa zmenila. Ešte dňa 11. októbra 2017 schválila vláda návrh Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na zvýšenie sumy minimálnej mzdy na rok 2018 v mesačnom vyjadrení na 480 eur. V hodinovom vyjadrení suma minimálnej mzdy bude činiť 2,759 eura.

Dátum publikácie:4. 3. 2018
Autor:Ing. Viliam Višňovský
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Odmena za prácu, mzda, plat
Právny stav od:1. 1. 2018
Právny stav do:31. 12. 2018

Aj zo skutočnosti, že už „jubilejný“ 10. rok v poradí nebola vôľa na strane žiadneho zo sociálnych partnerov dohodnúť sa na sume, ktorá by bola prijateľná pre obe strany, je zrejmé, že otázka minimálnej mzdy je a zrejme v plnej miere aj ostane politickou agendou vládnucich strán, nehovoriac o tom, že priebeh „rokovaní“ o jej výške bol mierne povedané, neštandardný, rovnako ako faktory, ktoré ho ovplyvňovali.

Úvod

Výška minimálnej mzdy sa definitívne stala sezónnou politickou témou. Zámery koalície, a teda aj vlády, dosiahnuť čo najskôr sumu minimálnej mzdy nad úroveň 500 eur sa dostali aj do tzv. tretieho sociálneho balíčka. Odborné diskusie na tému dosahov razantného zvyšovania minimálnej mzdy absentujú, možno nie je priestor, možno nie sú odborníci.

S cieľom naplniť tento zámer vláda 11. októbra 2017 schválila návrh Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) na zvýšenie sumy minimálnej mzdy na rok 2018 v mesačnom vyjadrení na 480 eur. V hodinovom vyjadrení suma minimálnej mzdy bude činiť 2,759 eura. Nariadenie nebolo uverejnené v Zbierke zákonov Slovenskej republiky najneskôr 1. novembra 2017, ako to prikazuje § 9 ods. 2 zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“), snáď netreba komentovať.

1. Postup rokovaní podľa zákona o minimálnej mzde

Zákon formálne dáva sociálnym zástupcom zamestnávateľov a zástupcom zamestnancov ako sociálnym partnerom dostatočný časový priestor na rokovania. V súlade s postupom upraveným v § 7 zákona majú rokovania sociálnych partnerov prebiehať v dvoch fázach:

  • v prvej fáze na odbornej úrovni výlučne za účasti sociálnych partnerov bez zástupcov vlády, a to najneskôr od 1. apríla do 15. júla,
  • ak nedôjde k dohode o sume minimálnej mzdy v prvej fáze, nasleduje rokovanie na úrovni Hospodárskej a sociálnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „HSR“) už za účasti zástupcov vlády, kedy sociálni partneri rokujú o návrhu na úpravu sumy mesačnej minimálnej mzdy vypracovanom Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, pričom posledným dňom na dospenie k dohode je 31. august.

To znamená, že minimálne do predloženia dohody alebo nedohody o sume po skončení prvej fázy rokovaní, teda do 15. júla, kompetencie pri rozhodovaní o sume minimálnej mzdy sú plne v rukách sociálnych partnerov. Napriek tomu už koncom apríla sa objavil prísľub, že vláda pristúpi k zvyšovaniu minimálnej mzdy tak, aby sa v roku 2018 razantne priblížila k 500 eurám mesačne a v roku 2019 by mala hranicu 500 eur prekročiť. Časť zástupcov zamestnávateľov v roku 2017, zrej­me aj po skúsenostiach z predchádzajúcich rokov, odmietla rokovať so zástupcami zamestnancov o sume minimálnej mzdy. Konfederácia odborových zväzov Slovens­kej republiky prezentovala už 12. apríla 2017 návrh upraviť sumu minimálnej mzdy na 492 eur mesačne a v ďalšej fáze rokovaní neustúpila zo svojho návrhu.

Kritériá pre rozhodovanie o sume minimálnej mzdy

Zákon vymedzuje aj hlavné ukazovatele ako kritériá, ku ktorých vývoju sa pri rokovaní má prihliadať a ustanovuje mechanizmus úpravy sumy minimálnej mzdy na nasledujúci rok záväzný pre ministerstvo. Mechanizmus však ustanovuje iba spodnú hranicu minimálnej mzdy, ktorú je ministerstvo povinné navrhnúť v prípade zlyhania oboch fáz rokovaní sociálnych partnerov.

Vývoj príslušných ukazovateľov za dva predchádzajúce roky, ako aj v roku 2017 je v nasledujúcej tabuľke, v ktorej údaje za roky 2015 a 2016 sú zo stránok Štatistického úradu Slovenskej republiky, očakávaná skutočnosť za rok 2017 je z makroekonomickej prognózy Inštitútu fi­nančnej politiky Ministerstva financií Slovenskej republiky (IFP MF SR), prognóza je z 21. septembra 2017:

Rok

2015

2016

Prognóza 2017

Priemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v eurách

883,00

912,00

948,00

Medziročný prírastok v eurách

+ 25,00

+ 29,00

+ 36,00

Medziročný index v %

102,9

103,3

103,9

Počet pracujúcich v SR v tis. osôb

2 424,0

2 492,1

2 531,5

Medziročná zmena v tis. osôb

+ 61,0

+ 68,1

+ 39,4

Medziročný index v %

102,6

102,8

101,6

Miera nezamestnanosti podľa výberového zisťovania pracovných síl v %

11,5

9,7

8,2

Medziročný pokles miery nezamestnanosti v percentuálnych bodoch

- 1,7

- 1,8

- 1,5

Index spotrebiteľských cien oproti predchádzajúcemu roku v %

99,7

99,5

101,3

Suma životného minima od 1. júla príslušného roku (plnoletá fyzická osoba) v eurách mesačne

198,09

198,09

199,48

Index rastu životného minima

100,0

100,0

100,7

Hrubý domáci produkt v bežných cenách (v mil. eur)

78 685,6

80 958,0

84 599,6

Medziročný index rastu v %

103,6

102,9

104,5

Produktivita práce z HDP (počítané na 1 pracujúcu osobu) v eurách

32 461,1

32 485,9

33 418,8

Index rastu produktivity práce z HDP v %

101,0

100,1

102,9

Poznámka:

Tzv. mechanizmus úpravy sumy minimálnej mzdy, ustanovujúci spodnú hranicu sumy minimálnej mzdy, sa opiera o vývoj priemernej mesačnej nominálnej mzdy: v zmysle § 8 ods. 2 zákona sa suma mesačnej minimálnej mzdy na nasledujúci kalendárny rok určí najmenej vo výške súčinu platnej mesačnej minimálnej mzdy a indexu medziročného rastu priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejneného Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa predkladá návrh na úpravu sumy minimálnej mzdy. Keďže index rastu priemernej mzdy predstavoval 1,033 (priemerná mzda medzi rokmi 2016 a 2015 vzrástla o 3,3 %), spodnou hranicou mesačnej minimálnej mzdy po zaokrúhlení výsledku násobenia (435 eur x 1,033) bola suma 449,40 eura.

Stanoviská sociálnych partnerov

Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR navrhla na rok 2018 ako prijateľnú sumu 450 eur mesačne. Vychádzala pritom z vyššie uvedeného valorizačného mechanizmu s odôvodnením, že ďalšie zvýšenie sa premietne v podobe sadzieb minimálnych mzdových nárokov ako dôsledok zaradenia prác do stupňov náročnosti v zmysle § 120 Zákonníka práce. Zároveň navrhla otvoriť rokovania o novom mechanizme, na základe ktorého by sa upravovala minimálna mzda pravidelne na základe vývoja vopred stanovených ukazovateľov. Republiková únia zamestnávateľov sa rokovaní o úprave výšky minimálnej mzdy na rok 2018 nezúčastnila z dôvodu, že výška minimálnej mzdy je opakovane výsledkom politického rozhodnutia vlády. Aby tomu tak nebolo, taktiež navrhla zaviesť pevný a záväzný mechanizmus úpravy výšky minimálnej mzdy v prípade, že nedôjde k dohode sociálnych partnerov o jej výške.

Konfederácia odborových zväzov Slovenskej republiky zotrvala na svojom stanovisku zvýšiť mesačnú minimálnu mzdu na 492 eur. Pri určení tejto sumy vychádzala z prognózy vývoja priemernej mzdy za rok 2018 vypracovanej Inštitútom finančnej politiky vo februári 2017, podľa ktorej mala priemerná mzda v roku 2017 dosiahnuť 983 eur; navrhovaná suma predstavuje 50 % z očakávanej sumy priemernej mzdy (v septembrovej prognóze sa už očakáva priemerná mzda v roku 2018 na úrovni 992 eur mesačne).

Poznámka:

Zjednodušene možno konštatovať, že schválená suma minimálnej mzdy na rok 2018 je akýmsi kompromisom medzi požiadavkami sociálnych partnerov a zámerom vlády výrazne sa priblížiť k hranici 500 eur mesačne.

2. Posúdenie parametrov nárastu minimálnej mzdy oproti roku 2017

Základné parametre schváleného nárastu sumy minimálnej mzdy medzi rokmi 2018 a 2017, v ktorom bola minimálna mzda ustanovená sumou 435 eur mesačne, sú vo všeobecnej časti dôvodovej správy uvedené nasledovne:

  • v nominálnom „hrubom“ vyjadrení nárast predstavuje zvýšenie o 45 eur mesačne,
  • relatívny nárast tzv. hrubej sumy minimálnej mzdy predstavuje 10,34 %,
  • v čistom vyjadrení nová suma minimálnej mzdy na rok 2018 bude predstavovať 403,18 eura mesačne, čo je nárast oproti čistej minimálnej mzde v roku 2017 vo výške ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Viliam Višňovský

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.